1Informe sobre les actuacions en curs i previstes, adreçades a la millora de la qualitat de l’aire a la ciutat de Barcelona Maig 2010 Focus principals d’emissió de PM10 a Barcelona. Emissió directa: gasos de combustió de vehicles Emissió difusa: resuspensió de partícules Emissió directa: manipulació de material pulverulent, operacions de tall, demolició, gasos de combustió de vehicles, etc. Emissió difusa: resuspensió de partícules 2 2 Focus principals d’emissió de NOx a Barcelona. Emissió directa: gasos de combustió de vehicles NOTA: Segons les dades de la Generalitat, al 2004 la contribució del trànsit al total de les emissions de NOX a la Zona 1 va ser d’un 40%, percentatge que, concretament en la ciutat de Barcelona, és superior degut a un menor nombre d’indústries instal·lades. 3 3 Evolució dels nivells de concentració de PM10 a Barcelona. Mitjana anual (µg/m 3). Font: Agència de Salut Pública de Barcelona • Els nivells per aquest contaminant compleixen el valor límit per a la mitjana anual tant en les estacions de fons urbà (34 µg/m3) com a les estacions de trànsit molt intens (40 µg/m3). • Tanmateix, es supera aquest valor límit a les estacions de trànsit moderat de Poblenou i Sants, fet que posa de manifest la incidència d’altres fonts diferents al trànsit per aquest contaminant. 4 4 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 VL MDT Zona Universitària Vall d'Hebron IES Goya Lluís Solé i Sabarís IES Verdaguer 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 VL MDT Poblenou Sants 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 VL MDT Eixample Gràcia-Sant Gervasi Plaça Universitat Font: Agència de Salut Pública de Barcelona Evolució dels nivells de concentració de NO2 a Barcelona. Mitjana anual (µg/m 3). Font: Agència de Salut Pública de Barcelona • Lleuger augment dels nivells de fons d’aquest contaminant respecte a l’any 2008. • Per a l’any 2009, es compleix el valor tolerat per a la mitjana anual (42 µg/m3) a l’estació de trànsit moderat de Sants i a l’estació de fons del Parc de la Vall d’Hebron. 5 5 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 VL MDT Ciutadella Vall d'Hebron 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 VL MDT Poblenou Sants 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 85 90 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 VL MDT Eixample Gràcia-Sant Gervasi 66 77 A. Mesures aplicades a nivell preventiu 8 8 99 1. En la revisió de la OGMAU concretament en el Títol 2 “Protecció de l’atmosfera” es fa una referència de cara al compliment del Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire (Decret 152/2007 ) • en l’article 2.3 5 sobre Construcció, rehabilitació i demolició d’edificis i estructures on es demana incorporar en aquestes activitats tot un seguit de mesures totalment en concordança amb el Pla d’ambientalització de les obres. 2. Incorporació en el procediment d’atorgament de llicències d’activitats de mesures correctives adreçades a minimitzar emissions. 3. Incorporació d’un recordatori en el procediment d’obtenció de la llicència d’obres de les mesures cautelars a prendre per garantir el compliment del Pla. • En aquest moments ja s’ha incorporat en les “Condicions Generals de la Llicència”, en l’aparat 5 d’obligacions durant l’execució de les obres del següent punt: “Caldrà implementar les mesures per reduir-ne l’impacte en la qualitat de l’aire establertes a l’article 13 del Decret 152/2007, de 10 de juliol” B. Mesures aplicades a nivell correctiu 10 10 B.I Mesures correctores aplicades en obres 11 11 Mesures adoptades per a la reducció de les emissions de PM10 en obres. Tall de panot mitjançant guillotina Obra: Millora del paviment del Carrer de Praga. 12 12 Mesures adoptades per a la reducció de les emissions de PM10 en obres. Cobriment de materials durant el transport. Obra: Connexió xarxes d’abastament d’aigua dels sistemesTer-Llobregat i Besòs 13 13 Mesures adoptades per a la reducció de les emissions de PM10 en obres. Vies de circulació pavimentades Emmagatzematge de ciment en sitges Obra: Connexió xarxes d’abastament d’aigua dels sistemesTer-Llobregat i Besòs 14 14 Mesures adoptades per a la reducció de les emissions de PM10 en obres. Neteja d’accessos Obra: Connexió xarxes d’abastament d’aigua dels sistemesTer-Llobregat i Besòs 15 15 Mesures adoptades per a la reducció de les emissions de PM10 en obres. Transport i transferència de material pulverulent humitejant-lo per evitar la formació de pols Obra: Connexió xarxes d’abastament d’aigua dels sistemesTer-Llobregat i Besòs 16 16 Mesures adoptades per a la reducció de les emissions de PM10 en obres. Transport i transferència de material pulverulent humitejant-lo per evitar la formació de pols Obra: Connexió xarxes d’abastament d’aigua dels sistemesTer-Llobregat i Besòs 17 17 Mesures adoptades per a la reducció de les emissions de PM10 en obres. Escombrat d’accessos i superfícies a l’interior de l’obra Obra: Connexió xarxes d’abastament d’aigua dels sistemesTer-Llobregat i Besòs 18 18 Mesures adoptades per a la reducció de les emissions de PM10 en obres. Reg en treballs de demolició Utilització de millors tècniques Obra: Demolició del viaducte del Guinardó. 19 19 Pla d’ambientalització de les obres: obres contractades per l’Ajuntament o Instituts Municipals. Publicat el 10 de novembre 2009 a la Gaseta Municipal. Mesures adoptades per a la reducció de les emissions de PM10 en obres. Projecte d’obres Si PEM>450.000 € Memòria ambiental Fase de projecte Fase de contractació Fase d’execució Plecs de condicions Pla d’ambientalització Especificació de mesures correctores concretes. Caràcter contractual. Implementació de les mesures previstes en el plec i vigilància/control mediambiental 20 20 B.II Mesures correctores aplicades en la indústria 21 21 Mesures adoptades per a la reducció de PM10 en la indústria. S’han aplicat mesures específiques en les indústries pulverulentes, especialment les formigoneres i cimenteres. Aquestes són generadores de gran quantitat de PM10, per això s’han realitzat revisions anticipades de llicències i adequacions: - Revisions anticipades: HORMIGONES UNILAND SL. HANSON HISPANIA SA. HORMICEMEX SA. -Adequacions: CEMEX ESPAÑA SA. LAFARGE ÁRIDOS Y HORMIGONES SAU. 22 22 23 El producte surt amb camions formigonera Mesures adoptades per a la reducció de PM10 en la indústria. 23 Neteja de vials amb escombradores Planta totalment pavimentada Descàrrega de material en recintes protegits Mesures adoptades per a la reducció de PM10 en la indústria. 24 24 Rentat de rodes i neteja de vials Mesures adoptades per a la reducció de PM10 en la indústria. 25 25 Arreplega de material de baixa alçada i protegit del vent Mesures adoptades per a la reducció de PM10 en la indústria. 26 26 Limitació de velocitat dins de les instal·lacions per evitar la resuspensió de partícules Mesures adoptades per a la reducció de PM10 en la indústria. 27 27 Cintes carenades Mesures adoptades per a la reducció de PM10 en la indústria. 28 28 B.III Mesures correctores aplicades en el trànsit 29 29 Mesures adoptades per minimitzar la resuspensió de PM10 deguda al trànsit. Rentat de carrers per tal de reduir les partícules dipositades a la calçada i evitar la resuspensió. 30 Els motius: En les vies de trànsit existeixen PM10 dipositats sobre la calçada, principalment deguts als tubs d’escapament dels vehicles i al desgast dels frens, de la calçada i dels pneumàtics. Per efecte del trànsit, aquestes partícules ja dipositades al terra són aixecades novament a l’atmosfera i, per tant, augmenten els nivells de partícules en l’aire i empitjoren la seva qualitat . L’actuació de neteja: La neteja de vies s’aplica en horari nocturn per tal de minimitzar els efectes sobre el trànsit, aprofitant també una major quantitat de partícules dipositades sobre la calçada com a conseqüència d’una menor intensitat. La neteja de vies es realitza mitjançant un camió cisterna de 16 m3 de capacitat, dotat amb toveres davanteres que realitzaran un ruixat a pressió de les vies. Aquest camió té un consum aproximat d’aigua de 3,35 m3 per cada quilòmetre recorregut i realitzarà 3 càrregues d’aigua per cada itinerari. Es va realitzar una prova pilot en un tram de uns 174 Km mitjançant 12 recorreguts durant la primavera-estiu 2009, amb uns resultats interessants al voltant d’una reducció en les vies del 6%. Aquest fet va portar a incorporar-ho com una realitat en la posada en marxa de la nova contracta de neteja. 30 Mesures adoptades per a la reducció de les emissions de PM10/NOx degudes al trànsit. Incorporació de vehicles amb millor comportament respecte de les emissions contaminats locals tant en les noves contractes com en el servei de transport públic. 31 31 • 302 Autobusos amb GN • 120 Autobusos amb biodiesel B30 • 286 vehicles elèctrics • 497 vehicles GNC • 343 vehicles biodiesel B30 Pla MOVELE , Oficina LIVE:  Preparar la ciutat per a l’ús del vehicle elèctric.  Introducció de vehicles elèctrics en entorns urbans.  Instal·lació de 191 punts de recàrrega en superfície i subterranis (aparcaments). Mesures adoptades per a la reducció de les emissions de PM10/NOx degudes al trànsit. 32 32 II. Per aconseguir reduccions més significatives en les concentracions de PM10 i NOx a l’atmosfera de la ciutat, caldrà donar un pas endavant i incorporar noves mesures correctores que hauran d’aplicar- se de forma generalitzada a tots els focus emissors. 33 33 34 NOVES PROPOSTES EN FASE D’ESTUDI O ENDEGADES 1. Incentivació i transformació paulatina del parc de taxis a vehicles homologats segons la norma euro V i vehicles híbrids. - A l’any 1992 (EURO I) un vehicle de gas-oil a velocitat urbana (20-30 km/h) emetia uns 0’06 grams de partícules per kilòmetre, amb l’EURO IV (obligada avui) pot emetre 0’03 i l’any vinent amb l’EURO V sols podrà emetre 0’002 grams per kilòmetre. - Si ens centrem en els vehicles de benzina, l’any 1992 emetien uns 0’31 grams de NOx per kilòmetre, avui amb l’EURO V 0’06 grams de NOx per kilòmetre. 2. Foment de l’ús de ciclomotors elèctrics. 3. Conveni amb universitats per fomentar la investigació i el desenvolupament de noves tecnologies destinades a la reducció dels contaminants atmosfèrics. - Desenvolupament de noves tecnologies aplicables en l’obra per a la millora de la qualitat de l’aire: aspiradors localitzats de pols en operacions de tall i en la manipulació. - Investigació de nous elements urbans reductors de partícules: paviments catalítics, aspiradors i filtres en elements de transport, etc. 34