Manteniment i Serveis Educació i Participació Ambiental Ajuntament de Barcelona Torrent de l'Olla, 218-220, pl.3a 08012 Barcelona Telèfons 932.914.124 Fax 932.914.025 MESURA DE GOVERN SOBRE L’AMBIENTALITZACIÓ DELS SERVEIS MUNICIPALS.- La ciutat de Barcelona va signar l’any 1995 la Carta d’Aalborg, el compromís amb el desenvolupament sostenible de les ciutats europees, d’acord amb les orientacions de la Cimera de Nacions Unides de 1992. Es tracta de promoure un nou model de desenvolupament basat en la satisfacció de les necessitats presents sense comprometre la capacitat de les generacions futures. Un model que ha de basar-se en una relació diferent amb els recursos naturals, que ha de preservar la naturalesa, un model que millori la qualitat ambiental i que reparteixi més equitativament l’ús i els beneficis dels recursos. En el procés de transició cap a la sostenibilitat, les administracions públiques tenen una responsabilitat principal: la d’impulsar polítiques i programes que responguin als principis del desenvolupament sostenible. Una d’aquestes polítiques és l’ambientalització de la pròpia administració pública, és a dir, la introducció de paràmetres ambientals en el conjunt de l’acció municipal. Aquesta estratègia d’ambientalització és important per dos motius: En primer lloc, per la importància del sector públic en l’àmbit econòmic. La Unió Europea estima que el el poder contractador del sector públic suposa el 14% del PIB europeu, és a dir, que és un important grup de consumidors, amb una capacitat enorme d’estimular l’oferta de productes i serveis més sostenibles. La demanda pública pot condicionar i ajudar a la creació, millora i generalització de productes, tecnologies i serveis més nets, menys contaminants i més equitatius. En segon lloc, hi ha el paper exemplificador de l’administració pública. La legitimitat política es mesura –en el terreny de la sostenibilitat- també per la coherència ambiental de les nostres pròpies actuacions i organitzacions. En uns moments en que l’impuls a les Agendes 21 Locals demanen una àmplia participació i compromís cívic, l’Ajuntament com a administració local ha de millorar especialment la seva pràctica ambiental. En els darrers anys s’han realitzat moltes actuacions que milloren la coherència ambiental de l’administració municipal: des de la incorporació de sistemes d’energia solar a diversos edificis municipals o les actuacions per a l’estalvi energètic fins a la introducció de paràmetres ambientals en diversos Plecs de Condicions (contrata de neteja, pavimentació sonoreductora, contracta d’equipaments informàtics, marquesines.....) o les campanyes d’informació i sensibilització del personal municipal, com ara la Guia de l’Oficina Verda, en són alguns exemples. Manteniment i Serveis Educació i Participació Ambiental Ajuntament de Barcelona Torrent de l'Olla, 218-220, pl.3a 08012 Barcelona Telèfons 932.914.124 Fax 932.914.025 Amb la voluntat d’avançar més decidament en aquesta direcció, l’Ajuntament de Barcelona, en el marc del procès d’elaboració de l’Agenda 21 de Barcelona, acorda la següent MESURA DE GOVERN 1) Promoure l’ambientalització dels serveis municipals i, especialment, de les oficines i dependències municipals, pel que fa a l’ús de productes i material més eficients i més respectuosos amb el medi ambient (paper, material d’oficina, material informàtic....), així com el foment de una utilització eficient dels recursos i la seva reutilització o reciclatge (recollida paper, tonners, piles....). 2) Introduir paràmetres ambientals en els Plecs de Condicions de contractació pública municipal, de tal manera que, en el marc de les possibilitats que ofereix la legislació vigent i de les directives europees al respecte, es valori la qualitat ambiental dels productes o serveis contractats, al costat d’altres especificacions econòmiques o tècniques. 3) Constituir una Comissió Tècnica per promoure el desplegament d’aquestes actuacions, en el terreny normatiu intern –instruccions als serveis-, en el desplegament de circuits i en l’assesorament i suport de la compra verda en la contractació pública municipal. La Comissió estarà integrada per responsables de Serveis Generals, del Sector de Manteniment i Serveis i pel Gabinet de Serveis Jurídics. Elaborarà una memòria anual que donarà compte de les actuacions i dels resultats assolits. 4) Crear el programa “Oficina Verda” per tal de subministrar informació i assessorament a les dependències municipals en l’àmbit d’aquestes actuacions, a través de cursos de formació, Intranet, guies i altres materials adients. Aquest programa s’adscriurà a la Direcció d’Educació Ambiental del Sector de Manteniment i Serveis. Barcelona, Novembre de 2.001.