Mesura de Govern Pla d’actuació per a la prevenció del consum d’alcohol i d’altres substàncies addictives entre els adolescents al districte de les Corts Districte de les Corts Març de 2012 ÍNDEX Pàg 01. Introducció. La prevenció, objectiu comú.......................................... 3 02. Dades sobre els consums al districte de les Corts........................... 4 Fonts:  Enquesta de Salut de Barcelona (ESB 2006)  Agència de Salut Pública (ASPB 2010)  Enquesta Factors de Risc en Escolaritzats (FRESC 2008) Consums:  Tabac  Alcohol  Cànnabis 03. Programes, projectes i activitats....................................................... 11 De l'Agència de Salut Pública Del Servei d'Orientació de Drogues (SOD) De la Guàrdia Urbana Dels Mossos d'Esquadra Des dels equipaments juvenils de les Corts 04. Línies d'actuació................................................................................. 15 4.1. Actuacions per implicar-hi les famílies 4.2. Actuacions preventives a les escoles 4.3. Actuacions en l'organització de les festes 4.4. Actuacions i vigilància a la via pública 4.5. Pla de treball objectiu del Consell Sectorial de Salut 2 w ww.bcn.cat Mesura de Govern. Pla d’actuació per a la prevenció del consum d’alcohol i d’altres substàncies addictives entre els adolescents al districte de les Corts » 01. Introducció. La prevenció, objectiu comú. La prevenció dels hàbits addictius entre adolescents ha de ser un objectiu compartit per tothom. La mesura dóna prioritat a la prevenció en alcohol, tabac i cànnabis. El Pla d'Acció sobre Drogues de Barcelona (PADB) per al període 2009-2012, aprovat per l’Ajuntament de Barcelona, es fonamenta en els principis de prevenció i reducció del consum de drogues i de les seves repercussions negatives en els individus, les famílies i la societat. Aquest Pla emmarca aquelles intervencions que es puguin realitzar dintre de la prevenció del consum d'alcohol i d'altres substàncies addictives entre els adolescents al districte de les Corts. Té en compte totes les drogues, no només les il·legals, i es planteja des de l'abordatge global, la coordinació i l'accessibilitat universal i gratuïta als recursos. Actua sobre tres gran àrees: el model de ciutat, les poblacions en risc i la població usuària de drogues. A més, situa entre les línies prioritàries d'actuació la reducció del consum problemàtic d'alcohol. Treballa per assegurar que es compleixen les limitacions en promoció, venda i consum d'alcohol, en especial a menors, i també quan es produeixen grans esdeveniments o concentracions populars. Entre els menors de 18 anys, el PADB vol evitar o, si més no, endarrerir l'edat d'inici en el consum de drogues, especialment a partir de la promoció d'actituds i hàbits saludables. Això suposa incidir en l'àmbit del lleure i també en el terreny educatiu, amb programes científicament provats per prevenir el consum d'alcohol, cànnabis i altres drogues desplegats en els centres escolars públics, concertats i privats, on té un paper rellevant l'Agència de Salut Pública de Barcelona, amb una àmplia oferta educativa i terapèutica. Segons dades facilitades pel Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat, en els últims anys, s'ha generat una seriosa preocupació pel consum de begudes alcohòliques per part dels menors, cosa que ha provocat que l'administració pública i la societat en general tinguin consciència dels riscos sanitaris i socials que comporta el consum excessiu de begudes alcohòliques, especialment quan es dóna entre menors d'edat, ja que l'adolescència és una etapa de màxima vulnerabilitat. 3 w ww.bcn.cat Segons les dades que posen de manifest les enquestes fetes per la Delegació pel Pla Nacional sobre Drogues, entre estudiants de secundària de 14 a 18 anys (ESTUDES), l'alcohol continua sent la substància susceptible de causar dependència i que el seu consum està més estès. Tres de cada quatre joves en aquest tram d'edat l’havia provat alguna vegada, quasi la mateixa proporció l’havia consumit en els últims 12 mesos i més del 60%, en els últims 30 dies. L'edat d'inici del consum d'alcohol se situa entre els 13 i els 14 anys. Pel que fa als alumnes de 2n d’ESO de les Corts, la tendència des del 1987 al 2008 ha estat de disminuir la prevalença de consumidors experimentals d’alcohol (del 76,4% al 67,2% en el cas dels nois i del 69,7% al 60,4% en les noies). És d’acord amb aquestes dades i les que el document incorpora, que podem concloure que estem davant d’una situació de preocupació raonable, que exigeix per part de tothom una major responsabilitat. El govern del Districte de les Corts vol impulsar amb aquesta mesura un pla d’actuació adreçat de manera prioritària a famílies amb adolescents per a la prevenció del consum d’alcohol, tabac i cànnabis. » 02. Les dades sobre el consum A Barcelona disposem de dues enquestes d’àmbit poblacional que recullen, de forma periòdica des dels anys 80, informació sobre el consum de tabac, alcohol i drogues il·legals de la població. D'una banda, l'Enquesta de Salut de Barcelona (ESB) aporta informació d’una mostra representativa de la població resident a la ciutat, i la darrera enquesta de què es disposen dades, de l’any 2006, permetia obtenir informació del districte. Les dades que es presenten en aquest informe han estat extretes de l'informe de la situació de salut del districte de les Corts, ASPB, maig 2010, i també es troben disponibles al web: http://www.aspb.cat/quefem/docs/orientació drogues.htm D’altra banda, l’enquesta que es realitza cada quatre anys a una mostra representativa dels escolaritzats a la ciutat, l’enquesta FRESC (Factors de Risc en Escolaritzats), permet aprofundir en els consums dels adolescents, tot i que no permet analitzar-lo en l’àmbit del districte. La darrera enquesta FRESC de què es disposen dades és la de l’any 2008. Les dades i els gràfics que apareixen en aquest informe pertanyen a la publicació Informe FRESC 2008. Resultats principals.1 L’any 2013 es disposaran de noves dades de l’ESB referents a l’any 2011 i de l’enquesta FRESC per al curs escolar 2011-12. 1 Nebot M., Pérez A., García-Continente X., Ariza C., Espelt A., Pasarín M. et al. Informe FRESC 2008. Resultats principals. Barcelona: Agència de Salut Pública de Barcelona, 2010. Disponible a: http://www.aspb.cat/quefem/docs/Informe_FRESC_resultats2008.pdf 4 w ww.bcn.cat Tabac Segons l’enquesta FRESC-08, tant en nois com en noies es detecta una tendència decreixent en el consum de tabac. Cal tenir present que des de l’any 1996 la majoria de valors de consum són superiors en noies que en nois en tots els cursos analitzats (2n i 4t d’ESO i 2n de batxillerat o Cicles Formatius de Grau Mitjà. Figura 1a. Percentatge de nois que fumen regularment (almenys un cop per setmana) segons curs. Barcelona, enquestes FRISC-FRESC 1987-2008. Figura 1b. Percentatge de noies que fumen regularment (almenys un cop per setmana) segons curs. Barcelona, enquestes FRISC-FRESC 1987-2008. 5 w ww.bcn.cat Figura 2a. Percentatge de nois que fumen diàriament segons curs. Barcelona, enquestes FRISC-FRESC 1987-2008. Figura 2b. Percentatge de noies que fumen diàriament segons curs. Barcelona, enquestes FRISC-FRESC 1987-2008. 6 w ww.bcn.cat Alcohol Segons l’enquesta FRESC-08, el consum experimental d’alcohol (haver begut alguna vegada almenys mig got d’una substància alcohòlica) s’ha mantingut força estable al llarg dels anys tant en nois com en noies de 4t d’ESO i 2n de batxillerat i CFGM. Pel que fa als alumnes de 2n d’ESO, la tendència des del 1987 al 2008 ha estat de disminuir la prevalença de consumidors experimentals d’alcohol (del 76,4% al 67,2% en el cas dels nois i del 69,7% al 60,4% en les noies. Figures 3a i 3b). Figura 3a. Percentatge de NOIS que han begut almenys mig got de qualsevol substància alcohòlica alguna vegada a la vida segons curs. Barcelona, enquestes FRISC-FRESC 1987-2008. Figura 3b. Percentatge de NOIES que han begut almenys mig got de qualsevol substància alcohòlica alguna vegada a la vida segons curs. Barcelona, enquestes FRISC-FRESC 1987-2008. 7 w ww.bcn.cat Les figures 4a i 4b mostren que el percentatge de joves que declara haver-se emborratxat alguna vegada és superior a mesura que augmenta l’edat i és similar en ambdós sexes. D’altra banda, s’observa un augment respecte a edicions anteriors que és difícil de valorar ja que ha canviat la definició operativa de la variable (el 2008 inclou les borratxeres en els darrers 12 mesos, en lloc del període de 6 mesos de les edicions anteriors). Figura 4a. Percentatge de NOIS que s’han emborratxat alguna vegada els darrers mesos* segons curs. Barcelona, enquestes FRISC-FRESC 1987-2008. Figura 4b. Percentatge de NOIES que s’han emborratxat alguna vegada els darrers mesos* segons curs. Barcelona, enquestes FRISC-FRESC 1987-2008. 8 w ww.bcn.cat Cànnabis Segons l’enquesta FRESC-08, la prevalença de consumidors experimentals (figures 5a i 5b) i habituals (en els darrers 30 dies, figures 6a i 6b) de cànnabis disminueix des del 2004 al 2008 tant per a nois com per a noies en tots els grups d’edat excepte en el cas dels nois de 2n de batxillerat i CFGM, on la prevalença de consumidors experimentals es manté més estable. Després del pic de consum del 2004, en alguns casos els valors disminueixen lleugerament (consum experimental entre els nois) i en d’altres, es retorna a nivells similars a les edicions anteriors (consum experimental entre les noies i consum habitual en ambdós sexes). Figura 5a. Percentatge de NOIS que han consumit cànnabis alguna vegada a la vida segons curs. Barcelona, enquestes FRISC-FRESC 1996-2008. Figura 5b. Percentatge de NOIES que han consumit cànnabis alguna vegada a la vida segons curs. Barcelona, enquestes FRISC-FRESC 1996-2008. 9 w ww.bcn.cat Figura 6a. Percentatge de NOIS que han consumit cànnabis en els darrers 30 dies segons curs. Barcelona, enquestes FRISC-FRESC 1999-2008. Figura 6b. Percentatge de NOIES que han consumit cànnabis en els darrers 30 dies segons curs. Barcelona, enquestes FRISC-FRESC 1999-2008. 10 w ww.bcn.cat » 03. Programes, projectes i activitats De l'Agència de Salut Pública: A Barcelona disposem de diversos programes per abordar la prevenció de consum de substàncies específics per als adolescents. Els podem diferenciar entre els que són aconsellables per aplicar a tots els joves (prevenció universal) i estan dissenyats per aplicar en l’àmbit escolar (educació secundària), i els que estan preparats per aplicar- los en joves que comencen a consumir drogues (prevenció selectiva o indicada). Dins el grup de programes preventius per a població universal disposem d’una oferta de programes que han estat recentment actualitzats o dissenyats. Conformen aquests programes el següents: - Programa PASE.bcn: de prevenció del consum d’alcohol i tabac, per aplicar als joves de 1r curs d’ESO. - Concurs Classe Sense Fum: per la prevenció de consum de tabac i en tot cas retardar l’inici de l’hàbit del tabac. Per aplicar a 2n curs d’ESO. - Sobre canyes i petes: de prevenció de consum d’alcohol i cànnabis (i altres drogues il·legals). Per aplicar a 3r curs d’ESO. - I tu, què en penses?: prevenció del consum de drogues. Per aplicar a educació secundària post obligatòria. - Fem Salut: és una estratègia de treball que es proposa a la comunitat educativa (claustre, famílies i alumnat) per treballar sobre la salut en general i, més en concret, el consum de tabac, l'alcohol i el cànnabis, al llarg dels diferents cursos d'ESO i a la secundària post obligatòria (batxillerat i cicles formatius). Del Servei d'Orientació de Drogues (SOD): El servei disposa d’un programa psicoeducatiu com a mesura alternativa a la incoació d’un procediment administratiu sancionador, dirigit a menors residents a Barcelona ciutat, entre 14 i 17 anys, denunciats per consum o tinença de drogues il·legals o per consum d’alcohol a la via pública. En aquests casos s’ofereix una intervenció psicoeducativa per al menor i la seva família, com a mesura alternativa a la multa administrativa. Es requereix de l’acceptació voluntària del menor i del pare, mare, tutor/a o representant legal. L’adolescent i la seva família són atesos en el Servei d’Orientació de Drogues de Barcelona (SOD), de l’ASPB, on es realitza una intervenció individualitzada en la qual s’elabora un Pla Terapèutic Individualitzat (PTI) i una tria de consum de drogues i de salut mental. També es reforça el tractament en aquells casos que ja n’estiguin fent un, o en el cas que calgui restituir el vincle terapèutic. La intervenció consta de 4 a 6 sessions, seguint models d’intervenció breus. 11 w ww.bcn.cat Si s’escau, es fa derivació a Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil (CSMIJ) en cas de detectar-ne patologia mental, o bé al CAS Horta-Guinardó o a SPOTT, si es detecta la necessitat de fer un tractament per haver-hi un abús o dependència a substàncies psicoactives. Al SOD, des del seu inici el 23 de maig de 2008 i fins al 30 d’octubre de 2011, 1.240 adolescents van ser atesos i donats d’alta del programa psicoeducatiu com a mesura alternativa a la sanció administrativa, dels quals un 4,5% eren residents al districte de les Corts. De la Guàrdia Urbana: La protecció del menor és una de les funcions de la Guàrdia Urbana que s’explicita en el catàleg de serveis i activitats del Conveni marc, a l’apartat de Policia d’Assistència, com a ajut i atenció a les persones en situació de risc i desprotecció. També en l’apartat de Policia Comunitària es fa referència a les activitats preventives amb menors i amb grups de risc social. En Policia Administrativa s’inspeccionen els locals de pública concurrència que realitzen venda o expedició de begudes alcohòliques, locals per a menors de 16 anys i altres locals públics. Els agents amb missions de Policia de Prevenció i Seguretat Ciutadana s’encarreguen de la vigilància de les normatives de prevenció i assistència en matèria de substàncies que poden generar dependència i de la protecció de la seguretat ciutadana especialment l’apartat de consum de substàncies prohibides. Finalment la Policia de Circulació té per objectiu prevenir conductes de risc per a la circulació i la conducció sota els efectes de l’alcohol en especial vehicles de dues rodes. En conclusió, l’actuació amb menors és una competència que afecta tota l’organització funcional de la Guàrdia Urbana de Barcelona. Accions ( Pla d’Actuació) - Control del consum d’alcohol i d’altres drogues als voltants i interior de locals per a menors de 16 anys. - Control de l consum d’alcohol i d’altres drogues en llocs de concentració de menors (parcs, jardins, accessos a centres comercials, etc.). - Control de la venda d’alcohol a menors en tot tipus de locals de concurrència pública (bars, restaurants, supermercats, benzineres, etc.). - Control de l’accés de menors a llocs on tenen prohibida l'entrada. 12 w ww.bcn.cat - Comprovació dels cartells amb prohibició de venda i consum d’alcohol en locals, activitats lúdiques, festes populars i màquines expenedores. - Control d’alcoholèmia als voltants de locals per a menors de 16 anys. - Control de conductes de risc en la conducció als voltants de locals per a menors de 16 anys. - Xerrades informatives en centres escolars amb assistència de pares, alumnes i professorat. - Operacions conjuntes/mixtes amb Mossos d'Esquadra per a la detecció i denúncia de persones que ofereixen substàncies prohibides a menors, concretament en zones pròximes a centres escolars d’educació secundària i batxillerat. - Aplicació del Protocol d’actuació: programa psicoeducatiu dirigit a menors d’edat denunciats per infraccions a l’article 25.1 de la Llei Orgànica 1/1992 de 21 de febrer, sobre protecció de la Seguretat Ciutadana. Dels Mossos d'Esquadra: El treball policial es concreta en: - Fixar en un mapa les hores i els llocs habituals de concentració de menors amb possible consum de substàncies. - Planificació de serveis per tal que les patrulles actuïn en els llocs de més risc. Com per exemple: o Patrullatge a peu per les zones més habituals de consum. o Serveis conjunts amb la Guàrdia Urbana en tots els parcs i jardins del districte. o Saturació en una determinada zona petita del districte durant més de dues hores per torn. Des dels equipaments juvenils de les Corts: S'està treballant la prevenció del consum des del PIJ de les Corts amb l'Espai d'Adolescents Bacardí (annex del Casal de Joves que treballa amb adolescents) en dues línies bàsiques. L’una, com a eix general i transversal a tota la programació, ”la Salut és teva, fes-te’n responsable”. L’altra, com a projecte de lleure en el qual s'emmarquen donant alternatives d’oci als joves i adolescents, i procurant respondre a les seves necessitats reals i allunyar-los al màxim de consums poc responsables. A l’abril, està prevista una nova xerrada debat sobre el consum de cànnabis. 13 w ww.bcn.cat Per altra banda, el Casal de Joves té contacte directe amb Serveis Socials i APC (A Partir del Carrer). Si detecten qualsevol adolescent que tingui problemes de consum de drogues els deriven a ells. Hi ha una xarxa àmplia d’agents actius i educatius que envolten els nois i les noies que utilitzen l’Espai d 'Ado lescen ts Bacardí que estan força en contacte amb tots ells. La informació que el PIJ proporciona en temes de drogues, consum i prevenció atén les demandes i consultes particulars de persones individuals que h i arriben directament. Als Punts d’Informació per a Joves hi ha un programa específic d’assessorament en temes de Salut que preveu de manera prioritària el consum d’alcohol i substàncies addictives. En aquests moments s'està treballant per obtenir aquesta assessoria de Salut especialitzada en la temàtica durant un dia a la setmana al Districte, a més del programa específic d'assessorament acadèmic que hi ha actualment. El Casal de Joves, en alguns dels concerts, sobretot els que es fan al carrer, contacte directament amb Energy Control i ells posen un estand que dóna informació i consciencien els joves sobre el consum responsable. » 04. Línies d’actuació 4.1. Actuacions amb les famílies Aquest és un dels aspectes claus per determinar l’èxit d’aquest pla. La implicació de les famílies en el foment de les actituds positives dels seus fills i les seves filles necessita en un primer moment el coneixement per part de les famílies del comportament dels joves respecte al consum d’aquestes substàncies. Només això crearà consciència que el problema els afecta. És a partir d’aquest moment que es podran engegar accions preventives amb eficàcia. 4.2. Actuacions preventives a les escoles Treballarem per aconseguir que els centres de secundària públics del districte participin en els programes de prevenció. També treballarem per implicar, en la mesura de les possibilitats, els centres concertats de secundària. Així mateix caldrà ampliar el nivell de cobertura d’aquests programes i els elements que permetin valorar el seu impacte entre la població adolescent. El grau d’èxit en els programes de prevenció escolar estan directament relacionats amb la implicació que el col·lectiu de mestres els incorpori a la seva programació i execució. Per això aquests programes s’hauran de treballar amb el professorat i AMPA dels centres. 14 w ww.bcn.cat 4.3. Actuacions en l'organització de les festes Des de el Districte es potenciarà la participació de les diverses entitats veïnals de cada barri en el treball de prevenció del consum d'alcohol entre els adolescents. Treballarem amb els diferents equipaments la incorporació en la seva programació anual d'activitats i/o xerrades en aquest sentit. La programació de festes per a joves des dels diferents equipaments públics s'ha d'adreçar cap a conductes saludables (activitats de Festa Major i populars). 4.4. Actuacions i vigilància en via pública i locals de pública concurrència Des dels serveis de la Guàrdia Urbana es potenciarà especialment la vigilància sobre el consum en la via pública i també : - control del consum d’alcohol i altres drogues als voltants i interior de locals per a menors de 16 anys i en llocs de concentració de menors com ara parcs, jardins, accessos a centres comercials, etc. - control de la venda d’alcohol a menors en tot tipus de locals de concurrència pública com ara bars, restaurants, supermercats, benzineres, etc. - control de l’accés de menors a llocs on tenen prohibida l’entrada. - comprovació dels cartells amb prohibició de venda i consum d’alcohol en locals, activitats lúdiques, festes populars i màquines expenedores. - control d’alcoholèmia als voltants de locals per a menors de 16 anys. - control de conductes de risc en la conducció als voltants de locals per a menors de 16 anys. - operacions conjuntes/mixtes amb Mossos d'Esquadra per a la detecció i denúncia de persones que ofereixen substàncies prohibides a menors, concretament en zones pròximes a centres escolars d’educació secundària i batxillerat. - aplicació del programa socioeducatiu dirigit a menors d’edat denunciats per infraccions a l’article 25.1 de la Llei 1/1992. També en aquest capítol caldrà tenir en compte les conclusions i/o recomanacions de les observacions fetes en espais públics per part dels professionals del Servei de gestió de Conflictes a l’Espai Públic i/o dels educadors de carrer. Continuar treballant a la Taula de Policia Administrativa les infraccions comeses als locals de pública concurrència del districte on es detecta la venda d'alcohol i altres substàncies addictives a menors (bars, restaurants, discoteques, supermercats, benzineres, etc.). 15 w ww.bcn.cat 4.5. El Consell Sectorial de Salut del districte de les Corts serà l'òrgan de participació on es presentarà l'informe anual del treball de prevenció en alcohol, tabac i cànnabis en adolescents. El resultat final d’aquest pla s’orienta a prevenir l’inici del consum d’alcohol i altres substàncies addictives per part de menors d’edat, especialment a partir de la promoció d'actituds i hàbits saludables, implicant tant a les famílies com els agents educatius, institucionals, socioculturals i policials de proximitat del districte de les Corts, en el marc de la ciutat de Barcelona. 16 w ww.bcn.cat