Ajuntament de Barcelona PROGRAMA D’ACTUACIÓ MUNICIPAL AL DISTRICTE DE NOU BARRIS 2004 – 2007 Ajuntament de Barcelona ÍNDEX I) Introducció 3 II) Línies estratègiques 4 III) Propostes sectorials 8 1. Participació 8 2. Solidaritat i cooperació 8 3. Medi ambient i sostenibilitat 9 4. Manteniment i neteja 11 5. Comerç, promoció econòmica i ocupació 12 6. Educació 13 7. Esports 17 8. Dones 17 9. Salut 18 10. Infància 21 11. Joventut 22 12. Gent gran 23 13. Persones amb disminució 24 14. Serveis socials 25 15. Cultura 25 16. Urbanisme 26 17. Transport públic, mobilitat i aparcaments 31 18. Sòl i habitatge 32 19. Prevenció i seguretat 33 IV) Annex: Memòria participativa 34 2 Ajuntament de Barcelona I) INTRODUCCIÓ En aquests darrers anys en els quals s’han succeït els governs d’esquerra, els ciutadans i ciutadanes de Nou Barris hem pogut assistir a la transformació progressiva del nostre districte. Hem evolucionat des d’aquell barri ple de mancances, tant urbanístiques com de serveis, i pràcticament desconnectat de la ciutat, fins aquest nou districte, model de vitalitat i energia, i amb una inesgotable capacitat d’acollida. Les entitats ciutadanes, socials, culturals i comercials han estat determinants a l’hora de proposar i desenvolupar els projectes que han fet de Nou Barris la nova Barcelona. El districte es presenta com un exemple d’integració a la ciutat a través d’un complex procés urbanístic que no només ha fet que es trobi connectat als altres barris de la ciutat, si no que forma amb ells un continu indivisible. Tot i així, en la transformació, Nou Barris ha sabut mantenir la seva més gran riquesa: ser un districte amb personalitat pròpia, dinàmic i solidari. El seu principal valor és la gent, els barcelonins de Nou Barris, que es poden trobar als carrers, o bé formant part del seu teixit associatiu, o als casals, o a les escoles, als comerços, etc. Continuarem treballant per aconseguir un districte encara millor amb infrastructures i serveis per als ciutadans i les ciutadanes, on cada barri tingui el tractament de qualitat urbana que mereix, cercant allò que li es característic i l’identifica. Com a govern tenim un compromís: el de prioritzar les polítiques a les persones perquè pensem que les polítiques socials són un instrument necessari per avançar en el camí de la igualtat d’oportunitats i la cohesió social. No podem fer aquest camí sense la gent de Nou Barris. El diàleg permanent amb la ciutadania i la corresponsabilitat seran els eixos de l’acció de govern, duent a terme una aposta clara per la plena participació. És per tot això, com a equip de govern, que plantegem que l’elaboració del Pla d’Actuació Municipal (PAM) sigui des del seu inici un procés participatiu. A Nou Barris tenim els instruments per poder-ho fer. Al mandat passat vam aprovar el reglament intern de funcionament i organització del Districte. Es van crear 10 Consells Sectorials i el Consell Ciutadà com a òrgans de participació ciutadana. Es van posar en marxa les comissions consultives de govern i les comissions de treball per a temes específics (cotxeres de Borbó, plans comunitaris…). A més, tenim en marxa diferents plans comunitaris: Trinitat Nova, Verdum, Roquetes i Zona Nord que, com sabeu, engloba els barris de Ciutat Meridiana, Torre Baró i Vallbona. Comptem amb ciutadans i ciutadanes i amb un moviment associatiu prou ampli, representatiu i compromès amb la transformació del districte com per obrir un procés participatiu capaç d’arribar a acords que recullin les reflexions que tant des dels plans comunitaris, els consells sectorials i les comissions de treball s’estan duent a terme. 3 Ajuntament de Barcelona II) LÍNIES ESTRATÈGIQUES DEL DISTRICTE DE NOU BARRIS • Nou Barris, un projecte pensant en la gent. Completar la xarxa bàsica d’equipaments a les persones (casal de gent gran, escoles bressol, equipaments esportius i universitaris) per oferir uns serveis veritablement universals que millorin la qualitat de vida dels ciutadans i ciutadanes de Nou Barris tot impulsant el treball comunitari i la gestió cívica dels projectes compartits. MESURES: 1. Continuar amb l’ampliació del núm. de places d’escola bressol i el trasllat d’aquelles que no reuneixen les condicions integrant-les a la xarxa pública d’infantil i primària. Demanar a l’administració competent les inversions necessàries per realitzar les inversions de millora i ampliació pendents als equipaments educatius del Dte. 2. Incrementar els pressupostos destinats al manteniment i la millora de les instal·lacions i equipaments públics del Dte. (casals d’avis, casals de joves, centres cívics, instal·lacions esportives, etc.) 3. Aprofundir en els processos de gestió cívica dels projectes compartits desenvolupats a partir de la gestió dels equipaments municipals per part del moviment associatiu del dte. 4. Apropar els serveis municipals als ciutadans incrementant els serveis a les persones; assistència domiciliària, la xarxa d’equipaments assistencials. Farem dels serveis a les persones l’instrument d’inclusió social i de millora de la qualitat de vida facilitant l’accés a tots els serveis i sectors de la població. 5. Treballar per la igualtat d’oportunitats de tots els col·lectius socials de forma que s’arribi a una cohesió social sense exclusions ni discriminacions, garantint el drets socials de la ciutadania i tenint en compta la realitat social; nouvinguts, gent gran, joves, problemes de salut, de mobilitat o persones amb disminucions físiques o psíquiques. 6. Treballar, en el marc de la comissió d’impuls del PAD, el procés participatiu per a l’elaboració d’un Pla Estratègic a Nou Barris que inclogui entre els seus objectius l’elaboració d’un Pla d’Equipaments del districte • Habitatge digne i accessible. Continuar amb la política de remodelació i rehabilitació d’habitatges amb patologies estructurals als barris afectats així com facilitant l’accés als col·lectius amb més dificultats com la gent gran i els joves. Aplicar mesures que fomentin l’increment dels pisos disponibles com a lloguer. MESURES: 1. Promoure polítiques de gestió de sòl que permetin obtenir nous espais per a la promoció d’habitatge protegit en tot tipus d’actuacions i règims. 2. Impulsar els processos de rehabilitació d’habitatges afectats per patologies estructurals als diferents barris del Dte. i aprofitar aquests processos per renovar amb criteris de sostenibilitat i qualitat el seu entorn més immediat. 4 Ajuntament de Barcelona 3. Demanar a l’administració competent la continuació dels ajuts per a la remodelació dels habitatges amb problemes i patologies estructurals. 4. Estendre els programes dotacionals en règim de lloguer adreçats als joves i la gent gran. 5. Impulsar mesures de millora de l’accessibilitat del parc d’habitatges consolidat. • Nou Barris, un districte de qualitat. Continuar refent i ordenant els nostres barris, recuperant l’espai urbà i la superfície per a vianants, dotant-los de la qualitat urbanística assolida als bulevards amb l’objectiu de connectar els barris entre si i el districte amb la ciutat. MESURES: 1. Hem de seguir treballant en la connexió amb la resta de la ciutat però alhora en la recuperació dels petits racons i interiors de barri, fent de cada racó un espai per la convivència i el gaudi dels veïns per tal que els carrers, les places, els racons estiguin fets a la mida dels ciutadans i se’ls facin seus. 2. Planificar les intervencions urbanes de forma que donin prioritat d’ús a les persones: amb accessos fàcils afavorint els grups socials que tradicionalment han estat més oblidats en la planificació urbana (disminuïts, nens, gent gran,...). Potenciant la connexió per vianants entre els barris, augmentant la superfície i la qualitat de la xarxa viària destinada als vianants. 3. Continuar amb la creació d’aparcaments subterranis que permetin guanyar espai públic i destinar places rotatòries suficients a les zones comercials i actualitzar allà on calgui els plans de mobilitat adequant-los a les noves infrastructures de transport públic. 4. Donar prioritat a la conservació i manteniment de l’espai públic ja construït buscant també la complicitat dels ciutadans. • Medi ambient, més verd i més sostenible. Desenvolupar campanyes de sensibilització ambiental per reduir la producció de residus tot incrementant el reciclatge. Incrementar el verd urbà, la biodiversitat d’espècies vegetals, la potenciació d’energies renovables, continuar amb el desenvolupament dels plans de mobilitat, dels programes d’estalvi d’aigua així com el respecte al medi ambient i l’aprofitament dels espais naturals del districte. Dur a terme les principals accions de l’Agenda 21 de Nou Barris. MESURES: 1. Concretar al Dte. les línies que des dels Pla d’acció Municipal es marquin per tal d’acomplir amb els objectius marcats per l’Agenda 21 que siguin competència municipal. 2. Elaborar els diferents plans de mobilitat als nostres barris per tal de reduir l’impacte que el trànsit i la densitat urbana generen promovent un urbanisme al servei de la sostenibilitat i en defensa d’un espai públic de qualitat. 3. Incrementar la superfície verda del Dte. donant continuïtat als corredors verds per apropar el verd urbà als ciutadans tot fent èmfasi en el manteniment integral de l’espai públic i el verd urbà. 4. Potenciar la cultura de la sostenibilitat incrementant serveis i iniciatives d’educació ambiental donant suport a les entitats dedicades a l’ecologia i la protecció del medi ambient. 5 Ajuntament de Barcelona 5. Participar conjuntament amb la resta de la ciutat en la protecció de la muntanya de Collserola i de les zones periurbanes més properes, fomentant-ne la permeabilitat peatonal i l’ús respectuós del medi natural. • Nou Barris, una nova centralitat econòmica. Impulsar una política activa de suport al comerç per contribuir a la seva consolidació com element fonamental de dinamització de l’estructura productiva, generador d’ocupació i a la vegada com a factor de cohesió social i de millora de la qualitat de vida. MESURES: 1. Impulsar una política activa i transversal de suport al comerç, per contribuir a la seva consolidació com un element fonamental de dinamització de l’estructura productiva, com generador d’ocupació i, a la vegada, com factor de cohesió social, de millora de la qualitat de vida i de definició d’un model de ciutat oberta. 2. Potenciar les polítiques de formació, informació, assessorament i autoocupació per als col·lectius en atur, especialment els que pateixen risc d’exclusió social per les seves dificultats per incorporar-se la mercat de treball. 3. Donar suport a l’àmbit econòmic i laboral dels Plans Comunitaris, per afavorir el desenvolupament sostenible dels nostres barris i la generació d’activitats productives i d’ocupació que afavoreixin la inserció laboral dels aturats. 4. Impulsar i ampliar la cooperació i col·laboració amb les associacions i entitats representatives dels ciutadans que treballin en l’àmbit de la promoció i el desenvolupament econòmic per desenvolupar programes, projectes i activitats conjuntes. 5. Desenvolupar el sector B de l’illa Renfe-Meridiana com a centre terciari d’àmbit metropolità, dotant-lo d’activitat, serveis i equipaments que el consoliden com a nova àrea de centralitat. • Participació a Nou Barris: governar amb la gent. Potenciar els diferents òrgans de participació del Districte com els consells sectorials, les comissions consultives, el Consell Ciutadà com a instruments reals de participació i acord entre el govern i els ciutadans. MESURES 1. Potenciar les diferents comissions de treball així com els consells sectorials com a instrument per fer propostes i arribar a acords. Aplicar sistemes participatius en els projectes urbanístics incorporant informes preceptius de participació. 2. Donar suport als processos participatius oberts entorn als diferents plans comunitaris per tal de fer partícips als ciutadans en el disseny del futur dels seus barris així com per revitalitzar les diferents entitats associatives. 3. Difondre el treball del teixit associatiu del districte com a eix vertebral de la participació ciutadana tot dotant-lo dels mitjans necessaris per afavorir la seva autonomia respecte les AAPP. Apostar per la formació de les entitats com a eina fonamental per donar sortida als problemes de la societat actual. 6 Ajuntament de Barcelona 4. Apostar per la gestió cívica dels equipaments municipals i pels projectes compartits tot i consensuant els valors que han d’orientar aquesta gestió. 5. Facilitar la integració de la nova immigració en els processos de participació sobre tot en el disseny i l’ús dels espais públics. • Impulsarem la construcció de nous equipaments en la zona de les cotxeres de Borbó. Ratifiquem el compromís de l’acord de govern en el sentit de recollir les propostes de la taula de treball de la “Comissió d’Impuls del Futur Equipament de les Cotxeres Borbó” pel disseny del futur equipament. Tanmateix continuarem amb el procés de participació també en els treballs d’elaboració del Pla Especial que ha de donar lloc al futur complex d’equipaments. 7 Ajuntament de Barcelona III) PROPOSTES SECTORIALS 1. PARTICIPACIÓ • Desplegament i implementació del Reglament Intern d’Organització i Funcionament del Districte, així com de les Normes Reguladores de Participació amb totes les figures i metodologies previstes (consells sectorials, comissions de treball, comissions d’equipaments, etc.) • Reforçament dels Consells Sectorials com a òrgans de participació i instruments de proposta, seguiment i control entre la tasca de govern del Districte i les entitats, associacions i ciutadans. • Creació i/o constitució de nous Consells Sectorials, com el de Cultura i el de Seguretat i Prevenció. • Donar suport als processos participatius oberts entorn als diferents plans comunitaris per tal de fer partícips als ciutadans i ciutadanes en el disseny del futur dels seus barris així com per revitalitzar les diferents entitats associatives. • Aplicar sistemes participatius en els projectes urbanístics incorporant informes preceptius de participació • Difondre el treball associatiu del districte com a eix vertebral de la participació ciutadana. Publicar la guia d’entitats i serveis associatius del districte. • Apostar per la formació seguint les recomanacions del diagnòstic formatiu de les entitats. • Apostar per la gestió cívica dels equipaments municipals i pels projectes compartits tot i consensuant els valors que han d’orientar aquesta gestió • Informar de les aportacions econòmiques de suport a les entitats en funció dels projectes que desenvolupen. • Promoure les Noves Tecnologies de la Informació com a element que permet millorar la comunicació i la informació entre el Districte i la ciutadania, expressar les opinions, queixes o suggeriments de la ciutadania • Editar el PAM del Districte per donar difusió entre la ciutadania de les línies d’actuació aprovades 2. SOLIDARITAT I COOPERACIÓ • Garantir el recolzament institucional a la xarxa Nou Barris Acull, reconeixent la seva aportació per a la consolidació d’una convivència satisfactòria entre tots els veïns i veïnes de Nou Barris; tot garantint l’acompliment de drets i deures per part de tots els ciutadans i ciutadanes del districte. • Potenciar els intercanvis entre organitzacions populars per tal d’afavorir la solidaritat entre pobles. • Recolzar la política d’agermanaments per part de l’Administració, per tal d’arribar a compromisos concrets d’actuació. • Impulsar la compra de productes de comerç just, per part del màxim número d’equipament públics del districte. 8 Ajuntament de Barcelona • Impulsar en el Programa Barcelona Solidària les possibilitats d’intervenció de les organitzacions amb pocs mitjans, descentralitzant l’àmbit de decisió de suport a projectes impulsats per entitats d’àmbit territorial de barri o districte. • Assegurar de manera efectiva el compliment de compromís del 0,7 % dels ingressos per a solidaritat internacional i cultura de la pau, amb l’objectiu d’arribar a l’1% abans de final del mandat. • Continuar amb la línia de treball de “Solidaritat i Pau”, recolzant aquelles campanyes que promoguin aquests valors. • Promoure projectes descentralitzats a nivell de districte, des del nou equipament de la Casa del Món. • Implementar projectes conjunts entre les entitats de solidaritat i cooperació i el Districte de Nou Barris, per tal de promoure la sensibilització ciutadana envers la cooperació i solidaritat. • Manifestar l’acord sobre les zones geogràfiques que es prioritzen en l’ l’Acord per al govern a l’Ajuntament de Barcelona 2003-2007, afegint el continent africà com a un dels eixos d’actuació de les polítiques de solidaritat i cooperació del govern del Districte. 3. MEDI AMBIENT I SOSTENIBILITAT Protecció de Collserola • Impulsar el desenvolupament de l’estudi estratègic de la vessant de la Serra de Collserola i del conjunt dels planejaments que afecten als barris del nostre districte. • Plantejar per al Parc de Collserola la màxima figura de protecció que garanteixi la seva preservació, promoció i ús com a espai natural. Treballar per a la seva ampliació estudiant l’ampliació d’espai urbans que mereixen aquest tractament al nostre districte (especialment als torrents de St. Genís i Can Masdéu, a la zona del front de Roquetes, el Torrent del Bosc i, com espai associat, el Rec Comtal i una part de la Plana de Vallbona) • Vetllar perquè el Ministeri de Foment en el traçat del AVE respecti el planejament que marqui el desenvolupament del PERI de Vallbona. Creació de 4 corredors verds (amb l’objectiu de baixar la serra de Collserola cap als parcs del districte, i no per enjardinar la serra.) • Parc del Turó de la Peira/Darnius/Parc Central/Alsàcia/Interiors de la Guineueta/Rambla Caçador/Parc Josep Mª Serra i Martí/Collserola • Potenciació de la connexió Parc de la Guineueta - Collserola. • Potenciació de la connexió Via Júlia - Parc Pla de Fornells - Mirador de Torre Baró - Collserola, prenent com a referència el projecte de GRODEMA “Parc Pla de Fornells: reestructuració i connexió amb Collserola”. 9 Ajuntament de Barcelona • En el marc del Pla Congost, connexió Collserola - Parc Central de Torre Baró - futura zona verda entorn del Torrent Tapioles - Rec Comtal - Parc Fluvial del Besòs i Serralada de Marina. Verd urbà i espai públic • Ubicació d’un parc de plantes aromàtiques a Roquetes. • Disseny participatiu i sostenible del nou Parc de la Trinitat Nova, en el marc del Pla Comunitari d’aquest barri. • Recuperar el Torrent Tapioles, amb l’objectiu final de reforestar les vores i crear un parc al seu entorn. • Millora del manteniment de l’arbrat, dels parcs i jardins i de la neteja viària en general. Qualitat ambiental i salut • Impulsar el soterrament de les infrastructures d’alta tensió que hi ha al districte, especialment aquelles més properes als nuclis habitats. • Adaptar a Barcelona la normativa de Salzburg per a la instal·lació d’antenes de telefonia mòbil. • Continuar treballant en els Plans de Control i inspecció de les antenes de telefonia mòbil del districte. • Cens actualitzat de les estacions transformadores i possibles ampliacions. • Mapa Acústic de Nou Barris, treballar per aconseguir la reducció de la contaminació sonora als punts negres que es determini. Recursos naturals: Energia • Elaboració dels Plans de Millora Energètica del districte. Substitució progressiva de l’enllumenat públic i el dels equipaments municipals per enllumenat de baix consum. • Aplicació d’energies alternatives i mesures d’eficiència energètica a totes les noves instal·lacions, i substitució progressiva dels elements energètics als equipaments existents. Realització d’auditories energètiques als equipaments públics • Endegar el programa d’aprofitament educatiu de la instal·lació fotovoltaica de Vallbona. Residus: reducció, reutilització i reciclatge • Minimitzar la producció de residus i incrementar la reutilització i el reciclatge. Millorar la recollida selectiva per aconseguir recuperar, en aquest mandat, un 40% del paper i cartró, un 60% del vidre i un 40% dels envasos lleugers, augmentant el número de contenidors i la recollida comercial, per exemple als “mercadillos” de Trinitat Nova, Canyelles i de la Zona Nord. Amb campanyes de difusió, avaluació periòdica i seguiment veïnal. 10 Ajuntament de Barcelona • Millorar la recollida selectiva de matèria orgànica fins aconseguir un 10% d’impropis com a màxim, amb un major treball de sensibilització al veïnat i proves-pilot com el reciclatge i compostatge col·lectiu als jardins interiors de Trinitat Nova, i la implantació de contenidors separats en algunes zones. • Campanya de promoció de la recollida de residus especials o perillosos, i d’informació sobre l’ús del Punt Verd Mòbil. Millorar el seu recorregut amb una aturada a Trinitat Nova. Senyalitzar convenientment i potenciar l’ús del Punt Verd de Vallbona. Educació i comunicació ambiental • Editar i distribuir el “Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat - Agenda 21 de Nou Barris”. • Completar la rehabilitació de la Casa de les Aigües de Trinitat Nova per ubicar un centre mediambiental especialitzat. • Estendre l’Agenda 21 Escolar i els programes d’educació ambiental, xerrades amb alumnes i AMPA’s, etc, a totes les escoles públiques del districte. • Potenciar les activitats i serveis que es porten a terme des de l’ECOPUNT de Nou Barris. 4. MANTENIMENT I NETEJA • Incrementar els recursos destinats al manteniment de l’espai públic i millorar el temps de resposta de les intervencions. • Millorar l’enllumenat de diversos sectors del districte, adaptant-lo a les exigències mediambientals en matèria de contaminació lumínica. • Rehabilitació integral dels Parcs del Turó de la Peira, Guineueta, Serra i Martí i Pla de Fornells • Continuar el programa de substitució d’àrees de jocs infantils per adaptar-los a la normativa vigent. • Millores d’accessibilitat i senyalització en diversos punts del districte. • Elaboració d’un Pla de Manteniment i Millora dels equipaments municipals del districte • Desenrunar la zona forestal de Vallbona i seguiment conjunt per part del Districte i el Consorci del Parc de Collserola de les actuacions de neteja i desbrossat, repoblació d’arbres, instal·lació de boques d’extinció d’incendis als límits de la Serra, etc. • Reforçar, mitjançant campanyes de conscienciació al conjunt de la ciutadania de la necessitat de la bona utilització dels contenidors de deixalles, separant la brossa orgànica de la que no ho es. Cal cercar formules per arribar millor al conjunt de la ciutadania. • Millorar i ampliar, si cal, el servei de neteja En aquest apartat també es demana una major efectivitat per tal de que el comerç reculli les deixalles sense que s’escampin pel carrer, utilitzant els contenidors que tenen a la seva disposició. Cal recordar també el servei de recollida de mobles i trastos en el carrer. • Facilitar l’accessibilitat als equipaments públics per part dels serveis d’urgències 11 Ajuntament de Barcelona • Promoció del civisme i la col·laboració d’associacions, ciutadans i ciutadanes pel correcte ús de l’espai públic. 5. COMERÇ, PROMOCIÓ ECONÒMICA I OCUPACIÓ • Impulsar una política activa de suport al comerç per contribuir a la seva consolidació com a element fonamental de dinamització dels barris, com a generador d’ocupació i com a factor de cohesió social, de millora de la qualitat de vida i de definició d’un model de ciutat oberta. • Recolzar l’associacionisme comercial i potenciar el consell de comerç com a òrgan de participació i diàleg permanent amb el Districte • Consolidació dels eixos comercials i els seus plans de dinamització • Promoció entre la ciutadania del comerç de proximitat i de barri • Cooperació amb els comerciants i les seves associacions per al foment de la recollida selectiva de residus i reciclatge. • Potenciar les polítiques de formació, informació assessorament i autoocupació per als col·lectius en atur des dels diferents Plans de Barcelona Activa, els PTT, el Fòrum Nord, .etc. Comerciants • Impulsar, conjuntament amb el Cibernàrium, el coneixement de les tecnologies de la informació de la comunicació i la seva aplicació en el sector, entre els comerciants del districte • Donar suport a la creació una pàgina web del Comerç de Nou Barris. • Donar suport amb col·laboració del Consorci de Normalització Lingüística de Nou Barris a les iniciatives que avancin en la normalització lingüística del català tot afavorint l'acompliment de les normatives existent en usos lingüístics i posant en coneixement dels comerciants les eines al seu abast en aquest camp. • Potenciar la participació de les associacions de comerciants com a agents actius en les activitats de les Festes Majors. • Crear canals de comunicació entre els botiguers de la nova immigració i la resta del teixit comercial del districte. • Desenvolupar campanyes informatives sobre les associacions de comerciants per els botiguers de la nova immigració. • Pla de formació específic per a comerciants nouvinguts a la ciutat (català, normatives, associacionisme comercial, noves tecnologies, ...). 12 Ajuntament de Barcelona Formació • Establir, conjuntament amb les entitats de comerciants, i en col·laboració amb Barcelona Activa, Plans de formació al districte especialment adreçats a comerciants sobre temes que els siguin d'utilitat (escaparatisme, e-comerç, comptabilitat, contractació, dret laboral, recursos i normatives de les diferents administracions, ...) Comerç • Participar en el Pla d'Orientació de Equipament Comercial a Barcelona i redactar el posterior Pla d'Usos del districte tot estudiant els buits d'oferta comercial que es produeixen a Nou Barris i la seva solució. • Donar suport a les associacions de comerciants per a realitzar la Setmana del Comerç a Nou Barris. Mercats • Participar en l'elaboració del pla Director de Modernització de Mercats de la Ciutat. • Fomentar la coordinació i relació entre la Comissió de Mercats Municipals del Consell de Comerç de Nou Barris i l'Institut Municipal de Mercats. • Fer un estudi de les mancances dels Mercats del districte que permeti prioritzar les actuacions i que contempli els dèficits en aparcament, càrrega i descàrrega, recollida de deixalles, ...). • Impulsar la remodelació del Mercat de la Guineueta. Fires • Continuar potenciant les existents i analitzar les possibilitat de fer d'altres a altres zones del districte. Comerç Just • Promoure iniciatives de comerç just i solidaritat i la seva popularització. Potenciar les accions de Comerç Just en les activitats del districte. • Impulsar la creació d’una Xarxa de Comerç Just en el teixit comercial del districte. 6. EDUCACIÓ Partim del reconeixement que l’educació és la peça clau per aconseguir una societat responsable i activa, que garanteixi un procés real d’integració i vertebració social. En aquest sentit s’han de dotar els serveis educatius i a tots els estaments que configuren la comunitat educativa dels recursos suficients perquè l’alumnat tingui l’atenció i la formació que necessita. S’han d’impulsar polítiques educatives que permetin respondre a les peculiaritats dels infants, dels centres, dels barris i al global del districte. 13 Ajuntament de Barcelona Per tant, cal demanar a les diferents administracions amb responsabilitats en l’àmbit de l’educació, que revisin les polítiques educatives i les adeqüin a la realitat social actual amb mecanismes que permetin la flexibilitat necessària per donar respostes adients que garanteixin una educació de qualitat. S’aposta per una escola que es compromet amb les famílies, amb la comunitat local i amb la societat. Una escola arrelada a les dinàmiques territorials i al treball comunitari, respectant i responent a les peculiaritats pròpies arcades per la història i el mapa social de cada escola, de cada barri i del districte. El model d’escola que es proposa ha de permetre posar en relació tots els recursos a l’abast en el territori, impulsar la participació i la implicació de la comunitat local, de les empreses, dels professionals, dels agents socials, i de les famílies en els projectes educatius i formatius de la xarxa d’escoles del districte. Tanmateix en el marc del Consorci d’educació traslladarem les línies de treball acordades pel consell escolar municipal de Nou Barris: • Impulsar decididament el disseny i l’actualització del mapa escolar del districte de Nou Barris, amb la participació activa dels diferents membres de la comunitat educativa i dels òrgans de participació. • Recomanarem a l’Administració competent facilitar en la creació, trasllat o grans obres als centres el concepte de centre obert a tota la comunitat educativa i al barri. Reservant espais per serveis complementaris, per les associacions que poden generar-se i per un ús mes enllà del pròpiament lectiu. • Impulsar la dotació de recursos professionals en activitats educatives en general que permeti l’acollida i adaptació de les noves incorporacions al sistema educatiu o al barri. • Impulsar activitats als centres educatius que donin atenció i resposta a les necessitats del nou contetx social de l’alumnat. • Establir un sistema d’acollida i diagnòstic de les noves incorporacions al sistema escolar previ a l’entrada el centre educatiu. • Realització d’un projecte d’investigació-acció que permeti dissenyar i aplicar accions per dibuixar un barri educatiu on hi hagi accions de coordinació i millora tant en l’espai com en els agents formals i no formals. • Impulsar projectes fóra escola que facilitin la coordinació d’etapes educatives i la millora de l’èxit educatiu dels infants. • Reconèixer, afavorir i impulsar projectes que reforcin la funció educadora de la família (escola de mares i pares, instruments que facilitin el disseny d’itineraris formatius fora del marc escolar…). • Impulsar la incorporació de les escoles d’adults en la xarxa educativa. • Demanar l’increment del pressupost destinat a beques, llibres i menjadors escolars amb reformes organitzatives que permetin la flexibilitat i la resposta a les necessitats reals de la població. 14 Ajuntament de Barcelona Línies de treball a impulsar des del Districte: Infrastructures, edificis escolars, serveis educatius i complementaris • Prioritzar el trasllat de les Escoles Bressol en situacions estructurals deficitàries. Trasllat prioritari de l’Escola Bressol El Castell al Ceip Sant Antoni Maria Claret. • Creació de noves Escoles Bressol, atenent criteris de població i, sobretot criteris de necessitat social i econòmica. • Continuar amb l’ampliació de les escoles bressol integrades a la xarxa pública d’infantil i primària: creació de dues noves escoles bressols; al CEIP Mercè Rodoreda i al CEIP del Turó. • Impulsar la construcció del parvulari Benjami integrant-lo al Ceip Mercè Rodoreda. • Incrementar d’acord amb les necessitats la dotació econòmica per la millora i manteniment dels centres educatius de la xarxa d’escoles públiques del districte. Establint calendaris de prioritat en funció de la seguretat i la precarietat dels centres. • Treballar per una política “d’escoles obertes” que permeti l’ús dels recursos ja existents, com són els patis i les pistes esportives de les escoles públiques. Facilitar que la gestió d’aquestes activitats les puguin fer tant les AMPA’s com els serveis municipals del territori (educadors de carrer) o altres entitats del territori. • Dotar o substituir elements de jocs de pati com element educatiu que segueixin les mesures de seguretat necessàries. • Impulsar la creació de l’escola Municipal de Música del districte de Nou Barris. • Donar suport als projectes que impliquen una singularitat de ciutat (l’escola infantil i jovenil de l’Ateneu Popular de Nou Barris, Escola de Circ Rogelio Rivel). • Dissenyar i incentivar campanyes entorn als valors i el civisme. • Continuar donant suport als Plans de Transició al Treball i al Projecte Jove • Potenciar la participació dels serveis educatius en els projectes comunitaris del districte i adequar el seu funcionament al territori. • Reforçar els serveis que fan intervencions dins l’àmbir escolar (EAP, CRP..), per tal d’actualitzar les seves possibilitats d’intervenció a les necessitats actuals. • Potenciar les comissions socials dels centres com a òrgan gestor d’intervencions i recursos. Participació: • Donar suport a les associacions de mares i pares dels centres escolars, tot ajudant a la seva tasca vertebradora de la comunitat educativa i facilitar mecanismes i recursos per augmentar la seva capacitat de gestió en materies extraescolars i la participació en projectes de barri. 15 Ajuntament de Barcelona • Promoure la participació activa de l’alumnat, mitjançant el suport a les seves associacions o altres pecularitats organitzatives, vetllant per integrant-lo activament a la vida cultural del districte. • Impulsar projectes i accions destinades a la millora de la convivència amb els nous veïns/veïnes, facilitant el coneixement mutu. Usar l’escola per fer formació a les persones d’altres cultures per facilitar la participació i la integració a la comunitat educativa. • Impulsar la representativitat dels òrgans de participació existents tot promocionant la participació de mares i pares d’altres cultures. • Treballar per la utilització de les noves tecnologies com un instrument que faciliti la participació (xarxes, videoconferències…), tot dotant de les infraestructures i els recursos formatius necessaris. • Potenciar el Consell Escolar del Districte perquè esdevingui un referent educatiu del territori alhora que vertebri la participació de la comunitat educativa incidint en la planificació i gestió del sistema educatiu per tal de: 1. Impulsar campanyes d’informació per el coneixement dels òrgans de participació propis de la comunitat educativa, les seves tasques i els canals d’accés dels diferents sectors. 2. Treballar per la incorporació activa en el Consell Escolar del Districte de membres d’altres sectors (infància, joves, entitats de lleure, associacions de veïns, cultura…). 3. Facilitar la participació de la comunitat educativa en els diferents intruments participatius dels que es dota el Districte. 4. Impulsar la creació d’associacions de segon nivell (coordinadora d’ampa…) Entorn educatiu • Garantir l’adequació i conservació dels espais i els accesos als edificis escolars i al seu entorns. • Estudiar la millor col·locació dels contenedors propers als edificis escolars. • Creació de diferents camins escolars dins el districte. Treball en xarxa • Promoure projectes específics, accions formatives, activitats que treballin en la línia de coordinar les diferents etapes educatives tant a nivell curricular com participatiu. • Fomentar la participació dels diferents membres de la comunitat educativa en els òrgans de participació i gestió del Districte. • Utilitzar les xarxes virtuals per crear projectes innovadors i destinats a facilitar la participació i la comunicació. 16 Ajuntament de Barcelona 7. ESPORTS • Treballar amb el gestors de les instal·lacions esportives municipals l’establiment de criteris per a la millora de determinats aspectes de la seva gestió (manteniment i actualització d’instal·lacions, promoció esportiva entre col·lectius específics de població, l’ús de les instal·lacions per part de clubs del districte, ....) • Treballar possibles fórmules per implicar els usuaris de les instal·lacions esportives de lliure accés en la gestió i el manteniment • Fomentar la coordinació entre clubs i entitats del districte que practiquen esports similars. Implicar- los en el calendari d’actes de promoció esportiva del Districte. • Impulsar un treball conjunt entre els diferents agents que intervenen en la promoció esportiva en edat escolar per a consensuar un programa comú de mínims en les activitats esportives extraescolars. L’objectiu és fomentar els valors educatius, socialitzadors, integradors i qualitatius de l’esport, la pràctica esportiva mixta i el coneixement d’esports “minoritaris”. • Impulsar accions perquè les activitats esportives en edat escolar responguin als valors positius que pot transmetre l’esport. • Millorar i actualitzar l’oferta de les instal·lacions esportives municipals d’acord amb les necessitats i les demandes dels ciutadans i ciutadanes de Nou Barris. Incidir molt especialment en el seu manteniment. Establir convenis de gestió amb les entitats cíviques especificant les responsabilitats de les parts. • Aplicar les mesures necessàries perquè les instal·lacions esportives escolars del districte es puguin utilitzar com espais per a la promoció i la pràctica esportiva, fora de l’horari lectiu, oberts a la població del districte (independitzar accessos, millorar les seves infrastructures i la dotació d’equipament esportiu, tendir a una especialització dels espais, etc.) . • Millorar l’estat i el manteniment de les instal·lacions esportives municipals del districte, incloent-hi les instal·lacions obertes i de lliure ús, amb una atenció especial als camps de futbol. • Creació d’espais esportius d’ús lliure. Els espais esportius dels que es parla són de tipus pistes de bàsquet, futbol, patinatge, petanques, etc. • Ampliació de les instal·lacions esportives de Can Dragó, Can Cuyàs i Artesania • Millora de les pistes esportives de la Via Favència 8. DONES • Augmentar les accions, serveis, projectes, etc. per incidir més en la prevenció, i no solament en actuacions puntuals per resoldre problemes ja instaurats, sobretot en matèria de justícia i igualtat de gènere. • Posta en marxa del Pla d’Immigració Municipal. Es fonamental que en aquest desenvolupament es tingui especial cura per desenvolupar aquells serveis i recursos adreçats a les dones, ja que aquest es un col·lectiu especialment sensible als processos de pobresa a la ciutat. 17 Ajuntament de Barcelona • Potenciar que es posin en marxa en el districte projectes i accions que facilitin la conciliació de la vida laboral i familiar, així com els horaris dels serveis i comerç del districte, mitjançant campanyes de sensibilització sobre el tema i donant a conèixer el Pacte Local del Temps. Seguir avançant en l’ampliació de l’horari nocturn d’alguns serveis: transports, centres esportius, etc. • Potenciar que les empreses gaudeixin d’incentius, del tipus que sigui per tal de facilitar l’accés al món del treball a les persones que es troben en situacions d’exclusió, com dones expresses, toxicòmanes, etc. • Fomentar accions de caràcter preventiu, tant en el àmbit escolar i familiar com altres com mitjans de comunicació, per tal d’evitar la violència de gènere. Alhora que es garanteixi l’acompliment de la legislació actual que protegeix a les dones víctimes de violència. • Impulsar el Consell de les dones com a organisme de coordinació i d’aportació de propostes. Impulsant formes i processos innovadors de participació real de les dones en la vida i el govern del districte. • Mantenir el Punt d’Informació per a les dones com a servei d’orientació municipal a les demandes de les dones. • Promoure polítiques actives de suport a les dones que viuen soles, vídues, etc. • Coordinar les accions i programes entorn les polítiques de dones del Districte amb la ciutat i l’Institut Català de la dona. 9. SALUT Línies d’actuació a desenvolupar en el marc del Consorci Sanitari de Barcelona, l’Agència de Salut Pública i el Districte de Nou Barris: • Mantenir i millorar els sistemes d’informació que es facilitin al Consell de Salut de Nou Barris, elaborant informació agregada per Districte i si és possible per barri i per àrea bàsica de salut, tant en l’anàlisi de l’impacte i accessibilitat dels serveis sanitaris en la salut, com en les dades de salut de la població. Protecció de la salut • Reforçar i actualitzar els programes de protecció a la salut mediambiental mitjançant la vigilància dels problemes emergents en salut mediambiental treballant en coordinació amb el Departament de Medi Ambient. • Assessorar a la població en demandes específiques sobre possibles problemes de salut emergent en coordinació amb el Departament de Medi Ambient. • Reforçar i actualitzar els programes de protecció de la salut mitjançant els programes d’intervenció sobre animals de companyia i animals peridomèstics (gossos, gats, coloms, etc.) • Promoure campanyes de sensibilització ciutadana entorn al comportament cívic dels propietaris d’animals de companyia (defecacions als parcs infantils, zones de pas,...) 18 Ajuntament de Barcelona Pla d’Acció sobre drogues • Millorar l’actual equipament del CAS de manera que el local permeti adequar l’oferta a la demanda existent en el districte de Nou Barris. • Adequar l’oferta a la demanda en atenció a les drogodependències, de manera que pugui incorporar i/o millorar tractaments a d’altres addicions existents: alcohol, tabaquisme, etc. • Impulsar la integració de l’atenció a les drogodependències en la xarxa sanitària pública • Impulsar la integració de la xarxa d’atenció a les drogodependències i la xarxa de salut mental, de manera sectoritzada, en el conjunt del sistema sanitari públic • Incrementar els esforços d’informació i de comunicació a la població per facilitar una millor acollida a la ubicació del CAS, i prevenir el rebuig de la població a la instal·lació de dispositius d’atenció a drogodependents amb una adequada integració a la xarxa sanitària Salut Mental • Millorar els equipaments i l’oferta d’assistència de salut mental mitjançant: - Ubicació definitiva del CSMA Nord i CSMIJ de Nou Barris - Realització 1ª Llar Residència de Malalts Mentals - Increment dels serveis de salut mental per a la població tenint en compte l’anàlisi de recursos i reordenació de places a Nou Barris que faci la Comissió de Salut mental: 2ª Llar Residència de Malalts Mentals, nombre de places del Centre de Dia de Salut Mental, nombre de pisos tutelats, i d’altres. - Millora del local del CSMA de la Zona Sud • Potenciar els serveis de suport a la integració laboral de malalts mentals amb la coordinació i representació del Departament de Treball. • Recolzar l’aprofundiment en l’elaboració del Pla Comunitari de Salut Mental del districte, que es donarà a conèixer al Consell de Salut desprès de l’estudi i debat en el sí de la Comissió de Salut Mental del Districte, tenint en compte el programa de suport transversal d’intervenció en salut mental del districte. Atenció primària • Millorar la reducció del temps d’espera per la visita amb el metge generalista, programant les visites amb un temps màxim d’espera de 48 hores des de que es sol·licita, i millorant l’organització de suplències de professionals. • Millorar la personalització en la relació professionals de l’atenció primària i ciutadan/anes mitjançant: una dedicació de temps suficient dels professionals de primària a les visites i consultes telefòniques, garantint que la duració mínima de les consultes sigui de 10 minuts; ús en els consultoris d’historials informatitzats, articulació de mecanismes de transmissió d’informació entre Hospitals i Atenció Primària àgils, segurs i efectius. • Millorar la organització de visites administratives, circuit de receptes, etc. 19 Ajuntament de Barcelona • Impulsar l’adequació ràtio metge de capçalera/usuaris segons indicadors de freqüentació del serveis de població atesa, piràmide d’edat i nivell socioeconomic. • Introduir millores organitzatives que evitin duplicitats assistencials • Millora de la cobertura de casos controlats de Sintrom, tendint a que pràcticament e 100 % dels casos sigui atès per part dels Equips d’Atenció Primària, segons els protocols d’Atenció Primària i Hospitals, i sempre que les condicions dels malalts ho permetin. • Millorar l’atenció als problemes de salut mental menors provocats per patologies en la infantesa i l’adolescència, en els malalts crònics i en la població en general, reforçant el programa de suport mínim a l’atenció primària. • Impulsar segons criteris objectius l’augment dels Punts de l’Atenció Continuada durant la temporada hivernal • Impulsar l’anàlisi per l’ampliació del CAP Zona Nord i Chafarinas, i la possibilitat d’un nou equipament a Cotxeres Borbó en funció de les necessitats i indicadors de freqüentació dels serveis i d’altres. Atenció especialitzada • Impulsar les possibilitats de creació d’un servei de Rehabilitació i Reumatologia, • Millorar la reducció de les llistes d’espera en atenció especialitzada i proves complementàries • Impulsar la introducció de la dispensació de receptes en l’Hospital de referència. Gent gran • Impulsar i coordinar, en col·laboració amb Serveis Socials els diferents serveis d’Ajut Domiciliaria existents des de Serveis Socials, Sanitat i d’altres entitats, adreçats especialment a col·lectius de gent gran. • Impulsar l’existència de grups de suport social i/o d’ajuda mútua pels afectats o pels seus cuidadors, que suposin punts de trobada que permetin atendre factors de risc com la soledat. • Impulsar actuacions orientades a la millora de la qualitat de vida de la gent gran. Coordinació • Vetllar per la millora, la coordinació entre l’Atenció Primària i l’Atenció Especialitzada • Facilitar la coordinació entre tots els agents de salut (farmacèutics, professionals d’atenció primària, equips de salut comunitària, CAS, etc.) de manera que els serveis coneguin com funcionen i s’incrementi l’eficiència dels serveis evitant duplicitats i garantint la continuïtat assistencial. • Facilitar programes d’actuació conjunta entre l’atenció primària de salut i l’atenció Primària de serveis socials pel que fa a l’atenció als col·lectius objecte d’atenció especial (gent gran, risc social, etc.) 20 Ajuntament de Barcelona Altres: • Realitzar, a traves de la Comissió de Farmàcia, campanyes de sensibilització al ciutadà/na per disminuir el consum excessiu de medicaments i promocionar els genèrics Participació • Impulsar i promoure la participació dels ciutadans i ciutadanes de Nou Barris en tot el que té que veure amb la promoció de la salut i amb l’atenció sanitària, utilitzant com a mitjà principal el Consell de Salut del Districte i les Comissions que se’n derivin (farmàcia, atenció primària, salut mental i d’altres) • Promoure accions per aconseguir que la població reconegui com a propis temes de salut, de manera que sigui entès no com un tema exclusiu dels professionals sinó com un tema comunitari i que afecta a tots. Promoció de la salut • Consolidar l’oferta i potenciar l’ampliació de la cobertura de programes educatius de promoció de la salut per als cursos d’ESO que treballin els temes de: consum de tabac, alcohol i substàncies additives; canvis corporals, autoimatge i trastorns d’alimentació; SIDA, malalties de transmissió sexual (MTS), embaràs no desitjat i relacions sexuals sense protecció. • Consolidar l’oferta i potenciar l’ampliació de la cobertura de programes de promoció de la salut adreçats als estudiants de Batxillerat i Cicles Formatius. • Promoure campanyes i/o programes d’educació per la salut per a totes les edats en temes com la higiene, la cura del propi cos, hàbits saludables, etc.; amb especial atenció als programes de prevenció a les drogodependències. 10. INFÀNCIA Aspectes i temes de caràcter general: • Incrementar els recursos destinats a les beques d’estiu tenint en compte els canvis socials i demogràfics que s’estan produint a Nou Barris en els darrers anys. • Promoure una oferta de formació per a mares i pares sobre temes diversos que puguin ser del seu interès per a l’educació dels fills. Es considera que per a portar a terme una proposta en aquesta línia cal primer treballar i fomentar la participació a les Associacions de mares i pares. • Millorar i fer un seguiment acurat dels serveis a la infància prestats per empreses contractades pel Districte. • Ampliar l’oferta cultural per a la infància i l’adolescència (cinema, teatre, titelles...) tant entre setmana com durant el cap de setmana. 21 Ajuntament de Barcelona Temes en relació a equipaments, entitats, nous serveis, participació • Impulsar que a cada barri hi hagi un equipament infantil ja sigui municipal o d’entitat que treballi amb la infància i adolescència. Cal plantejar una política d’atenció a la infància en risc que permeti que les entitats i els projectes que desenvolupen es puguin realitzar amb les millors condicions. • Impulsar la creació de nous espais educatius, atenent les noves necessitats i demandes que puguin sorgir en els barris, com per exemple “els espais familiars”, en els que pares i fills poden compartir el joc i l’esbarjo. • Promoure el coneixement mitjançant estudis e investigacions qualitatives de les necessitats que hi ha en infància en el districte. • Facilitar el suport necessari per a la inclusió d’infants i adolescents amb disminució als equipaments infantils (recursos humans, econòmic i material específic). • Garantir el suport necessari per al foment i manteniment de les xarxes de coordinació dels serveis i entitats que treballen amb infància i adolescents. • Impulsar el desenvolupament d’accions concretes en el marc del projecte europeu de “La ciutat dels nens”. Per aquest desenvolupament cal comptar amb els recursos humans, tècnics i econòmics suficients per tal de garantir la participació dels nens i nenes tenint en compte que es un procés a un ritme diferent del dels adults. • Impulsar el projecte social, cultural i educatiu “La casa dels nens i les nenes” implicant a la ciutat en el seu desenvolupament. • Impulsar el consell sectorial d’infància i joventut del Districte com a un organisme de coordinació i d’aportació de propostes comú per a tota la població del territori. 11. JOVENTUT Àmbit Social • Dissenyar plans d’ocupació juvenil a partir dels programes de Barcelona Activa i en col·laboració amb els agents econòmics del districte. • Desenvolupar programes de prevenció de conductes de risc especialment centrats en l’adolescència i la joventut: violència, drogues, anorèxia-bulimia, tabaquisme, SIDA, accidents de trànsit, embarassos no desitjats, etc. • Dotar d’espais a entitats juvenils per a que puguin oferir un oci alternatiu al del consum des de l’autoorganització juvenil • Facilitar l’autonomia residencial dels joves continuant amb la política d’apartaments de lloguer a preus assequibles 22 Ajuntament de Barcelona Àmbit cultural • Dotar a tots els nous equipaments juvenils que així ho prioritzin de sales d’assaig com a eina de creació bàsica • Recolzar als productors de cultura jove i popular, casals, companyies del districte dotant-los de medis estructurals i econòmics. • Contractar les companyies del districte a les actuacions que es realitzin al Districte • Treballar per atraure a Nou Barris el festival de Barcelona Arts al carrer que es realitza durant les festes de la Mercè. • Elaboració d’una galeria urbana de graffiti o museu del carrer de graffiti, en el marc d’un acord cívic amb els col·lectius implicats. • Informar a la ciutadania de totes les activitats culturals que es realitzin i dels grups • Estendre l’horari de biblioteques i sales d’estudi en èpoques d’exàmens Àmbit associatiu • Dotar de convenis de gestió els equipaments juvenils autogestionats per entitats. • Treballar pel bon manteniment dels equipaments que ja estan funcionant, la creació de nous equipaments i dotar dels recursos necessaris als equipaments metre els renoven. • Impulsar el Consell Sectorial d’Infància i joventut del Districte com a un organisme de coordinació i d’aportació de propostes comú per a tota la població del territori. • Promoure i afavorir activitats, campanyes i tot tipus d’iniciatives proposades per grups d’adolescents en els àmbits de la salut, cultura, educació, solidaritat, lleure, medi ambient, esport, participació. • Impulsar i reforçar el paper del voluntariat juvenil 12. GENT GRAN Equipaments i serveis • Promoure la construcció de nous casals adaptats a la gent gran i a les seves necessitats. • Augmentar la quantitat de residències i apartaments tutelats. Cal una revisió sobre els criteris de preus. Les aportacions han d’anar d’acord a les pensions personals. • Augmentar els serveis a domicili i instal·lar més telealarmes tan necessàries per les persones grans amb dificultats que viuen soles. • Incrementar les ajudes a famílies amb dificultats, amb persones grans i/o amb disminucions. 23 Ajuntament de Barcelona Participació • Impulsar la creació d’una comissió de treball en el marc del Consell Sectorial de la Gent Gran conjuntament amb serveis socials, per aplicar les mesures que facilitin la millora de les condicions i la qualitat de vida de les persones més grans de 65 anys i que viuen soles. • Assegurar la presència i opinió de la gent gran en els espais de decisió dels diferents estaments. • Fomentar la implicació de la gent gran en temes col·lectius. • Promoure l’augment de participació en els casals. • Augmentar els espais d’informació per la gent gran. • Incrementar les experiències amb gent més jove. • Potenciar el seguiment dels temes tractats en els congressos L’ús del temps de lleure • Incrementar l’oferta d’activitats per la gent gran i el pressupost per poder realitzar-les. • Crear més espais per poder treballar la relació intergeneracional. • Disposar d’espais amplis i confortables per fer activitats per la gent gran. • Augmentar les places per realitzar activitats aquàtiques concretament per la gent gran. • Vetllar per una política de preus en les instal·lacions municipals per facilitar l’accés en les persones grans. 13. PERSONES AMB DISMINUCIÓ • Impulsar des de Serveis Socials de Nou Barris el major coneixement possible d’aquest col·lectiu per poder donar resposta a les situacions de desigualtat i de dependència que es poden generar i assegurar una autèntica igualtat d’oportunitats. • Continuar amb la progressiva eliminació de les barreres arquitectòniques urbanes. • Garantir l’accessibilitat de les persones amb disminució als serveis municipals • Potenciar la presència de les persones amb disminució en els diferents Consells municipals • Recolzar les activitats i programes de les associacions i entitats que treballant en aquest àmbit • Impulsar accions concretes per tal de relacionar a les persones amb discapacitat amb el seu entorn proper, mitjançant propostes de col·laboració institucional amb els diferents equipaments especialitzats i els seus usuaris. 24 Ajuntament de Barcelona 14. SERVEIS SOCIALS • Situar els Serveis Socials d’Atenció Primària com a eix referencial del conjunt de l’acció social al territori. • Potenciar el treball social comunitari per tal d’incrementar la capacitat d’organització, acció i transformació del territori. • Treballar per a la igualtat d’oportunitats de tots els col·lectius socials, de forma que s’arribi a una cohesió social sense exclusions ni discriminacions. • Impulsar una política de proximitat, que permeti conèixer els programes i les necessitats dels ciutadans i dissenyar programes útils que responguin a les necessitats concretes i siguin coneguts i consensuats per als que estan dirigits. • Fer arribar a la ciutadania, en especial a les persones més necessitades, la informació de la oferta de serveis municipals d’atenció primària així com de la resta de serveis i iniciatives municipals que afavoreixen la cohesió social. • Impulsar el treball grupal i comunitari des dels serveis socials del Districte com a eina privilegiada de participació i millora integral dels barris del districte. • Treballar per l’assoliment de la universalització dels serveis socials que millori la qualitat de vida de totes les ciutadanes i els ciutadans del districte. • Treballar per millorar els recursos destinats als equipaments, equips d’intervenció i resta de serveis destinats a les persones. • Incrementar el nombre d’educadors de carrer, per tal de fomentar la prevenció, treballant en coordinació amb les entitats d’infància, equipaments i serveis del territori. 15. CULTURA Propostes Generals • Fer de l’activitat cultural un instrument de transmissió de valors com ara la comprensió, el respecte, la llibertat, l’esperit crític i la participació. • Fomentar la cultura com a element fonamental per a la cohesió social, la convivència i la comprensió de l’altre en un context de cada cop més gran diversitat cultural. • Promoure la participació i la implicació dels ciutadans de Nou Barris en la definició i gestió dels espais i els serveis culturals públics. • Dissenyar i promoure programes culturals que serveixin per lluitar contra l’exclusió social i per oferir noves oportunitats per a col·lectius en situació de risc d’exclusió social. • Desenvolupar la creativitat i la innovació i el plantejament de noves propostes i manifestacions culturals dels ciutadans de Nou Barris. 25 Ajuntament de Barcelona Mesures Concretes • Impulsar la creació del Consell Sectorial de Cultura, que sigui un espai de trobada i relació de bona part de les entitats culturals del districte, independentment de la seva tipologia, model de gestió i titularitat. Per tal de portar a terme les propostes plantejades des dels valors d’eficàcia, eficiència, transparència i treball en xarxa. • Impulsar el paper i donar el suport a les Comissions organitzadores de les Festes Majors dels diferents barris del districte, com a veritables òrgans de participació i autèntics espais generadors de civisme i ciutadania. • Prioritzar les propostes en l’àmbit cultural destinades a fomentar la diversitat cultural i la integració dels nous veïns i veïnes en el teixit social de Nou Barris. • Continuar desenvolupant el Pla de Biblioteques amb el trasllat i ampliació de la Biblioteca de Roquetes al nou equipament de Via Favència, el trasllat i ampliació de la Biblioteca de Torre Llobeta al nou equipament de Cotxeres Borbó i la creació de la nova Biblioteca de la Zona Nord. • Ampliació de l’Ateneu Popular de Nou Barris. 16. URBANISME General • Enderroc dels edificis de les antigues Cotxeres Borbó. Redacció del Pla Especial de definició dels equipaments. Alliberament dels espais, construcció d’una biblioteca i inici de l’execució dels equipaments. Remodelació dels carrers del seu entorn i dels espais públics recuperats creant un espai cívic i de dinamització social i comercial. • Remodelació de la Via Júlia i millores de senyalització a la xarxa de bulevards del districte • Creació de l’Escola de música municipal de Nou Barris • Semaforització de diverses cruïlles del districte • Instal·lació de diverses marquesines en parades d’autobús. • Millora de les instal·lacions elèctriques a diversos equipaments del districte per adaptar-los a la normativa vigent • Implantació dels recorreguts escolars del districte • Rehabilitació de la façana nord, de la sala d’actes del Districte i millores en la senyalització i/accessibilitat • Construcció de dos aparcaments públics soterrats propers als eixos comercials del districte com a elements de consolidació del comerç de proximitat. • Ampliació de l’Ateneu Popular de Nou Barris. • Millores a les instal·lacions esportives de Can Dragó 26 Ajuntament de Barcelona • Adequació de l’equipament universitari al barri de Porta • Construcció de la Biblioteca de la Zona Nord, en el marc d’un consens de les tres associacions de veïns (Vallbona, Ciutat Meridiana i Torre Baró) per la seva ubicació. Can Peguera • Millores de l’arbrat i l’enllumenat en diversos carrers de Can Peguera, prioritzant el carrer Vilaseca. • Remodelació del casal d’entitats “Cosa Nostra” al barri de Can Peguera • Implantació del pla de mobilitat per pacificar i racionalitzar el pas de vehicles per el barri • Millora de la recollida d’aigües pluvials al carrer Ogassa • Millores al carrer Darnius, prioritzant el seu ús com a eix d’unió entre els parcs de Turó de la Peira i Parc Central. Canyelles • Continuació de les obres de semicobertura de la Ronda de Dalt al seu pas per Canyelles i Guineueta • Ampliació de les instal·lacions esportives del carrer Artesania amb la construcció d’una zona poliesportiva. • Arranjament de la carretera alta de Roquetes al seu pas per el barri de Canyelles • Construcció d’un aparcament al carrer Miquel Hernández i reurbanització de la superfície i dels seus entorns. • Arranjament de la zona verda situada entre la Ronda de la Guineueta Vella i el carrer Miguel Hernández • Millores de senyalització de la biblioteca de Canyelles • Rehabilitació del parc de Serra Martí i de la zona de la pèrgola. Ciutat Meridiana • Urbanització d’espais interiors a la zona alta de Ciutat Meridiana • Construcció d’un aparcament soterrat de concessió municipal sota el Camp de Futbol, garantint el funcionament de l’activitat esportiva durant l’execució de les obres. Incorporació d’un espai per ubicar-hi el local de l’Associació de Veïns, dins les obres de millora previstes al Camp de Futbol. • Rehabilitació de la coberta i de la plaça del Centre Cívic de Ciutat Meridiana. • Arranjament de diverses escales i baranes d’accés a la part alta de Ciutat Meridiana. • Nou enllumenat al carrer Vallcivera. Treballar el seu projecte de reurbanització. • Estudi del pas per a vianants que va del Camp de Futbol fins a la Font Noguera. 27 Ajuntament de Barcelona • Millores a les instal·lacions esportives de Can Cuyàs Guineueta • Remodelació d’espais interiors de la Guineueta • Construcció d’un aparcament soterrat al passeig de Fabra i Puig i reurbanització del passeig en el tram comprés entre el Passeig Valldaura i el carrer Marie Curie. • Millores al passeig Urrutia en el tram comprés entre Pg. Verdum i carrer Borgoña • Urbanització del carrer Borgoña • Instal·lació de mesures de pacificació del trànsit als interiors de Valldaura Porta • Nou Centre Cívic al carrer La Selva • Arranjament de la plaça Sóller • Continuar l’execució del PERI de Porta. • Remodelació dels carrers Alella i Malgrat al barri de Porta. • Creació del Jardins d’Andreu Nin. • Ampliació i arranjament de l’aparcament provisional en superfície al costat del cementiri. • Estudiar un projecte de futur de la Masia de Can Valent. • Nou equipament públic als baixos de l’edifici d’apartaments per joves • Implementació del pla de mobilitat del barri de porta amb l’obertura del carrer Alcúdia Prosperitat • Construcció d’una escola bressol al barri de Prosperitat, al CEIP Mercè Rodoreda • Implementació del pla de mobilitat del barri. • Construcció d’una nova plaça a la confluència dels carrers Borràs, Boada i Enric Casanovas. • Urbanització carrer Santa Engràcia, entre Passeig Valldaura i la plaça Àngel Pestaña • Urbanització del carrer Molí, en el tram comprés entre Via Favència i Flor de Neu • Construcció d’un nou equipament públic al carrer Pablo Iglesias-Argullós • Millores a l’Avinguda Rio de Janeiro 28 Ajuntament de Barcelona • Enjardinament de la zona verda interior dels apartaments per gent gran de la Via Favència • Remodelació de la plaça Àngel Pestaña (2na fase) sobre el casal de barri. Roquetes • Arranjament del parc del Pla de Fornells i dels entorns de l’Ateneu de Nou Barris al barri de Roquetes • Construcció d’un aparcament semisoterrat a la plaça del Carib i reurbanització dels seus entorns. • Donar continuïtat a la urbanització de l’eix de la part alta de Roquetes, carrers Rodrigo Caro, Llobera i Ojeda. • Construcció del nou equipament de la Via Favència (Biblioteca, Arxiu Històric de Roquetes i Projectart) • Construcció d’una zona verda a l’interior del nou traçat del carrer Rodrigo Caro al barri de Roquetes amb la idea de fer un parc amb un contingut vegetal específic. • Trasllat de l’Escola Bressol “El Castell” al CEIP Sant Antoni Mª Claret. • Millorar la senyalització de l’Ateneu de Nou Barris • Expropiació i enderroc a la part alta del carrer Alcántara. Treballar en el projecte de la segona fase de remodelació del carrer. • Millores al carrer Artesania. • Urbanització del carrer Romaní seguint el projecte ja aprovat, una vegada finalitzades les obres del metro. • Ampliació del casal d’avis de Roquetes • Iniciar l’execució de la primera etapa del PERI de Roquetes, als entorns del mercat de Montserrat. • Implementació del pla de mobilitat de Roquetes Vilapicina – Torre Llobeta • Reurbanització de les places Miquel Ferrà i Garrigó • Millores als carrers interiors de Torre Llobeta Vilarodona i Bràfim i reforma de l’àrea de jocs infantils de la plaça de Torre Llobeta. • Arranjament del carrer Mare de Déu de les Neus i obertura cap al carrer Cartellà • Millores als carrers Amics, Joan Alcover, Vèlia i La Jota • Construcció d’un jardí a la zona verda delimitada per els carrers Cartellà, Duero, Pitàgores i Petrarca 29 Ajuntament de Barcelona Torre Baró • Arranjament dels entorns dels aqüeductes de Torre Baró • Urbanització del carrer Martorelles (1era Fase) • Adequació del casal de barri de Torre Baró • Desenvolupament de la primera etapa del PERI de Torre Baró en la zona central del barri. • Millores de comunicació a la part alta del barri Trinitat Nova • Iniciar l’execució del PERI de Trinitat Nova • Rehabilitació de la Casa de l’Aigua com a centre de difusió de temes mediambientals • Urbanització dels entorns dels nous habitatges del carrer Aiguablava. • Millores a diversos carrers i espais interiors de la zona no afectada per el PERI • Construcció del nou Parc de la Trinitat Nova seguint criteris de sostenibilitat • Inici de les obres per la construcció del Casal de Barri, una vegada s’hagi traslladat el parvulari Benjamí al CEIP Mercè Rodoreda. Turó de la Peira • Construcció d’una nova escola bressol al CEIP del Turó • Remodelació del parc del Turó de la Peira incorporant-hi un pla de manteniment integral del camp de Futbol Municipal del Turó de la Peira. • Arranjament de la plaça Olof Palme • Obertura del carrer Amilcar i transformació del passatge Grau en zona per a vianants. • Urbanització dels jardins del carrer Amilcar • Continuació de la remodelació dels carrers Beret, Aneto i Montmajor. • Arranjament de les escales del carrer Vall d’Ordesa • Estudi de viabilitat de l’aparcament al passeig de la Peira • Millores al carrer Sant Iscle • Urbanització de la plaça Peñalara. • Estudi per la possible ubicació d’un Mini Punt Verd al barri 30 Ajuntament de Barcelona • Estudi del futur bloc “Q” Vallbona • Redacció i inici de l’execució del nou PERI de Vallbona, amb l’objectiu també de preservar l’interès natural i paisatgístic del Rec Comtal i els entorns de zona verda del torrent Tapioles. • Millores a diversos carrers de la part alta del barri, incidint especialment en la seva il·luminació. • Urbanització del carrer Oristà. • Millores de senyalització del Punt Verd de Vallbona i mesures de pacificació del trànsit. • Construcció del pont “Porta d’Europa” i dels seus accessos (Pla del Congost del Besòs). Verdum • Millores a les pistes i construcció d’una pèrgola a la zona esportiva de la Via Favència • Millores d’enllumenat i pavimentació als carrers als carrers Joan Riera i Pare Rodés • Remodelació dels carrers Viladrosa i Batllori • Urbanització de la nova plaça del Verdum i dels seus entorns • Urbanització dels interiors del carrer Almansa • Millorar el sistema de càrrega i descàrrega de mercaderies en diversos punts del barri. 17. TRANSPORT PUBLIC, MOBILITAT I APARCAMENTS • Elaboració d’un Pla de Millora Integral del Transport Públic de Nou Barris, sobretot de les línies de bus que donen cobertura a la Zona Nord. Estudiar la posada en marxa d’un bus de barri per la Zona Nord, la modificació del trajecte del de Roquetes, millora de les freqüències de pas d’algunes línies (81, 82, 97), prolongació d’altres (62, 76, 11, 12) i ampliació d’horari del 83. • Ampliació de la xarxa de carrils-bici per connectar tot el districte amb el Campus Nord de la Vall d’Hebron, posant en marxa els dos trams que falten per completar-la: - Fabra i Puig - Felip II. - Continuació de Río de Janeiro i Meridiana - Conveni - Vinyar - Palamós - Aiguablava - Ronda Verda de Collserola. - Nou carril bici en el projecte del Pla del congost • Ampliació i millora dels recorreguts del busos de barri, tot atenent les dificultat geogràfiques del districte i les necessitats i els itineraris habituals dels infants i joves i de les seves famílies. Fer intervencions especials al barri del Turó, Roquetes i Torre Baró. • Millorar i ampliar l’accessibilitat als transports públics, els passos de vianants, guals, l’accés a botigues i espais de concurrència pública. 31 Ajuntament de Barcelona • Impulsar i exigir a l’Administració competent la construcció d’una nova parada de Metro de la línia 4 a Virrei Amat entre Maragall i Llucmajor. Impulsar les obres d’accessibilitat a les actuals sortides de Metro de la mateixa línia a la parada de Virrei Amat. • Eliminar qualsevol barrera arquitectònica per la gent gran. Facilitar l’accés a les màquines expenedores de bitllets en les estacions on no hi ha personal. • Incrementar la dotació de marquesines a les parades d’autobús per facilitar a les persones grans l’espera. • Ampliar la xarxa de càrrega i descàrrega i les zones d’aparcament de motos en la calçada • Continuar amb la construcció d’aparcaments públics soterrats amb la reserva de places de rotació per donar servei als equipaments i comerços de l’entorn. • Mobilitat més pacífica i sostenible en general, que tingui en compte als nens i nenes (prioritzant el “Camí Escolar” a cada barri), les persones amb mobilitat reduïda, els vianants i els ciclistes, i posi en primer pla els ciutadans i no els cotxes. Supressió de barreres arquitectòniques, començant pels passos de vianants, els espais i els transports públics (Metro i autobusos). Instal·lació de baranes a les escales de Roquetes i de marquesines a les parades de bus més utilitzades. • Implantació dels Plans de Mobilitat dels barris de Prosperitat, Porta i Can Peguera. 18. SÒL I HABITATGE • Impulsar la instal·lació d’ascensors als blocs d’habitatges que ho necessitin, sobre tot als barris de la Guineueta i Ciutat Meridiana. • Cercar mecanismes per tal d’incrementar el marcat d’habitatges de lloguer, cercant formules per facilitar l’accés a dones amb més dificultats, tant econòmiques com socials. • Aprofitar els solars per la construcció de nous habitatges de promoció per a joves i habitatges socials per a les persones grans. • Iniciar la construcció de la segona fase d’habitatges públics previstos al PERI de la Trinitat Nova • Iniciar la construcció dels habitatges públics previstos en la primera etapa dels PERI’s de Torre Baró i de Roquetes • Impulsar la creació de dues àrees de rehabilitació preferent als barris de Prosperitat i de Vilapicina. • Impulsar les actuacions dels PERI pendents, gestionant sòl i realitzant les actuacions d’habitatge i de dotació d’equipaments i zones verdes; Torre Baró, Vallbona, Porta, Roquetes i Trinitat Nova • Impulsar la construcció dels habitatges protegits a Prosperitat dins dels desenvolupament del PERI • Finalització de la remodelació i reconstrucció dels nous habitatges del governador al barri de Verdum • Continuar amb la remodelació i reconstrucció dels habitatges afectats per patologies estructurals al barri del Turó de la Peira. 32 Ajuntament de Barcelona • Impulsar la rehabilitació dels edificis afectats al Turó de la Peira • Continuar amb la remodelació dels barris afectats per patologies estructurals als barris de Can Peguera i Canyelles. • Impulsar la rehabilitació dels habitatges de l’Obra Sindical al barri de Verdum • Vetllar pel compliment normatiu existent en matèria d’adequació dels locals comercials en habitatges. 19. PREVENCIÓ I SEGURETAT • Continuar treballant en la Taula de Coordinació Policial com a marc de col·laboració institucional i de coordinació entre la Guàrdia Urbana i el Cos Nacional de policia i en un futur amb els Mossos d’Esquadra. • Col·laborar en el desplegament dels mossos d’Esquadra, sota els paràmetres d’una comissaria per districte. • Establir polítiques de proximitat que potenciïn la participació ciutadana amb una visió comunitària de l’actuació policial, amb programes d’informació, educació, sensibilització ciutadana i amb la creació de noves maneres de participació com poden ser els programes de mediació o arbitratge. • Consolidació i reforç de la Secretaria Tècnica de Prevenció del Districte. • Impulsar programes específics adreçats als joves i adolescents en l’àmbit de la prevenció. • Col·laborar en el desenvolupament del programa de prevenció a l’escola, de la Guàrdia Urbana amb quatre eixos bàsics: drogues, conductes de risc, normes socials i accidentalitat. • Incorporar criteris de seguretat en el disseny dels espais públics. • Constitució del Consell Sectorial de Seguretat i Prevenció. 33 Ajuntament de Barcelona IV) ANNEX: MEMORIA PARTICIPATIVA 1. DESCRIPCIÓ 1.1. Objectius generals En aquests darrers anys en els quals s’han succeït els governs d’esquerra, els ciutadans i ciutadanes de Nou Barris hem pogut assistir a la transformació progressiva del nostre districte. Hem evolucionat des d’aquell barri ple de mancances, tant urbanístiques com de serveis, i pràcticament desconnectat de la ciutat, fins aquest nou districte, model de vitalitat i energia, i amb una inesgotable capacitat d’acollida. Les entitats ciutadanes, socials, culturals i comercials han estat determinants a l’hora de proposar i desenvolupar els projectes que han fet de Nou Barris la nova Barcelona. El districte es presenta com un exemple d’integració a la ciutat a través d’un complex procés urbanístic que no només ha fet que es trobi connectat als altres barris de la ciutat, si no que forma amb ells un continu indivisible. Tot i així, en la transformació, Nou Barris ha sabut mantenir la seva més gran riquesa: ser un districte amb personalitat pròpia, dinàmic i solidari. El seu principal valor és la gent, els barcelonins de Nou Barris, que es poden trobar als carrers, o bé formant part del seu teixit associatiu, o als casals, o a les escoles, als comerços, etc. Continuarem treballant per aconseguir un districte encara millor amb infrastructures i serveis per als ciutadans i les ciutadanes, on cada barri tingui el tractament de qualitat urbana que mereix, cercant allò que li es característic i l’identifica. Com a govern tenim un compromís: el de prioritzar les polítiques a les persones perquè pensem que les polítiques socials són un instrument necessari per avançar en el camí de la igualtat d’oportunitats i la cohesió social. No podem fer aquest camí sense la gent de Nou Barris. El diàleg permanent amb la ciutadania i la corresponsabilitat seran els eixos de l’acció de govern, duent a terme una aposta clara per la plena participació. És per tot això, com a equip de govern, que plantegem que l’elaboració del Pla d’Actuació Municipal (PAM) sigui des del seu inici un procés participatiu. A Nou Barris tenim els instruments per poder-ho fer. 1.2. Metodologia participativa Al mandat anterior vam aprovar el reglament intern de funcionament i organització del Districte. Es van crear 10 Consells Sectorials i el Consell Ciutadà com a òrgans de participació ciutadana. Es van posar en marxa les comissions consultives de govern i les comissions de treball per a temes específics (cotxeres de Borbó, plans comunitaris…). Tenim en marxa diferents plans comunitaris: Trinitat Nova, Verdum, Roquetes i Zona Nord que, com sabeu, engloba els barris de Ciutat Meridiana, Torre Baró i Vallbona. Comptem també amb un conjunt d’equipaments i serveis municipals gestionats per entitats del districte, amb diferents fórmules de gestió, que fan del nostre Districte un referent important en la gestió cívica de serveis a la nostra ciutat. Comptem amb ciutadans i ciutadanes i amb un moviment associatiu prou ampli, representatiu i compromès amb la transformació del districte com per obrir un procés participatiu capaç d’arribar a acords que recullin les reflexions que tant des dels plans comunitaris, els consells sectorials i les comissions de treball s’estan duent a terme. 34 Ajuntament de Barcelona Per tot això vam decidir que el Programa d’Actuació del Districte per aquest mandat es faria a partir de la participació i de les aportacions de tots aquests agents, partint dels continguts del PAM de ciutat. Concretament es va acordar: 1. Fer una primera roda de reunions amb cadascuna de les associacions de veïns i veïnes del districte, amb la Coordinadora d’Entitat i AA VV, i amb algunes entitats, per a detectar aquelles actuacions que es consideraven prioritàries en cada barri del districte. 2. Convocar cadascun dels 10 consells sectorials constituïts al Districte per tal de discutir i elaborar una primera proposta d’actuacions sobre el seu àmbit d’actuació. 3. El Consell Plenari del Districte de Nou Barris, en la seva sessió del dia 30.9.03 va aprovar “constituir una Comissió d’Impuls del PAM al districte, que impulsi un debat el més ampli, representatiu i participatiu possible sobre els objectius estratègics de futur per al districte de Nou Barris. L’objectiu de la Comissió és la presentació d’una ponència a la qual s’explicitin els reptes de futur a llarg termini. Aquesta Comissió d’Impuls la formaran membres de l’Equip de govern del Districte i representants de la Coordinadora d’Associacions de Veïns i entitats del districte.” Aquesta Comissió acordarà el calendari de treball la metodologia per elaborar la ponència. Un cop definits els objectius estratègics caldrà arribar a una proposta de Programa d’Inversions Municipals (PIM), que recollirà les prioritats d’inversió en el període 2004-07 tant a nivell territorial com sectorial. Aquest programa haurà de contemplar tant les propostes d’urbanització com la creació i millora dels equipaments a les persones. La voluntat de donar un contingut estratègic a aquesta Comissió, la converteix de fet, en la Comissió de Seguiment del PAD del Districte, que es reunirà com a mínim una vegada a l’any. Aquesta Comissió d’Impuls es va crear amb la participació de 4 representants de la Coordinadora d’entitats i AAVV (1 per la Coordinadora i un per cadascuna de les 3 zones del districte), 1 representant de cada Consell Sectorial, 1 representant de la Coordinadora Cultural de la Zona Centre, 5 Consellers de l’equip de govern (3 del grup municipal del PSC, 1 d’ERC, 1 d’IC-Verds), el Regidor del Districte, el Comissionat per a les relacions cíviques al Dte., i els gerents del Districte i de Pronoubarris. 4. Pel que fa la possible participació de ciutadans individuals es va decidir sumar-nos a la campanya genèrica d’informació i recollida de suggeriments a nivell de ciutat. Es va programar també, una sessió de treball específica amb els ciutadans i les ciutadanes inscrits al Consell Ciutadà del Districte a títol individual, per a informar-los del procés del PAD, convidar-los a participar-hi i recollir les seves possibles aportacions. 5. En tot aquest procés s’ha anat valorant i es valorarà la incorporació de les possibles aportacions que vagin arribant al Districte, a través d’entitats o de ciutadans individuals. Al mateix temps es van establir diferents terminis per incorporar-hi esmenes, suggeriments o aportacions per part de les diferents instàncies consultades. 6. El document resultant d’aquest procés haurà de comptar amb la validació del Consell Ciutadà, d’acord amb els criteris generals de ciutat, i amb l’aprovació preceptiva del Consell del Districte. 35 Ajuntament de Barcelona 1.3. Fases i Calendari Fase Implicats Objectius Calendari Recollida inicial AA VV Detectar els principals Setembre-1ª de propostes Entitats projectes i línies de treball pel quinzena desembre Ciutadans PAM 2003 individuals Coordinadora AAVV Consells ciutadans Elaboració de Comissió d’Impuls Redactar el primer document 15 desembre–10 de propostes de treball febrer 2004 Discussió de Comissió d’impuls Recollir esmenes i Febrer 2004 propostes Consells sectorials suggeriments al primer document Aprovació del Consell Ciutadà Aprovació del PAD 24 febrer-3 març PAD Consell del Districte 2004 Període Consells sectorials Perfeccionament del PAD Març-maig 2004 d’al·legacions AAVV Entitats Tancament del Consell Ciutadà Tancament procés PAD Maig 2004 procés Consell del Districte Seguiment del Comissió d’impuls Seguiment dels acords i Setembre 2004– PAD Consells sectorials compromisos del PAD maig 2007 2. INFORMACIÓ I COMUNICACIÓ A continuació enumerem les diferents reunions i accions fetes per a la presentació, discussió i concreció del PAD de Nou Barris: DATA REUNIÓ AMB TEMA PARTICIPANTS 15.9.03 AA VV Turó de la Peira Propostes PAD 4 18.9.03 AA VV Prosperitat Propostes PAD 6 25.9.03 AA VV Guineueta Propostes PAD 3 25.9.03 AA VV Porta Propostes PAD 5 25.9.03 AA VV Canyelles Propostes PAD 2 30.9.03 Plenari Consell de Districte Proposta elaboració PAD 70 3.10.03 Veïns c/ Almansa (Roquetes) Obres interiors d’illa 3 6.10.03 Eixos Comercials Nou Barris Propostes PAD 11 6.10.03 AA VV Porta Propostes PAD 18 7.10.03 AA VV Ciutat Meridiana Propostes AAD 14 9.10.03 Assemblea de Veïns Projecte Peñalara 100 13.10.03 Coordinadora Entitats i AA VV Propostes PAD 23 14.10.03 AA VV Roquetes PAD Roquetes 11 15.10.03 Assemblea de veïns Projectes urbanístics 60 20.10.03 AA VV Vallbona PAD Vallbona 3 20.10.03 Ass Comerciants Via Júlia Obres V. Júlia 6 21.10.03 AA VV Vallbona Propostes PAD 8 21.10.03 AA VV Torre Baró Propostes PAD 10 22.10.03 Ass Cultural Vilapicina Urbanització solar Duero 6 27.10.03 AA VV Turó de la Peira Propostes PAD 11 27.10.03 Consell Escolar Mercè Rodoreda Obres previstes al PERI 7 29.10.03 Propietaris aparcament P. Iglesias Estat aparcament 200 30.10.03 AA VV Torre Baró Urbanització Campillo 6 3.11.03 Ciutadans Consell Ciutadà Propostes PAD 24 3.11.03 AA VV Roquetes Propostes PAD 15 36 Ajuntament de Barcelona 6.11.03 AA VV Guineueta Propostes PAD 8 6.11.03 AA VV Prosperitat Propostes PAD 8 6.11.03 Assemblea veïns c/ Almansa Interiors d’illa 60 7.11.03 AA VV Canyelles Propostes PAD 12 7.11.03 Escola de Música la Guineu Escola de música 5 12.11.03 AA VV Roquetes, Ass Skate Pistes skateboards 6 12.11.03 Consell de Salut Presentació PAM 27 13.11.03 Consell de Gent Gran Propostes PAD 18 17.11.03 Club Petanca Campillo (T. Baró) Pistes petanca 3 17.11.03 Consell Escolar Elab. propostes PAD 22 17.11.03 Coordinadora d’Infància Informació procés PAD 10 18.11.03 Ass. Cultural Vilapicina Urbanització solar Duero 5 18.11.03 Consell de Dones Propostes PAD 10 18.11.03 Comissió d’Impuls PAD Criteris elaboració PAD 10 19.11.03 AA VV Vallbona Urbanització c/ Oristà 5 20.11.03 Comissió de Joves del Dte. Presentació procés PAD 8 20.11.03 Consell Medi Ambient Propostes PAD 15 20.11.03 Consell d’Infància Propostes PAD 8 24.11.03 Consell de Solidaritat i Cooperació Propostes PAD 11 26.11.03 Ass Comerciants Via Júlia Urbanització Via Júlia 3 26.11.03 Ass. La Cosa Nostra Projecte Casal de Barri 9 26.11.03 AA VV Can Peguera Propostes PAD 12 1.12.03 Permanent del Consell de Dones Discussió propostes PAD 4 4.12.03 Permanent del Consell Escolar Discussió propostes PAD 7 4.12.03 Comissió d’Infància Discussió propostes PAD 12 4.12.03 Consell Medi Ambient Propostes PAD 16 9.12.03 Consell de Dones Esmenes propostes PAD 8 9.12.03 Taller particip. Consell Gent Gran Prioritats propostes PAD 22 9.12.03 Consell Escolar Discussió propostes PAD 12 10.12.03 AA VV Vallbona Urbanització c/ Oristà 3 12.12.03 Comissió d’Infància Discussió propostes PAD 11 15.12.03 AA VV Prosperitat Projectes edificis 7 16.12.03 Consell de Salut Propostes PAD 19 16.12.03 Comissió d’Impuls PAD Metodologia elab. PAD 22 18.12.03 Consell d’Esports Propostes PAD 16 27.12.03 Permanent del Consell Escolar Valoració PAD 6 3.1.04 Grup de treball Consell de Salut Discussió propostes PAD 5 17.1.04 Consell Medi Ambient Esmenes PAD 14 19.1.04 AA VV Verdum Propostes PAD 6 19.1.04 AA VV Trinitat Nova Propostes PAD 15 26.1.04 AA VV Roquetes Obres Rodrigo Caro 11 27.1.04 Consell de Comerç Propostes PAD 7 27.1.04 Grup de treball Consell de Salut Discussió propostes PAD 5 30.1.04 (*) Permanent Consell de Gent Gran Discussió PAM ciutat 3 5.2.04 (*) Consell de Gent Gran Propostes PAM ciutat 18 10.2.04 Comissió d’Impuls Doc. propostes PAD 22 17.2.04 Consell de Salut Esmenes PAD 25 19.2.04 Permanent del Consell Escolar Esmenes propostes PAD 3 19.2.04 Consell de Gent Gran Esmenes PAD 11 19.2.04 Comissió d’Impuls del PAD Esmenes document PAD 19 24.2.04 Consell de Dones Valoració document PAD 9 TOTAL PARTICIPACIONS 1.239 TOTAL REUNIONS 76 (*) Reunions específiques convocades per discutir les propostes contingudes al PAM de ciutat presentades des del Consell Assessor de la Gent Gran de Barcelona 37 Ajuntament de Barcelona 3. APORTACIONS CIUTADANES Tal com hem explicat més amunt, el document del PAD 2004-07 del Districte de Nou Barris ha estat fruit de les diferents aportacions, propostes i suggeriments que ens han fet arribar: - diferents entitats i associacions del districte - la totalitat de les associacions de veïns i veïnes - els consells sectorials constituïts - diferents taules i coordinadores sectorials existents al territori - els ciutadans individuals inscrits al Consell Ciutadà del Districte Per emmarcar aquest treball, en tots els casos es va partir de “l’Acord per al Govern a l’Ajuntament de Barcelona 2003-07” signat entre les tres forces polítiques del Govern Municipal, així com del document provisional del PAM 2003-07 de Barcelona. A continuació enumerem les diferents aportacions fetes al respecte: SECTOR QUI COM APORTACIÓ Participació Consell Escolar Reunió extraordinària 13 propostes Comissió d’Infància Reunió extraordinària 1 proposta Consell Gent Gran Taller participatiu 6 propostes Consell Comerç Reunió extraordinària 1 proposta Coord. Cultural Z. Centre Escrit 2 propostes Coord. Entitats i AAVV Escrit i reunió 2 propostes Taula de Joves Escrit 1 proposta AA VV Vallbona Escrit i reunió 1 proposta AA VV Torre Baró Escrit i reunió 1 proposta AA VV Roquetes Reunió 1 proposta AA VV Trinitat Nova Escrit i reunió 2 propostes Sr. Juan Ruiz Reunió Consell Ciutadà 2 propostes Grup Municipal CIU Escrit 15 propostes Solidaritat i cooperació Consell Coop. i Solidaritat Sessió extraordinària 10 propostes Consell de Comerç Reunió extraordinària 1 proposta Medi Ambient Consell Medi Ambient Reunió extraordinària 6 propostes Coord. Entitats i AAVV Escrit i reunió 2 propostes AA VV Trinitat Nova Escrit i reunió 11 propostes AA VV Verdum Escrit i reunió 1 proposta Ecologistes en Acció Escrit 9 propostes Sr. Toni Llotja Escrit 1 proposta Grup Municipal PPC Escrit 2 propostes Grup Municipal CIU Escrit 3 propostes Manteniment i neteja Consell Medi Ambient Reunió extraordinària 5 propostes Consell Escolar Reunió extraordinària 2 propostes Consell de Dones Reunió extraordinària 2 propostes Consell Gent Gran Taller participatiu 2 propostes Consell de Comerç Reunió extraordinària 3 propostes Taula de Joves Escrit 1 proposta AA VV Porta Escrit i reunió 6 propostes AA VV Ciutat Meridiana Reunió 2 propostes AA VV Vallbona Escrit i reunió 3 propostes AA VV Torre Baró Escrit i reunió 1 proposta AA VV Turó de la Peira Escrit i reunió 3 propostes AA VV Roquetes Reunió 2 propostes AA VV Guineueta Escrit i reunió 1 proposta AA VV Prosperitat Escrit i reunió 3 propostes AA VV Canyelles Escrit i reunió 11propostes AA VV Can Peguera Escrit i reunió 2 propostes AA VV Verdum Escrit i reunió 3 propostes AA V Trinitat Nova Escrit i reunió 3 propostes 38 Ajuntament de Barcelona Coord. Entitats i AA VV Escrit i reunió 1 proposta Ecologistes en Acció Escrit 4 propostes Bidó de Nou Barris Escrit 1 proposta Sr. Macià Fuster Reunió Consell Ciutadà 2 propostes Sra. Rosa González Reunió Consell Ciutadà 3 propostes Sr. Antonio Carvajal Reunió Consell Ciutadà 2 propostes Sr. Juan Ruiz Reunió Consell Ciutadà 2 propostes Sr. Manuel Giraldo Reunió Consell Ciutadà 2 propostes Grup Municipal CIU Escrit 11 propostes Comerç i ocupació Consell de Comerç Sessió extraordinària 2 propostes Consell Coop. i Solidaritat Sessió extraordinària 1 proposta Consell Escolar Sessió extraordinària 1 proposta Consell de Dones Sessió extraordinària 1 proposta Taula de Joves Escrit 1 proposta AA VV Canyelles Escrit i reunió 1 proposta AA VV Trinitat Nova Escrit i reunió 4 propostes Grup Municipal CIU Escrit 4 propostes Educació Consell Escolar Sessió extraordinària 19 propostes Comissió d’Infància Reunió extraordinària 2 propostes Consell Coop. i Solidaritat Reunió extraordinària 1 proposta Consell Medi Ambient Reunió extraordinària 3 propostes Consell d’Esports Reunió extraordinària 2 propostes Consell de Dones Reunió extraordinària 1 proposta Coord. Entitats i AA VV Escrit i reunió 1 proposta AA VV Turó de la Peira Escrit i reunió 1 proposta Escola Mercè Rodoreda Escrit i reunió 1 proposta AA VV Roquetes Reunió 1 proposta AA VV Guineueta Escrit i reunió 1 proposta AA VV Prosperitat Escrit i reunió 2 propostes AA VV Trinitat Nova Escrit i reunió 14 propostes Grup Municipal PPC Escrit 1 proposta Escola de Música la Guineu Escrit i reunió 1 proposta Sr. Toni Llotja Escrit 1 proposta Grup Municipal CIU Escrit 4 propostes Esports Consell d’Esports Sessió extraordinària 7 propostes Consell Escolar Sessió extraordinària 1 proposta Comissió d’Infància Sessió extraordinària 1 proposta Consell de Gent Gran Taller participatiu 2 propostes Prosperitat Cultura en Acció Escrit 1 proposta Grup Municipal PPC Escrit 3 propostes Coord. Entitats i AA VV Escrit i reunió 1 proposta AA VV Porta Escrit i reunió 1 proposta AA VV Ciutat Meridiana Escrit i reunió 2 propostes AA VV Turó de la Peira Escrit i reunió 1 proposta AA VV Roquetes Reunió 1 proposta AA VV Prosperitat Escrit i reunió 2 propostes AA VV Canyelles Escrit i reunió 1 proposta AA VV Verdum Escrit i reunió 1 proposta AA VV Trinitat Nova Escrit i reunió 2 propostes Grup Municipal CIU Escrit 4 propostes Dones Consell de Dones Sessió extraordinària 3 propostes Salut Consell de Salut Sessió extraordinària 37 propostes Consell de Dones Sessió extraordinària 1 proposta Consell de Gent Gran Taller participatiu 1 proposta Taula de joves Escrit 1 proposta AA VV Roquetes Reunió 1 proposta AA VV Prosperitat Escrit i reunió 2 propostes Coord. Entitats i AA VV Escrit i reunió 1 proposta AA VV Trinitat Nova Escrit i reunió 22 propostes 39 Ajuntament de Barcelona Infància Comissió d’Infància Sessió extraordinària 6 propostes Consell Escolar Sessió extraordinària 2 propostes Consell d’Esports Sessió extraordinària 1 proposta AA VV Trinitat Nova Escrit i reunió 10 propostes Grup Municipal CIU Escrit 1 proposta Joventut Taula de joves Escrit 7 propostes AA VV Canyelles Escrit i reunió 1 proposta AA VV Trinitat Nova Escrit i reunió 3 propostes AA VV Prosperitat Escrit i reunió 1 proposta AA VV Can Peguera Escrit i reunió 1 proposta Grup Municipal CIU Escrit 1 proposta Gent Gran Consell de Gent Gran Taller participatiu 11 propostes Consell de Dones Sessió extraordinària 1 proposta AA VV Prosperitat Escrit i reunió 1 proposta AA VV Canyelles Escrit i reunió 2 propostes AA VV Trinitat Nova Escrit i reunió 3 propostes Grup Municipal CIU Escrit 7 propostes Persones disminució Comissió d’Infància Sessió extraordinària 1 proposta Sr. Toni Llotja Escrit 1 proposta Grup Municipal CIU Escrit 1 proposta Serveis Socials Consell Escolar Sessió extraordinària 3 propostes Consell de Dones Sessió extraordinària 2 propostes Comissió d’Infància Sessió extraordinària 2 propostes Consell de Gent Gran Taller participatiu 3 propostes Consell de Gent Gran Grup treball (escrit) 3 propostes Coord. Cultural Z. Centre Escrit 1 proposta AA VV Prosperitat Escrit i reunió 1 proposta Coord. Entitats i AA VV Escrit i reunió 2 propostes AA VV Trinitat Nova Escrit i reunió 2 propostes Grup Municipal CIU Escrit 3 propostes Cultura Coord. Cultural Z. Centre Escrit 16 propostes Comissió d’Infància Reunió extraordinària 1 proposta Consell de Gent Gran Taller participatiu 1 proposta Taula de Joves Escrit 5 propostes AA VV Porta Escrit i reunió 1 proposta AA VV Ciutat Meridiana Escrit i reunió 2 propostes Coord. Entitats i AA VV Escrit i reunió 1 proposta AA VV Torre Baró Escrit i reunió 1 proposta AA VV Turó de la Peira Escrit i reunió 1 proposta AA VV Roquetes Reunió 2 propostes AA VV Guineueta Escrit i reunió 1 proposta AA VV Canyelles Escrit i reunió 2 propostes Associació La Cosa Nostra Escrit i reunió 2 propostes AA VV Can Peguera Escrit i reunió 2 propostes Bidó de Nou Barris Escrit 1 proposta Sr. Francisco Aguado Reunió Consell Ciutadà 2 propostes Grup Municipal CIU Escrit 11 propostes Urbanisme Consell Medi Ambient Reunió extraordinària 4 propostes Consell de Dones Reunió extraordinària 1 proposta Consell de Comerç Reunió extraordinària 5 propostes Consell de Gent Gran Taller participatiu 2 propostes Consell Escolar Reunió extraordinària 1 proposta Grup Municipal PPC Escrit 2 propostes Eixos Comerç Nou Barris Escrit i reunió 1 proposta Coord. Entitats i AA VV Escrit i reunió 5 propostes AA VV Porta Escrit i reunió 4 propostes AA VV Ciutat Meridiana Escrit i reunió 3 propostes 40 Ajuntament de Barcelona AA VV Vallbona Escrit i reunió 3 propostes AA VV Torre Baró Escrit i reunió 2 propostes AA VV Turó de la Peira Escrit i reunió 6 propostes Escola Mercè Rodoreda Escrit i reunió 1 proposta AA VV Roquetes Reunió 1 proposta AA VV Prosperitat Escrit i reunió 6 propostes AA VV Canyelles Escrit i reunió 3 propostes AA VV Can Peguera Escrit i reunió 2 propostes AA VV Trinitat Nova Escrit i reunió 6 propostes Bidó de Nou Barris Escrit 1 proposta Sr. Manuel Giraldo Reunió Consell Ciutadà 2 propostes Sr. Macià Fuster Reunió Consell Ciutadà 3 propostes Sr. Juan Imbernón Reunió Consell Ciutadà 1 proposta Sr. Juan Ruiz Reunió Consell Ciutadà 1 proposta Grup Municipal CIU Escrit 21 propostes Mobilitat Consell Medi Ambient Reunió extraordinària 3 propostes Consell Escolar Reunió extraordinària 2 propostes Consell de Dones Reunió extraordinària 1 proposta Consell de Gent Gran Taller participatiu 4 propostes Consell de Comerç Reunió extraordinària 3 propostes Coord. Entitats i AA VV Escrit i reunió 2 propostes AA VV Porta Escrit i reunió 3 propostes AA VV Vallbona Escrit i reunió 1 proposta AA VV Torre Baró Escrit i reunió 2 propostes AA VV Turó de la Peira Escrit i reunió 2 propostes AA VV Roquetes Reunió 3 propostes AA VV Canyelles Escrit i reunió 5 propostes Sr. Macià Fuster Reunió Consell Ciutadà 2 propostes Sr. Antonio Carvajal Reunió Consell Ciutadà 1 proposta Sr. Manuel Giraldo Reunió Consell Ciutadà 2 propostes Grup Municipal CIU Escrit 12 propostes Sòl i habitatge Consell Medi Ambient Reunió extraordinària 2 propostes Consell de Dones Reunió extraordinària 1 proposta Taula de Joves Escrit 1 proposta AA VV Torre Baró Escrit i reunió 1 proposta AA VV Turó de la Peira Escrit i reunió 1 proposta AA VV Guineueta Escrit i reunió 1 proposta AA VV Canyelles Escrit i reunió 2 propostes AA VV Prosperitat Escrit i reunió 1 proposta Consell de Gent Gran Grup treball (escrit) 2 propostes Grup Municipal CIU Escrit 14 propostes Seguretat i Prevenció Consell Escolar Sessió extraordinària 2 propostes Consell de Gent Gran Taller participatiu 1 proposta Consell de Comerç Sessió extraordinària 1 proposta AA VV Turó de la Peira Escrit i reunió 1 proposta AA VV Can Peguera Escrit i reunió 1 proposta AA VV Verdum Escrit i reunió 1 proposta Coord. Entitats i AA VV Escrit i reunió 1 proposta Sr. Juan Ruiz Reunió Consell Ciutadà 1 proposta Sr. Jordi Viñas Reunió Consell Ciutadà 1 proposta Sr. Macià Fuster Reunió Consell Ciutadà 2 propostes Sr. Edgar Collado Reunió Consell Ciutadà 3 propostes Sr. Juan Imbernón Reunió Consell Ciutadà 2 propostes Grup Municipal CIU Escrit 3 propostes TOTAL PROPOSTES 666 TOTAL ENTITATS 96 PERSONES INDIVIDUALS 10 41 Ajuntament de Barcelona Aquest procés d’elaboració del PAD del districte ha suposat un esforç molt important en el que un total de 106 entitats i ciutadans individuals del districte han tingut 1.239 participacions en 76 reunions, en les que s’han presentat un total de 666 propostes. 4. PROCÉS DE MILLORA DEL PAD El Plenari del Consell de Districte, en la seva sessió de 3 de març de 2004, va aprovar el PAD del Districte de Nou Barris, tancant el procés d’elaboració i discussió del contingut del document. La comissió d’impuls va decidir però, que abans de l’aprovació definitiva del PAM de ciutat es fes una segona ronda de reunions per recollir les possibles esmenes i/o al·legacions al contingut del document aprovat i acabar així de fer les prioritzacions de les actuacions. En aquesta segona fase es van portar a terme les següents reunions: DATA REUNIÓ AMB 09.03.04 Consell de Comerç (comissió d’urbanisme) 11.03.04 Plataforma Cotxeres Borbó 15.03.04 AAVV Guineueta 15.03.04 Coordinadora d’Entitats i AA VV 15.03.04 AA VV Turó de la Peira 18.03.04 AA VV Trinitat Nova 18.03.04 AA VV Roquetes 19.03.04 AA VV Porta 19.03.04 AA VV Prosperitat 22.03.04 AA VV Ciutat Meridiana 22.03.04 AA VV Vallbona 23.03.04 AA VV Can Peguera 24.03.04 Consell de Medi Ambient 29.03.04 Consell d’Esports D’aquesta segona ronda de reunions amb la Coordinadora, les diferents associacions de veïns i amb alguns consells sectorials, es van acceptar i per tant es van incorporar en el document de PAD del Districte de Nou Barris, un total de 25 actuacions que amplien i milloren el document inicial en els seus diferents apartats. El Consell del Districte de Nou Barris va aprovar el dia 4 de maig de 2004 la incorporació d’aquestes propostes, presentades com al·legacions, al document del PAD de Nou Barris, amb la qual cosa es va donar per tancat tot el procés. Per tot això el document que es presenta és fruit del debat i del consens entre l’Equip de Govern Municipal, la Comissió d’Impuls i el conjunt de l’ampli teixit associatiu del nostre districte. A partir d’aquí, la Comissió d’Impuls, reconvertida en Comissió de Seguiment del PAD, i els diferents consells sectorials faran la funció de fer el seguiment dels acords i els compromisos recollits al PAD. 42