PLA D’ACTUACIÓ DEL DISTRICTE DE CIUTAT VELLA 2004-2007 Document d’aprovació inicial Desembre de 2003 PLA D’ACTUACIO DEL DISTRICTE DE CIUTAT VELLA 1. INTRODUCCIÓ 2. EL PAD: UN DOCUMENT ESTRATÈGIC I DE COMPROMÍS 3. DADES GENERALS DEL DISTRICTE 4. LÍNIES PRIORITÀRIES D’ACTUACIÓ 5. OBJECTIUS PER ÀMBITS 5.1. URBANISME I OBRES OBJECTIUS GENERALS OBJECTIUS ESPECÍFICS ACTUACIONS 5.2. EDUCACIÓ, SERVEIS SOCIALS,SALUT, ESPORTS I CULTURA OBJECTIUS GENERALS OBJECTIUS ESPECÍFICS ACTUACIONS 5.3. DONA, INFÀNCIA, GENT GRAN I JOVENTUT OBJETIUS GENERALS OBJECTIUS ESPECÍFICS ACTUACIONS 5.4. VIA PÚBLICA, SEGURETAT, MOBILITAT I SERVEIS MUNICIPALS OBJECTIUS GENERALS OBJECTIUS ESPECÍFICS ACTUACIONS 5.5. PROMOCIÓ ECONÒMICA I MEDI AMBIENT OBJECTIUS GENERALS OBJECTIUS ESPECÍFICS ACTUACIONS 6. OBJECTIUS PER TERRITORI 6.1. RAVAL OBJECTIUS GENERALS OBJECTIUS ESPECÍFICS ACTUACIONS 6.2. BARRI GÒTIC OBJECTIUS GENERALS OBJECTIUS ESPECÍFICS ACTUACIONS 6.3. CASC ANTIC OBJECTIUS GENERALS OBJECTIUS ESPECÍFICS ACTUACIONS 6.4. BARCELONETA OBJECTIUS GENERALS OBJECTIUS ESPECÍFICS ACTUACIONS 7. DOTACIÓ PRESSUPOSTÀRIA 8. SEGUIMENT DEL PAD 9. MEMÒRIA PARTICIPATIVA 2 1.- INTRODUCCIÓ Ciutat Vella, com a centre històric, polític, cultural, comercial, turístic i de lleure de la ciutat, es configura com un districte singular, amb condicionants i necessitats específiques. El nostre Districte és un mirall de Barcelona, perquè la ciutat s’hi reflecteix i s’hi observa: és una bona part de la imatge que tenen els barcelonins de la seva pròpia ciutat, i és nucli de la imatge que Barcelona projecta cap a l’exterior. Ciutat Vella simbolitza Barcelona, i el seu pes simbòlic s’engrandeix amb la presència de les grans institucions polítiques de la ciutat i del país. És un territori amb una herència històrica i una configuració urbana, que conformen un paisatge que tenim el deure de conservar. Aquesta doble centralitat, cor de Barcelona, cap i casal de Catalunya, ha de significar una major implicació, en la transformació del Districte, de totes les Administracions. La preservació d'aquest paisatge urbà, però, en cap cas ha de suposar una minva en la qualitat de vida dels seus veïns i veïnes. Amb aquest objectiu Ciutat Vella ha viscut, en les últimes dècades, un procés de transformació urbanística que ha esponjat la seva trama urbana, i que ha dotat el seus barris d’equipaments i infrastructures equiparables a les que disposa qualsevol altre districte de la ciutat. Un procés que encara no ha acabat, però que ha avançat amb força i ha fet possible que una nova població escollís Ciutat Vella com a lloc per viure. Nous residents, amb les seves pròpies dinàmiques i amb noves i diverses característiques, han arribat al districte quan aquest no havia finalitzat plenament la seva transformació urbanística, i al costat de la població que ja residia al Districte estan conformant la diversitat humana que es fa palesa als carrers de la Barcelona més històrica. Per tot això, Ciutat Vella és, actualment, un territori immers en la contemporaneïtat i l’avantguarda. És un districte ple de vida, i de la seva vitalitat sorgeix un dinamisme molt especial: els canvis és produeixen amb 3 rapidesa i els nous fenòmens s’integren amb facilitat. Ciutat Vella ha estat tradicionalment, ho és encara avui en dia i ha de seguir sent-ho, un espai d’acollida: acull noves poblacions i acull també noves iniciatives. Fruit del seu dinamisme, de la seva centralitat, i d’aquesta característica històrica de lloc d’acollida, sorgeix la diversitat de Ciutat Vella: una diversitat social i diversitat d’usos. Sorgeixen noves comunitats de població, nous eixos comercials, nous eixos culturals, nous centres d’interès turístic, i noves ofertes de lleure i de serveis. Unes diversitats que són positives, sempre i quan hi hagi equilibri i compatibilitat. Administracions públiques, entitats i organismes privats, tota la societat ha de col·laborar i corresponsabilitzar-se en aquest projecte de futur per al districte. És per això que s’ha de tenir clar com volem que sigui la Ciutat Vella del futur, cap a on volem que s’adreci, per tal que sigui cada vegada millor. Millor per als veïns i veïnes que l’han escollit com a lloc de residència, i millor per als ciutadans i les ciutadanes que, des d’altres barris de Barcelona o provinents d’arreu del món, s’hi acosten per gaudir del seu dinamisme i la seva vitalitat. Amb aquest gran objectiu final, el Pla d’Actuació del Districte és un instrument fonamental per poder portar endavant el projecte de futur per a Ciutat Vella. 4 2.- EL PAD: UN DOCUMENT ESTRATÈGIC I DE COMPROMÍS El Pla d’Actuació del Districte de Ciutat Vella és un document que fixa els objectius al mandat de 2003-2007. Fixa també les metodologies, les línies i les mesures d’actuació, que s’han de desenvolupar amb la finalitat d’aconseguir una Ciutat Vella millor per als ciutadans i ciutadanes, millor per al conjunt de Barcelona. Aquest document no és fruit d’una única voluntat, sinó que s’ha materialitzat amb vocació participativa. Tothom ha estat convidat a col·laborar-hi: entitats, grups polítics, tècnics i serveis municipals, experts, i qualsevol persona que a títol individual ha volgut fer les seves aportacions a la redacció del Pla. Amb aquesta finalitat, s’han posat a l’abast dels ciutadans i ciutadanes instruments de participació de fàcil accés, alguns de convencionals, com les butlletes de participació, o d’altres que han aprofitat les possibilitats de les noves tecnologies, com la internet o el correu electrònic. El document és, per tant, el resultat d’un debat intern i extern per arribar a un consens que defineixi el camí a seguir. I, com a tal, és un document de compromís, que compromet el govern del districte en el seu impuls, però també la resta de parts i agents implicats. Participar significa també involucrar-se i corresponsabilitzar-se, tenir una actitud activa davant els reptes que la gestió de Ciutat Vella planteja dia a dia. Així doncs, perquè això sigui possible, el PAD és un document que s’ha concebut amb realisme, tenint en compte les limitacions que la legislació, l’assignació de competències i la dotació de recursos econòmics, materials i personals, permeten. I tenint en compte la indispensable flexibilitat i capacitat d’adaptació, perquè cap rigidesa és possible quan s’està definint un projecte de futur. S’ha buscat fer un diagnòstic de la situació de partida i determinar l’escenari que volem aconseguir. I per això s’ha dissenyat un camí que ens permeti arribar-hi, el trajecte i els elements necessaris per assolir els objectius marcats. 5 3.- DADES GENERALS DEL DISTRICTE 3.1. El territori El districte de Ciutat Vella, amb una superfície de 449,43 hectàrees, és el més petit de la ciutat, després de Gràcia (418,62 hectàrees). Ocupa només un 4,45% del terme municipal. Ciutat Vella té 37,2 hectàrees de parcs urbans, el 7,15% de la superfície de parcs urbans de la ciutat (520,5 hectàrees). Ciutat Vella té 62,43 hectàrees de superfície verda, el 6,31% de la superfície verda de la ciutat (988,67 hectàrees). Aquesta magnitud representa 7,4 m2 de verd urbà per habitant. 3.2. La població 2000 2002 % per cent respecte a Barcelona Barcelona 1.496.266 1.505.325 -- Ciutat Vella 84.356 88.793 5,89% Raval 35.295 37.498 2,49% Gòtic 14.756 16.261 1,08% Casc Antic 19.454 19.951 1,33% Barceloneta 14.851 15.083 1,00% Font: INE La densitat de població de Barcelona és de 14.910 habitants per km2, mentre que a Ciutat Vella la densitat és de 19.757 habitants per km2. L’edat mitjana de la població del districte és de 44 anys. Un 24,6% de la gent del districte té més de 65 anys: la mitjana de Barcelona és del 21,9%. A l’altre extrem, hi ha un 9,9% d’infants, menors de 14 anys, mentre que la mitjana de la ciutat és de l’11,6%. Pel que fa al sobreenvelliment (majors de 75 anys) a Ciutat Vella és el 12,37% de la població, mentre que a Barcelona és del 10,13%. (Font: Padró d’Habitants 2000) La taxa de natalitat de Ciutat Vella (9,1 per mil) és la segona més alta de Barcelona, per darrera del districte de Sarrià-Sant Gervasi (10,1). La mitjana de Barcelona està en el 8,3 per mil. El 1991 Ciutat Vella tenia la taxa de natalitat més baixa de Barcelona. (Font: INE i Dep. Estadística Ajuntament de Barcelona). 6 3.3. L’habitatge El parc d’habitatges de Ciutat Vella és situa al voltant de 50.000 i és un parc d’habitatges molt antic i deteriorat. En els últims temps s’ha fet una inversió per millorar l’habitabilitat de més de 208 milions d’euros. S’han construït 2500 nous habitatges, 175 estan en fase de construcció i s’ha alliberat 24.132 m2 de sol per fer habitatges. Del 1988 al 2001 la inversió pública d’habitatges de nova planta va ser de 207’9 milions d’euros 2700 habitatges de promoció pública han estat destinats a reinstal.lar a famílies residents afectades pels plans de reurbanització. Edificis de Ciutat Vella: 4.434 Habitatges i locals: 54.811 3.4. Dades sòcio-econòmiques NOMBRE D’EXPEDIENTS PER SECTOR D’ACTIVITAT. ANY 2002 CIUTAT VELLA Indústria 912 Construcció 96 Comerç al detall 4137 Comerç a l’engròs 902 Serveis 5231 Professionals 2401 Total 13679 Font: Impost d’activitats econòmiques 7 COMERÇ MINORISTA 2002 (Núm. llicències) BARCELONETA CASC ANTIC GÒTIC RAVAL TOTAL Alimentació 158 272 298 657 1385 Tèxtil, calçat i pell 45 187 387 202 821 Parament de la 25 139 210 181 555 llar Oficina, Mecànica 7 26 49 58 140 i precisió Llibres i diaris 26 37 90 76 229 Prod. Químics i 31 54 75 78 238 farmacèutics Material transport 14 8 7 6 35 Altres 35 183 293 223 734 Total 341 906 1409 1481 4137 Font: El Comerç a Barcelona 2002. Direcció de Comerç i Consum COMERÇ MAJORISTA 2002 (Núm. Expedients comerç majorista) BARCELONETA CASC GÒTIC RAVAL TOTAL ANTIC ALIMENTACIÓ 14 45 18 35 112 TÈXTIL, CALÇAT I PELL 3 154 36 36 229 FUSTA, SURO I PAPER 1 11 19 33 64 PROD. QUÍMICS I FARMACÈUTICS 7 15 27 23 72 MATERIALS CONSTRUCCIÓ 2 4 5 2 13 MINERALS, METALLS 0 5 52 6 63 MAQUINÀRIA 7 15 17 13 52 ELECTRODOMÈSTICS I 8 47 45 60 160 ELECTRÒNICA MATERIAL TRANSPORT 2 1 2 0 5 JOGUINES I ESPORTS 1 8 2 17 28 ALTRES 6 29 30 39 104 TOTAL 51 334 253 264 902 Font: El Comerç a Barcelona 2002. Direcció de Comerç i Consum SERVEIS (Núm. llicències) BARCELONETA CASC ANTIC GÒTIC RAVAL TOTAL Restaurants, Bars i hotels 234 389 488 648 1759 Reparacions 17 23 25 49 114 Transports i comunicacions 62 157 138 244 601 Finances i assegurances 21 52 73 56 202 Actv. Immobiliàries i serveis a 53 315 347 345 1060 Empreses Manteniment, neteja i protecció 4 10 5 15 34 Ensenyament 20 76 91 83 270 Sanitat i Assistència 17 26 34 35 112 Altres serv. Culturals i personals 73 225 262 350 910 TOTAL 501 1273 1463 1825 5062 Font: El Comerç a Barcelona 2002. Direcció de Comerç i Consum 8 4.- LINIES PRIORITÀRIES D’ACTUACIÓ Són cinc les línies prioritàries d’actuació per Ciutat Vella. Dues d’elles són les que conformen l’aposta històrica de la Ciutat per la rehabilitació de Ciutat Vella: la transformació urbanística i la millora de l’habitatge. Els altres tres eixos de prioritat són: la neteja i el manteniment de la via pública, la convivència veïnal i la dinamització i l’equilibri comercial. A més, en aquesta agenda, hi consten d’altres objectius a desenvolupar pel districte. 4.1 Prioritats estratègiques • Transformació urbanística La transformació urbanística de Ciutat Vella és ja una realitat, però s’han de culminar projectes de gran envergadura com el del barri de Santa Caterina o l’Illa Robadors. També hi ha projectes que han de fer grans aportacions a la transformació social dels barris, com la construcció de la Facultat de Geografia, Història i Filosofia de la Universitat de Barcelona. A partit d'ara s'imposen intervencions de menys abast quant a espai físic, però importants per tal de millorar l’espai urbà a Ciutat Vella, que cal fer mantenint l'estructura dels barris i duent a terme intervencions de cirurgia. D’altra banda, s’ha de tenir en compte la premissa que l’urbanisme de Ciutat Vella ha de ser sempre garantidor de la misticitat d’usos. • Habitatge Com a element nuclear que és respecte l'ús residencial del Districte, es continuarà fomentant la millora de l’estat del parc d’habitatges a través de les accions d’ajut a la rehabilitació que des de fa anys s’estan desenvolupant de manera intensiva. I, a més, es continuarà treballant 9 per possibilitar l’accés a l’habitatge a la gent amb necessitats específiques, com són la gent jove i la gent gran, fomentant l'increment de l'habitatge de lloguer • Neteja i el manteniment a la via pública. Tots els ciutadans i ciutadanes volen que els seus barris estiguin en les millors condicions possibles, i des de l’administració municipal es destinen molts esforços i molts recursos per tal de fer-ho possible. Tanmateix, i malgrat que pugui ser necessari incrementar encara més els serveis municipals destinats a la neteja i el manteniment, també és totalment imprescindible la col·laboració ciutadana, per tal de conservar l’espai públic en bones condicions. És per això que també es veuen necessàries accions per fomentar les actituds cíviques de la ciutadania i evitar-ne les incíviques. Si es desterren determinats comportaments incívics, que afecten greument el manteniment d’espais que són de tots, l’estat general de les nostres vies publiques millorarà, i tots i totes en sortirem guanyant. • Convivència veïnal i atenció a les persones La convivència veïnal ha estat un element central en anteriors mandats, i ha de continuar sent-ho. Ciutat Vella és un espai que comparteix gent molt diversa, però als quals els uneix un desig comú: són veïns i veïnes que volen el millor per el lloc on viuen. Les accions per seguir fomentant aquesta convivència es continuaran desenvolupant. A més, Ciutat Vella és un territori socialment plural, amb col·lectius amb necessitats socials específiques com són la gent gran, els joves, els infants o les dones. I també persones que, per la seva circumstància personal, com poden ser la gent amb pocs recursos econòmics o aquells que acaben d’immigrar a la nostra ciutat, ha de disposar d’uns serveis d’atenció adaptats a la seva situació social. S’han de garantir també aspectes concrets d’atenció a les persones com són la protecció de la salut i l’accés a l’educació, a la cultura, al lleure o a l’activitat esportiva. 10 • Dinamització i equilibri comercial Es buscaran fórmules per intentar equilibrar l’oferta comercial, en un districte on el comerç és un element de cohesió i de dinamisme. Els diversos tipus de comerç han de conviure sense desequilibris, que hi hagi diversitat i que hi hagi oferta per als diferents tipus de demanda, sense que un tipus d’activitat comercial s’imposi enfront a d’altres. 11 4.2. Altres prioritats Prevenció i seguretat ciutadana La prevenció és un aspecte cabdal a l’hora d’abordar la seguretat ciutadana. Les polítiques de cohesió social són necessaris per evitar situacions d’exclusió que aboquen a col·lectius de risc a conductes delictives. L’atenció social, la inserció laboral i l’educació tenen un paper fonamental en la prevenció del delicte, i tots els estaments implicats, com els serveis socials, els cossos policials i l’administració de justícia, han de treballar de manera conjunta i coordinada. Sense oblidar que ha d’existir una actuació policial coordinada i una tasca eficaç dels estaments legislatius i policials de persecució del delicte i de la reincidència. Seguretat i convivència tenen una relació directa amb educació, neteja, il·luminació, civisme i diàleg. Dinamització cultural Ciutat Vella és un eix cultural de primera magnitud. Al seu territori estan ubicats grans equipaments culturals i és un campus universitari urbà que es veurà ampliat amb la instal·lació de les facultats de Geografia, Història i Filosofia de la Universitat de Barcelona. Tot aquest dinamisme cultural ha de ser aprofitat per arrelar-lo a la comunitat. S’ha de lligar la diversitat social del districte amb la diversitat cultural: promoure la cultura de la convivència, cultura de la pau i de la solidaritat. S’ha de continuar promovent la cultura popular, i s’ha de seguir avançant en el pla d’equipaments per apropar la cultura a la societat. La cultura s'ha d'entendre com una eina de transformació i cohesió social. 12 Mobilitat Ciutat Vella és un districte amb una trama urbana heretada del passat que condiciona l’espai disponible que comparteixen vehicles i vianants. Per aquest motiu, s’ha de guanyar més espai per a les persones i continuar amb la millora de l’accessibilitat per a les persones amb mobilitat reduïda o disminucions físiques o sensorials, i amb la supressió de barreres arquitectòniques a les vies i als edificis públics. Sostenibilitat Un dels aspectes que defineixen la qualitat de vida a les ciutats és l’atenció al medi ambient urbà. L’entorn urbà, l’espai que compartim els ciutadans i ciutadanes, es veu afectat per tots els àmbits de l’activitat humana. En conseqüència, la sostenibilitat s’ha de tenir en compte en tots aquests àmbits: s’ha de desenvolupar un urbanisme sostenible, una mobilitat sostenible i una gestió de residus que contempli com a prioritat la protecció del medi ambient. Participació Els ciutadans i les ciutadanes han de veure garantida la seva participació a la vida pública. S’han desenvolupar plenament els mecanismes de participació previstos a les Normes Reguladores de l’Organització de Districtes i les Normes Reguladores de la Participació Ciutadana. S’ha de garantir la possibilitat d’accés a les noves tecnologies com a element democratitzador. Només amb una participació ciutadana garantida, que abasti tots els àmbits de la gestió del districte, és pot garantir una total corresponsabilitat i democràcia plena. 13 5.1 URBANISME I OBRES Objectius generals • Promocionar una Ciutat Vella compacta i diversa, amb habitatges i equipaments de qualitat Objectius específics: 5.1.1 Fomentar la construcció d’habitatge protegit i social en tots els seus vessants, prioritzant l’habitatge cooperatiu, l’habitatge de lloguer destinat a joves i els apartaments amb serveis per a gent gran. Incrementar la política de rehabilitació d’habitatges desenvolupada al llarg d’aquests anys, amb èmfasi en la millora i adequació dels elements comuns i especial atenció als edificis singulars. Actuacions 5.1.1.1 Creació d’una oficina d’informació sobre l’habitatge. 5.1.1.2 Desenvolupar un programa de mediació entre propietaris i joves llogaters per facilitar el lloguer de pisos a preus assequibles. 5.1.1.3 Construcció d’habitatge de lloguer per a joves a solars d’equipament 10 hj (Carrer Carders,...) 5.1.1.4 Construcció d’apartaments amb serveis per a la gent gran a solars d’equipament (Santa Caterina, Balboa-Pinzon, ...) 5.1.1.5 Facilitar la construcció d’habitatge cooperatiu. (Illa Rambla del Raval, pl. Sant Agustí Vell, Carrer Sant Ramon núm. 7, ..) 5.1.1.6 Construcció d’habitatge social (Renfe Rodalies,.. ) 5.1.1.7 Rehabilitació de pisos per habitatge social i locals d’entitats. 14 5.1.1.8 Concertar amb entitats sense ànim de lucre la rehabilitació d’edificis d’habitatge municipal per destinar-los a lloguer social. 5.1.1.9 Demanar a les administracions competents un increment de la dotació de subvencions per a la rehabilitació d’edificis d’habitatge. Increment que suposi un augment de subvenció per habitatge en un 10 % i increment en la quantitat global assignada a les polítiques de rehabilitació. 5.1.1.10 Realitzar campanyes especifiques per millora l’accessibilitat dels edificis privats (Instal·lació d’ascensors) i introduir criteris mediambientals a la rehabilitació (gestió d’aigua potable, eliminació de dipòsits) per tal de millorar la qualitat de vida dels residents. 5.1.1.11 Fomentar la rehabilitació d’edificis d’habitatge privats destinats al lloguer, mitjançant ajuts i impulsant acords amb els propietaris. 5.1.2 Continuar la implantació de la xarxa d’equipaments de barri i de districte (residències de gent gran, centres de dia, biblioteques, centres cívics, centres educatius, espais per a joves, etc.) Actuacions 5.1.2.1 Realitzar un cens de les edificacions municipals que en l’actualitat no tenen un ús definit, procurant orientar el seu ús a les necessitats d’equipaments i / o serveis que els barris requereixin. 5.1.2.2 Rehabilitació de l’edifici de la Seca, i ubicació de la Casa dels Entremesos 5.1.2.3 Creació de dos equipaments públics a l’espai del Pou de la Figuera: ludoteca i pistes pel lleure esportiu 5.1.2.4 Finalització de les obres del Centre Cívic del Convent de Sant Agustí 15 5.1.2.5 Ampliació del Centre Cívic del Pati Llimona, realitzant la connexió amb el Centre de Serveis Socials del Gòtic 5.1.2.6 Finalització de les obres del Polisportiu Marítim 5.1.2.7 Ampliació de la Biblioteca de la Fraternitat 5.1.2.8 Inauguració de la Biblioteca de la Bonnemaisson 5.1.2.9 Trasllat del Centre de Serveis Personals del Raval Nord a l’edifici Pantalla 5.1.2.10 Complex esportiu i piscines de Can Ricart 5.1.2.11 Readequació de les pistes esportives de la Maquinista 5.1.2.12 Escola Bressol del Gòtic al carrer Carabassa 5.1.2.13 Nova escola Baixeres al carrer Rull 5.1.2.14 Biblioteca del Gòtic a la Placeta del Pi 5.1.2.15 Nova ubicació per l’escola d’adults de la Barceloneta 5.1.3 Fomentar un urbanisme de qualitat, que permeti l’estructura compacta, la mixtura d’activitats, la diversitat d’usos i la interrelació entre els grups socials. Actuacions 5.1.3.1 Planejament de la millora de la connectivitat per a vianants dins del barri del Raval, entre la Rambla del Raval i les Rondes. 5.1.3.2 Finalitzar la reforma i reconstrucció del mercat de Santa Caterina i millorar els espais del seu voltant, adequant-los a les noves necessitats que sorgeixin amb la posada en servei del mercat. 5.1.3.3 Construcció del nou Mercat de la Barceloneta 5.1.3.4 Construcció de la façana posterior del Mercat de la Boqueria 5.1.3.5 Urbanització de la Plaça de la Gardunya 16 5.1.3.6 Avançar en el desenvolupament del PERI de la Barceloneta, respectant-ne el teixit i revisant el paper que en l’actualitat poden fer els quarts de casa. 5.1.3.7 Concretar la remodelació del Moll de Pescadors, que ha de contemplar la reforma de les instal·lacions, la potenciació de la llotja i la dinamització de la pesca a la ciutat. 5.1.3.8 Finalització del Passeig Marítim 5.1.3.9 Nova bocana del Port 5.1.3.10 Reurbanització del Moll de la Fusta 5.1.3.11 Urbanització de la zona de Renfe-Rodalies i Circumval·lació 5.1.3.12 Urbanització del sector del carrer Valldonzella 5.1.3.13 Urbanització del sector del carrer de l’Arc del Teatre 5.1.3.14 Urbanització de la zona de la Illa del Raval i Salvador Seguí 5.1.3.15 Urbanització de la Plaça de Duran i Bas 5.1.3.16 Urbanització de la Plaça de Traginers 5.1.3.17 Urbanització de la Plaça de Jaume Sabater 5.1.3.18 Urbanització de la Via Laietana 5.1.3.19 Execució del Programa de Racons Públics, amb la col·laboració del FAD 5.1.3.20 Augmentar el verd als espais públics del districte (arbrat, parterres, jardineres, etc.) 17 5.2.- EDUCACIÓ, SERVEIS SOCIALS, SALUT ESPORTS I CULTURA Objectius generals • Integrar la política social en un projecte global de districte, que incorpori en la dimensió social en el procés de regeneració urbana i de reequilibri territorial. • Donar resposta a les situacions que provoquen exclusió social garantint la igualtat d’oportunitats i l’accés als recursos socials. • Afavorir una educació de qualitat que doni resposta a les necessitats educatives actuals. • Potenciar els espais de relació ciutadana a través de la xarxa d’equipaments públics. Objectius específics: § Cultura 5.2.1 Potenciació de les entitats que treballen en l’àmbit de la cultura (associacions de cultura popular i tradicional, espais de creació cultural, etc.), del suport a les seves activitats, de la seva relació amb els barris i de la seva adequació a les demandes ciutadanes. Actuacions 5.2.1.1 Realització d’un cens d’entitats que treballen en l’àmbit de la cultura 5.2.1.2 Desenvolupament d’un programa de suport a l’activitat d’aquestes entitats, basat en la cessió i l’intercanvi de recursos i espais. 18 5.2.1.3 Realització d’una agenda de districte que contempli les activitats, les festes i les tradicions, amb la inclusió dels esdeveniments d’altres cultures que tenen lloc al districte. 5.2.1.4 Creació de la Comissió de Treball per a la definició d’un calendari anual d’activitats culturals i Festes Majors al Districte. 5.2.1.5 Rehabilitació de l’edifici de La Seca per a la ubicació de la Casa dels Entremesos 5.2.2 Potenciar les activitats culturals de barri com a element de participació i implicació dels nou vinguts. Actuacions 5.2.2.1 Impulsar acords de col·laboració amb entitats culturals i col·lectius d’immigrants per al foment de la participació. 5.2.3 Aprofitar el potencial turístic i cultural del districte de Ciutat Vella. Actuacions 5.2.3.1 Impulsar les rutes de turisme cultural 5.2.3.2 Dignificació del Born. 5.2.3.3 Promoure un centre de dinamització del Call 5.2.3.4 Ubicació de la Filmoteca Nacional de Catalunya al solar de la Plaça Salvador Seguí 5.2.3.5 Promoure l’escola municipal de música del Districte. 5.2.4 Aprofundir en la normalització del català a tot el sector cultural Actuacions 5.2.4.1 Augmentar presència de la llengua catalana a les activitats del districte 19 5.2.5 Millorar la el funcionament i serveis dels centres cívics Actuacions 5.2.5.1 Sistematitzar el funcionament dels consells rectors del centres cívics i aprofundir en els canals de participació d’entitats i usuaris 5.2.5.2 Finalització del Centre Cívic Convent de Sant Agustí, amb la incorporació de bucs d’assaig 5.2.5.3 Ampliació del Pati Llimona amb la connexió amb el CCP del Gòtic, així com ampliar el nombre d’activitats adreçades al barri, especialment per als joves i la gent gran 5.2.6 Potenciació de les biblioteques com a espais de trobada i intercanvi generacional i cultural, com a punts de dinamització multicultural. Actuacions 5.2.6.1 Incrementar els punts de connexió a internet 5.2.6.2 Construcció de la biblioteca del Barri Gòtic a la Placeta del Pi 5.2.6.3 Ampliació de la biblioteca de La Fraternitat de la Barceloneta 5.2.6.4 Inauguració de la Biblioteca Bonnemaisson al Casc Antic 5.2.6.5 Ampliació física dels Arxius Municipals de Ciutat i de Districte 5.2.6.6 Impulsar la construcció de la Biblioteca Provincial en un solar prop l’estació de França 20 § Immigració 5.2.7. Reforçar les polítiques que incideixin en la integració social dels immigrants, tot involucrant la població immigrada i l’autòctona. Actuacions 5.2.7.1 Establir un circuit d’acollida de les persones immigrades, que ajudi a la seva integració a la ciutat . 5.2.7.2 Potenciació de les polítiques de mediació ja existents a alguns barris i estendre-les a altres territoris. 5.2.7.3 Estudis específics que permetin conèixer la idiosincràsia i les necessitats de cada col·lectiu. 5.2.7.4 Increment del personal dels serveis municipals amb capacitat d’interlocució amb els diversos col·lectius presents al districte. 5.2.7.5 Reforçar els serveis de proximitat a tots els barris, amb especial atenció a aquells que serveixin per incorporar col.lectius en situació de risc, per tal que l’increment d’usuaris no dificulti el seu funcionament. 5.2.7.6 Establir i potenciar intercanvis esportius i culturals entre diferents col·lectius de joves, utilitzant l’esport com a eina de cohesió social. 5.2.7.7 Major difusió, entre els col·lectius d’immigrants, dels recursos culturals, socials, formatius, esportius ... que ofereix el Districte 5.2.7.8 Vetllar perquè els llocs de culte estiguin en condicions adients. 21 § Educació 5.2.8. Afavorir una oferta educativa adequada a les necessitats socials actuals. Actuacions 5.2.8.1 Reclamar la universalització de l’oferta escolar pública i primer cicle de l’educació infantil (0-3 anys) i vetllar per la connexió entre el primer i el segon cicle d’educació infantil. 5.2.8.2 Reclamar la redefinició del mapa escolar de Ciutat Vella, per tal que tots els centres, públics o públics concertats, assumeixin el mateix nivell d’alumnes nou vinguts 5.2.8.3 Implantar els programes didàctics “A peu pel Gòtic”, “A peu per la Barceloneta”, amb la possibilitat d’incorporar com a guies persones jubilades voluntàries dels propis barris. 5.2.8.4 Reclamar a la Generalitat l’increment del programa de beques de menjadors i llibres. 5.2.8.5 Crear noves places per a l’ensenyament de la llengua catalana. 5.2.9 Fomentar les relacions entre escola i societat Actuacions 5.2.9.1 Impuls de les campanyes de teatre i de tallers als centres amb intercanvis entre centres docents d’altres parts de la ciutat. 5.2.9.2 Potenciació del programa d’ús social de les instal·lacions educatives fora d’horaris escolars, com a espais de relació. 5.2.9.3 Potenciació de les activitats extraescolars lligades amb el món associatiu proper 5.2.9.4 Col·laboració amb entitats d’educació en el lleure 5.2.9.5 Creació d’una taula de coordinació en matèria de prevenció amb l’ensenyament secundari. 22 5.2.10 Coordinar esforços amb altres recursos comunitaris per trobar respostes locals per a la resolució de conflictes que superin el marc i les possibilitats escolars. Actuacions 5.2.10.1 Desenvolupar programes perquè els alumnes amb fracàs escolar rebin el seguiment i orientació laboral per part dels serveis adreçats a aquests col·lectius. 5.2.11 Incrementar el nombre d’equipaments educatius al Districte Actuacions 5.2.11.1 Reapertura de l’escola d’Adults a la Barceloneta 5.2.11.2Apertura d’una Escola Bressol al Gòtic 5.2.11.3 Nova Escola Baixeres 5.2.11.4 Promoure l’escola municipal de música del Districte. § Esports 5.1.12 Potenciació de la pràctica de l’esport als barris, com a instrument de promoció de la salut, i com a eina d’identificació col·lectiva. Actuacions 5.2.12.1 Impulsar projectes de pràctica d’esports específics de barri 5.2.12.2 Impulsar el desenvolupament de programes de foment de la pràctica esportiva adreçats a sectors de la població amb característiques especials. 5.2.12.3 Dotar els grups de promoció esportiva d’instal·lacions adequades per desenvolupar les seves activitats. 5.2.12.4 Fomentar la realització d’activitats físiques als parcs públics. 23 5.2.13 Potenciació de la pràctica esportiva escolar Actuacions 5.2.13.1 Dotar els equipaments esportius escolars dels materials necessaris i, si no disposen d’instal·lacions pròpies, possibilitar- los l’ús de les instal·lacions municipals més properes. 5.2.13.2 Impulsar que les escoles del districte s’incorporin a les lligues del Consell de l’esport escolar de Barcelona 5.2.14 Ampliar i millorar la xarxa d’equipaments esportius. Actuacions 5.2.14.1 Adequació de les pistes de la Maquinista 5.2.14.2 Finalització de les obres del Polisportiu del Marítim 5.2.14.3 Construcció de pistes pel lleure esportiu al Casc Antic (Pou de la Figuera) 5.2.14.4 Construcció de les instal·lacions esportives i piscines de Can Ricart. 5.2.14.5 Pista esportiva al nou equipament escolar de l’escola Baixeres. 5.2.14.6 Utilització dels equipaments esportius de les escoles, tant públiques com privades, fora dels horaris lectius. § Salut 5.2.15 Millorar el coneixement i la pràctica d’hàbits preventius per a la salut de la població. Actuacions 5.2.15.1 Impulsar programes de salut preventiva. 5.2.15.2Controlar el compliment de les ordenances de protecció de la salut als establiments de concurrència pública. 24 5.2.15.3Consolidació i manteniment dels alts nivells de cobertura en el programa de cribatge de càncer de mama. 5.2.15.4Consolidació i manteniment dels alts nivells de cobertura en el pla de vacunació continuada. 5.2.15.5 Treball coordinat amb les escoles per vetllar per la salut dels nens i nenes escolaritzats. 5.2.15.6 Suport a les escoles en els programes d’educació sexual i de prevenció de drogodependències. 5.2.15.7 Suport a les escoles en els programes de prevenció i control del tabaquisme. 5.2.15.8Treball de suport i conscienciació amb professors i pares en prevenció de drogodependències. 5.2.15.9 Acompanyament a les famílies en l’ús dels serveis sanitaris. 5.2.15.10 Suport a les entitats de lleure en matèria de prevenció. 5.2.15.11 Reforçament del treball comunitari, a través d’una màxima fluïdesa de relacions amb el teixit associatiu. § Serveis socials 5.2.16 Adequació de la xarxa d’equipaments de Serveis Socials del Districte Actuacions 5.2.16.1 Trasllat del Centre de Serveis Personals del Raval Nord, a l’edifici Pantalla 5.2.16. 2 Connexió del Centre de Serveis Personals del Gòtic, amb el Centre Cívic Pati Llimona 5.2.16.3 Millorar la coordinació entre les entitats i els serveis socials del districte 25 5.2.17 Incrementar els serveis i els recursos socials Actuacions 5.2.17.1 Serveis de menjador del Casals, tots els dies de l’any 5.2.17.2 Pla Integral per a la Gent Gran a la Barceloneta .5.2.17.3 Potenciació dels Plans Comunitaris 5.2.17.4 Creació d’un Banc de Recursos Socials, públics i privats 5.2.17.5 Requerir un millor acondicionament a les pensions de Ciutat Vella 5.2.17.6 Potenciar l’atenció primària dels Centres de Serveis Socials amb una major dotació de recursos econòmica i humans. 5.2.17.7 Establir acords amb algunes entitats per a l’ús de dutxes públiques. 5.2.17.8 Augmentar substancialment la taxa de cobertura de l’atenció domiciliària i l’ajut a la llar. 5.2.17.9 Servei d’educadors per a la gent sense-sostre 5.2.17.10 Estudiar la possibilitat d’arribar a acords amb propietaris de pisos buits i necessitats d’una rehabilitació, per a fer habitatges socials. • Participació 5.2.18. Facilitar la participació de les entitats i dels ciutadans i ciutadanes en tots els espais i mecanismes creats a tal efecte, per tal de facilitar la transparència de la gestió municipal. Actuacions 5.2 18.1.Desenvolupament participatiu del Pla D’Actuació del Districte. 5.2.18.2.Creació del Consell Sectorial de Comerç. 5.2.18.3 Creació del Consell Sectorial de Sostenibilitat. 26 5.2.18.4 Potenciació dels Consell Sectorials existents: Gent gran, Escolar, Dona, Seguretat i Comissió de Lectura Pública. 5.2.18.5 Consells d’equipament: Centres cívics i equipaments esportius. 5.2.18.6 Fer de la web del Districte un canal més de participació i de comunicació entre el Districte i la ciutadania 5.2.18.7 Dotar de més recursos els punts d’informació al ciutadà dels equipaments municipals 5.2.19 Mantenir un diàleg constant amb les entitats del districte i facilitar-los-hi la participació en els diversos òrgans que, per aquest efecte, estan creats des del Districte. 5.2.19.1 IV i V Mostra d’Entitats del Districte 5.2.19.2 Publicació d’una Guia d’Entitats del Districte 27 5.3 DONA, INFÀNCIA, GENT GRAN I JOVENTUT Objectius generals • Ampliació i millora de la xarxa d’equipaments del barri i del districte, i dels serveis i recursos adreçats a aquests col·lectius. • Donar resposta a situacions que provoquen exclusió social i que afecten aquests grups de població (menors de carrer, prostitució...), garantint la igualtat d’oportunitats i l’accés als recursos socials. Objectius específics: § Gent gran 5.3.1 Facilitar l’accés a unes condicions d’habitatge dignes per a la població d’edats avançades. Actuacions 5.3.1.1 Accions d’adaptació, rehabilitació i domotització d’habitatges per a la gent gran. 5.3.1.2 Creació d’una oficina d’informació immobiliària per atendre, entra d’altres temes, els possibles casos d’abusos 5.3.2. Potenciació dels programes de convivència i solidaritat amb la gent gran Actuacions 5.3.2.1 Impuls a programes “compartir pis” entre gent gran i estudiants 5.3.2.2 Estimular els projectes de solidaritat intergeneracional tal com els de “bon veïnatge”, a més de fomentar el voluntariat. 28 5.3.2.3 Combatre l’aïllament i la soledat fomentant el reagrupament en un mateix domicili de dones soles grans 5.3.3 Millorar els serveis a la gent gran Actuacions 5.3.3.1 Ampliació dels serveis de tele-assistència i d’ajuda a domicili. 5.3.3.2 Incorporació de nous programes preventius per a la gent gran als ja existents: accidents a la llar, seguretat via, control de l’alimentació i salut. 5.3.3.3 Adaptar la tramitació de serveis a la gent gran a interfícies fàcils i entenedores. 5.3.3.4 Implantació d’un Pla Integral per a la Gent Gran a la Barceloneta 5.3.3.5 Apertura dels Casals els 365 dies de d’any. 5.3.3.6 Servei de menjador als Casals, els 365 dies de l’any 5.3.4 Fomentar la participació de la gent gran a la societat. Actuacions 5.3.4.1 Impulsar accions de coordinació entre els casals de gent gran i de treball en xarxa. 5.3.4.2 Programar accions formatives adreçades específicament a la gent gran en l’ús de les noves tecnologies per aprofitar els avantatges d’aquests instruments tecnològics en la difusió d’informació. 5.3.4.3 Programació de sortides a teatres, museus i itineraris culturals 29 § Joves 5.3.5 Ampliar i millorar els serveis destinats als joves .Actuacions 5.3.5.1 Construcció d’habitatge per a joves 5.3.5.2 Incorporació de nous serveis i activitats específiques per a joves als centres cívics.. 5.3.5.3 Implantació de l’estudi de l’ús del temps de lleure dels joves del Casc Antic i extensió a altres barris del districte 5.3.5.4 Facilitar l’activitat dels joves en espais públics oberts. 5.3.5.5 Suport a les entitats de joves, tant el vessant econòmic com pel que fa a l’assessorament i la informació. § Infants 5.3.6 Ampliar i millorar els serveis destinats als infants Actuacions 5.3.6.1 Ampliació dels serveis de casals infantils per a nois i noies de 4 a 12 anys. 5.3.6.2 Establir mecanismes de coordinació entre les diverses entitats d’infància del districte, per tal que complementin la seva oferta d’activitats. 5.3.6.3 Incrementar les zones de jocs infantils: Dr. Aiguader, Pl. Salvador Seguí. 5.3.6.4 Ubicació d’una ludoteca al Pou de la Figuera. 30 5.3.7. Fomentar la participació de les entitats d’infància i de joves Actuacions 5.3.7.1 Suport a les entitats d’infància, tant en el vessant econòmic com pel que fa a l’assessorament i la informació. 5.3.7.2 Coordinació entre escoles, entitats de lleure i serveis socials. § Dones 5.3.8 Tolerància zero vers la violència de gènere Actuacions 5.3.8.1 Elaborar programes específics de lluita contra aquesta problemàtica social 5.3.8.2 Impulsar accions de conscienciació sobre el tema. 5.3.8.3 Creació d’un punt d’informació i atenció a les dones. 5.3.9 Potenciar les accions preventives de salut específicament adreçades a les dones Actuacions 5.3.9.1 Manteniment dels programes de salut adreçats a les dones. 5.3.9.2 Programar activitats específiques d’integració de la dona adulta a la pràctica esportiva, que han de contemplar les necessitats pròpies de l’exercici físic de les dones (part, post-part, manteniment) i la promoció de la pràctica dels esports d’equips entre dones. 31 5.3.10 Fomentar la participació de les dones Actuacions 5.3.10.1 Programes de dinamització i promoció de grups i entitats de dones. 5.3.10.2 Publicació del llibre sobre les dones de Ciutat Vella 32 5.4 VIA PÚBLICA, SEGURETAT, MOBILITAT I SERVEIS MUNICIPALS Objectius generals • Millorar la mobilitat i l’equilibri de l’espai entre els vianants i els vehicles. • Millorar la neteja viària i el servei de recollida selectiva. • Consolidació del model de seguretat basat en la prevenció i en la coordinació i cooperació dels cossos policials. • Consolidació de polítiques preventives Objectius específics: 5.4.1 Equilibrar l’espai reservat als vianants i el destinat als vehicles. Actuacions 5.4.1.1 Incrementar els carrers reservats als vianants, amb prioritat invertida 5.4.1.2 Pla de Mobilitat pel Raval Nord 5.4.1.3 Peatonalització del carrer Junta de Comerç 5.4.1.4 Peatonalització del carrer Notariat 5.4.1.5 Peatonalitzacions als entorns del mercat de Santa Caterina 5.4.1.6 Peatonalitzacions diverses a la Barceloneta 5.4.1.7 Peatonalitzacions a la zona del Raval Centre 5.4.1.8 Vetllar per una conducta respectuosa i responsable dels ciclistes envers els vianants, a les zones de vianants. 33 5.4.2 Fomentar els itineraris per a vianants Actuacions 5.4.2.1 Establir camins escolars als Centres d’Ensenyament del Districte 5.4.2.2 Senyalització d’itineraris per a vianants que fomentin els desplaçaments a peu per l’interior del Districte 5.4.3 Fomentar l’ús del transport i la bicicleta. Actuacions 5.4.3.1 Ampliació de l’actual xarxa de carril-bici, segregant-la de la calçada i les voreres en tots els carrers on sigui possible. 5.4.3.2 Instar a la millora integral de els estacions de metro del districte, amb la supressió de barreres arquitectòniques, en particular l’estació del Liceu. 5.4.3.3 Desenvolupament del projecte del Tram-Besòs, amb inici/final al parc de la Ciutadella. 5.4.4 Pacificació del trànsit. Actuacions 5.4.4.1 Prosseguir la pacificació del trànsit a la Rambla. 5.4.4.2 Iniciar la pacificació del trànsit a la Via Laietana, amb intervencions que augmentin la seva permeabilitat i millorin l’espai disponible per a vianants. 5.4.4.3 Millorar la gestió dels fitons hidràulics 5.4.4.4 Pacificació del trànsit al carrer de la Princesa 5.4.4.5 Pacificació del trànsit als carrers Sant Pere més Alt i Sant Pere més baix. 34 5.4.5 Millorar el parc d’aparcaments. Actuacions 5.4.5.1 Impulsar la transició d’aparcaments de rotació a aparcaments de pupil·latge. 5.4.5.2 Nou aparcament a la Plaça de la Gardunya 5.4.5.3 Nou aparcament a l’illa Rambla del Raval 5.4.5.4 Nou aparcament a la plaça Poeta Boscà de la Barceloneta 5.4.5.5 Nou aparcament soterrat a l’edifici de Gas Natural, amb places pels veïns. 5.4.5.6 Nou aparcament a la Plaça del Mar de la Barceloneta. 5.4.5.7 Aparcament amb concessió a la zona de la Ribera (Marquès d’Argentera/Pl. Palau) 5.4.5.8 Zones de càrrega i descàrrega amb control horari i vigilant. 5.4.5.9 Incrementar el nombre d’aparcaments per a bicicletes i per a motocicletes 5.4.6 Millorar la conservació del paviment de les vies públiques. Actuacions 5.4.6.1 Renovació del Pla de Pavimentació del Districte 5.4.7 Millorar l’enllumenat públic. Actuacions 5.4.7.1 Renovar el Pla d’enllumenat del Districte 5.4.8 Millorar la neteja i la recollida de deixalles Actuacions 35 5.4.8.1 Avaluació i estudi de la situació actual de la recollida de residus i neteja, amb l’objecte d’elaborar un nou pla, específic per a Ciutat Vella, de recollida de residus i neteja que contempli la recollida segregada de la fracció orgànica en tot el Districte. 5.4.8.2 Extensió de la xarxa de recollida pneumàtica a noves zones del Districte: Pou de la Figuera, Raval Sud, Raval Centre 5.4.8.3 Establir punts de recollida selectiva a tot el territori del Districte, be soterrats o en superfície, en funció de la morfologia de places i carrers. 5.4.8.4 Ampliar i estendre la recollida comercial. 5.4.8.5 Vetllar per l’acompliment de la normativa de recollida de residus per part dels establiments de restauració i hosteleria. 5.4.8.6 Establiment d’un mini-punt verd a cadascun dels quatre territoris del Districte. 5.4.8.7 Establir un pla de reducció de residus a les instal·lacions municipals. 5.4.8.8 Millorar el servei de neteja viària amb l’increment i/o modificació del calendari i freqüència de la neteja per rec. 5.4.8.9 Fomentar, amb campanyes específiques, les conductes cíviques en l’àmbit de la neteja. 5.4.8.10 Reforçar els serveis de neteja en festius i caps de setmana 5.4.8.11 Estendre la campanya de neteja d’enganxines i cartells iniciada amb l’Ass. de Comerciants del Carrer Tallers, a d’altres indrets del Districte 5.4.8.12 Creació d’una brigada volant per a la localització i posterior neteja d’enganxines i cartells, pintades en mobiliari urbà i detecció d’incidències diverses a la via pública. 5.4.8.13 Control i sanció a aquells ciutadans i ciutadanes que baixen les bosses de deixalles fora dels horaris establerts. 36 5.4.8.14 Pressionar als expenedors de sacs de runa per a la seva recollida puntual, amb increment de les sancions previstes a tal efecte. 5.4.8.15 Ubicació d’urinaris públics, en plantes baixes, en diversos indrets del Districte. 5.4.8.16 Incrementar el nombre de papereres. 5.4.9 Millorar el control sobre les activitats dels locals. Actuacions 5.4.9.1 Intensificació del programa de seguiment de l’activitat dels locals de pública concurrència, fent especial incidència en els que amb més freqüència han estat font de molèsties pel veïnat (sorolls, maquinaria de ventilació o extracció de fums inadequada,...). 5.4.9.2 Incrementar el control sobre vetlladors i terrasses, pel que fa a horaris i ocupació. 5.4.10 Millorar la seguretat, amb una major presència dels cossos policials a tot el territori del districte. Actuacions 5.4.10.1 Mantenir l’estreta coordinació policial entre els diferents cossos de seguretat, mitjançant la Taula de Coordinació Policial del Districte. 5.4.10.2 Potenciació dels Consells de Seguretat per Barris 5.4.10.3 Major pressió sobre les bandes de tril.lers 5.4.10.4 Reducció de la prostitució de carrer 5.4.10.5 Tancament de les pensions il·legals 5.4.10.6 Potenciació de la Policia Comunitària 37 5.4.10.7 Proposar la incorporació del Cos de Mossos d’Esquadra al Consell de Seguretat i Prevenció, com a mesura prèvia al desplegament d’aquest cos. 5.4.10.8 Vetllar perquè el procés de desplegament del Cos de Mossos d’Esquadra i de substitució de la Policia Nacional, no perjudiqui en cap moment una presència policial adequada. 5.4.11. Potenciar les mesures de prevenció Actuacions 5.4.11.1 Especial èmfasi en el control de l’ús de les platges i espais públics a la nit. 5.4.11.2 Increment del nombre d’educadors de carrer per a la realització de tasques de mediació 5.4.11.3 Incrementar el control sobre l’absentisme escolar 5.4.11.4 Creació d’una taula de coordinació, en matèria de prevenció, amb l’ensenyament secundari. 5.4.12 Millorar l’accessibilitat als espais públics Actuacions 5.4.12.1 Continuar el procés d’accessibilitat de tots els equipaments municipals 5.4.12.2 Eliminació paulatina de voreres estretes 5.4.34 Millora integral de l’espai públic Actuacions 5.4.13.1 Millora integral en alguns espais públics del Districte, amb una especial atenció a Les Rambles i al Parc de la Ciutadella. 5.4.13.2 Implantació del Pla de Civisme a Ciutat Vella 38 5.5. PROMOCIÓ ECONÒMICA I MEDI AMBIENT Objectius Generals • Potenciar l’equilibri i la diversitat de l’activitat econòmica. • Treballar per tal d’assolir nivells òptims de qualitat ambiental Objectius Específics • Promoció econòmica 5.5.1 Augmentar la presència del petit comerç i de les botigues singulars del barri. Actuacions 5.5.1.1 Dinamització del comerç al voltant del Mercat de Santa Caterina 5.5.1.2 Dinamització i equilibri de l’oferta comercial a través de la potenciació d’eixos comercials: Barna Centre, Casc Antic Nou Drassanes Comercial i la Rambla. 5.5.1.3 Estudiar la viabilitat d’una ordenança específica del comerç a Ciutat Vella 5.5.1.4 Actualització del Pla d’Usos adaptat a les noves necessitats de Ciutat Vella 5.5.1.5 Estudis de promoció del mercat de locals comercials per a l’obertura dels que actualment estan tancats o la renovació i adaptació als nous temps d’alguns dels existents 5.5.1.6 Promoure mesures d’incentivació per a la implantació de nous emprenedors joves i nous comerços a diferents indrets del Districte. 5.5.1.7. Fomentar una correcta integració al teixit comercial dels comerciants nou vinguts. 39 5.5.1.8 Identificar els eixos comercials amb imatge corporativa pròpia i promoure la cooperació comercial i els usos compartits de serveis interns i a l’usuari. 5.5.2 Obres dels mercats Actuacions 5.5.2.1 Finalització de les obres del mercat de Santa Caterina i obertura al públic 5.5.2.2. Construcció del nou mercat de la Barceloneta i obertura al públic 5.5.2.3 Finalització de les obres de millora del mercat de la Boqueria 5.5.3. Millora de la imatge i de les condicions del comerç Actuacions 5.5.3.1 Increment de les revisions de tots els locals de concurrència pública 5.5.3.2 Major control sobre el comerç de majoristes 5.5.3.3 Intervencions sobre el comerç degradat 5.5.3.4 Control efectiu sobre els horaris d’obertura al públic 5.5.3.5 Major control sobre la venda ambulant 5.5.3.6 Elaboració d’un mapa de fires i mercats de carrer al Districte 5.5.4 Suport a l’activitat pesquera Actuacions 5.5.4.1. L’activitat pesquera s’ha de mantenir i potenciar fins i tot com a reclam turístic, com a element de diversitat d’activitats i d’usos de la Ciutat. 40 5.5.5. Potenciar les eines de participació ciutadana Actuacions 5.5.5.1 Creació del Consell Sectorial de Comerç 5.5.6. Potenciar la formació ocupacional i la auto-ocupació Actuacions 5.5.6.1 Potenciació de la creació de programes coordinats amb entitats implantades als barris, per a la formació de treballadors i treballadores en aquells sectors on es dóna un dèficit específic. 5.5.6.2 Incrementar el paper dinamitzador de Barcelona Activa 5.5.6.3 Creació d’un banc de recursos per a la formació 5.5.6.4 Coordinació entre les entitats formadores i els centres de serveis socials del Districte 5.5.6.5 Creació d’un servei d’acollida per a nens i nenes menors de 3 anys, per tal que les mares puguin formar-se 5.5.6.6 Mediar entre les empreses i les entitats formadores del Districte, per tal de crear convenis de col·laboració per la ocupació • Medi ambient 5.5.7. Facilitar la recollida selectiva de deixalles Actuacions 5.5.7.1. Ubicació de mini-deixalleries selectives a diferents punts del Districte 5.5.7.2 Col.locació de mini-contenidors de recollida selectiva en festes i activitats especials 5.5.7.3 Augmentar la instal·lació de recollida selectiva soterrada 5.5.7.4 Implementació de la recollida selectiva als quioscs de flors de la Rambla, de les restes vegetals. 41 5.5.8. Potenciar les mesures de sostenibilitat Actuacions 5.5.8.1 Instal·lació de paviment sono-reductor 5.5.8.2 Pla de reutilització de les aigües freàtiques 5.5.8.3. Implantar les recomanacions de l’Oficina Verda en els equipaments Municipals 5.5.8.4 Nous equipaments municipals amb criteris de sostenibilitat 5.5.8.5. Concreció de l’Agenda 21, en el Pla d’Acció 21 5.5.8.6. Eliminació paulatina dels dipòsits d’aigua dels habitatges antics de Ciutat Vella. 5.5.8.7 Campanya de sensibilització per la creació d’horts als terrats comunitaris 5.5.8.8 Augmentar el verd als espais públics del Districte: arbrat, parterres, jardineres, ... 5.5.8.9 Estabilització de les platges 5.5.8.10 Colònies de gats controlades 5.5.8.11 Incrementar els enllumenats de gas i de vapor de sodi 5.5.8.12 Reducció de la contaminació lumínica 5.5.8.13 Incloure criteris ambientals en els concursos públics 5.5.8.14 Reduir el consum de materials. Estimular la compra verda a l’Administració. Potenciar projectes de re-utilització, bancs de temps, mercats de segona mà, etc. 5.5.8.15 Iniciar un programa de reducció del consum d'aigua en edificis públics, i en habitatges particulars, mitjançant l'educació ambiental, per introduir en la població la nova cultura de l’aigua. 5.5.9. Facilitar la participació ciutadana en matèria mediambiental Actuacions 5.5.9.1. Creació del Consell Sectorial de Sostenibilitat 42 6.1. RAVAL Objectius generals • Fomentar la convivència veïnal i el coneixement entre cultures. • Millorar la neteja al barri, la qualitat dels espais públics i l’equilibri comercial. Objectius específics: 6.1.1 Extensió de la revitalització dels entorns de la plaça dels Àngels cap a la zona compresa entre els carrers Joaquim Costa, Ronda de Sant Antoni i Ronda de Sant Pau. Actuacions 6.1.1.1 Creació d’un programa específic de difusió de l’activitat productiva d’aquesta zona amb una forta implantació de noves activitats econòmiques lligades amb el món del coneixement. 6.1.2. Consolidar la Rambla del Raval com a un espai de referència de la ciutat, amb l’impuls de l’activitat revitalitzadora del conjunt de l’Illa Robador. Actuacions 6.1.2.1 Accions de foment de la implantació de noves activitats econòmiques a la rambla del Raval 6.1.2.2 Suport a les activitats cíviques a la rambla del Raval. 43 6.1.3 Millora de l’espai públic Actuacions 6.1.3.1 Urbanització de la zona de l’Arc del Teatre, amb la continuació de la regeneració urbanística i la creació d’un nou espai públic. 6.1.3.2. Urbanització la zona de l’Arc del Teatre amb l’ampliació de la xarxa de recollida pneumàtica 6.1.3.3 Reurbanització de la zona dels carrers Carretes, Riereta i Sant Pacià, amb recollida pneumàtica 6.1.3.4 Planejament de la millora de la connectivitat per a vianants dins el barri del Raval, entre la Rambla del Raval in les Rondes 6.1.3.5 Connexions Valldonzella-Plaça Castella 6.1.3.6 Recuperació de la plaça de la Gardunya com a espai d’ús cívic i reurbanització de la plaça. 6.1.3.7 Finalització de les obres de millora del mercat de la Boqueria. 6.1.3.8 Urbanització de l’espai que ocupava l’antic mercat del Carme. 6.1.3.9 Urbanització del sector de Valldonzella 6.1.3.10 Urbanització Riera Alta-Carme 6.1.3.11 Urbanització Illa Rambla del Raval i Plaça Salvador Seguí, amb recollida pneumàtica 6.1.3.12 Ubicació d’un Parc Infantil a la Plaça de Salvador Seguí 6.1.3.13 Urbanització del solar de Reina Amàlia-Carretes 6.1.3.14 Augmentar el verd als espais públics. 6.1.4 Ampliar i millorar la xarxa d’equipaments. Actuacions 6.1.4.1 Creació de nous equipaments de barri al sector sud del Raval. 6.1.4.2 Complex esportiu i piscines de Can Ricart. 44 6.1.4.3 Creació d’equipaments públics que dinamitzin les zones perifèriques del barri com els solars de les antigues piscines Folch i Torres o l’antic Scenic 6.1.4.4 Consolidació i difusió de l’eix d’equipaments públics des de la zona de la plaça de Castella fins a l’avinguda de les Drassanes. 6.1.4.5 Trasllat del Centre de Serveis Personals del Raval Nord, a l’edifici Pantalla. 6.1.4.6 Ubicació de la Filmoteca Nacional de Catalunya al solar de la Plaça de Salvador Seguí. 6.1.4.7 Ampliació física de l’Arxiu del Districte. 6.1.5 Millorar les condicions d’habitabilitat del parc d’habitatges del barri i augmentar l’habitatge de promoció pública. Actuacions 6.1.5.1 Programes de concessió d’ajuts a la rehabilitació. 6.1.5.2 Facilitar la construcció d’habitatge cooperatiu a l’Illa Rambla del Raval i al carrer Sant Ramon. 6.1.6 Fomentar la convivència veïnal Actuacions 6.1.6.1 Incrementar la relació i el treball amb les entitats d’immigrants de la zona. 6.1.6.2 Actuació sobre els problemes de veïnatge que genera la prostitució a determinades zones del barri (Joaquim Costa, Ronda de Sant Antoni...) 6.1.6.3 Realització de campanyes de sensibilització cívica en temes de convivència. 45 6.1.7 Millorar l’estat de la neteja al barri Actuacions 6.1.7.1 Posada en funcionament d’un mini punt verd al mercat de la Boqueria, a la plaça de la Gardunya. 6.1.7.2 Millora dels sistemes de neteja i de recollida de deixalles, amb l’extensió de la recollida pneumàtica a altres zones del Raval Sud i Raval Centre. 6.1.7.3 Realització de campanyes de sensibilització cívica en temes de neteja. 6.1.8 Augmentar l’equilibri entre l’espai reservat als vianants i el que ocupen els vehicles. Actuacions 6.1.8.1 Continuació del Pla de Pacificació del Trànsit a les Rambles.. 6.1.8.2 Peatonalització del Carrer del Notariat 6.1.8.3 Peatonalització del Carrer Junta de Comerç 6.1.8.4 Nou aparcament a la Plaça de la Gardunya 6.1.8.5 Nou aparcament a la Illa Rambla del Raval 6.1.9. Millorar la imatge dels comerços del barri Actuacions 6.1.9.1 Major control sobre l’obertura de noves activitats, així com la seva imatge exterior. 46 6.2. GÒTIC Objectius generals • Fomentar les zones d’especial interès del barri. • Millorar la neteja al barri i la qualitat dels espais públics. • Reduir la contaminació acústica Objectius específics: 6.2.1 Recuperació i consolidació d’espais singulars i millora de l’espai públic Actuacions 6.2.1.1 Millora dels entorns del carrer de Santa Anna, amb la singularització del seu patrimoni i la seva dinamització.. 6.2.1.2 Recuperació de la vitalitat urbana del sector del Call, amb la creació de nous equipaments i centres públics, i la difusió de la singularitat patrimonial d’aquesta zona. 6.2.1.3 Consolidació dels espais oberts com a espais públics de trobada ciutadana, amb l’extensió d’actuacions com les practicades a la plaça de Sant Miquel. 6.2.1.4 Prosseguir amb la recuperació urbana del carrer dels Escudellers i entorns 6.2.1.5 Consolidació del caràcter cívic de la plaça de Duran i Bas, amb la seva obertura cap a la trama del barri i la seva nova urbanització. 6.2.1.6 Recuperació de la singularitat urbana de la zona de la plaça dels Traginers, amb la recuperació d’elements patrimonials, la millora de les ajudes a la rehabilitació privada i la reformulació de l’activitat i els edificis de Correus. 47 6.2.1.7 Reordenació de la Via Laietana i Jonqueres, com a eix vertebrador i revitalitzador cultural i de comerç del Gòtic i del Casc Antic. 6.2.1.8 Creació de noves zones d’interès especial per a les activitats artesanals, com els entorns del carrer Comtal. 6.2.1.9 Incrementar les senyalitzacions dels punts d’interès turístic. 6.2.1.10 Urbanització dels carrers Còdols in Carabassa 6.2.2 Ampliar i millorar la xarxa d’equipaments. Actuacions 6.2.2.4 Finalització de les obres del Museu Picasso 6.2.2.5 Escola Bressol al carrer Carabassa 6.2.2.6 Ampliació del Centre Cívic del Pati Llimona amb la connexió al Centre de Serveis Personals del Gòtic 6.2.2.7 Ubicació de la Biblioteca del Gòtic a la Placeta del Pi 6.2.2.8 Nova Escola Baixeres al carrer Rull 6.2.2.9 Ampliació física de l’Arxiu Municipal de Ciutat 6.2.2.10 Pista esportiva al nou equipament escolar Escola Baixeres 6.2.3 Fomentar la convivència veïnal Actuacions 6.2.3.1 Realització de campanyes de sensibilització cívica en temes de convivència. 6.2.3.2 Ampliar les activitats adreçades al barri del Centre Cívic Pati Llimona, especialment per als joves i la gent gran. 48 6.2.4 Millorar l’estat de la neteja al barri Actuacions 6.2.4.1 Millora dels sistemes de neteja i de recollida de deixalles. 6.2.4.2 Realització de campanyes de sensibilització cívica en temes de neteja. 6.2.4.3 Instal·lar un mini-punt verd al barri. 6.2.5 Augmentar l’equilibri entre l’espai reservat als vianants i el que ocupen els vehicles. Actuacions 6.2.5.1 Millora de l’accessibilitat als entorns del sector sud del Gòtic 6.2.5.2 Iniciar la pacificació del trànsit a la Via Laietana amb intervencions que augmentin la seva permeabilitat i millorin l’espai disponible per a vianants. 6.2.5.3 Prosseguir amb la pacificació del trànsit a la Rambla. 49 6.3. CASC ANTIC Objectius generals • Fomentar les zones d’especial interès del barri. • Millorar la neteja al barri, la qualitat dels espais públics i reduir la contaminació acústica Objectius específics: 6.3.1 Recuperació i consolidació d’espais singulars i millora de l’espai públic Actuacions 6.3.1.1 Recuperació del Born per a la ciutat i per al país, fent que esdevingui un centre cultural modern, obert i creatiu. 6.3.1.2 Millora de l’espai públic dels entorns de l’estació de França i del Pla de Palau. 6.3.1.3 Consolidació del carrer de Montcada com a carrer de museus. 6.3.1.4 Millora de l’espai públic a l’entorn del carrer Flassaders després de les obres d’ampliació del Museu Picasso i la urbanització de la plaça de Jaume Sabartés, amb recollida pneumàtica. 6.3.1.5 Recuperació del paper vertebrador i dinamitzador del nou mercat de Santa Caterina, fomentant-hi les activitats comercials i ciutadanes 6.3.1.6 Millora de la qualitat de l’espai públic en el sector comprès entre la Via Laietana i el mercat de Santa Caterina després de la posada en marxa d’aquest. 6.3.1.7 Urbanització de la zona de Renfe-Rodalíes i Circumval·lació. 50 6.3.1.8 Revitalització de l’eix del carrer de Carders com a artèria transversal i la seva connectivitat amb la resta del barri. 6.3.1.9 Millora de la connectivitat del barri de Santa Caterina amb el de la Ribera a través de la recuperació del paper vertebrador del carrer de Montcada. 6.3.1.10 Millora i creació de noves zones senyalitzades de foment de les activitats productives artesanals 6.3.1.11 Protecció del caràcter dinamitzador del carrer de Sant Pere més Baix i entorns. 6.3.1.12 Foment de les activitats cíviques a la plaça de Sant Pere i entorns. 6.3.1.13 Donar un ús ciutadà a l’estació de França. 6.3.2 Ampliar i millorar el parc d’habitatges i la xarxa d’equipaments Actuacions 6.3.2.1 Construcció d’habitatges de lloguer per a joves a solars d’equipaments (Carders, ...) 6.3.2.2 Construcció d’apartaments amb serveis per a la gent gran a solars d’equipament (Sta. Caterina, ...) 6.3.2.3 Facilitar la construcció d’habitatge cooperatiu (Pl. Sant Agustí Vell...) 6.3.2.4 Concessió d’habitatges socials (Renfe-Rodalíes) 6.3.2.5 Rehabilitació de pisos per a habitatge social i locals d’entitats. 6.3.2.6 Rehabilitació de l’edifici de la Seca i ubicació de la Casa dels Entremesos. 6.3.2.7 Creació de dos equipaments públics a l’espai del Pou de la Figuera: Ludoteca i pistes pel lleure esportiu. 6.3.2.8 Finalització de les obres del Centre Cívic del Convent de Sant Agustí, amb la ubicació de bucs d’assaig 51 6.3.2.9 Inauguració de la biblioteca de la Bonnemaison. 6.3.2.10 Impulsar la construcció de la Biblioteca Provincial en un solar prop l’estació de França. 6.3.3 Millorar l’estat de la neteja al barri Actuacions 6.3.3.1 Millora dels sistemes de neteja i de recollida de deixalles, amb l’extensió de la recollida pneumàtica a altres zones del barri. 6.3.3.2 Creació d’un mini-punt verd de barri al Mercat de Santa Caterina. 6.3.4 Augmentar l’equilibri entre l’espai reservat als vianants i el que ocupen els vehicles. Actuacions 6.3.4.1 Aparcament amb concessió a la zona de la Ribera (Marquès d’Argentera/Pl. Palau) 6.3.4.2 Iniciar la pacificació del trànsit a la Via Laietana, amb intervencions que augmentin la seva permeabilitat i millorin l’espai disponible per a vianants. .6.3.4.3 Millorar la accessibilitat dels vianants des dels entorns del barri de la Ribera. 6.3.4.4 Millora dels controls d’accés de vehicles privats no residents a l’interior del barri. 6.3.4.5 Peatonalització del Carrer de la Princesa 6.3.4.6 Pacificació del trànsit als carrers Sant Pere més baix i Sant Pere més alt. 6.3.4.7 Peatonalització dels entorns del mercat de Santa Caterina 52 6.3.5. Fomentar l’equilibri entre les activitats econòmiques del barri Actuacions 6.3.5.1 Impulsar accions de diversificació de les activitats productives a l’entorn del carrer de Trafalgar i de Sant Pere més Alt. 53 6.4. BARCELONETA Objectius generals • Consolidar l’obertura al mar i cap a la resta de la ciutat. • Millora del parc d’habitatges, ampliació de la xarxa d’equipaments i millora de l’espai públic. Objectius específics: 6.4.1 Recuperació i consolidació d’espais singulars i millora de l’espai públic. Actuacions 6.4.1.1 Dinamització del carrer del Dr. Aiguader mitjançant la transformació de l’espai l’antiga estació de Rodalies. 6.4.1.2 Millora dels usos del passeig Joan de Borbó i el passeig Marítim. 6.4.1.3 Recuperació dels elements patrimonials distintius de la personalitat urbana del barri. 6.4.1.4 Construcció del nou mercat de la Barceloneta 6.4.1.5 Finalització de les obres del Passeig Marítim 6.4.1.6 Nova bocana del Port 6.4.1.7 Reurbanització de la Plaça del Poeta Boscà i entorns 6.4.1.8 Reurbanització del Moll de la Fusta. 6.4.2 Ampliar i millorar el parc d’habitatges i la xarxa d’equipaments Actuacions 54 6.4.2.1 Avançar en el desenvolupament del PERI de la Barceloneta, respectant-ne el teixit i revisant el paper que en l’actualitat poden fer els quarts de casa. 6.4.2.2 Construcció d’apartaments amb serveis per a la gent gran a solars d’equipament (Balboa-Pinzón) 6.4.2.3 Millora dels programes de concessió d’ajudes a la rehabilitació privada, amb el manteniment i ampliació dels ajuts i la millora dels canals de difusió. 6.4.2.4 Dotació d’equipaments de primer ordre a nivell metropolità que configurin l’entorn de l’Hospital del Mar com un punt de referència en l’àmbit de les ciències de la salut. 6.4.2.5 Modernització i ampliació de serveis dels equipaments municipals esportius i d’oci. 6.4.2.6 Reestructuració de les pistes esportives de La Maquinista 6.4.2.7 Finalització del Pavelló Polisportiu del Marítim 6.4.2.8 Ampliació de la Biblioteca de La Fraternitat 6.4.2.9 Recuperació de l’Escola d’Adults pel barri 6.4.3 Millorar l’estat de la neteja i el manteniment al barri Actuacions 6.4.3.1 Manteniment de la política de renovació de l’espai públic del barri que no ha estat renovat en els últims anys. 6.4.3.2 Posada en funcionament d'un punt verd de barri al mercat de la Barceloneta. 6.4.3.3 Supressió progressiva de les barreres arquitectòniques de la via pública 55 6.4.4 Pacificació del trànsit. Actuacions 6.4.4.1 Nou aparcament a la Plaça Poeta Boscà 6.4.4.2 Nou aparcament soterrat a l’edifici del Gas Natural, amb places pels veïns. 6.4.4.3 Nou aparcament a la Plaça del Mar 6.4.4.4 Peatonalitzacions a l’entorn del mercat de la Barceloneta. 6.4.5 Recuperació de les platges com a espai lúdic públic, per a tothom, fomentant el seu ús durant tot l’any. Actuacions 6.4.5.1 Facilitar i condicionar l’accés a les platges per a totes les persones amb dificultats. 6.4.5.2 Estabilització de les platges 6.4.6 Millorar el transport públic Actuacions 6.4.6.1 Sol·licitar la modernització de l’estació del metro 6.4.6.2 Adequació de les parades d’autobús 6.4.7 Millora de les condicions de vida de la Gent Gran de la Barceloneta Actuacions 6.4.7.1 Pla Integral per a la Gent Gran 56 7. DOTACIÓ PRESSUPOSTÀRIA La dotació pressupostària del Pla d’Actuació del Districte de Ciutat Vella 2004-2007 es veurà plasmada un cop s’hagi fet la definició final de quines són les actuacions que es duran a terme en aquest període. 57 8. SEGUIMENT DEL PAD El procés participatiu que s’ha portat a terme per la redacció d’aquest Pla d’Actuació del Districte ha de tenir, i tindrà, un seguiment igualment obert a la participació de la ciutadania i de les entitats del Districte. Els diferents Consells Sectorials i els Consells d’Equipament, així com les Comissions Consultives de Govern han de ser estris on revisar públicament aquest document a més, evidentment, de les Audiències Públiques on tots els ciutadans i ciutadanes, així com totes les entitats podran anar fent un seguiment acurat de les diverses actuacions que, d’acord amb aquest Pla d’Actuació del Districte, es vagin duent a terme. Tot aquest procés de seguiment es farà seguint acuradament allò que diuen les Normes Reguladores de la Participació Ciutadana de l’Ajuntament de Barcelona. 58 9. MEMÒRIA PARTICIPATIVA 9.1. El procés participatiu Per a la elaboració d’aquest Pla d’Actuació del Districte de Ciutat Vella s’ha realitzat una campanya, amb un seguit d’accions participatives que a continuació es detallen: OBJECTIUS • Fomentar la participació ciutadana en l’elaboració del PAD. • Recollir iniciatives ciutadanes per a l’elaboració del PAD. • Fer el PAD el més plural i consensuat possible. MISSATGE QUINA CIUTAT VELLA VOLEM ARA I PEL FUTUR? • Hem fet molt. Però volem fer més i millor. • Per això és important totes les opinions dels que habiteu Ciutat Vella. • Ara és el moment de les propostes. • Per prioritzar el que cal fer en aquests quatre anys. • Idees i propostes comunes per millorar els nostres barris. • Tot no serà possible. • Però en el moment de programar volem conèixer l’opinió directe dels ciutadans i ciutadanes de Ciutat Vella • Tots teniu coses a dir, a aportar. Esperem les vostres propostes. • A través de www.bcn.es, als centres cívics, als casals d’avis, a les Biblioteques, a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà. 59 CANALS DE PARTICIPACIÓ • Web de Ciutat Vella: del 13 d’octubre al 28 de novembre apareixerà un apartat a la web de Ciutat Vella, que constarà d’una presentació i d’un formulari . Les aportacions seran enviades al e:mail de Comunicació de Ciutat Vella per canalitzar la informació rebuda. • Butlleta de participació disponible als equipaments municipals. Bàsicament centres cívics, casals d’avis, biblioteques, oficines de Serveis Socials, oficina d’atenció al ciutadà. També inclouria l’oficina d’atenció de Foment de Ciutat Vella. • Butlleta de participació impresa a la revista municipal Barcelona Informació del mes de novembre. • Reunions amb entitats a nivell sectorial. • Reunions amb entitats a nivell territorial. Es divideix el territori en 10 zones. • Reunió amb personalitats diverses que viuen i/o treballen a Ciutat Vella, o que s’han significat d’alguna manera en el nostre Districte. CANALS DE DIFUSIÓ • Cartells als equipaments municipals i als plafons d’informació municipal de carrer situats a diversos punts de Ciutat Vella(TAM) • Article a la revista municipal Barcelona Informació del mes de novembre: sortiria un article informant als ciutadans de la iniciativa. Aquesta publicació arriba a totes les famílies de Ciutat Vella. • Publicacions locals: Raval/Barceloneta/Nova Ciutat Vella mes de novembre: article informant sobre la iniciativa i com participar. • Nota de premsa als diaris d’informació general. DURADA DE LA CAMPANYA • Del 13 d’octubre al 28 de novembre. 60 SEGUIMENT DEL PROJECTE • Departament de Comunicació i Qualitat RECURSOS • Informàtics (BI). • Cartells, octavetes i fulls de suggeriments. • Urnes pels equipaments públics. • Personal: Per recollir i classificar la informació i informatitzar-la. Per agrair la col·laboració a les persones col·laboradores. 9.2. Les dades. Un cop finalitzat aquest procés, la recopilació de les dades de participació és la següent: RESPOSTES • Web Ciutat Vella: 106 comunicacions • Díptic i urnes de recollida als equipaments municipals: 372 Comunicacions. Veure quadre 1 • Faldons retallables a diferents publicacions: 29 comunicacions. • Reunions sectorials i territorials amb entitats: Veure quadre 2 • Reunió amb persones destacades del Districte: 35 assistents • Informes del personal tècnic de l’administració del Districte 61 QUADRE 1 Centres: 372 comunicacions. Biblioteca de la Fraternitat 21 Biblioteca Sant Pau-Santa Creu 14 Biblioteca Pere Vila 9 Casal d’Avis Casc Antic 17 Casal d’Avis Mediterrània 29 Casal d’Avis Trueta 44 Casal d’Avis Tarradellas 34 Centre Cívic Convent de sant Agustí 6 Centre Cívic Drassanes 15 Centre Cívic Barceloneta 63 Centre Cívic Pati Llimona 7 C S P Casc Antic 6 C S P Raval Nord 17 C S P Raval Sud 9 C S P Gòtic 5 OAC Ciutat Vella 76 QUADRE 2 Reunions sectorials i territorials amb entitats Reunió Data Entitats assistents Serveis Socials 21/10/03 20 Salut 22/10/03 10 Cultura 23/10/03 35 Santa Caterina 27/10/03 18 La Mercè i Sant Just 27/10/03 12 Ocupació 28/10/03 16 Comerç 28/10/03 17 Esports 29/10/03 10 Gent gran 30/10/03 13 Infància i joventut 30/10/03 17 Urbanisme i Obres 3/11/03 11 Mobilitat 4/11/03 4 Seguretat i Prevenció 6/11/03 25 Educació 6/11/03 48 La Ribera 10/11/03 16 Raval Centre 10/11/03 16 Serveis Municipals 11/11/03 9 La Rambla i Port 12/11/03 13 Sant Pere 12/11/03 13 Dona 18/11/03 11 Barceloneta 18/11/03 23 Raval Sud 18/11/03 19 Gòtic Nord 19/11/03 12 Raval Nord 19/11/03 14 Medi ambient i Sostenibilitat 20/11/03 9 62 9.3. Segona fase d’elaboració del PAD. Un cop presentat aquest document al Plenari del Districte del 2 de desembre de 2003, s’ha previst donar resposta a tots aquells ciutadans i ciutadanes i a totes aquelles entitats que hi han participat, per tal que puguin fer-nos arribar les seves opinions i propostes d’esmenes al document. A les entitats i als assistents a la reunió de persones destacades del Districte, se’ls trametrà aquest mateix document amb una carta explicativa. A tots aquells ciutadanes i ciutadanes que, a nivell individual han participat del procés, se’ls farà arribar una carta per tal d’informar-los que aquest document pot ser consultat a la pàgina web del Districte, o be als diversos equipaments municipals que ja van participar en la recollida de dades, on podran recollir una còpia del document. Posteriorment es planificaran les reunions de les cinc Comissions Consultives de Govern i les quatre reunions territorials, on es recolliran les esmenes presentades. En la següent sessió del Plenari del Districte es presentarà el document de Pla d’Actuació del Districte de Ciutat Vella 2004-2007 definitiu, per la seva aprovació. 63