PLA D’ACTUACIÓ DEL DISTRICTE DE L’EIXAMPLE 2004 – 2007 Aprovat el 5 de març de 2004, en el Ple Municipal del Districte de l’Eixample 2 L’Eixample de les persones El present i la transformació de l’Eixample implica que sigui un districte cohesionat que prioritzi la qualitat de vida dels seus habitants, que potenciï el seu aspecte residencial i alhora mantingui l’activitat terciària que s’hi desenvolupa, i que li dóna dinamisme, vitalitat i centralitat. Un districte en equilibri entre circulació i vianants, lleure i convivència, activitats i domicili, tradició i modernitat, catalanitat i universalitat. La vida quotidiana reclama a l’Eixample un paper especialment protagonista. Per als veïns i veïnes dels barris de l’Eixample la qualitat del seu entorn més immediat, que utilitzen intensament, i la possibilitat de tenir el seu abast espais i zones de lleure, de descans, i de disposar de serveis de proximitat, esdevenen una demanda central. L’Eixample de les persones, és, doncs, l’Eixample de l’espai públic, dels equipaments, de l’habitatge, de la convivència, de la sostenibilitat, de la qualitat en els serveis i de l’atenció ciutadana. Aquest són els eixos d’actuació que el programa vol desenvolupar, tots aquests sota el principi general de la promoció de la participació ciutadana com a dret fonamental de la ciutadania i principi inspirador de l'Administració municipal. 3 1. Participació La participació ciutadana ha de ser present en els processos de diagnosi de la realitat, ha d’acompanyar els dissenys i la deliberació de les possibles actuacions i ha de ser-hi en l’avaluació de les polítiques públiques. Cal aprofundir en el funcionament dels òrgans de participació del Districte i consolidar els Consells de Barri i les Comissions de Seguiment. • Aprofundir en el funcionament de tots els òrgans de participació, millorar la tramesa d’informació prèvia en el casos que sigui possible i difondre tots els mitjans de participació existents per fomentar-los. • Consolidar els Consells de Barri, millorar la seva difusió i especialment el seu seguiment a través de les Comissions formades a tal efecte. Millorar l’establiment de calendaris, per fer més efectiu el funcionament. • Estimular la participació de la ciutadania i de les entitats, afavorint les noves fórmules que permet l’actual Reglament de Participació, en la fixació dels objectius del Pla d’Acció Municipal i en el model de pressupostos participatius. • Realitzar Memòries participatives en totes aquelles projectes, actuacions i programes que s’acordi en els òrgans consultius. • Reforçar la funció de tots els Consell i Comissions sectorials i posar en marxa l’adaptació dels consells a les noves normes de funcionament del Districte. Cal utilitzar els mecanismes establerts per fer el seguiment de l’aplicació de les recomanacions emeses per cada consell en el seu àmbit de treball, i garantir el debat general, en el marc del Consell Ciutadà. • Elaboració d’un reglament de funcionament del Consell Ciutadà i creació d’una comissió permanent del Consell, com a uns dels mecanismes de seguiment i avaluació de l’estat d’acompliment del PAD. 4 • Donar suport i impulsar a les entitats i projectes comunitaris de barri i a tots els treballs de col·laboració amb la xarxa associativa, tot potenciant els ja existents (Fòrum Cívic, Camí Amic, Pla Comunitari,....) • Iniciar l’establiment de convenis amb entitats (prioritàriament amb les associacions veïnals d’àmbit de barri) amb l’objectiu per garantir un suport més global a les seves activitats. Fomentar la seva implicació en el funcionament dels equipaments públics. • Cal estudiar, en col·laboració amb les entitats i associacions del barri, programes d’acció cívica i social als barris. • Donar màxima difusió a la xarxa d’equipaments i serveis públics i associatius. 5 2. Espai públic L’actuació a l’espai públic, especialment a l’Eixample que disposa d’una consolidada trama urbanística, ha de ser el mitjà per millorar la qualitat i l’increment dels espais guanyats per a l’ús dels veïns i veïnes. En aquesta actuació s’ha d’incloure repensar el territori segons la sostenibilitat i l’ecologia urbana. 2.1.Gran reposició i manteniment Endegar un Programa de Millora de l’Espai Públic, que tingui com a instruments, l’actuació integral en diverses zones de l’Eixample, la millora del manteniment immediat i actuacions concretes de pavimentació sonoreductora. A partir d’aquest conjunt d’actuacions, més la remodelació d’alguns carrers o passatges, es pretén millorar l’estat de l’espai ciutadà utilitzat pels vianants, i susbanar al màxim problemes de mal estat d’algunes voreres. • Es prioritzarà l’actuació integral, a través d’inversió de gran reposició que comporta canvi d’enllumenat, arranjament de les voreres, accessibilitat als passos de vianants, pavimentació sonoreductora, arribarà del 2005 al 2007 a un 30% del Districte. • Es posarà especial cura en l’actuació en manteniment, en aquells aspectes que requereixen una solució més immediata i senzilla (sots, mal estat de l’enllumenat,..), facilitant la comunicació amb l’Ajuntament per informar sobre incidències i la resposta. 6 2.2. Increment de les zones verdes Dotar a l’Eixample de més verd amb l’increment en aquells espais possibles (illetes, nous espais urbanitzats o remodelats,..) i continuar la recuperació d’interiors d’illa, mitjançant els instruments urbanístics dels quals disposa l’Ajuntament. • Urbanitzar i obrir els interiors d’illa: • Borrell/ Manso • Calàbria/Sepúlveda (ONCE) • Urgell/ Buenos Aires (adaptació com a espai públic) • Rosselló/ Enric Granados • Pg. de Gràcia/ Diputació • Roger de Flor/ Diagonal • Provença/ Nàpols • Passatge Simó • Marina/ Casp (un cop finalitzat el procés d’expropiació de l’accés) • Av.Vilanova/ Roger de Flor (pendent projecte hotel-accés estació) • Accés jardins interiors consultes externes clínic • Ampliació de l’interior d’illa d’Emma de Barcelona (donant resposta al projecte presentat a l’Audiència pública dels nens i nenes). • Treballar, mitjançant els instruments urbanístics adients i possibles, per la recuperació de més espais interiors i per la millora dels accessos dels existents. • Prioritzar el manteniment, conservació i neteja dels interiors i espais verds, adequant les actuacions a l’ús i realitats de cadascun d’ells i millorar les condicions d’entrada als interiors d’illa (enllumenat, neteja, senyalització, horaris,...) . • Incrementar el verd en tots els espais possibles (a més dels interiors d’illa, en aquelles vies remodelades o espais que es reformin) i fer-ho amb criteris de sostenibilitat, un concepte que inclou des del 7 manteniment de les diferents tipologies de verd fins a la selecció d’espècies, mesures d’estalvi d’aigua en rec, ús d’aigua del freàtic, automatització de sistemes de rec, fins a una planificació que vagi creant una xarxa verda dins de la ciutat. 2.3.Remodelació i reordenació de carrers. Camins amics i eixos cívics Continuar treballant de manera progressiva als carrers, vies i passatges del Districte per tal d’anar remodelant i enjardinant aquells grans eixos sobre els quals encara no s’ha actuat, guanyar espais per a vianants als carrers que ho permetin i també recuperar per a aquest ús passatges dels diferents barri, amb l’objectiu de “fomentar un ús del carrer més respectuós amb totes les persones per tal que esdevingui in espai de relació, col·laboració i intercanvi d’idees i un espai educatiu”. • Continuar la remodelació de grans carrers, com a grans eixos del Districte, prioritzant l’ús com a espais pels vianants. • Remodelar el tram de la Gran Via entre Urgell i Aribau. • Iniciar la reforma de l’Avinguda de Roma. • Iniciar el projecte de remodelació del Passeig de Sant Joan, estudiant la possibilitat de construir un aparcament soterrat • Estudiar la viabilitat de les possibilitats d’afavorir la mobilitat de vianants en l’Avinguda Gaudí de manera longitudinal que contribueixi a la creació d’un eix a la Sagrada Família entre Sant Pau – Temple - equipaments i Myrurgia. • Avançar en la conversió en “salons urbans” o eixos de prioritat per a vianants • carrer Marques de Campo Sagrado (com a part de l’eix vertebrador i de connexió dels equipaments a Sant Antoni) • iniciar la reforma del carrer Borrell (com a part de l’eix cívic del Camí Amic) • carrer Ribes (entre Lepant i Castillejos, com a finalització de l’eix cívic de Fort Pienc) donant continuïtat a la reforma realitzada • Elaborar el projecte del carrer Rosselló (futur, entre Model i Escola Industrial). 8 • Actuar amb renovació total en els carrers Floridablanca i Ali Bei (entre Nàpols i Roger de Flor). • Estudiar l’ampliació de voreres en aquells carrers del Districte que no fan els 5 metres (València, entre Marina i Dos de Maig, Cartagena, ...). • Actuar en els camins escolars, amb intervencions de senyalització, semaforització, protecció a la sortida de pàrkings, guals, passos de vianants,.. que complementin l’acció cívica i ciutadana d’aquests projectes i les tasques de sensibilització i comunicació. Continuar els projectes en marxa a l’Esquerra, Sant Antoni i Sagrada Família, estudiant també l’ampliació a altres escoles i col·laborar amb l’inici del projecte de les escoles i entitats a Fort Pienc. Pel que fa al projecte del Cami Amic, continuar el treball en les propostes plantejades, avaluant les actuacions a dur a terme en els eixos Consell de Cent i Borrell, i les altres intervencions als entorns dels equipaments. • Continuar la remodelació de passatges de l’Eixample i la seva recuperació com a espais cívics. • Projecte i recuperació de la zona verda del Parc Joan Miró, un cop finalitzades les obres de l’aparcament i del dipòsit. • Finalitzar les millores a l’illa Castillejos/Diagonal (pistes de la Cènia) • Fer el seguiment del projecte de remodelació de la plaça de les Glòries, conjuntament amb el teixit associatiu. 9 2.4. Accessibilitat Fer un districte accessible (a través de les actuacions de gran reposició, de nova urbanització o d’actuacions concretes per a l’accessibilitat de passos de vianants), incloent-hi la via pública i els edificis municipals. Tenir cura de mantenir l’accessibilitat quan cal ocupar les voreres (obres, bastides,...) per la iniciativa privada i exercir el control. • Incrementar els passos adaptats per a vianants a través de la gran inversió de reposició, la reordenació de cert eixos i l’actuació puntual en itineraris especials. • Impulsar les intervencions per protegir els espais dels vianants, tant amb l’exercici de l’autoritat municipal com amb la realització d’actuacions i campanyes cíviques, amb col·laboració amb el teixit associatiu: • Control de l’ús abusiu de la via pública per part de vetlladors, elements publicitaris,... • Control de infraccions de trànsit, estacionament i d’operacions de càrrega i descàrrega, especialment en els espais de prioritat per a vianants. • Fer la campanya de sensibilització sobre accessibilitat en els comerços especialment em les zones s’hagi actuat amb una remodelació integral de l'espai públic. 2.5. Neteja de l’espai públic Igual que els espais verds, els carrers del Districte són intensament utilitzats, en horaris i formes també diverses. Cal elaborar-hi actuacions concretes de neteja i de foment del civisme i corresponsabilitzar els agents privats en aquestes actuacions. 10 2.6. Disseny dels espais públics i dels espais verds • Aplicar en el disseny d’espais i zones verdes criteris de funcionalitat, accessibilitat, d’ús quotidià, la facilitat del seu manteniment i els criteris de sostenibilitat, com l’ús d’energies renovables per a la il·luminació, la introducció de plantes autòctones, l’ús d’aigua de pluja i aigües freàtiques per rec i la neteja. • Articular sistemes de participació ciutadana pel seguiment del projecte de nous espais. En aquest sentit es planteja la realització de Memòries Participatives, elaborades a través del debat en l’àmbit territorial i/o sectorial adient, quan s’acordi a través dels òrgans consultius. • S’endegarà, de forma concreta, algunes experiències de col·laboració a través de la participació de joves i associacions i del Consell de Dones en el disseny d’alguns projectes d’espai públic. • S’estudiarà el mecanisme per utilitzar art jove (graffitis escultures, música), per urbanitzar i dinamitzar de forma permanent o temporal alguns espais públics del districte, per tal de corresponsabilitzar-se en els bon ús i manteniment de l’espai públic. 11 3. Atenció i promoció ciutadana Les persones han de ser el centre de la gestió municipal, les accions encaminades a millorar les condicions socials i promoure el seu desenvolupament, han d’acompanyar les actuacions en l’àmbit de l’espai públic, els equipaments, l’habitatge i la convivència, amb la transversalitat com a principi inspirador. 3.1. Atenció Social • Elaboració d’un pla d’acció social, que avaluï la situació actual i els instruments municipals i comunitaris en marxa, per tal de treballar en accions futures basades en la col·laboració i coordinació amb les entitats del territori que treballin en aquest sector. • Potenciar el treball en xarxa amb la resta d’agents que intervenen al territori (entitats, associacions de veïns i veïnes, àrees bàsiques de salut, reste de serveis municipals,...) i reforçar els canals d’informació permanents, per un millor coneixement dels serveis i de les realitats socials. • Mantenir els programes actuals i augmentar els recursos destinats a l'atenció social primària, especialment els destinats a les persones grans, incloent la informació, orientació i assessorament, l'accés a les prestacions econòmiques i l'atenció domiciliària integral (ajut a la llar, telealarmes, neteges, àpats a domicili), tenint en compte que és l'opció més favorable per la qualitat de vida de la gent gran. Es farà una especial atenció als majors de 80 anys, a la gent gran que viu sola, a les persones amb problemes de dependència i a les que viuen en edificis amb barreres arquitectòniques. 3.2. Promoció de la gent gran • Mantenir els programes actuals de promoció social de la gent gran, fent especial esment a totes les propostes que emanen de la dinàmica participativa de la Comissió de Gent Gran del Districte, que afavoreixen 12 la participació comunitària i la implicació de les persones grans en els programes de foment del civisme i la convivència entre els ciutadans i ciutadanes dels nostres barris. • Dur a terme les mesures necessàries per a l’aplicació de les conclusions i recomanacions sorgides de la Comissió de Gent Gran. • Potenciar, a partir dels programes de promoció, la participació de la gent gran en el si de la societat. Dissenyar aquests programes com a eina de prevenció a curt, mig i llarg termini, per assolir una major qualitat de vida i mitigar les possibles situacions d’aïllament, de soledat i les malalties associades. • Estendre el nou model de gestió dels espais de gent gran municipals. 3.3. Atenció i promoció de les dones • Aplicar polítiques de gènere que afectin de manera transversal les diferents àrees del Districte així com actuacions polítiques específiques per a les dones. • Continuar amb la tasca endegada al Districte per aconseguir el canvi de valors davant la violència de gènere; prosseguir amb l’atenció de proximitat a través del punt d’informació i atenció a les dones i la coordinació de tots els sistemes implicats (sanitari, serveis policials, serveis socials, serveis judicials i de base associativa i comunitària) i en els treballs de sensibilització, tant a la societat en general com en l’àmbit escolar. • Impulsar alguna experiència pilot que tingui com a objectiu avançar en el Pacte Local dels Temps i en aquest marc col·laborar amb el Consell Escolar del Districte en l’àmbit de la seva participació en el Consell Escolar de Barcelona, en la seva Comissió de Treball sobre comptabilització entre vida laboral i vida familiar, per a la conciliació d’horaris acadèmics, laborals i familiars. 13 • Fer arribar al Consorci Sanitari les necessitats i demandes en matèria de salut de les dones i fer el seguiment del funcionament i la implantació dels programes en aquest àmbit. Col·laborar en campanyes de difusió i sensibilització sobre alguns temes (embarassos d'adolescents, trastorns alimentaris,...) tal i com es fa amb el programes de prevenció del càncer de mama. • Estudiar la possibilitat d’iniciar un programa per fomentar el compartiment d’habitatges entre dones grans i mares de famílies monomarentals. • Continuar amb el treball endegat al barri de la Sagrada Família que promou el saber femení en els actes culturals organitzats per l’Ajuntament i altres entitats amb què es col·labora estenent l’experiència, si és possible, a d’altres barris. • Fer visible i valorar el treball voluntari i comunitari que duen a terme les dones del Districte . • Impulsar el Consell de Dones com a òrgan de participació expert en polítiques de gènere tant en les actuacions específiques per a les dones com en les polítiques generals del Districte. • Dur a terme les mesures necessàries per a l’aplicació de les conclusions i recomanacions sorgides del Consell de la Dona del Districte (a partir de la celebració dels congressos de ciutat portats a terme l’any 1999) i promoure la continuïtat dels debat en aquests àmbits. • Treballar per dotar d'eines a les dones, que contribueixin també a la visualització dels seus valors i de la seva tasca, i en especial iniciar un treball amb i dirigit a les dones grans. 14 3.4. Suport al jovent Cal donar la màxima promoció i ajuda possible als moviments associatius, culturals i educatius que porten a terme els i les joves del Districte; foment de la participació juvenil en tots els àmbits comunitaris on sigui possible i ajudes als projectes i actuacions envers la comunitat. Cal estudiar la creació d’un punt d’informació i assistència en tots aquells aspectes que afectin el jovent (habitatge, salut, mobilitat, treball...). • Estudiar la possibilitat de becar activitats educatives i de lleure durant tot el curs (no només per vacances) per possibilitar l’accés d’infants i joves de famílies amb menys recursos a les activitats de les entitats, fomentant el lleure com a espai de socialització. • Establir acords de col·laboració en la difusió de les activitats i oferta de les entitats educatives de lleure organitzades per entitats i associacions, a través dels mitjans que té el Districte (web, Barcelona Informació, plafons, realització de difusió,...) • Realitzar activitats de formació, en col·laboració Districte – entitats, dirigides a monitors/es dinamitzadors/es,...a través dels recursos municipals existents. • Avançar en la signatura de convenis amb entitats juvenils, per garantir un suport més global a les seves activitats. • Contribuir a la informatització de les entitats juvenils. • Fomentar en els espais per a joves per distribució més fàcil i econòmica de preservatius . • Donar el suport necessari per tal de crear un consell associatiu de la joventut. • Crear un mapa de recursos materials i d’equipaments del Districte per posar-lo a disposició de les entitats juvenils. 15 3.5. Els reptes de la immigració • El Districte de l’Eixample, espai central de la ciutat, es vols constituir com un espai acollidor de les persones immigrades. Es proposa com a gran línia d’acció afavorir la seva integració, des del respecte a la diferència, en el món laboral, social, econòmic i cultural del Districte i de la Ciutat. Impulsar mecanismes que afavoreixen la participació política de les persones immigrades, l’exercici dels drets i deures en igualtat de condicions i el coneixement de la llengua i la cultura catalana. • De manera decidida es vetllarà per l’impuls i seguiment dels 90 mesures del Pla Municipal d’Immigració, en aquells aspectes on el Districte tingui competències o capacitat d’incidir, per tal d’assolir la integració real de les persones immigrades en tots els àmbits de la vida ciutadana de Barcelona. • Es donarà suport a les iniciatives sorgides del teixit associatiu del Districte per l’acollida de persones immigrades, mitjançant l’assessorament i la difusió de les seves iniciatives i activitats, així com atorgant el suport adient en casos puntuals. 3.6 .Centres Cívics • Treballar, des dels centres culturals i cívics, per adequar-se de forma contínua a les necessitats, inquietuds i noves tendències. • Procurar mantenir sempre, tant en el seu funcionament com en la seva programació, estàndards de qualitat que permetin a l’Eixample ser un model per a la resta de la ciutat, tant pel que fa al servei com als objectius i continguts. • Cal fer dels centres cívics espais de referència i de xarxa al barri, i fomentar una major implicació amb el teixit associatiu. 16 3.7. Cultura • Es donarà suport a les iniciatives culturals organitzades per entitats de l’Eixample, obertes als ciutadans i que formin part de la xarxa del territori. • Es proporcionaran aquelles propostes de dinamització cultural d’espais urbans de la ciutat, organitzades pel teixit cultural i associatiu del Districte. • S’afavorirà que les institucions culturals de ciutat presents al Districte tinguin una major implicació amb el territori i col·laborin en les activitats dels barris. • Es difondran les rutes culturals i històriques pel Districte, organitzades pels diferents equipaments i associacions. • Fomentar la creació d’espais multiculturals per a la relació entre cultures i individus, tot donant a conèixer a la població nouvinguda larealitat cultural de la ciutat i el país. 3.8. La pràctica esportiva • Fomentar la pràctica esportiva com un eix de promoció social de la ciutadania, especialment de joves, dones i gent gran. • Impulsar programes de difusió esportiva per facilitar l’accés a l’esport per a tothom, així com la presència en nous espais ciutadans de grups de practicants de l’esport que promoguin el civisme i la convivència i la integració. • Afavorir la pràctica esportiva com uns dels possibles usos dels interiors d’illa i dels camins amics de manera habitual i fins i tot de tota la via pública en situacions excepcionals (festius, festes majors, etc.). Això normalitza la imatge de la pràctica esportiva per a tota la població i permet completar el control social constructiu en l’ús dels nous espais urbans pacificats per al trànsit de vehicles. 17 • Afavorir la implicació de les instal·lacions esportives en els seus barris, la seva participació en les festes majors (portes obertes, activitats al carrer, curses populars, cessions per diades dels clubs locals, etc.) i en els projectes comunitaris . • Establir amb els serveis corresponents del Districte, de l’Àrea d’Esports Municipal i del Departament d’Ensenyament, una coordinació estable, que permeti la planificació i la dotació dels recursos necessaris per abordar la plena posta al dia dels equipaments esportius de l’Eixample, vetllant per a que tinguin la màxima funcionalitat, accessibilitat, seguretat, sostenibilitat i adequació als nous reptes esportius. • Mantenir l’assistència d’una representació de la Comissió d’Esports de l’Eixample en les Comissions de Seguiment de les instal·lacions esportives de l’Eixample per vetllar i ajudar a resoldre els conflictes que es puguin donar entre clubs i entitats que l’utilitzen. 3.9. Atenció ciutadana • Millorar i innovar en els serveis destinats a l’atenció als ciutadans i a les ciutadanes aprofitant també les possibilitats que ens ofereixen les noves tecnologies. Cal reduir el temps d’espera dels serveis d’atenció al públic i de registre. • Afavorir l’ús de la web del Districte, i dels equips informàtics de les biblioteques, centres cívics i casals de gent gran, com a instrument de comunicació amb les entitats i els veïns i les veïnes de l’Eixample. 3.10. Educació • Continuar treballant en la difusió als ciutadans i ciutadanes de l’oferta dels centres escolars, entenent que és una oferta de qualitat i que constitueix una xarxa que ha d’assegurar la proximitat de l’equipament educatiu al domicili de l’infant. 18 • Millorar la implicació de la comunitat educativa en la realitat dels barris de l’Eixample, amb especial atenció al civisme, a l’educació en el lleure, a l’educació ambiental, a la igualtat entre gèneres i a la integració de les persones immigrants. • Millorar la coordinació amb els Serveis Socials, la resta de Serveis Personals del Districte de l’Eixample i els departaments corresponents de cada administració, per fer front als reptes que comporten les situacions de pobresa, de nova immigració, d’absentisme escolar i d’episodis de violència juvenil. • Reforçar els canals de participació de tots els estaments del Consell Escolar per coordinar esforços i millorar l’oferta educativa del nostre Districte. Fer un especial esforç en la participació dels alumnes, perquè és un element important en la seva formació i sobretot bàsic en la millora de la dinàmica del Consell i de tots els Centres Educatius de l’Eixample. • Crear la web del Consell Escolar del Districte a les situacions com a espai vertebrador de la xarxa educativa del Districte. 3.11 Atenció i promoció de les persones amb disminució • Cal adequar els programes, serveis i equipaments del districte, a través de mesures integradores i d’adaptació, per tal de facilitar l’accés de les persones amb disminució. • Donar suport i impulsar la participació de les entitats de persones amb disminució. • Fer el seguiment de l'elaboració del mapa d'accessibilitat pel que fa a les equipaments municipals i carrers del districte. • Incorporar sistemàticament en els fulletons d'activitats emesos des del districte la informació sobre accessibilitat. 19 • Promoure campanyes de sensibilització emmarcades en l'esperit de la Declaració efectuada a Barcelona en el Congrés Europeu "La Ciutat i les Persones amb Disminució" . 3.12. Noves tecnologies Cal potenciar les utilitats que ens ofereixen les noves tecnologies per tal de fer un Districte més dinàmic i emprenedor, però sobretot per posar a l’abast de la ciutadania noves formes de gestió, informació i participació, evitant a nivell local l’anomenada fractura digital. • Aplicar les noves tecnologies en l’ampliació i potenciació de les vies participatives i en el foment i difusió d’activitats i esdeveniments organitzats per entitats i associacions. Cal potenciar la plana web del Districte i les dels centres cívics com a mitjà d’informació, participació i gestió. Cal estudiar la creació d’una xarxa ciutadana o xarxes sectorials pròpies del Districte. • Ampliar el nombre d’antenes públiques WI-FI per tot el Districte, en especial a les biblioteques, mercats, llocs d’interès turístic i parcs públics i adaptar les seves planes web per tal que continguin informacions sectorials i territorials (comerços i restaurants de la zona, informació turística d’un espai determinat, farmàcies més properes, plànols ...). • Crear un web amb l’objectiu d’ajudar a la integració i a l’acollida dels nous vinguts, en col·laboració amb les entitats del Districte i les AA.VV. • Avançar en la utilització del programari lliure en català en l’Administració Local i promoure’l entre les entitats del Districte. • Continuar la programació de cursets (destinats sobretot a gent gran i joves) de creació de planes webs. Possibilitat de crear servidors per tal d’allotjar planes personals a partir d’aquests cursets. 20 4. Equipaments L’any 2000 es va elaborar el Pla d’Equipaments del Districte de l’Eixample com a eina de programació de les actuacions pel que fa a la dotació d’equipaments de serveis personals al Districte del 2000 al 2004. El Pla tenia com a objectiu principal anar completant la xarxa bàsica d’equipaments a cada barri. Per a la seva elaboració es va tenir en compte la situació existent (població, serveis,...), el marc competencial, els diferents estàndards de qualitat/necessitats, els recursos existents i les possibilitats reals d’actuar. En mig de l’aplicació d’aquest pla, cal ara donar un impuls definitiu al compliment de les actuacions previstes i reelaborar un nou pla a mitjà llarg termini mitjançant l’avaluació de noves necessitats i possibilitats (la mateixa evolució del pla ja ha inclòs variacions). 4.1. Acabament del pla d’equipaments S’han de finalitzar les actuacions en marxa per dotar els barris de serveis de proximitat (escoles bressol, centres de serveis socials, casals de gent gran, i de salut, biblioteques, centres cívics, escoles primàries, i mercats) tant les incloses en el Pla d’Equipaments com aquelles que de forma progressiva s’han anat incorporant a la programació del Districte . Culturals • Construcció de la biblioteca de Sant Antoni • Construcció de la biblioteca – centre cultural de Sagrada Família, en el marc d’un projecte global per tots els espais de l’edifici. Gent gran • Obertura del Casal d’Avis de l’Esquerra de l’Eixample • Noves instal·lacions del Casal d’Avis de Sant Antoni • Finalització dels apartaments amb serveis per a la gent gran de Sant Antoni i centre de dia • Centre de dia Esquerra Eixample a la Residència Layret 21 Escolars • Noves instal·lacions CEIP Mallorca i escola bressol de l’Esquerra. • Escola bressol a Myrurgia. • Impuls de les actuacions competència d’altres administracions en marxa o projecte: • CEIP Glòries • IES Angeleta Ferrer • CAP Roger de Flor • Residència gent gran i centre de dia de Consell de Cent/ Viladomat. En el cas dels nous equipaments escolars, s’ha de fomentar que les instal·lacions es portin a terme de la forma més adequada per garantir la seva plena utilització social, també com a espais de lleure i esport, obertes al barri i a les entitats. 4.2. Elaboració del Pla d’Equipaments 2004- 2011 S’ha d’elaborar el Pla d’Equipaments 2004- 2011, mitjançant l’avaluació del compliment del Pla d’Equipaments vigent, la revisió de les actuacions realitzades i de les noves actuacions incloses i la valoració de les necessitats i possibilitats d’actuació. Garantirem la participació dels ciutadans i ciutadanes i de les entitats en la seva elaboració . Aquest pla haurà de recollir les propostes en l’àmbit dels equipaments socials, culturals, residencials i assistencials per a gent gran, escolars, mediambientals (punts verds, aules d’educació ambiental, …), esportius (instal·lacions, espais esportius), mercats municipals i també les iniciatives en manteniment, renovació i us dels equipaments existents i en concret haurà de contemplar els següents objectius a mig-llarg termini: • Concretar la xarxa sociocultural del Districte, a partir de la dotació d’alguns espais encara deficitaris (pe. segon centre cívic de l’Esquerra de l’Eixample), la definició d’usos i objectius de la xarxa sociocultural existents per donar resposta a necessitats socials i 22 impuls als projectes associatius i ciutadans de cada barri i l’optimització dels recursos i espais existents. • Impulsar el compliment del mapa escolar del Districte, que té per objectiu garantir l’accés d’alumnes a l’escola pública. • Abordar el projecte de futurs equipaments en la Model • Dotar a cada barri d’un punt verd. Aquesta dotació ha d’anar acompanyada de l’estudi de la possibilitat de crear punts verds col·laboradors i del tractament de la vessant educacional, a través de la col·laboració amb el projecte existent, la creació de programes específics o altes sistemes. • Abordar les necessitats de millora d’ubicació d’alguns equipaments existents (p.e. centre de serveis socials de l’Esquerra, casals i espai de gent gran,..) • Concretar les necessitats i possibilitats en l’àmbit de la salut i l’atenció a la gent gran (centres de dia, residències, centres d’assistència primària,...) en concordància amb els acords arribats amb les administracions competents. • Projectar les remodelacions dels Mercat de Sant Antoni i del Ninot (la del Ninot es pot realitzar en aquest mandat i iniciar-se la de Sant Antoni, després de l’elaboració d’un projecte definitiu debatut entre totes les parts. • Avaluar les possibles actuacions en l’àmbit dels equipaments esportius, tant pel que fa a l’increment d’espais per esport reglat, com pistes a l’aire lliure o increment d’espais esportius escolars, també oberts als barris. Estudiar la ubicació i realitzar els projectes que permetin la nova construcció de les instal·lacions esportives pendents al Pla d’Equipaments de l’Eixample (p.e. Parc de l’Escorxador, solar Presó Model,..). Estudiar les possibles ampliacions i millores de les instal·lacions existents (parc Escorxador, Estació del Nord) 23 Acordar amb la Diputació de Barcelona, el traspàs de la gestió de les instal·lacions esportives del recinte de la Escola Industrial, amb correctes condicions de conservació i manteniment. • Avaluar possibilitats per nous equipaments joves. 4.3. Obtenció de sòl per a equipaments Obtenció de sòl per a la construcció d’equipaments i per a la cessió a la Generalitat tant per a la dotació de centres escolars (Mapa Escolar i centres d’educació especial en el cas que puguin passar a ser públics), com d’equipaments residencials, sanitaris i assistencials per a la gent gran. • Finalitzar l’expropiació del solar de Rosselló/ Roger de Flor per la seva cessió a la Generalitat per a la construcció d’una residència i centre de dia. 4.4. Manteniment i renovació d’equipaments Cal actuar en el manteniment dels equipaments existents, per consolidar la qualitat del servei i l’atenció. Cal adequar també els edificis a criteris d’accessibilitat i seguretat. • Pel que fa als equipaments escolars l’Ajuntament, a través de l’IMEB en col·laboració amb el Districte, elaborarà un diagnòstic centre per centre de la situació actuals, per tal d’avaluar les necessitats d’adequació i de nou equipaments i establirà la coordinació estable necessària amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat per la planificació i la dotació dels recursos necessaris per abordar la posta al dia dels edificis escolars cercant la màxima funcionalitat, accessibilitat, seguretat, sostenibilitat i adequació als nous reptes educatius. 24 • S’abordaran inversions de manteniment i millora als equipaments socioculturals, cívics i esportius de Districte i finalització de la seva accessibilitat. • Millores a la casa Elizalde • Gran reparació i millora Espai Jove de l’Eixample • Millores Complex esportiu de Fort Pienc • Estació del Nord • S’ha d’estudiar la possible instal·lació de fonts d’energia alternatives, a tots els nous equipaments i reformes dels ja existents, tenint en compte la viabilitat econòmica i la rendibilitat pedagògica d’aquestes accions. • Avançar cap a completar de les ecoauditories de tots els equipaments del Districte. 4.5. Optimització dels recursos existents en matèria d’equipaments Aquest objectiu ha de formar part de l’elaboració del Pla d’Equipaments del Districte, com a eina de planificació i avaluació. • Afavorir l’adequació dels horaris dels espais, equipaments i serveis municipals a les noves necessitats socials en l’ús dels temps (Elevar al Consorci de Biblioteques la demanda d’ampliació de les hores d’obertura). • Arribar a acords i convenis amb equipaments públics per la seva utilització, en horaris en els que actualment resten tancats, per a la realització d’activitats d’altres entitats de barri (esportives, veïnals, de lleure). De forma prioritària afavorir l’establiment d’acords estables de col·laboració amb les AMPAs i entitats de l’àmbit del lleure i l’esport, per la realització d’activitats continuades infantils i juvenils dins dels centres escolars fora d’horari lectiu, obertes a tots els infants i joves 25 del barri i impulsar també acords per la utilització dels espais escolars públics fora d’horari lectiu per a activitats associatives, socials, culturals, d’estudi... Per aquests convenis s’haurà d’avaluar els costos d’obertura en horaris fora del docent. S’estudiarà, en aquest mateix sentit, la possibilitat de conveniar amb entitats joves per cobrir ocupacions puntuals (per exemple obertura i tancament en horaris extres). • Impulsar l’obertura de sales d’estudi en horaris i èpoques determinades, per facilitar l’activitat dels estudiants de l’Eixample i també el treball en grup. • Promoure el disseny i projectes, d’acord amb els gestors dels poliesportius municipals, la programació d’activitats esportives nocturnes. Estudiar la possibilitat que el Districte actuï com a mediador entre entitats i propietaris d’equipaments privats (escoles i d’altres) per a la utilització d’espais disponibles, amb l’objectiu de rendibilitzar els espais existents al Districte. • Treballar els acords amb les entitats privades del Districte, per facilitar usos d’espais per activitats obertes als ciutadans. 4.6. Disseny dels equipaments • Articular sistemes de participació ciutadana pels projectes de nous espais. En aquest sentit es planteja la realització de Memòries Participatives, elaborades a través del debat en l’àmbit territorial i/o sectorial adient, quan ho acordin els òrgans consultius. • En el cas dels equipaments escolars establir sistemes de col·laboració permanents entre els Consells Escolar en els períodes de disseny i seguiment de les obres. 26 • En el cas dels equipaments esportius establir sistemes de col·laboració permanents entre els Comissió d’Esports en els períodes de disseny i seguiment de les obres. 27 5.Habitatge La política d’habitatge que pot desenvolupar el Districte té dos vessants, un en la millora de les condicions dels parc existent, a través de l’Oficina de Rehabilitació, i facilitar l’obtenció de sòl per la promoció d’habitatge de lloguer i per a col·lectius amb més dificultats 5.1. Rehabilitació • Impulsar i facilitar la millora i seguretat de les façanes i de les condicions dels serveis comuns i accessibilitat dels edificis. • Es treballarà en el reforçament de la cultura de manteniment dels habitatges, en el marc del programa de civisme . 5.2. Habitatge social i de lloguer • Impuls a la construcció d’habitatge accessible i assequible amb serveis per a la gent gran i habitatge de lloguer pels joves (s’ha de finalitzar les actuacions en fase d’obres i posar en marxa les dues programades). • Apartaments gent gran Sant Antoni • 10 HJ Londres/ Villarroel • 10 HJ Ali bei/ Sardenya • 10 HJ Jardins Indústria • Difondre els serveis que l’oficina municipal d’informació al consumidors dóna entorn l’assajament immobiliari. • Impulsar les mesures per gravar fiscalment els habitatges buits. • Cercar fórmules alternatives per contribuir a l’accés a una primer habitatge dels joves (com el programa “Viure i conviure”) i també dones amb famílies monomarentals (inclòs en l’àmbit de promoció a les dones). 28 • Estudiar nous jaciments d’habitatge de lloguer i el lliscament d’activitats cap a plantes baixes desocupades que alliberin entresòls i principals que podrien destinar-se a lloguers assequibles. 29 6. Convivència i sostenibilitat La convivència de diferents activitats i usos és segurament una de les característiques principals de l’Eixample, el que fa de la gestió d’un bon equilibri entre aquests usos un dels principals objectius de l’actuació municipal en l’àmbit de la mobilitat, l’autoritat municipal i la sostenibilitat. 6.1. Pacte local de Districte per a la mobilitat Cal desenvolupar aquells aspectes del Pacte per la mobilitat que, per la seva especial complexitat encara estan pendents de posar en marxa, molt especialment tots aquells punts que fan referència als vianants , als ciclistes i als desplaçaments realitzats en transport públic de superfície, ja que suposa un clar estalvi energètic, d’espai i de recursos respecte als realitzats en vehicles particulars. Dins d’aquest context, el vianant ha de gaudir d’un ambient sa i segur i, per això, impulsarem un conjunt de mesures destinades a contenir el soroll, a reduir la contaminació atmosfèrica i a augmentar la seguretat viària. Promourem un major control de les velocitats màximes dels vehicles. • Es donarà preferència al transport a peu amb l’actuació a l’espai públic (eixos cívics, camins escolars i corredors verds). • Promourem l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport, incrementant els carrils reservats dins del pla ciutadà promogut per la Comissió Cívica de la Bicicleta. S’estudiarà la possibilitat de crear espais segurs d’aparcament per a bicicletes. • Es potenciarà l’ús de la bicicleta estudiant l’actual mapa de carrils bici del Districte, en el marc del Pla de la Bicicleta que està reelaborant la Comissió Cívica a nivell de ciutat, amb l’objectiu de completar-lo i connectar-lo de manera òptima. 30 • Es demanarà que dins d’aquest pla es cerquin solucions per fer possible el trajecte en sentit Llobregat – Besós que es realitza ara en sentit contrari pel carril bici del carrer Provença, i que s’estudiïn les connectivitats d’aquest carril. • També en el marc del Pla de la Bici de la ciutat que s’està elaborant en aquests moments, el Districte de l’Eixample impulsarà les mesures per: • augmentar els pàrkings bici, tant en superfície com especialment en equipaments i espais tancats (com per exemple les estacions de metro) i establir mesures antirobatori. Estudiar noves fórmules d’aparcament . • implementar mesures de seguretat en els carrils, tant amb segregació física, com en estudi de sistemes de circulació (p.e. anar en direcció, contrària) i de priorització en el creuament. • posar en marxa sistemes d’identificació de les bicicletes, com a mesura de seguretat. • realitzar campanyes de sensibilització sobre l’ús de la bicicleta encaminada a establir models de convivència dels diferents usos de transport. Fomentar la complicitat en l’ús del carrer i el respecte entre usuaris dels diferents sistemes de transport. • Treballarem per una mobilitat més eficient, en l’àmbit de l’aparcament de cotxes, motos, de les operacions de càrrega i descàrrega i l’equilibri entre els diferents mitjans de transport. • En el cas concret dels aparcaments sobre la vorera de motos, es treballarà conjuntament amb el Pla de la Moto de la ciutat, per incrementar els aparcaments en calçada i fomentar un ús correcte i responsable de la vorera. 31 • Avançarem en una definició i detecció de la trama viària susceptible de tenir un ús cívic i peatonal. En aquest mandat es confeccionarà un mapa que jerarquitzi els carrers en vies bàsiques i vies interiors secundàries i s’establirà una prova pilot parcial. • Estudiar, d’acord amb els serveis responsables de Circulació i Via Pública de l’Ajuntament la possibilitat de restringir al trànsit, durant festius, determinades zones o carrers de l’Eixample. • Es finalitzarà l’aparcament de Londres/Villarroel i s’estudiaran els projectes de construcció d’aparcaments a: • Consell de Cent / Padilla (Tradisa, un cop finalitzada l’expropiació) • Avinguda de Roma (pendent obres AVE) • Passeig de Sant Joan 6.2. Actuacions sobre les causes que provoquen molèsties de convivència Exercir el control i l’autoritat municipal, en l’àmbit dels horaris, usos, sorolls i ocupació de la via pública de les diferents activitats que es desenvolupen al Districte, així com en tots aquells aspectes que es recullen a les ordenances municipals. Estudiar la creació, en col·laboració amb les entitats i associacions del barri, de programes que fomentin el civisme en la nostra ciutadania i el control social dels nous espais guanyats per als vianants, dins de la campanya de civisme de la ciutat. S’estudiarà l’adequació del pla d’usos en funció de la nova realitat econòmica per tal de cercar el millor equilibri entre oferta econòmica i residencial. 32 Treballar per reduir el soroll a la via pública donant un impuls a la implantació de l’asfalt absorbent en el marc de les actuacions de gran manteniment, i incorporant la variable del soroll com a elements de qualitat en tots els projectes d’urbanització i desenvolupament del Districte. 6.3. Pla d’Acció 21 L’exercici més fructífer i participatiu en la línia de repensar el nostre districte amb criteris propis de l’ecologia urbana, quedà plasmat en la redacció de l’Agenda 21 de l’Eixample . En aquest treball es recullen les aportacions de més de 200 persones i 83 entitats del Districte. En el mandat 2003-2007 cal portar a la pràctica els principis bàsics que es van definir a l’Agenda 21; per tant, s’ha de: § Impulsar el pla d’acció 21 de l’Eixample, que contribueixi eficaçment a desenvolupar els objectius de l’Agenda 21, en tot allò que sigui responsabilitat del Districte. § Fomentar la participació i estimular la priorització dels objectiu del pla d’acció 21 per part dels ciutadans i ciutadanes, a través d’un model de pressupostos participatius. § Donar suport a la xarxa d’actors que de manera descentralitzada i pluralista ha de permetre avançar col·lectivament cap a una ciutat més amable amb el seu entorn. 6.4. Recollida d’escombreries selectiva i orgànica • El Districte de l’Eixample dóna suport a les pràctiques de recollida selectiva i en el marc de les seves competències ajudarà a la implantació de sistemes de recollida orgànica i en proporcionarà l’ús (publicitat, escoles,...). 33 • El Districte de l’Eixample contactarà amb l’Institut Municipal de Mercats per estudiar de manera conjunta la implantació de punts de recollida selectiva en el marc de les reformes dels mercats del Ninot i Sant Antoni. • Les dependències municipals continuaran aprofundint i estudiant noves mesures per reduir, reutilitzar i reciclar el màxim de materials. Les contractes, com les de neteja, continuaran incorporant la variable mediambiental. D’igual manera es reforça el compromís de compra responsable d’energia, materials i productes de càtering. 6.5. Promoció de la cultura de la sostenibilitat • El Districte de l’Eixample ha de promoure l’estalvi sistemàtic d’aigua i fomentar la reducció de deixalles mitjançant campanyes d’informació i de conscienciació donant exemple en les seves actuacions. • Des del Districte de l’Eixample es continuarà vetllant per l’aplicació de l’ordenança solar tèrmica amb la instal·lació de col·lectors a les noves edificacions i rehabilitacions. • Impulsar la producció fotovoltaica instal·lant centrals foltovoltaiques en centres municipals amb alt valor exemplificador. • Implantació d’estratègies de formació, informació i participació per corresponsabilitzar a la ciutadania dels residus que genera, tot fomentant projectes d’educació mediambiental (com els del Punt Verd de la Sagrada Família). • S’afavoriran les accions imaginatives que puguin sortir de la iniciativa i la gestió d’entitats ciutadanes. Per exemple, i si es donessin, l’adopció de zones verdes per part d’escoles, naturalitzar espais amb la introducció d’espècies animals en col·laboració amb associacions i entitats, disseny d’una zona verda del Districte amb la col·laboració entre joves i professionals del verd mitjançant audiències públiques i d’altres iniciatives que eventualment es poden proposar. 34 7. Economia i comerç El comerç de l’Eixample s’ha d’entendre com un punt de trobada de la ciutadania, generador d’activitat als carrers i als barris. S’ha de fomentar el comerç de proximitat consolidant els eixos comercials existents, col·laborant la creació de nous i en general cooperant amb les entitats i xarxes associatives del comerç. • S’ha d’establir un diàleg permanent amb el comerç i les associacions de comerciants per tal d’arribar a conformar un segell de qualitat comercial del districte. • Col·laborar entre l’administració i les associacions per trobar eines específiques de difusió de campanyes institucionals i comercials, confeccionar un calendari d’activitats de totes les associacions • La col·laboració de l’administració per a la promoció del comerç, com l’organització de jornades, senyalització dels centres comercials, activitats lúdiques, etc. • Continuar el treball de col·laboració amb associacions de comerciants per tot allò relacionat amb l’espai urbà del seu entorn (campanyes contra els cartells enganxats, accessibilitat als comerços,...) • S’ha de fomentar la participació dels nouvinguts en les associacions de comerciants. • Endegar alguna experiència de borsa de treball, en col·laboració amb els agent econòmics dels barris, especialment amb les associacions de comerciants. • Establir contractes amb entitats joves per cobrir ocupacions puntuals (per exemple obertura i tancament d’equipaments en horaris extres). 35 • Seguir vetllant pel compliment de la Llei de Normalització lingüistica aprovada pel Parlament amb campanyes informatives especialment adreçades als nous comerciants del Districte. • Es continuarà i reforçarà la inclusió de criteris ambientals i clàusules socials en els concursos públics per obres i serveis. • Promoure l’activitat econòmica ecoeficient. Col·laborar amb els agents econòmics per promoure l’ambientalització d’empreses i sectors productius de la ciutat. Donada la importància del sector comerç en el conjunt d’activitat econòmic del Districte de l’Eixample es buscaran espais de col·laboració i conscienciació d’aquest sector de manera prioritària. 36