PLA PER A L’ACOLLIDA I INTEGRACIÓ DE LES PERSONES IMMIGRADES Febrer de 2006 1 INDEX Pàgina 1.- Introducció 3 2.- Principis i objectius 5 3.- Línies de treball 7 4.- Projectes 9 5.- Recomanacions 19 6.- Comissió de seguiment 21 2 1.- INTRODUCCIÓ El “Pla Municipal d’Immigració”, elaborat per l’Ajuntament de Barcelona i datat el desembre de 2002, constitueix un marc general d’actuació, i té com a objectiu la integració real de les persones immigrades en tots els àmbits de la vida ciutadana a Barcelona. En aquest pla estan definits el principis fonamentals i els eixos estratègics sobre els qual s’ha d’elaborat el “PLA PER A L’ACOLLIDA I LA INTEGRACIÓ DE LES PERSONES IMMIGRADES AL DISTRICTE DE CIUTAT VELLA”, a través del qual s’han plantejat accions concretes que responguin a la situació específica del districte de Ciutat Vella i dels diferents barris que el conformen. El procés d’elaboració d’aquest Pla ha estat participatiu, i ha comptat amb la implicació i la complicitat del conjunt dels actors socials, i ha aconseguit entre tots un plantejament coherent i adequat a la realitat que ens envolta. La cohesió social és necessària i fonamental per poder seguir avançant tots plegats en aquesta transformació de la nostra societat on la diversitat cultural és una de les seves característiques. Per a l’elaboració del pla s’han posat en marxa diferents actuacions: • Anàlisi de les dades sociodemogràfiques: S’ha elaborat un document descriptiu de les dades sociodemogràfiques del districte pel que fa a població immigrant, que dóna una visió de conjunt de quina és la situació actual en la qual ens trobem, i quines són les tendències per al futur. • Reunions bilaterals amb les diferents entitats relacionades amb la immigració: S’han mantingut reunions amb cadascuna d’aquestes entitats, per aprofundir en el coneixement de la tasca que fan, de les seves dificultats, de les seves opinions, etc. D’aquesta manera s’ha aconseguit tenir una visió més detallada de les diferents tipologies d’entitats implicades i de les diferents tasques que estan desenvolupant cadascuna d’elles, i s’ha possibilitat que puguin aportar de manera més directa informació i suggeriments. • Reunions col·lectives per barris (14 y 21 de novembre 2005): Al barris del districte amb majors percentatges de població immigrant i on hi ha més entitats que treballen en aquest àmbit ⎯els barris del Raval i el Casc Antic⎯, s’han convocat reunions per fomentar la imprescindible participació d’aquests col·lectius en l’elaboració del Pla. Al barri Gòtic i la Barceloneta les reunions amb les entitats s’han fet de forma bilateral. • Reunió amb els serveis municipals: Per parlar de quina és la situació dels principals serveis que estan en contacte amb la població immigrant, bàsicament serveis socials i l’OAC i per poder valorar quins aspectes es poden millorar. 3 • Reunió de treball amb els cinc Grups Polítics representats al Consell de Districte de Ciutat Vella, el 12 de desembre del 2005. • Elaboració d’un document amb els serveis públics i privats destinats a la població immigrant: En aquest document es recollirà la informació resultant de les reunions prèvies que s’hauran mantingut. • Celebració d’unes jornades de treball a nivell de districte (21 de gener 2006): El procés d’elaboració del pla va culminar amb la celebració d’unes jornades de treball on es van convocar totes les entitats del districte. Les jornades es van organitzar en petits grups de treball que analitzaren els diferents aspectes a treballar i millorar. Això ha permés preparar el document que recull totes les conclusions i propostes. De manera paral·lela, en aquestes jornades va tenir lloc una activitat lúdica: La Sopa de Soupes, per a fomentar la participació del públic en general i que tindrà un sentit simbòlic de culminació d’aquest procés. • Aquests treballs i aportacions queden definides en accions concretes pressupostades i temporalitzades que conformen aquest Pla i que es porten a l’aprovació del Consell de Districte del 28 de febrer de 2006. El desenvolupament d’aquestes accions està previst que s’iniciï a partir del mes de març de 2006. 4 2.- PRINCIPIS I OBJECTIUS El fet migratori és inherent a la història i al desenvolupament de la humanitat i és gràcies a ell i a les fusions, transformacions i incorporacions que ha produït que s’han anant configurant la diversitat de cultures, pobles i llengües que avui conformen el nostre planeta. Tradicionalment les gran ciutats han estat la principal destinació dels immigrants, i Barcelona no ha estat mai al marge d’aquest fet sent especialment Ciutat Vella qui ha rebut primer les diferents onades d’immigrants arribades en un inici de la resta d’Espanya i en el darrers anys d’altres països i d’altres continents. La realitat actual de Ciutat Vella, amb el percentatge més alt de la ciutat de població immigrada i amb les noves dinàmiques d’aquesta població que ja comença a estar arrelada, però en la que s’observa una tendència a la disminució en la intensitat d’arribada i a un major repartiment als diferents territoris de la ciutat, fa que sigui un moment propici per a elaborar i tirar endavant un projecte, que partint de la pròpia societat analitzi les mancances i oportunitats que aquesta nova situació ens presenta. Cal pensar que la condició d’immigrant no és de per vida: tothom s’acaba assentant en un territori i aporta nous costums, idees, idiomes, que generen un dinamisme que transforma la societat d’acollida. Cal trobar doncs l’equilibri que permeti que tothom pugui viure sense entrar en conflicte i tot rebent de nou a altres ciutadans, que s’incorporaran des d’altres barris, des d’altres ciutats o des d’altres països, anar conformant nous paisatges humans que modelaran i enriquiran la nostra ciutat. També la persona nou vinguda ha de fer, un procés de coneixement del seu entorn que li permeti ser un ciutadà sabedor dels seus drets i deures, ha de voler i ha de poder comunicar-se, interaccionar i conviure. Així doncs qualsevol procés d’acollida i integració ha de considerar tan els acollits com els acollidors, i des de la trobada de diferents realitats, tantes com individus, bastir una xarxa millorada de relacions que posi a l’abast de tots, els que hi eren i els que hi arriben unes millors oportunitats de construcció d’una vida plena. És per això que aquest pla només podia néixer de la conjunció de voluntats i d’opinions de persones que des de l’administració i de la societat, que a nivell col·lectiu i particular coneixen el territori i les seves necessitats. El procés d’elaboració d’aquest Pla ha estat participatiu, i ha estat imprescindible la implicació de moltes voluntats per poder aconseguir un plantejament coherent i adequat a la realitat que ens envolta. Aquest plantejament s’ha volgut eminentment pràctic per a poder concretar-se en els corresponents programes. S’ha enfocat per arribar a determinar les accions concretes a efectuar en un horitzó de tres anys, agafant com a referència el territori de Ciutat Vella. Les accions s’han enfocat com a iniciatives de diferents actors, serveis municipals, altres institucions o associacions. 5 Al pla hi trobareu doncs informacions i consideracions que s’adrecen als immigrants com a objecte directe d’actuació en tot allò referent als processos d’acollida, però la gran majoria d’actuacions i projectes s’orienten a la societat en general, als acollidors i als acollits, perquè aquest pla vol ser, per sobre de tot una intervenció cohesionadora, facilitadora de la integració dels nouvinguts, i pal·liadora de les mancances en la gestió que la complexitat, que la diversitat porta associada, genera; es proposen també accions adreçades a la societat receptora, perquè és ella la que té la darrera paraula i la seva actitud és determinant per a l’assoliment del programa d’integració que es plantegi. El paper de l’administració és aportar els mitjans per tal que sigui coneguda l’aportació social i cultural que la immigració representa, les causes que la produeixen i les possibles vies per superar els problemes que es plantegin. Hi ha també una part per a les recomanacions, per a temes que, tot i no sent competència del nostre districte afecten de forma directa la nostra realitat i per tant ens en fem portant - veus davant d’altres administracions. Estem en un món global del que inexorablement en formem part i mentre la situació a molts indrets del món no canviï a millor, i no es redueixin les diferències entre països rics i pobres, els fluxos migratoris continuaran sent una constant que els governs han d’assumir i gestionar. Per la nostra banda, ciutadans, ciutadanes i institucions de Ciutat Vella hem d’intentar continuar sent l’històric lloc d’acollida, de convivència, i de trobada de la diversitat, entesa com a un valor afegit, on l’enriquiment és mutu sempre buscant entre tots arribar a aquest equilibri en què la nostra societat anirà millorant entre tots i per tots. 6 2.- LÍNIES DE TREBALL 1. ACOLLIDA • Creació d’un servei tècnic de suport a entitats i professionals en relació a temes d’immigració • Creació d’una pàgina web d’informació sobre serveis i recursos per a persones immigrades. • Edició d’una guia bàsica de serveis públics i privats, normes de convivència, etc. per a les persones nouvingudes. • Suport als programes de formació del Consorci de Normalització lingüística i a les actuacions de la Coordinadora d’acollida per a la llengua. • Formació a professionals • Reforços puntuals a l’OAC, que ja està adaptada a les necessitats d’atenció a les persones immigrades, en la tasca quotidiana • Suport a projectes d’entitats 2. PROMOCIÓ ECONÒMICA, HABITATGE I SITUACIÓ LABORAL • Projectes de mediació comunitària comercial • Formació i inclusió dels immigrants en el teixit comercial • Control de pisos sobreocupats i infrahabitatge • Programa en temes d’ocupació, conjuntament amb Barcelona Activa • Creació d’un centre d’accés a les noves tecnologies orientat a la formació i l’ocupació. • Difusió dels serveis de l’oficina d’habitatge a la població immigrant i adaptació per a poder atendre-les de forma més eficaç. • Suport a projectes d’entitats 3. PARTICIPACIÓ, CONVIVÈNCIA I PREVENCIÓ DE CONFLICTES • Ampliació dels horaris dels centre cívics • Reforç i ampliació dels equipaments de barri (Centres cívics, casals de joves, equipaments de barri) • Reforç als projectes de dona • Realització de jornades de portes obertes als centre religiosos • Programes de mediació en conflictes veïnals • Projecte de millora de la interlocució amb líders i col.lectius • Intervenció educativa en medi obert (educadors de joves i barri educador). • Apropament de la tasca de la Guàrdia Urbana a les entitats • Adequar la celebració dels actes de culte massiu als espais més adients • Suport a projectes d’entitats 7 4. SALUT PÚBLICA I SERVEIS SOCIALS • Suport a diferents programes de l’Agència de Salut Pública • Coordinació de les actuacions i serveis per atendre a la infancia en risc. • Establiment d’un protocol únic de derivació entre serveis socials de districte. • Posada en marxa de projectes d’habitatge tutelat • Millora de la coordinació entre salut pública i serveis socials • Suport a projectes d’entitats 5. CULTURA, EDUCACIÓ I LLEURE • Suport a la pràctica esportiva: 1. Beques i ajuts per al foment de la pràctica esportiva 2. Promoció de l’esport entre les noies. 3. Foment de la pràctica de l’esport a l’aire lliure (noves instal·lacions, promoció esportiva al carrer, excursionisme) 4. Nous equipaments esportius • Suport a la formació musical: 1. Beques i ajuts per al foment de la formació musical 2. Impuls a programes de formació musical 3. Facilitar la creació d’un fons d’instruments • Increment dels ajuts a menjador i llibres dels centres educatius del districte • Potenciació de les escoles d’adults, mitjançant la millora de l’escola de la Barceloneta i l’obertura de l’escola d’adults del Casc Antic • Ampliació dels serveis de dinamització cultural al Casc Antic • Programa de suport a activitats extraescolars • Potenciar les Festes Majors com un element d’integració • Reforç del programa de biblioteques. • Suport a projectes d’entitats 8 3.- PROJECTES Els projectes que integren el pla d’acollida que es llisten a continuació, estan ordenats segons les diferents línies de treball a les que fan referència i dins d’aquestes línies de treball, atenent als diferents subgrups que inclou cadascuna d’elles. Apareix també la informació relativa a qui és que té la iniciativa de la seva implementació, un servei municipal o una entitat, i finalment, per als projectes d’iniciativa municipal s’ha calculat també el seu cost i cronograma. Per als projectes d’iniciativa d’entitats, aquests conceptes no apareixen encara, ja que cal avançar i concretar amb cadascuna de les entitats o grups d’entitats que els han presentat, el detall del projecte, el cost del mateix i el seu calendari. Així doncs, després de calcular l’import dels projectes municipals, la resta de finançament fins a 500.000 euros el 2006, 600.000 euros el 2007 i 600.000 euros el 2008, aniran adreçats a aquests projectes que apareixen al llistat adjunt com d’iniciativa d’entitats. Cal considerar també, que per al 2006 els pressupostos s’han calculat en base a sis mesos d’execució, corresponents als segon semestre de l’any. El projectes d’entitats i les seves quanties, finalment finançats seran presentats al Consell plenari del districte que tingui lloc entre l’aprovació de les subvencions corresponents i la data del seu cobrament. 9 Ref INICIATIVA GRUP SUBGRUP PROPOSTA COST 2006 COST 2007 COST 2008 OBSERVACIONS 1Districte 1. ACOLLIDA Coneixement POTENCIAR LA XARXA INFORMATIVA D'ACTUACIONS 3.000 6.000 6.000Revitalitzar la coordinadora de la de l'entorn / DE SUPORT AL CONEIXEMENT DE LA LLENGUA I llengua Llengua L'ENTORN ALS NOUVINGUTS A CIUTAT VELLA 2Districte 1. ACOLLIDA Coneixement EDICIÓ D'UN LLIBRE PER A DONAR A APRENDRE LA 9.000 Basat en la proposta de l'escriptor de l'entorn / LLENGUA I CONÈIXER EL DISTRICTE DE CIUTAT VELLA I Pau Vidal. Per distribuir a entitats, Llengua LA SEVA HISTÒRIA centres educatius, etc 3Districte 1. ACOLLIDA Coneixement EDICIÓ D'UN VOCABULARI BÀSIC CATALÀ I CASTELLÀ 2.000 de l'entorn / DE DISTRIBUCIÓ GRATUÏTA Llengua 4Districte 1. ACOLLIDA Coneixement TRASLLAT DE L'OFICINA DEL CONSORCI DE Pressupost Pressupost Pressupost Foment de Ciutat Vella lloga els de l'entorn / NORMALITZACIÓ LINGÜÍSTICA A LA NOVA SEU DEL extraordinariextraordinariextraordinari locals i els cedeix al Consorci Llengua CARRER AVINYÓ Consorci Consorci Consorci Normalitzaci Normalitzaci Normalitzaci ó Lligüística ó Lligüística ó Lligüística 5Districte 1. ACOLLIDA Recepció ELABORACIÓ D'UNA GUIA ABC DEL DISTRICTE (drets i 48.000 deures, salut, normes de convivència i civisme, etc.) 6Districte 1. ACOLLIDA Recepció SUPORT PUNTUAL A L'OFICINA D'ATENCIÓ AL CIUTADÀ Direcció Direcció Direcció EN MOMENTS PUNTUALS d'Atenció al d'Atenció al d'Atenció al Ciutadà Ciutadà Ciutadà 7Entitats 1. ACOLLIDA Recepció / ADDAZZARA- PROJECTE D'ACOLLIDA D'IBN BATUTA Ampliació del programa d'acollida Atenció als que ja desenvolupen nouvinguts 8Entitats 1. ACOLLIDA Recepció / BARRI ACULL Famílies immigrants del barri Atenció als interessades en processos de nouvinguts mediació i integració de les famílies nou vingudes 9Entitats 1. ACOLLIDA Recepció / CONSOLIDACIÓ I MANTENIMENT DE L'OFICINA DE Atenció als DRETS SOCIALS D'APIP nouvinguts 10 10Entitats 1. ACOLLIDA Recepció / PROGRAMA D'ACOLLIDA ADAPTAT A LA POBLACIÓ Ampliar oferta formativa, cultural, Atenció als D'ENTRE 16 I 18 ANYS laboral i d'oci. Acompanyar el nouvinguts procès d'adaptació 11Districte 1. ACOLLIDA Recepció / CENTRALITZAR INFORMACIÓ I RECURSOS A NIVELL 8.000 2.000Una de les tasques va càrrec de Entitats INFORMÀTIC. CREACIÓ D'UNA PÀGINA WEB QUE l'oficina de segona línea INCLOGUI MAPA D'ENTITATS I SERVEIS 12Districte 1. ACOLLIDA Recepció / SERVEI D'INFORMACIÓ, ORIENTACIÓ I FORMACIÓ PER 35.000 70.000 70.000 Entitats A PROFESSIONALS EN TEMES D'IMMIGRACIÓ (inclou organitzar trobades de professionals i sessions d'intercanvi d'experiències) 13Entitats 1. ACOLLIDA Recepció/ REFORÇAR EL SERVEI D'ASSESSORAMENT JURÍDIC Reforçar i ampliar l'actual sevei Tràmits PER A NOUVINGUTS DEL PUNT D'INFORMACIÓ amb més horari i un professional administratiu SOCIOLABORAL TRIA contractat (tot són voluntaris). s/ Prioritzen aquesta proposta sobre Assessorame l'altra nt jurídic 14Districte 2. PROMOCIÓ Formació PROGRAMA PER A LA FORMACIÓ EN OCUPACIÓ EN Pressupost Pressupost Pressupost ECONÒMICA, COL·LABORACIÓ AMB BARCELONA ACTIVA (inclou de de de HABITATGE I impulsar cooperatives de persones que treballen en Barcelona Barcelona Barcelona SITUACIÓ l'àmbit domèstic) Activa Activa Activa LABORAL 15Districte 2. PROMOCIÓ Formació CREACIÓ D'UN CENTRE D'ACCÈS A INTERNET I A LES 30.000 ECONÒMICA, ocupacional NOVES TECNOLOGIES PER A LA FORMACIÓ I HABITATGE I L'OCUPACIÓ SITUACIÓ LABORAL 16Districte 2. PROMOCIÓ Habitatge AUGMENTAR LA DIFUSIÓ DE L'OFICINA DE Pressupost Pressupost Pressupost ECONÒMICA, L'HABITATGE ENTRE LA POBLACIÓ IMMIGRANT de Foment de Foment de Foment HABITATGE I MITJANÇANT LA COL·LABORACIÓ AMB ENTITATS I de Ciutat de Ciutat de Ciutat SITUACIÓ EQUIPAMENTS Vella Vella Vella LABORAL 17Districte 2. PROMOCIÓ Habitatge PUBLICAR MATERIAL GRÀFIC AMB MAPA DE Pressupost Pressupost Pressupost ECONÒMICA, RECURSOS EXISTENTS EN MATÈRIA D'HABITATGE de Foment de Foment de Foment HABITATGE I de Ciutat de Ciutat de Ciutat SITUACIÓ Vella Vella Vella LABORAL 11 18Districte 2. PROMOCIÓ Habitatge CONTROL DEL PISOS SOBREOCUPATS I Pressupost Pressupost Pressupost Treball derivat dels serveis de ECONÒMICA, INFRAHABITATGE ordinari ordinari ordinari Prevenció del Districte HABITATGE I districte districte districte SITUACIÓ LABORAL 19Entitats 2. PROMOCIÓ Promoció PROGRAMA PER L'ASSESSORAMENT, FORMACIÓ I Inclou contractació de 4-6 ECONÒMICA, econòmica INCLUSIÓ EN EL TEIXIT ASSOCIATIU DELS mediadors; traducció de textos HABITATGE I COMERCIANTS IMMIGRANTS I MEDIACIÓ COMUNITÀRIA tècnics i ordenances / Jornades SITUACIÓ CONTINUADA europees febrer 2007 "Comerç i LABORAL Immigració" 20Entitats 2. PROMOCIÓ Situació FACILITAR LA INSERCIÓ LABORAL EN EL MÓN RURAL.. Inserció en el món rural. Convenis ECONÒMICA, laboral INFORMACIÓ I FORMACIÓ amb municipis que recullin HABITATGE I l'acollida SITUACIÓ LABORAL 21Entitats 2. PROMOCIÓ Situació PROGRAMA PER A LA FORMACIÓ DE DONES Millorar l'ocupabilitat de les dones ECONÒMICA, laboral IMMIGRADES EN EL LLOC DE TREBALL amb dificultats per accedir al HABITATGE I mercat de treball, fent formació SITUACIÓ continuada en el període de LABORAL contractació 22Entitats 2. PROMOCIÓ Situació PUBLICACIÓ D'UN DÍPTIC DE RECURSOS LABORALS Un tècnic per l'elaboració i ECONÒMICA, laboral PER ALS EMPRESARIS DEL DISTRICTE (Vehicular la seguiment+ disseny i edició+ HABITATGE I formació ocupacional amb les necessitats dels presentació SITUACIÓ empresaris demandants) LABORAL 23Entitats 2. PROMOCIÓ Situació DINAMITZACIÓ DEL SERVEI CABÍRIA Oferta formativa individualitzada ECONÒMICA, laboral / per a dones immigrades. Horari de HABITATGE I Formació 18 a 22h. SITUACIÓ LABORAL 24Entitats 2. PROMOCIÓ Situació AMPLIACIÓ DE L'ACTUAL DISPOSITIU D'INSERCIÓ PER ECONÒMICA, laboral / FACILITAR LA INCORPORACIÓ D'IMMIGRANTS A PLANS HABITATGE I Formació OCUPACIONALS DE L'ADMINISTRACIÓ, EMPRESES SITUACIÓ ocupacional D'INSERCIÓ, EMPRESES I AUTOOCUPACIÓ LABORAL 12 25Entitats 2. PROMOCIÓ Situació ITINERARIS PERSONALITZATS ADREÇATS A JOVES Un insertor contractat a 30 ECONÒMICA, laboral / IMMIGRANTS hores/setmanals HABITATGE I Joves SITUACIÓ LABORAL 26Districte 3. PARTICIPACIÓ, Comunicació ELABORACIÓ D'UN ESTUDI SOBRE LA REALITAT DE LA 10.000 CONVIVÈNCIA I POBLACIÓ IMMIGRANT (PERFIL SOCIAL, TENDÈNCIES, PREVENCIÓ DE PROCESSOS D'INTEGRACIÓ, ETC.), AIXÍ COM PER A LA CONFLICTES DETECCIÓ DELS LÍDERS NATURAL I/O XARXES INFORMALS D'INFORMACIÓ I COMUNICACIÓ DELS DIFERENTS COL·LECTIUS 27Entitats 3. PARTICIPACIÓ, Convivència CREACIÓ D'UN ESPAI DE TROBADA Per a facilitar el coneixement mutu CONVIVÈNCIA I mitjançant trobades i activitats PREVENCIÓ DE conjuntes CONFLICTES 28Districte 3. PARTICIPACIÓ, Convivència FER UNA JORNADA DE PORTES OBERTES DELS 2.500 2.500 2.500 CONVIVÈNCIA I CENTRES RELIGIOSOS DEL DISTRICTE (inclou potenciar PREVENCIÓ DE el rol de les entitats religioses com a canal d'informació i CONFLICTES comunicació) 29Districte 3. PARTICIPACIÓ, Convivència REFORÇAMENT DELS EQUIPAMENTS DE BARRI: Pressupost Pressupost Pressupost CONVIVÈNCIA I Ampliació de CC Pati llimona, Ampliació del CC Convent ordinari ordinari ordinari PREVENCIÓ DE de Sant Agustí, Trasllat dels serveis personals d'Erasme districte districte districte CONFLICTES Janer al carrer Hospital, casals de joves a la penya barcelonesa i Folch i Torras. 30Entitats 3. PARTICIPACIÓ, Convivència CREAR UNA "ESCOLA ACTIVA" DE LÍDERS NATURALS I CONVIVÈNCIA I MEDIADORS I UN LABORATORI D'ACCIONS PER A LA PREVENCIÓ DE CONVIVÈNCIA CONFLICTES 31Districte 3. PARTICIPACIÓ, Convivència PROMOURE EL CONEIXEMENTS DE LA XARXA DE 3.000 CONVIVÈNCIA I SERVEIS PER A DISCAPACITATS ENTRE LA POBLACIÓ PREVENCIÓ DE IMMIGRANT CONFLICTES 32Districte 3. PARTICIPACIÓ, Convivència PROGRAMA DE MEDIACIÓ DE CONFLICTES VEÏNALS 25.000 CONVIVÈNCIA I PREVENCIÓ DE CONFLICTES 33Districte 3. PARTICIPACIÓ, Convivència ADEQUAR LA CELEBRACIÓ DELS ACTES DE CULTE Pressupost Pressupost Pressupost CONVIVÈNCIA I MASSIU ALS ESPAIS MÉS ADIENTS ordinari ordinari ordinari PREVENCIÓ DE districte districte districte CONFLICTES 13 34Districte 3. PARTICIPACIÓ, Participació JORNADA DE TREBALL I INTERCANVI PER ELABORAR 40.000 Jornada de treball celebrada al CONVIVÈNCIA I FER EL PLA D'IMMIGRACIÓ DEL DISTRICTE DE CIUTAT CCCB PREVENCIÓ DE VELLA EFECTUADA EL 21 DE GENER DEL 2006 CONFLICTES 35Districte 3. PARTICIPACIÓ, Participació AMPLIACIÓ D'HORARIS DELS CENTRES CÍVICS 24.000 48.000 48.000Ampliació de l'horari de centres CONVIVÈNCIA I cívics a tot el dissabte i PREVENCIÓ DE manteniment de la bossa d'hores CONFLICTES per obrir els diumenges segons demanda. 36Districte 3. PARTICIPACIÓ, Participació AMPLIAR ALS DIFERENTS BARRIS LA CESSIÓ DE Pressupost Pressupost Pressupost En alguns barris es disposa CONVIVÈNCIA I ESPAIS DE GESTIÓ TRANSITORIS A ENTITATS I ordinari ordinari ordinari d'aquests espais però es pot PREVENCIÓ DE ASSOCIACIONS districte districte districte millorar el seu grau d'utilització. CONFLICTES 37Districte 3. PARTICIPACIÓ, Participació CREACIÓ D'UN PUNT D'INFORMACIÓ PER A LA DONA I 3.000 Feminitzar l'espai públic. CONVIVÈNCIA I DIFUSIÓ DELS SEUS SERVEIS ENTRE LES DONES Informació en temes de salut PREVENCIÓ DE IMMIGRANTS (inclou difusió que reculli experiències de reproductiva CONFLICTES dones immigrants residents al districte) Per augmentar la difusió entre el col·lectiu immigrant perquè el punt d'informació ja es farà igualment 38Districte 3. PARTICIPACIÓ, Participació EXTENDRE EL MODEL DE "BARRI EDUCADOR" AL 100.000 100.000Extendre el projecte que s'ha fet CONVIVÈNCIA I CASC ANTIC I MANTENIR EL PROJECTE DEL BARRI DEL fina ara al barri del Raval PREVENCIÓ DE RAVAL (inclou utilitzar els espais públics com a espais de CONFLICTES trobada mitjançant l'organització d'activitats lúdico- culturals orientades a totes les famílies en general i potenciar activitats de treball comunitari per als joves i des dels joves). 39Entitats 3. PARTICIPACIÓ, Participació GRUP DE TREBALL DE NOIES ADOLESCENTS I JOVES Noies de diferents orígens d'entre CONVIVÈNCIA I DEL BARRI 15 i 21 anys. PREVENCIÓ DE CONFLICTES 40Districte 3. PARTICIPACIÓ, Participació JORNADA DE TREBALL I INTERCANVI PER FER EL 15.000 CONVIVÈNCIA I SEGUIMENT I AVALUACIÓ DEL PLA D'IMMIGRACIÓ DEL PREVENCIÓ DE DISTRICTE DE CIUTAT VELLA CONFLICTES 41Districte 3. PARTICIPACIÓ, Participació ORGANITZAR AULES DE CONVIVÈNCIA AMB LA 3.000 3.000 3.000Sensibilitzar a diferents col·lectius CONVIVÈNCIA I GUÀRDIA URBANA (AMB ESCOLES I CASALS) de les normes bàsiques de PREVENCIÓ DE convivència a la ciutat i de les CONFLICTES tasques de la guàrdia urbana 14 42Districte 3. PARTICIPACIÓ, Prevenció de PROGRAMA ESPECÍFIC PER A JOVES QUE ESTAN AL 2.000 6.000 6.000Reforçament del programa CONVIVÈNCIA I conflictes CARRER (A CURT I LLARG TERMINI) d'educadors de joves amb PREVENCIÓ DE pressupost específic per activitats. CONFLICTES 43Districte 4. SALUT PÚBLICA Salut pública ELABORACIÓ I PUBLICACIÓ DE MATERIAL INFORMATIU 3.000 Tirada 3.000 díptics amb I SERVEIS EN DIFERENTS IDIOMES DIRIGIDA A DONES EN EDAT informació d'accès a la tarjeta SOCIALS REPRODUCTIVA sanitària, serveis d'atenció reproductiva, recursos i entitats de dones immigrades. 44Districte 4. SALUT PÚBLICA Salut pública ELABORACIÓ I PUBLICACIÓ DE MATERIAL INFORMATIU 2.500 Tirada 2.000 díptics amb les I SERVEIS EN DIFERENTS IDIOMES PER COMERCIANTS I mesures d'higiene perosnal i SOCIALS RESTAURADORS DEL DISTRICTE normes bàsiques d'higiene, legislació, requeriments i procediments sobre temes d'higiene-sanitària 45Districte 4. SALUT PÚBLICA Salut pública ELABORACIÓ I PUBLICACIÓ DE MATERIAL INFORMATIU 4.000 Circuits i adreces de contacte I SERVEIS SOBRE MALALTIES INFECCIOSES SOCIALS 46Districte 4. SALUT PÚBLICA Salut pública TREBALL A LES ESCOLES I ALS CAPS AMB ELS PARES 5.000 5.000 I SERVEIS SOBRE TEMES DE NUTRICIÓ I HÀBITS ALIMENTARIS SOCIALS ENTRE LA POBLACIÓ IMMIGRANT 47Districte 4. SALUT PÚBLICA Serveis DESENVOLUPAR UN PROTOCOL ÚNIC DE DERIVACIÓ Pressupost Pressupost Pressupost Que substitueixi l'exigència de I SERVEIS socials ENTRE SERVEIS SOCIALS A NIVELL DE DISTRICTE ordinari ordinari ordinari l´'Informe Social SOCIALS districte districte districte 48Districte 4. SALUT PÚBLICA Serveis IMPULSAR XARXES DE COORDINACIÓ ENTRE Pressupost Pressupost Pressupost I SERVEIS socials EDUCACIÓ-SANITAT-SERVEIS SOCIALS ordinari ordinari ordinari SOCIALS districte districte districte 49Districte 4. SALUT PÚBLICA Serveis INCREMENTAR EL NOMBRE D'EDUCADORS DE CARRER 12.500 25.000 25.0002 educadors a la Barceloneta I 1 I SERVEIS Socials BARCELONETA I CASC ANTIC educador al casc Antic. SOCIALS 50Districte 4. SALUT PÚBLICA Serveis POSADA EN MARXA DEL PROGRAMA DE PISOS 5.000 5.000 5.000Suport al programa de pisos I SERVEIS socials TUTELATS GESTIONATS PER ENTITATS públics tutelats cedits per SOCIALS l'Administració i gestionats per entitats. El cost de l'adequació dels pisos està a càrrec de Foment de Ciutat Vella, La Caixa de Catalunya i el Departament d'Habitatge de la Generalitat 15 51Districte 4. SALUT PÚBLICA Serveis COORDINAR EL PROGRAMA D'INTERVENCIONS SOBRE 8.000 2.000 1.000Programa pilot al Raval durant el I SERVEIS socials INFÀNCIA EN RISC PER PART D'ENTITATS I 2006 i extensió als altres barris SOCIALS ADMINISTRACIÓ entre el 2007 i 2008 52Districte 5. CULTURA, Cultura AMPLIAR LES ACCIONS DEL PROJECTE DE 70.000 70.000 EDUCACIÓ I DINAMITZACIÓ DEL RAVAL AL CASC ANTIC (inclou LLEURE fomentar la participació i la interacció intercultural) 53Entitats 5. CULTURA, Cultura APRENEM A LLEGIR I ESCRIURE LA LLENGUA DELS EDUCACIÓ I PARES I MARES EN FAMÍLIA LLEURE 54Entitats 5. CULTURA, Cultura APRENEM A PARLAR LA LLENGUA DEL PARES EN EDUCACIÓ I FAMÍLIA DES DE PETITS LLEURE 55Entitats 5. CULTURA, Cultura CONTRACTACIÓ D'UNA SOCIÒLOGA I UNA PEDAGOGA EMIC eix vertebrador del projecte EDUCACIÓ I PER A LA REDACCIÓ DEL PROJECTE EMIC (ESCOLA DE social de Ribermúsica LLEURE MÚSICA PER A LA INTERRELACIÓ CULTURAL) 56Entitats 5. CULTURA, Cultura CREACIÓ D'UN FONS D'INSTRUMENTS MUSICALS AL Es finançarà un projecte global de EDUCACIÓ I SERVEI DELS GRUPS, ENTITATS I COL·LECTIUS QUE beques per a apendre música per a LLEURE DESENVOLUPEN ACTIVITATS MUSICALS diferents entitats 57Entitats 5. CULTURA, Cultura TALLERS INTERCULTURALS DE PERCUSSIÓ PER A Continuació de la 1a fase + Inici 2a EDUCACIÓ I INFANTS IMMIGRANTS ESCOLARITZATS I INFANTS fase LLEURE AUTÒCTONS Es finançarà un projecte global de beques per a apendre música per a diferents entitats 58Entitats 5. CULTURA, Cultura TALLERS INTERCULTURALS DE RITME, VEU I Recerca de joves + Creació de 2 EDUCACIÓ I PERCUSSIÓ PER A JOVES: IMMIGRANTS tallers LLEURE ESCOLARITZATS, IMMIGRANTS NO ACOMPANYATS I Es finançarà un projecte global de TUTELATS EN CENTRES D'ACOLLIDA, AUTOCTONS,... beques per a apendre música per a diferents entitats 59Districte 5. CULTURA, Cultura POTENCIAR LES FESTES MAJORS COM UN ELEMENT Pressupost Pressupost Pressupost EDUCACIÓ I D'INTEGRACIÓ ordinari ordinari ordinari LLEURE districte districte districte 60Entitats 5. CULTURA, Cultura / AJUTS PER ACTIVITATS ESPORTIVES I ESTUDIS Es finançarà un projecte global de EDUCACIÓ I Educació MUSICALS PER A INFANTS I JOVES beques per a apendre música per a LLEURE diferents entitats 61Districte 5. CULTURA, Cultura / REFORÇ ESCOLAR I ACOLLIDA FAMILIAR FORA DE 3.000 1.000 1.000Tardes fora de l'horari escolar i EDUCACIÓ I Participació L'HORARI ESCOLAR A BIBLIOTEQUES dissabtes al matí LLEURE 16 62Districte 5. CULTURA, Educació AUGMENT DE DOTACIÓ ECONÒMICA DE BEQUES DE 100.000 100.000 100.000 EDUCACIÓ I MENJADOR, ESCOLARS I DE LLIBRES LLEURE 63Districte 5. CULTURA, Educació PROMOURE LA PARTICIPACIÓ DE LES DONES Pressupost Pressupost Pressupost EDUCACIÓ I IMMIGRANTS A LES AMPAS DE LES ESCOLES DEL ordinari ordinari ordinari LLEURE DISTRICTE districte districte districte 64Districte 5. CULTURA, Educació POTENCIACIÓ DE LES ESCOLES D'ADULTS, Pressupost Pressupost Pressupost EDUCACIÓ I MITJANÇANT LA MILLORA DE L'ESCOLA D'ADULTS DE de Foment de Foment de Foment LLEURE LA BARCELONETA I L'OBERTURA D L'ESCOLA de Ciutat de Ciutat de Ciutat D'ADULTS DEL CASC ANTIC Vella Vella Vella 65Districte 5. CULTURA, Esport OBRIR LES INSTAL·LACIONS ESPORTIVES MUNICIPALS Pressupost Pressupost Pressupost Foment dels nous esports EDUCACIÓ I PER A LA PRÀCTICA DEL CRICKET i NOUS ESPORTS ordinari ordinari ordinari LLEURE districte districte districte 66Districte 5. CULTURA, Esport ORGANITZACIÓ D'UNA JORNADA D'ESPORTS D'ARREU 4.000 Esport com a element integrador i EDUCACIÓ I DEL MÓN canal de comunicació LLEURE 67Entitats 5. CULTURA, Esport DIFONDRE LES ACTIVITATS EXCURSIONISTES I EDUCACIÓ I PROMOCIONAR LA SEVA PRÀCTICA LLEURE 68Entitats 5. CULTURA, Esport POTENCIAR LA PRÀCTICA ESPORTIVA AL BARRI I Potenciar la participació en el EDUCACIÓ I INTEGRAR-LA EN CIRCUITS A NIVELL DE DISTRICTE I/O Consell de l'esport escolar de LLEURE CIUTAT Barcelona i altres circuits similars. 69Entitats 5. CULTURA, Esport PROGRAMA DE PROMOCIÓ D'ACTIVITATS ESPORTIVES EDUCACIÓ I PER A NOIES LLEURE 70Districte 5. CULTURA, Esport FOMENT DE LA PRÀCTICA DE L'ESPORT A L'AIRE 5.000 10.000 10.000 EDUCACIÓ I LLIURE AMB NOUS EQUIPAMENTS: POU DE LA LLEURE FIGUERA, PISTA POLIESPORTIVA LABOURE I ALTRES 71Districte 5. CULTURA, Esport CREACIÓ DE NOUS EQUIPAMENTS ESPORTIUS AL Pressupost Pressupost Pressupost EDUCACIÓ I DISTRICTE: PISCINA DE CAN RICART, PISCINA I de Foment de Foment de Foment LLEURE POLIESPORTIU PARC DE LA CIUTADELLA I de Ciutat de Ciutat de Ciutat POLIESPORTIU DEL MARÍTIM Vella Vella Vella 72Districte 5. CULTURA, Lleure PROGRAMA DE SUPORT A ACTIVITATS Pressupost Pressupost Pressupost EDUCACIÓ I EXTRAESCOLARS ordinari ordinari ordinari LLEURE districte districte districte 17 73Districte 5. CULTURA, Lleure POTENCIAR LA XARXA DE COORDINACIÓ D'ENTITATS Pressupost Pressupost Pressupost Optimitzar els recursos existents i EDUCACIÓ I INFANTILS I JUVENILS DEL DISTRICTE ordinari ordinari ordinari milorar la coordinació entre les LLEURE districte districte districte entitats de suport educatiu (reforç escolar) i les escoles. 74Entitats 5. CULTURA, Lleure TALLERS DE DJ EDUCACIÓ I LLEURE PROJECTES MUNICIPALS 339.500 498.500 479.500 PROJECTES ENTITATS 160.500 101.500 120.500 500.000 600.000 600.000 18 4.- RECOMANACIONS ACOLLIDA • Definir i establir criteris d’atenció a la població sense regularitzar a nivell de ciutat (Serveis Personals- Ajuntament de Barcelona) • Millorar els processos de tramitació de documentació al Govern Civil, demanar que la renovació dels permisos de treball i residència sigui més ràpida (Delegació del govern) • Agilitzar el tràmits per aconseguir el permís de treball (Delegació del govern) PROMOCIÓ ECONÒMICA, HABITATGE I SITUACIÓ LABORAL • Demanar que a la cèdula d’habitabilitat hi figuri el nombre màxim de persones per habitatge, de manera que es pugui creuar informació amb el padró i poder detectar habitatges sobreexplotats. (Generalitat de Catalunya). • Gravar fiscalment els grups inversors i immobiliàries que especulin amb pisos buits (Hisenda municipal i Agència tributària) • Involucrar les empreses en projectes de reinserció laboral (Cambra de comerç) • Fer més accessibles la informació i recursos de que disposa el SAIER a les entitats. (Ajuntament de Barcelona, Departament de Serveis Personals) • Crear un “Observatori de la Immigració” amb la implicació de les entitats del territori. Serveis Personals. Oficina d’Immigració • Demanar la reconversió automàtica del permís de residència en permís de treball per a dones, i joves de 18 anys, inclosos els discapacitats, que han arribat amb el reagrupament familiar (Delegació del govern) • No discriminar les persones sense papers en temes de formació, i se’ls ha d’atendre i facilitar beques (Departament de Treball de la Generalitat) • Afavorir l’homologació dels estudis. (Departament d’educació) • Bonificar les empreses que exerceixein la responsabilitat social corporativa. (Agència tributària i Seguretat Social) • Portar a terme inspeccions laborals estrictes per tal d’evitar situacions d’explotació i economia sumergida (Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya). • Donar informació i recomanació a les empreses sobre els immigrants que estan en procés de renovació de documentació per a facilitar la seva contractació (Departament de Treball) • Promoure microcrèdits com a eina per a impulsar una millora social (Entitats bancàries) PARTICIPACIÓ, CONVIVÈNCIA I PREVENCIÓ DE CONFLICTE • Dret a votar i a ser escollit de les persones immigrants en les eleccions locals (Delegació del Govern) • Impulsar polítiques per enfortir les estructures associatives i el treball en xarxa • Articular mesures per a que les entitats d’immigrants participis, com qualsevol altre, els actes en el marc dels grans actes culturals de la ciutat (Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona) • Ampliar l’oferta formativa posterior a l’obligatòria (Departament d’Educació) • Crear un “Observatori dels mitjans de comunicació” pel seguiment del tracte que es dóna a la immigració en els mitjans de comunicació (Col·legi de periodistes) • Demanar a BTV de fer programes en altres llengües i que aquests estiguin subtitulats en català (BTV) • Publicació de les ordenances municipals en diferents idiomes (Direcció de Comunicació de l’Ajuntament de Barcelona). 19 SALUT PÚBLICA I SERVEIS SOCIALS • Impartir formació als professionals de la salut sobre els diferents col·lectius d’immigrants (Institut Català de la Salut) • Cobrir el decalatge entre la cobertura sanitària pública i les necessitats de la gent: bolquers, ulleres, i odontologia (Institut Català de la Salut) • Elaborar i publicar un manual per a les entitats sobre com detectar els trastorns mentals i problemes psicològics dels immigrants i com derivar-los (Institut Català de la Salut) • Reforçar els mecanismes per garantir que els habitatges de lloguer acompleixin unes condicions mínimes (Departament d’Habitatge) • Augmentar l’habitatge social a la ciutat (Ajuntament de Barcelona) • Facilitar l’accés a la formació ocupacional d’institucions públiques per a les persones sense papers. (Departament d’Educació i Departament de Treball) • Realitzar un estudi sobre la prevalença de les cefalees entre la població immigrada (Agència de Salut Pública) • Elaborar i publicar un manual per a les entitats sobre com detectar transtorns mentals dels immigrants i com derivar-los (Agència de Salut Pública) • Ampliar l’atenció de salut mental a la població en general (Institut Català de la Salut) • Garantir des del sistema sanitari els tractaments mèdics sencers quan són de llarga durada (tuberculosi, etc.) a les persones sense papers (Institut Català de la Salut) • Poder tenir receptes mèdiques gratuïtes per a col·lectius sense recursos econòmics (Institut Català de la Salut) CULTURA, EDUCACIÓ I LLEURE • Realitzar activitats musicals destinades als alumnes dels IESs (Departament d’Educació) • Fomentar el coneixement de les possibilitats i els usos de les biblioteques: foment de la lectura, reforç escolar (Consorci de Biblioteques) • Millorar la imatge de l’escola pública mitjançant campanyes (IMEB, Departament d’Educació) • Potenciar l’escola professional i l’ensenyament reglat • Potenciar les escoles d’adults públiques, especialment per a dones • Establir un espai de relació entre les forces de seguretat i els joves (Mossos d’Esquadra i Guàrdia Urbana) • Obertura de la Biblioteca de Sant Pau - Santa Creu i la Biblioteca Francesca Bonmaison els caps de setmana (Consorci de Biblioteques) i obrir les biblioteques els caps de setmana (Consorci de biblioteques de Barcelona) • Ampliar el Pla educatiu d’entorn a d’altres barris del districte. 20 5.- COMISSIÓ DE SEGUIMENT S’estableix una Comissió de seguiment d’implementació del pla que es reunirà un cop l’any com a mínim i que estarà formada per tècnics municipals del districte i de l’Ajuntament, representants de les entitats i de les institucions participants, estaran representades totes les diferents línies de treball. 21