AVALUACIÓ DE LES BICICLETES DEL SERVEI Bicing AUDITORIES DE MOBILITAT DEL RACC BARCELONA, MAIG 2009  INTRODUCCIÓ  METODOLOGIA  RESULTATS INSPECCIÓ TÈCNICA  CONCLUSIONS  SUGGERIMENTS RACC 12/05/2009 2 INTRODUCCIÓ L’Ajuntament de Barcelona, a través de l’empresa pública B:SM encarregada de la gestió del servei de bicicleta pública anomenat BICING, ha demanat a la Fundació RACC la realització d’una auditoria de l’estat del manteniment de les bicicletes. L’objectiu de l’auditoria és avaluar exclusivament l’estat real del manteniment que s’està duent a terme. 12/05/2009 3 METODOLOGIA  El recull de la informació s’ha realitzat mitjançant les següents fonts d’informació 12/05/2009 4 METODOLOGIA  S’han escollit 84 estacions (21%) de les 380 operatives, repartides en 10 itineraris.  Cada estació s’ha repetit un mínim de quatre cops al dia (segons la capacitat dels avaluadors i la disponibilitat de bicicletes) 12/05/2009 5 METODOLOGIA  S’inicia un formulari de l’estació anotant hora d’inici, nombre total d’ancoratges, i grau d’ocupació total.  Es revisen 10 bicicletes d’una estació identificant de cadascuna el seu número, i el conjunt d’aspectes anotant les anomalies observades per a cada bicicleta.  Inspecció: visual o manipulant la bicicleta sense que calgui treure-la de l’estació. – Timbre: No té o no funciona. – Rodes: No té, pivota o alçada bloquejada. – Frens: frena massa, no funcionen – Llums(davant i darrera): no té o no funciona – Rodes: punxada, desalineada, trencada – Pedals: no té – Parafang: trencat o no té – Direcció: fora de línia amb l’eix del cos de la bicIcleta – Marxes: Variar la marxa que hi hagi posada i, seguidament aixecar la roda posterior de la bicicleta i fer girar el pedal, per tal de comprovar si les marxes funcionen. – Brutícia o graffitis (tot i que no formen part del còmput d’anomalies)  Revisades 10 bicicletes d’una estació, es fa consecutivament en les diferents estacions d’una mateixa ruta. 12/05/2009 6 METODOLOGIA CRITERIS DE CLASSIFICACIÓ DE LES ANOMALIES  Per tal de disposar de dades agregades respecte les diferents anomalies trobades en les inspeccions tècniques de les bicicletes es realitza la següent classificació:  Estat òptim: sense anomalies apreciables  Utilitzable: aquelles en que l’anomalia és lleu, de tal manera que no suposa un inconvenient per a la mobilitat en bicicleta: timbre, llum.. Tot i aquestes deficiències, la bicicleta pot circular sens perjudicis importants per als usuaris.  No utilitzable: aquelles on la anomalia es funcional de tal manera que suposa un inconvenient important per a la mobilitat en bicicleta: seient, marxes, frens, rodes, pedals, direcció. Nota: La brutícia i els graffitis no s’han considerat característiques que incideixin en la funcionalitat de la bicicleta (tot i que poden afectar la percepció de qualitat com a servei públic) de tal manera que no formen par del còmput d’anomalies. 12/05/2009 7 METODOLOGIA 12/05/2009 8 RESULTATS INSPECCIÓ TÈCNICA ESTAT DE LES BICICLETES Òptim Utilitzable No Utilitzable Total Total 757 1249 264 2270 % 33% 55% 12% 100%  Un 88% de les bicicletes poden ser utilitzades No Utilitzable sense problemes importants tot i 55% presentin 12% Òptim 33% anomalies lleus que, segons els criteris d’aquesta auditoria, donarien servei a curt termini.  Un 33% de les bicicletes avaluades romanen en un estat òptim de manteniment, sense deficiències Utilitzable 55% apreciables.  Per contra, un 12% de bicicletes presenten anomalies funcionals que obligaria a realitzar una reparació urgent o que s’hauria d’impedir que estiguessin operatives per als usuaris. Un terç d’aquestes bicicletes ja romanen bloquejades perquè el sistema les detecta com bicicletes que segurament presenten aquestes deficiències. 12/05/2009 9 RESULTATS INSPECCIÓ TÈCNICA ESTAT DE LES BICICLETES  Del total de bicicletes avaluades, un 40% presenten més d’una anomalia. Aquesta situació agreuja la imatge que els usuaris tenen de l’estat de les bicicletes. Un 11% de les bicicletes en presenta tres o més. >2 anomalies cap anomalia 11% 27% 2 anomalies 28% 1 anomalia 34% 12/05/2009 10 RESULTATS INSPECCIÓ TÈCNICA AVALUACIÓ DETALLADA (distribució de les anomalies per tipus) Direcció 2,62% Parafang 2,52% Pedals 1,43% Roda trencada 0,03% Roda desalineada 2,06% Roda Punxada 1,40% Llum posterior no funciona 0,28% Manca llum posterior 27,46% Llums anterior no funciona 0,28% Manca llum anterior 24,41% No funcionen les marxes 4,93% No funcionen els frens 4,20% Frenen massa 12,00% Alçada bloquejada 1,01% Seient pivotat 6,44% No té seient 0,49% No funciona timbre 1,08% No té timbre 7,35% 0,0% 5,0% 10,0% 15,0% 20,0% 25,0% 30,0% Anomalia funcional Anomalia lleu 12/05/2009 11 RESULTATS INSPECCIÓ TÈCNICA RESULTATS AGREGATS  El 65% del total d’anomalies són de tipus lleu. El 35% són anomalies funcionals.  La manca d’il·luminació anterior o posterior o del seu funcionament representa el 50% del total d’anomalies detectades (i 80% de les anomalies funcionals).  Els problemes en els frens (frena massa o no frena) és l’anomalia funcional més important: 16% del total ( i 46% de les a. funcionals)  El 30% de les bicicletes presenten aspecte brut o algun tipus de graffiti Nota: Cal assenyalar que mentre es fa aquest auditoria, s’està duent a terme un procés d’actualització i homogeneïtzació del tipus d’il·luminació de totes les bicicletes. Es preveu que estarà finalitzat a mitjans d’abril. 12/05/2009 12 RESULTATS INSPECCIÓ TÈCNICA DISTRIBUCIÓ TERRITORIAL DE LES ANOMALIES  Anomalies funcionals + lleus: Es detecten dos itineraris amb una alta concentració d’anomalies, tot i que la gran majoria d’anomalies detectades siguin poc importants. 12/05/2009 13 RESULTATS INSPECCIÓ TÈCNICA DISTRIBUCIÓ TERRITORIAL DE LES ANOMALIES  Anomalies funcionals 12/05/2009 14 RESULTATS INSPECCIÓ TÈCNICA  L’ús incorrecte, vandalisme i simple robatori son actituds que cal sumar a l’ús intens que pateixen les bicicletes en aquest tipus de servei (8 cops al dia). 12/05/2009 15 CONCLUSIONS  Segons els resultats de la inspecció realitzada, el 88% de les bicicletes admeten una circulació sense inconvenients importants, tot i que el 55% presentin anomalies lleus que no impedirien als usuaris la utilització de la bicicleta. Per contra, el 12% de les bicicletes presenten anomalies funcionals que les faria no operatives (no utilitzables) per als usuaris. Malgrat això, bona part d’elles estan disponibles per als usuaris.  El 65% de les anomalies són lleus i el 35% són funcionals. El nombre més important d’anomalies funcionals estan associades als frens. Els principals problemes detectats entre les anomalies lleus són la manca o mal funcionament de les llums.  Es detecten alguns itineraris on el percentatge de bicicletes amb deficiències és molt elevat. Aquest fet apunta la necessitat d’un sistema de detecció prèvia que permeti seleccionar i atacar comportaments zonals específics, relacionats fins i tot amb l’actuació de la policia local, si es tracta de casos de vandalisme. 12/05/2009 16 CONCLUSIONS  Ateses les opinions públiques expressades semblaria que un percentatge relativament petit de bicicletes que no haurien d’estar operatives, combinat amb aspectes propis del sistema, contribueix en bona mesura a una percepció negativa de l’estat de les bicicletes.  Es fa un mal ús i pràctiques vandàliques sobre les bicicletes que afecta encara més a l’ús intens que se’n fa: 8 cops de mitjana al dia per bicicleta. 12/05/2009 17 SUGGERIMENTS RACC  Incidir o focalitzar els esforços del manteniment sobre el percentatge de bicicletes amb pitjors condicions com a estratègia de millorar la percepció d’un sistema que sens dubte està sotmès a un fort desgast públic d’utilització.  Realitzar algun tipus de comunicació dirigida a la conscienciació social per a disminuir el mal ús.  Plantejar a mig termini sistemes de detecció de l’estat de les bicicletes que involucrin la contribució dels usuaris, també amb sistemes de comunicació directa o automatitzada des de les les estacions.  Prioritzar una organització logística capaç de retirar les bicicletes no utilitzables amb regularitat de les estacions i de minimitzar l’estat d’aquelles amb anomalies menys greus per tal de minimitzar la percepció social del sistema. 12/05/2009 18 AVALUACIÓ DE LES BICICLETES DEL SERVEI Bicing AUDITORIES DE MOBILITAT DEL RACC BARCELONA, MAIG 2009 12/05/2009 19