NÚM. 11 10-4-2016 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 2083 Instruccions INSTRUCCIÓ PER A LA IMPLANTACIÓ DE LA LLEI 26/2015 DE 28 DE JULIOL SOBRE PROTECCIÓ A LA INFÀNCIA I L’ADOLESCÈNCIA PEL QUE FA AL REQUISIT D’ACCÉS I EXERCICI DE LLOCS DE TREBALL QUE IMPLIQUEN CONTACTE HABITUAL AMB MENORS. Preàmbul A la vista dels canvis socials durant tot aquest període de temps de vigència de la Llei Orgànica 1/1996 de 15 de gener de protecció jurídica del menor, el legislador va considerar necessari una millora dels instruments de protecció jurídics per als menors d’edats, mesures que es van recollir en la Llei 26/2015 de 28 de juliol. Una de les mesures que es contemplen afecta al personal que presta serveis en activitats que impliquin contacte habitual amb menors, als quals la llei exigeix el requisit de no haver estat condemnat per sentència ferma per algun delicte contra la llibertat i indemnitat sexual, que inclou l’agressió i l’abús sexual, l’assetjament sexual, l’exhibicionisme i la provocació sexual, la prostitució i l’explotació sexual i corrupció de menors, així com per tràfic d’éssers humans. L’acreditació del compliment de dit requisit es produirà mitjançant l’aportació per part de la persona afectada d’una certificació negativa del Registre central de delinqüents sexuals, o bé autoritzant a l’administració per tal que la sol·liciti en nom seu. Així doncs, i no només als efectes de donar compliment a dita normativa, sinó també per a fer reals els drets de protecció dels menors, l’Ajuntament de Barcelona regula aquesta qüestió mitjançant la present instrucció en la qual s’adopten uns criteris d’actuacions homogenis en tot l’àmbit municipal. 1. Objecte i àmbit d’aplicació d’aquesta instrucció Aquesta instrucció té per objecte regular el procediment per a la implantació de la Llei 26/2015 de 28 de juliol sobre protecció a la infància i adolescència pel que fa al requisit d’accés i exercici de llocs de treball que impliquen contacte habitual amb menors. Aquesta instrucció s’aplicarà al personal municipal de l’Ajuntament de Barcelona i els seus organismes públics dependents. 2. Definicions i principis d’actuació 2.1. Als efectes del que disposa aquesta instrucció s’entén: a) Contacte habitual amb menors en els següents supòsits : − quan les funcions pròpies i/o complementàries d’una categoria professional o lloc de treball impliquin contactes repetits o regulars amb menors d’edat − en qualsevol categoria professional l’activitat de la qual tingui potencial accessibilitat a relacionar-se amb menors, com a conseqüència de la ubicació del seu lloc de treball en alguna dependència o equipament amb presència habitual de menors. b) Unitat gestora de recursos humans: és l’estructura organitzativa que té assignades les tasques de la gestió i administració de recursos humans en els sectors, districtes i organismes públics dependents. 2084 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 11 10-4-2016 c) Els delictes contra la llibertat i indemnitat sexual o tràfic d’éssers humans comprèn els delictes establerts a l’apartat 4 de l’article 13 de la Llei Orgànica 1/1996 de protecció jurídica del menor en la redacció de la Llei 26/2015 de 28 de juliol. d) Lloc de treball fa referència a les categories professionals, llocs de treball, posicions i funcions que tenen contacte amb menors. 2.2. L’ exigència del requisit de l’article 13.5 de la Llei Orgànica 1/1996 per a l’accés i exercici de llocs de treball que impliquin contacte habitual amb menors s’aplicarà tenint en compte la finalitat de protecció dels menors que pretén la llei. 3. Identificació de les posicions de llocs de treball que impliquen contacte habitual amb menors. 3.1. La concreta identificació dels llocs de treball que impliquen contacte habitual amb menors és responsabilitat de cada gerència de districtes, sectors i organismes públics de l’Ajuntament de Barcelona, mitjançant les respectives unitats gestores de recursos humans i amb el suport de la Direcció d’Organització i Planificació de la Gerència de Recursos Humans. 3.2. A aquests efectes, les unitats gestores de recursos humans dels diferents districtes, sectors i organismes públics en el termini màxim de 15 dies naturals, des de l’endemà de la publicació d’aquesta instrucció, determinaran les diferents posicions dels llocs de treball en què s’hagin detectat contacte habitual amb menors, i ho comunicaran a la Direcció d’Organització i Planificació de la Gerència de Recursos Humans i Organització per tal que quedin registrades en el sistema d’informació de SAP-organització. Les unitats gestores de recursos humans dels organismes i entitats que no tinguin informatitzats els seus organigrames a SAP-Organització hauran d’establir la fórmula més adient per identificar les posicions amb contacte habitual amb menors en els seus respectius sistemes d’informació de recursos humans en el termini màxim de 15 dies naturals des de l’endemà de la publicació d’aquesta instrucció . 3.3. En el moment de crear una nova categoria professional, lloc de treball o posició, la gerència de districte, sector o organisme públics a la que s’adscrigui determinarà si implica contacte habitual amb menors i n’informaran, mitjançant les seves respectives unitats gestores de recursos humans, a la Direcció d’Organització de la Gerència de Recursos Humans i Organització per tal que quedi registrada en el sistema d’informació de SAP-organització. 3.4. Així mateix, correspondrà a les gerències dels diferents districte, sectors o organismes públics la permanent actualització dels llocs de treball que impliquin contacte habitual amb menors. Les unitats gestores de districtes, sectors i organismes públics comunicaran aquesta informació a la Direcció d’Organització i Planificació per a la seva actualització al sistema SAP-organització. La resta de gerències que no tinguin accés a SAP-organització establiran la fórmula més adient per mantenir les posicions actualitzades en els seus respectius sistemes d’informació. 4. Accés als llocs de treball que impliquin contacte habitual amb menors 4.1. Les bases de les convocatòries per accedir a places i categories que tinguin contacte habitual amb menors hauran d’establir l’acreditació del requisit de no haver estat condemnat per algun delicte contra la llibertat i indemnitat sexual o NÚM. 11 10-4-2016 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 2085 tràfic d’éssers humans mitjançant certificació del Registre central de delinqüents sexuals aportada per la persona interessada o mitjançant l’ autorització a l’administració per a sol·licitar-lo. Serà motiu d’exclusió del procés el que la persona aspirant no aporti la certificació requerida, que no doni la seva autorització per a fer la consulta, o que la certificació no sigui negativa. 4.2. Les bases de les convocatòries de borses de treball per a categories que tinguin contacte habitual amb menors hauran d’establir l’acreditació del requisit de no haver estat condemnat per algun delicte contra la llibertat i indemnitat sexual o tràfic d’éssers humans mitjançant certificació aportada per la persona interessada del Registre central de delinqüents sexuals o mitjançant autorització a l’administració per a sol·licitar-lo. Serà motiu d’exclusió del procés el que la persona aspirant no aporti la certificació requerida, que no doni la seva autorització per a fer la consulta, o que la certificació no sigui negativa. 4.3. Les bases de les convocatòries per proveir llocs de treball en posicions que tinguin contacte habitual amb menors hauran d’establir l’acreditació del requisit de no haver estat condemnat per algun delicte contra la llibertat i indemnitat sexual o tràfic d’éssers humans mitjançant certificació aportada per la persona interessada del Registre central de delinqüents sexuals o mitjançant autorització a l’administració per a sol·licitar-lo. Serà motiu d’exclusió del procés el que la persona aspirant no aporti la certificació requerida, que no doni la seva autorització per a fer la consulta, o que la certificació no sigui negativa. 4.4. També s’haurà d’acreditar el no haver estat condemnat per algun delicte contra la llibertat i indemnitat sexual o tràfic d’éssers humans, amb caràcter previ, a l’ocupació de llocs de treball mitjançant formes de provisió extraordinàries i provisionals (comissió de serveis, encàrrec de funcions, acumulació de tasques, adscripció provisionals o ocupacions laborals temporals) així com en les peticions de reingrés, permutes i comissions de servei interadministratives. En cas que la persona aspirant no aporti la certificació requerida, o que no doni la seva autorització per a fer la consulta, o que la certificació no sigui negativa, no podrà tenir accés a aquest lloc de treball. 4.5. Per facilitar l’autorització per part de les persones aspirants en els diferents processos selectius i/o de provisió s’habilitarà en la sol·licitud telemàtica l’opció d’autoritzar a l’Ajuntament i organismes públics convocants a la consulta del Registre central de delinqüents sexuals, d’acord amb els termes especificats en les bases de les convocatòries corresponents. 4.6. Les unitats responsables hauran de: − Comprovar que les persones afectades han aportat el certificat del Registre central de delinqüents sexuals o l’autorització a l’administració per a sol·licitar-lo. − Sol·licitar, en nom de la persona interessada, la certificació al Registre central de delinqüents sexuals en els termes de l’apartat 9 d’aquesta instrucció. − Comprovar el contingut del certificat. − Registrar la informació en els sistemes d'informació de recursos humans (SAP-RH o d’altres específics en cas de no tenir accés a SAP-RH). − Impulsar les mesures que corresponguin en cas que la certificació no sigui negativa. 2086 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 11 10-4-2016 4.7. Les unitats responsables de verificar que el personal afectat compleix el requisit de no haver estat condemnat per delictes contra la llibertat i indemnitat sexual o tràfic de persones són les unitats de l’Ajuntament de Barcelona, o organisme públic si és el cas, que gestionen cada procediment dels previstos als apartats anteriors. En el cas del personal procedent de borses de treball, els òrgans que gestionen les borses seran els responsables, amb caràcter previ al seu nomenament, de sol·licitar el certificat o l'autorització de consulta, i verificar el compliment del requisit de no haver estat condemnat per algun delicte contra la llibertat i indemnitat sexual o tràfic d’éssers humans quan les persones aspirants hagin de prestar serveis en posicions amb contacte habitual amb menors. En el cas que ocupant un determinat lloc de treball es produeixin situacions puntuals i sobrevingudes que comportin variacions funcionals i/o canvi d'ubicació física, que puguin implicar contacte habitual amb menor, serà responsabilitat del cap de la dependència informar a les unitats de recursos humans de la seva gerència d'aquests moviment per tal que es prenguin les accions corresponents. 5. Exercici de llocs de treball que impliquen contacte habitual amb menors, en el moment de l’entrada en vigor de la llei. 5.1. El personal que, en el moment d’entrada en vigor de la Llei 26/2015, ja està prestant serveis en els llocs de treball en contacte habitual amb menors, signarà de forma individualitzada una declaració jurada o promesa de no haver estat condemnat per sentència ferma per delictes contra la llibertat i indemnitat sexual o tràfic d’éssers humans. Aquesta declaració incorporarà l’autorització expressa a l’Administració per a què pugui comprovar en qualsevol moment la veracitat de l’esmentada declaració mentre ocupi un lloc de treball que impliqui contacte habitual amb menors. En tot cas, aquest personal podrà aportar ell mateix el certificat. 5.2. A aquests efectes, les unitats gestores de recursos humans dels districtes, sectors i organismes públics, hauran de comunicar al personal interessat que estan ocupant una posició que implica contacte habitual amb menors. Així mateix, facilitaran a les persones interessades el model de declaració i autorització, per tal que en el termini màxim de 15 dies naturals des de la comunicació, el complimentin i els hi retornin signat. Aquest model de declaració i autorització, que s’adjunta a aquesta instrucció, també estarà disponible a la intranet municipal. No retornar l’autorització degudament signada en el termini requerit sense causa justificada o no aportar la certificació del Registre central de delinqüents sexuals en el mateix termini pot ser constitutiu d’una falta disciplinària, sense perjudici de les accions que corresponguin respecte a l’aptitud per continuar prestant serveis en el lloc de treball amb contacte amb menors. 5.3.Les autoritzacions s’incorporaran a l’expedient personal de la persona interessada. L’autorització té una validesa indefinida fins a la revocació expressa o pèrdua de la condició de funcionari (o laboral en el seu cas) de la persona autoritzant. 5.4. Correspon al personal responsable de les unitats gestores de recursos humans dels diferents districtes, sectors i organismes públics verificar que tenen les autoritzacions de tot el personal que ocupi llocs de treball identificats en el seu NÚM. 11 10-4-2016 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 2087 àmbit competencial, per tal que es pugui registrar en els sistemes d’informació corresponents. 5.5. La consulta del Registre central de delinqüents sexuals es farà d’acord amb el que estableix l’apartat 9 d’aquesta instrucció. 5.6. Correspon al personal responsable de les unitats gestores de recursos humans dels diferents districtes, sectors i organismes públics comprovar el contingut del certificat, registrar, si escau, la informació en els sistemes d'informació de recursos humans (SAP-RH o d’altres específics en cas de no tenir accés a SAP-RH) i impulsar les mesures que corresponguin en cas que la certificació no sigui negativa 6. Certificacions del Registre central de delinqüents sexuals. 6.1. Les certificacions del Registre central de delinqüents sexuals que s’aportin en paper s’incorporaran a l’expedient personal de la persona interessada o empleada custodiat en l’arxiu de la Gerència de Recursos Humans i Organització pel que fa al personal de l’Ajuntament de Barcelona i als arxius de personal de cada organisme pel que fa al seu personal. 6.2. Les dades obtingudes pel Registre central de delinqüents sexuals s’incorporaran al fitxer automatitzat “Gestió RRHH- Ajuntament de Barcelona”, i s’aplicaran les mesures de seguretat que corresponguin al nivell de les dades. 6.3. Els certificats negatius del Registre central de delinqüents sexuals s’actualitzaran anualment durant el primer trimestre de l’any. 6.4. En qualsevol moment les persones podran aportar a instància pròpia una actualització dels certificats adreçant-ne un document original a la unitat gestora de recursos humans del seu districte, sector o organisme públic . 6.5. Les persones que amb posterioritat a l’obtenció d’una certificació negativa del Registre de delinqüents sexuals siguin condemnades pers sentència ferma per algun dels delictes contra la llibertat i indemnitat sexual o tràfic d’éssers humans hauran de comunicar-ho a la Gerència de Recursos Humans i Organització de l’Ajuntament de Barcelona o al personal responsable de les unitats gestores de recursos humans dels diferents organismes en el termini de 15 dies naturals des de la data de la fermesa de la sentència. 6.6. En els respectius sistemes d’informació de recursos humans s’habilitarà un espai on es registri la informació aportada per les persones (certificats i autoritzacions) així com totes les consultes d’ofici realitzades al Registre de delinqüents sexuals, especificant les dates i el resultat. Aquesta informació només serà consultable per les persones que estiguin expressament autoritzades. 7. Actuació a seguir en cas d’existència de sentències fermes de delictes contra la llibertat i indemnitat sexual o tràfic d’éssers humans així com d’indici de situacions de risc per a la integritat dels menors. 7.1. En el moment que l’Administració sigui coneixedora de situacions que poden suposar un risc per a la integritat dels menors per part dels empleats municipals haurà d’adoptar les mesures provisionals, i disciplinàries en el seu cas, adients per a garantir la integritat del menor i, si hi ha indicis de criminalitat, haurà de posar-ho en coneixement del ministeri fiscal. 7.2. En el moment que l’Administració sigui coneixedora de l’existència de sentències fermes per algun delicte contra la llibertat i indemnitat sexual o tràfic d’éssers humans d’alguna persona que ocupa llocs de treball que impliquin 2088 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 11 10-4-2016 contacte habitual amb menors serà traslladada provisionalment, i de forma immediata, a un lloc de treball sense cap tipus de contacte amb menors. En cas que no sigui possible un trasllat provisional a un altre lloc de treball, se’n declararà en suspensió provisional de funcions. 7.3. Simultàniament s’incoarà un expedient de remoció del lloc de treball per incompliment dels requisits essencials d’ocupació del lloc de treball o un expedient de pèrdua de la condició de funcionari per incompliment dels requisits necessaris per pertànyer a una categoria d’un cos o escala les funcions de la qual comporten, de forma inherent a la categoria, el contacte habitual amb menors. 7.4. En cas de tractar-se de personal funcionari interí, es procedirà a la revocació del seu nomenament per incompliment dels requisits essencials d’ocupació del lloc de treball i a l’exclusió de la borsa si es tracta d’una categoria professional que impliquin contactes repetits o regulars amb menors d’edat 7.5. En cas de tractar-se de personal laboral fix es tramitarà un expedient de mobilitat funcional. Si es tracta de personal laboral temporal, es procedirà a la rescissió del contracte de treball i a l’exclusió de la borsa si es tracta d’una categoria professional que impliquin contactes repetits o regulars amb menors d’edat 8. Convenis de cooperació educativa. Les gerències dels sectors, districtes o organismes públics municipals vetllaran pel compliment de la Llei 26/2015 de 28 de juliol respecte les activitats que es puguin dur a terme en el marc de convenis de cooperació educativa per part de persones becàries i d’acord amb els procediments establerts en aquesta instrucció. En aquest sentit, si la persona becària és menor d’edat, la persona responsable de les unitats gestores de recursos humans dels sectors, districtes o organismes públics municipals hauran d’identificar quin serà el personal municipal que estarà en contacte amb aquest menor, als efectes de verificar que aquestes persones compleixin el requisit de no haver estat condemnat per delictes contra la llibertat i indemnitat sexual o tràfic de persones. Als efectes d’aquesta instrucció es considera que el/a tutor/a d’un estudiant menor té contacte habitual amb menors. Així mateix, les persones responsables de les unitats gestores de recursos humans dels sectors, districtes o organismes públics municipals hauran de verificar el compliment del requisit de no haver estat condemnat per delictes contra la llibertat i indemnitat sexual o tràfic de persones de les persones becàries que realitzin les pràctiques educatives en un entorn que impliqui contacte habitual amb menors. 9. Accés a la consulta al Registre central de delinqüents sexuals. 9.1. Des de la Gerència de recursos humans i organització, es realitzaran les tramitacions necessàries per poder accedir a la consulta telemàtica automatitzada del Registre central de delinqüents sexuals (a partir de la construcció de l’accés via CAOC (Consorci d’Administració Oberta de Catalunya) pel personal de l’Ajuntament i Organismes Autònoms que tinguin accés a SAP-RH. D’aquesta forma es donarà suport als processos de selecció i actualització de la informació dels apartats 4 i 5. 9.2. Per les consultes puntuals del Registre de delinqüents sexuals, la gerència de cada organisme públic haurà de tramitar la petició d’accés del personal gestor autoritzat de la seva organització a tal efecte. La gerència de recursos humans i organització centralitzarà la petició de l’accés a consulta dels gestors de recursos humans del personal de l’Ajuntament. NÚM. 11 10-4-2016 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 2089 10. Disposició addicional primera El sector públic municipal diferent del previst a la clàusula primera d’aquesta instrucció i els Consorcis adscrits a l’Ajuntament de Barcelona hauran de donar compliment a les previsions de la Llei 26/2015 de 28 de juliol, identificant els llocs de treball que tinguin contacte habitual amb menors en els seus sistemes d’ordenació i verificant que el personal empleat que hi presti serveis no ha estat condemnat per sentència ferma per algun dels delictes contra la llibertat i indemnitat sexual o tràfic d’éssers humans. En aquest sentit, hauran de comunicar els llocs identificats com de contacte habitual amb menors i informar que s’ha verificat que tot personal compleix el dit requisit a la Direcció d’Empreses, Entitats Municipals i Recursos. 11. Disposició addicional segona Es podrà constituir una comissió assessora amb la finalitat de coordinar i homogeneïtzar els criteris definidors del concepte “contacte habitual amb menors”. 12. Entrada en vigor Aquesta Instrucció entrarà en vigor a l’endemà de la seva publicació a la Gaseta.