2322 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 12 20-4-2016 Instruccions INSTRUCCIÓ RELATIVA A LA TRAMITACIÓ DELS EXPEDIENTS PER A L’APROVACIÓ D’OPERACIONS DE FINANÇAMENT DELS ORGANISMES I ENTITATS DEPENENTS DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA. Decret. Les disposicions contingudes en el Capítol VII del Títol Primer del Real Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, que aprova el text refós de la Llei d’Hisendes Locals, així com el Decret de la Generalitat 94/1995, de 21 de febrer, d’assignació de funcions en matèria d’hisendes locals als departaments de Governació i Finances, i l’ordre ECF/138/2007, de 27 d’abril sobre procediments en matèria de tutela financera dels ens locals, regulen l’accés dels ens locals i els seus ens depenents al crèdit públic i privat. D’altra banda, la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera, regula els criteris per l’establiment dels objectius d’estabilitat pressupostària i de deute públic per a cadascuna de les Administracions Públiques, i el Reial Decret-llei 17/2014, de 26 de desembre, modifica el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Real Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, incorporant l’article 48 bis en el que s’assenyala que totes les operacions financeres que subscriguin les Corporacions Locals estan subjectes al principi de prudència financera La dimensió del grup Ajuntament de Barcelona i els seus organismes i entitats depenents, tant en nombre com en la magnitud dels recursos econòmics i financers gestionats, fa necessari adequar els mecanismes de coordinació i integració economicofinancera entre l’Ajuntament i els seus organismes, així com establir els procediments necessaris que permetin complir amb les disposicions contingudes en la legislació esmentada. Conseqüentment, i fent ús de les atribucions que tinc conferides per l’article 13 de la Carta Municipal de Barcelona, disposo: Establir el règim de tramitació dels expedients per a l’aprovació d’operacions de finançament dels organismes i entitats depenents de l’Ajuntament de Barcelona. 1. Àmbit subjectiu Les disposicions contingudes en aquest Decret són d’aplicació als ens depenents de l’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb les estipulacions previstes en el Real Decret 1463/2007, de 2 de novembre. En particular, es consideren els següents ens: a) Els organismes autònoms locals. b) Les entitats públiques empresarials. c) Les societats mercantils en les que l’Ajuntament o els seus ens depenents participin en el seu capital social, directament o indirectament de forma majoritària, o bé exerceixin el control. Per control s’entendrà que concorri alguna de les següents circumstàncies: – Que disposi de drets de vot majoritaris en la societat, bé sigui directament o bé mitjançant acords amb altres socis de la societat. – Que tingui dret a nomenar o destituir la majoria dels membres dels òrgans de govern de la societat, bé sigui directament o bé mitjançant acords amb altres socis de la societat. NÚM. 12 20-4-2016 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 2323 – Que l’administrador únic o la majoria dels membres del consell d’administració de la societat, hagin estat designats per l’Ajuntament o els seus ens dependents. – Als drets de vot, nomenament o destitució citats, s’hi afegiran els que l’Ajuntament, organisme o societat mercantil depenent de l’Ajuntament, tingui a través d’altres societats. d) Els consorcis que l’Ajuntament de Barcelona hagi constituït amb d’altres administracions públiques per a fins d’interès comú o amb entitats privades que persegueixin fins d’interès general, sempre que concorri alguna de les següents circumstàncies: – Que la participació de l’Ajuntament de Barcelona o els seus ens depenents en el consorci sigui majoritària. – Que l’Ajuntament de Barcelona o els seus ens depenents disposi de majoria de vots en els òrgans de govern del consorci. – Que l’Ajuntament de Barcelona o els seus ens depenents tinguin facultat per nomenar o destituir a la majoria dels membres de l’òrgan de govern del consorci. – Que el consorci estigui finançat majoritàriament per l’Ajuntament de Barcelona o els seus ens depenents. – En cas d’igualtat amb altres ens consorciats quant a la participació, l’aportació financera i els drets socials, s’atendrà a l’àmbit territorial on es desenvolupi l’actuació objecte del consorci. e) Les institucions sense ànim de lucre que estiguin controlades o finançades majoritàriament per l’Ajuntament de Barcelona o algun dels seus ens depenents. En cas d’igualtat de participació, d’aportació financera i de drets socials, s’atendrà a l’àmbit territorial on es desenvolupi l’actuació objecte de l’institució. f) Qualsevol altre ens no inclòs en els apartats anteriors que es classifiqui com agent del sector públic local de l’Ajuntament de Barcelona per les institucions amb competència en matèria de comptabilitat nacional (Instituto Nacional de Estadística i Intervención General de la Administración del Estado). 2. Àmbit objectiu Les operacions subjectes als procediments previstos en aquest Decret són les operacions de préstec, crèdit i emissions de deute públic en totes les seves modalitats, els avals i garanties prestats en qualsevol classe de crèdit, les operacions de cobertura de risc, així com qualsevol altra que afecti a la posició financera present i futura de l’entitat. Estan subjectes tant les operacions a curt termini com les operacions a llarg termini. 3. Règim de tramitació dels expedients per a l’aprovació de les operacions incloses a l’article 2 La concertació de qualsevol de les operacions financeres, tant a curt com a llarg termini, incloses a l’article 2 requerirà, quan sigui preceptiu per la legislació vigent, l’aprovació de l’alcalde o del Plenari del Consell Municipal, i, en el cas que no estigui previst per la legislació vigent, l’aprovació de la Comissió de Govern. 3.1 Procediment per a la concertació i formalització d’operacions financeres per part dels ens depenents considerats com a unitat institucional pública de l’Ajuntament de Barcelona en termes de Comptabilitat Nacional (SEC), i classificats dins del Sector d’Administracions Públiques per la Intervenció General de l’Administració de l’Estat (S.13). 2324 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 12 20-4-2016 Els ens que tinguin previst formalitzar qualsevol operació regulada en l’article 2 d’aquest Decret hauran de sol·licitar a la Direcció de Finançament que s’iniciï el procediment per autoritzar aquest endeutament. La Direcció de Finançament, de manera coordinada amb les entitats interessades, serà l’encarregada de negociar amb les entitats financeres les condicions i instruments més adients en la formalització de les operacions d’endeutament dels ens depenents inclosos en aquest apartat. Els expedients d’aprovació de les operacions financeres hauran de tramitar-se des de la Direcció de Finançament i hauran de constar de la següent documentació: a) Un informe justificatiu i detallat de la necessitat de l’operació signat per la gerència de l’entitat peticionaria respectiva, així com, documentació acreditativa de que l’operació ha estat aprovada internament per l’òrgan corresponent de l’ens depenent. b) Un pla de tresoreria (segons el model de l’annex I) elaborat per l’entitat peticionària respectiva. c) Un informe emès per la Intervenció de l’ens en els casos en que sigui preceptiu, d) Un informe tècnic emès per la Direcció de Finançament. 3.2 Procediment per a la concertació i formalització d’operacions financeres per part dels ens depenents considerats com a unitat institucional pública de l’Ajuntament de Barcelona en termes de Comptabilitat Nacional (SEC), i classificats dins del Sector de les Societats No Financeres per la Intervenció General de l’Administració de l’Estat (S.11). Els ens depenents classificats com a Societats No Financeres per la Intervenció General de l’Estat hauran de sol·licitar l’autorització de l’òrgan de Govern corresponent per a la formalització de les operacions regulades en l’article 2 d’aquest Decret. L’esmentada petició d’autorització serà tramesa a la Direcció de Finançament. La sol·licitud haurà d’adjuntar la següent documentació: a) Un informe justificatiu i detallat de la necessitat de l’operació signat per la gerència de l’entitat respectiva, així com, documentació acreditativa de que l’operació ha estat aprovada internament per l’òrgan corresponent de l’ens depenent. b) Un Pla de tresoreria (segons el model de l’annex I). c) Les ofertes de, com a mínim, tres entitats financeres, amb un estudi de les característiques de cada operació i els motius de preferència i elecció de l’operació. d) Altra informació que la Direcció de Finançament consideri necessària. La Direcció de Finançament serà l’encarregada de tramitar l’aprovació de l’expedient per part de l’òrgan competent. L’esmentat expedient serà completat amb un informe d’Intervenció i un informe tècnic emès per la pròpia Direcció de Finançament. NÚM. 12 20-4-2016 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 2325 4. Principi de Prudència Financera Tal i com s’estableix en la modificació del text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Real Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, establerta pel Reial Decret-Llei 17/2014, de 26 de desembre, de mesures de sostenibilitat financera de les Comunitats Autònomes i Entitats Locals i altres de caràcter econòmic, totes les operacions que subscriguin les Corporacions Locals estan subjectes al principi de prudència financera definit per la Secretaria General del Tresor i Política Financera. La Resolució de 31 de juliol de 2015 de la Secretaria General del Tresor per la que es defineix el principi de prudència financera aplicable a les operacions d’endeutament i derivats de les comunitats autònomes i entitats locals, estableix que totes les Entitats locals, així com la resta d’entitats, organismes i ens depenents inclosos en el sector d’Administracions Públiques no es poden finançar per sobre del cost de finançament de l’Estat incrementat en el diferencial que correspongui segons el tipus d’administració. L’Ajuntament de Barcelona, i concretament la Direcció de Finançament, vetllarà per l’aplicació del principi de prudència financera en el conjunt del seu sector públic. 5. Tramesa de documentació i seguiment de les operacions 5.1 Acord d’aprovació El certificat de l’acord de l’òrgan de govern competent en el qual s’aprova l’operació d’endeutament corresponent serà tramés per la Direcció de Finançament a l’ens corresponent. 5.2 Contracte Els organismes i entitats hauran de trametre a la Direcció de Finançament una còpia del contracte signat. 5.3 Informació periòdica de les operacions formalitzades En el termini dels deu primers dies de cada mes, totes les entitats a què fa referència l’article 1 hauran de trametre a la Direcció de Finançament la següent informació relativa a aquestes operacions en el darrer dia del mes anterior. a) Informació relativa a les operacions d’endeutament, tant a curt com a llarg termini, avals i garanties prestades i operacions de cobertura de risc. S’haurà d’aportar la informació segons el model de l’annex II, i que en qualsevol cas, ha de contenir la següent informació: Tipus d’operació; Import nominal; Saldo viu a la data de tancament del mes anterior; Entitat o entitats prestadores; Destí dels recursos; Data del contracte i data d’entrada en vigor de l’operació, en cas de ser diferent; Data de venciment, Termini de reembors amb indicació dels períodes de carència, en cas d’haver-n’hi; Tipus d’interès amb indicació de l’índex de referència en cas de ser tipus variable; Garanties prestades i Comissions de qualsevol tipus i altres despeses. b) Informació relativa al saldo viu dels arrendaments financers o lísing, facturatge sense recurs i confirming o facturatge invers amb post finançament. A efectes informatius s’entén per facturatge invers amb post finançament (o confirming) aquell cas en que una entitat del sector públic, titular d’una obligació comercial amb un proveïdor, dona la instrucció de pagament a un banc en una determinada data arribada la qual, s’exerceix una opció d’ajornar el termini de pagament al banc. Així doncs, haurà de reclassificar-se com a deute financer quan l’abonament de l’empresa pública al banc es fa en data posterior al venciment de l’obligació comercial (data en la qual el banc fa l’abonament al proveïdor), assumint un pagament en concepte de penalització o interessos, pel finançament. Així mateix, per facturatge sense recurs s’entén aquell cas en que un proveïdor, titular d’un deute comercial amb una entitat del sector públic, transfereixi totalment i de forma irrevocable i sense recurs al cedent el seu crèdit a una entitat financera, el deute de l’entitat pública, comptabilitzat inicialment com a deute 2326 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 12 20-4-2016 comercial, haurà de reclassificar-se com a deute financer quan tinguin lloc les dues condicions següents: - Que hagi desaparegut qualsevol obligació de pagament de l’entitat del sector públic enfront del proveïdor. - Que l’entitat financera manqui de recurs (directe o indirecte) enfront del proveïdor, en el cas de que l’entitat del sector públic no compleixi amb la seva obligació de pagament en termini. c) Informació relativa al saldo viu en concepte de targetes de crèdit, titularitat de l’entitat depenent. d) Informació relativa als acords de patrocinis amb entitats financeres a càrrec de l’entitat depenent. En qualsevol moment la Direcció de Finançament podrà sol·licitar qualsevol altra informació necessària que permeti complimentar la documentació a presentar per l’Ajuntament de Barcelona a les autoritats competents en matèria de tutela financera. La Direcció de Finançament de l’Ajuntament de Barcelona serà l’encarregada de presentar davant de les autoritats competents en matèria de tutela financera la informació que estableix la legislació vigent relativa a les operacions de finançament regulades en el present Decret. Disposició derogatòria Aquest Decret substitueix i deixa sense efecte el Decret de l’Alcaldia de 24 de gener de 2008 relatiu al règim de tramitació dels expedients per a l’aprovació d’operacions de finançament dels organismes i entitats depenents de l’Ajuntament de Barcelona. Barcelona, 8 d’abril de 2016. L’alcaldessa, Ada Colau i Ballano. ANNEX II Model comunicació operacions financeres Tipus d'operació: Línia de crèdit Préstec Aval Arrendament financer Data de contractació: __/__/____ (dd/mm/aaaa) Data d'entrada en vigor, en cas de ser diferent: __/__/____ (dd/mm/aaaa) Entitat prestadora: ________ Import principal: Data de tancament del darrer mes: (dd/mm/aaaa) Capital disposat en la data de tancament del darrer mes: Capital disponible en la data de tancament del darrer mes: NÚM. 12 20-4-2016 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 2327 Tipus d'interès: Fix Nominal: Variable Índex de referència: Marge: % Comissions i altres despeses: Obertura: % / € Disponibilitat: ___ % / ____€ Altres: .................................................. % / ____€ Sistema d'amortització: Francès Amortització lineal Amortització al venciment Altres: ................................. Anys de carència: Data primer venciment: __/__/____ (dd/mm/aaaa) Data últim venciment: __/__/____ (dd/mm/aaaa) Garanties atorgades: Aval Hipotecaria Altres:....................... Principal Interessos Import garantit al tancament del darrer mes: ________,__ € Destí dels recursos: Barcelona, XX de XX de XXXX 2328 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 12 20-4-2016 ANNEX I - PLA DE TRESORERIA ENTITAT: GENER FEBRER MARÇ ABRIL MAIG JUNY JULIOL AGOST SETEMBRE OCTUBRE NOVEMBRE DESEMBRE TOTALS SALDO CAIXA INICIAL 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 Total Cobraments 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 Concepte 1 Concepte 2 Concepte 3 Concepte 4 … Total Pagaments 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 Concepte 1 Concepte 2 Concepte 3 Concepte 4 … Cash Flow Financer 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 Disposicions Amortitzacions Finançament 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 SALDO CAIXA FINAL 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 DATA: Nom, càrrec i signatura