22 Butllet’ 31 Les sales del Muhba es distribueixen entre diversos espais patrimonials que componen, entre tots, un relat històric coral i, alhora, articulat de Barcelona. Com la majoria de museus de ciutat d’Europa, el Muhba té els espais repartits pel teixit urbà. Enguany s’han refet els dedicats a la ciutat visigoda i al call dels jueus, s’han obert sales del Museu al Turó de la Rovira i a Fabra i Coats i s’ha inaugurat una visió experimental de la capital contemporània a Oliva Artés. Segueix ara Vil·la Joana, amb la trajectòria de Barcelona com a ciutat literària, i ja es treballa en les sales sobre el món del treball, a Fabra i Coats, i en la versió estable de la formació de la metròpoli, a Oliva Artés. En l’horitzó del 75è aniversari del Museu el 2018 convé, sobretot, repensar la seu de Plaça del Rei com a casa i àgora de la història per als barcelonins i els visitants, amb una exposició de síntesi efi caç a la Casa Padellàs, la consolidació del Centre de Recerca i Debat i un nou tractament del conjunt patrimonial. DESEMBRE DE 2015. ANY VIII. NòM. 31 L’horitzó del 75è aniversari Vista nocturna de la Plaça del Rei des de les galeries de Casa Padellàs © M U H B A (A utor: P atrick Faigenbaum ) 2 MUHBA Butllet’ 31 | 2015 EL PROGRAMA DEL MUSEU VIL·LA JOANA. HISTÒRIA, CIUTAT I LITERATURA La Vil·la Joana, a Vallvidrera, és la darrera casa que va acollir l’escriptor Jacint Verdaguer. Verdaguer, malalt, l’havia triada per trobar-hi repòs i guariment, però hi acabà els seus dies el 10 de juny de 1902. Vora la ciutat de Barcelona, enmig d’un paisatge boscós, Vil·la Joana semblava marcar i resoldre in extremis un gest insistent en el darrer Verdaguer: la indicació de la nostàlgia de la casa, de la necessitat d’habitar, de la convicció (mai no afeblida en Verdaguer) que ser al món vol dir habitar. D’aleshores ençà, un sòlid consens ciutadà, en qualsevol cas, ha fet de la Vil·la Joana la casa de Verdaguer que hem rebut com a llegat: el lloc de memòria verdague- riana i alhora l’eloqüent recordatori del valor col·lectiu de la imaginació i de la paraula literàries. Així, és també com a casa de la literatura que propo- sem de repensar Vil·la Joana; com un espai que apel·la al valor de la paraula com a casa comuna i, en particular, al de la paraula literària en les seves singulars capacitats cognoscitives i realitzatives i en la seva condició d’ins- trument decisiu per a la construcció simbòlica de la ciutat contemporània. A grans trets, la museografia en curs té fixat com a primer propòsit fer memòria, a través dels usos successius de l’antic mas Ferrer i actual Vil·la Joana, de les característiques de la dialèctica entre Barcelona i Collsero- la. Vol mostrar el llarg comerç entre la ciutat i el seu entorn natural, el pas de l’espai rústic a l’espai contempora- ni cada cop més accessible i proper, susceptible d’esdevenir urbanament funcional, subsidiari o tributari, de la ciutat que té a l’altra banda dels tu- rons; un locus amœnus adient al lleure o a l’ús residencial exclusiu, o als usos terapèutics o educatius –per a Verda- guer i, després, per als infants de les escoles especials de Vil·la Joana. El segon objectiu és incidir en el valor de la literatura com a capital simbòlic imprescindible de les societats con- temporànies, constitutiu en particular de la configuració de l’espai urbà, tal com mostra molt precisament el cas de Barcelona, amb la intervenció estel·lar de Verdaguer. Quant al discurs específic sobre Ver- daguer, en primer lloc vol centrar-se a considerar-lo com a nòdul singular on conflueixen un feix significatiu de fenòmens, episodis i atributs de què el poeta i la seva obra són alhora agent i escena. Concretament, es tracta de mostrar Verdaguer, d’una banda, com a agent dels programes de producció simbòlica de la Re- naixença, de la nova Barcelona, del nou patriciat urbà (dels López, dels Güell…) i de l’Església militant del vuit-cents; de l’altra, com a obser- vador colpit i inquiet del mal social que finalment es rebel·la contra el poder i decideix acusar. A més, vol servir la memòria del pas de Verda- guer per Vil·la Joana mitjançant un tractament museogràfic específic de restitució dels espais i objectes que, preparats ex professo per a l’estada de Verdaguer, van ser testimonis dels seus darrers dies. I finalment, vol subratllar la força extraordinària de la seva figura pública, perdurable a través de projeccions de tota índole i d’una posteritat que no ha deixat de ser fecunda entre lectors, creadors i estudiosos. L’herència de Vil·la Joana és part d’aquesta rica posteritat a què la mu- seografia en curs confia també retre servei. Una herència, ha estat dit, sempre és una tasca. Josep M. Domingo Universitat de Barcelona Comissariat de Vil·la Joana A u to r d e sc o n e g u t Enterrament multitudinari de Jacint Verdaguer, 13 de juny de 1902. Pas de la carrossa fœnebre per la Rambla de Barcelona. 3MUHBA Butllet’ 31 | 2015 Aquest any ha tingut lloc el doble Simposi Internacional Barcelona- París: relacions intel·lectuals i capitals culturals, amb una primera part al maig a Barcelona, al MUHBA, i una segona part a l’octubre, a l’Institut d’Études Avancées de París. L’objectiu d’aquest simposi –que ha estat l’acti- vitat central del Màster UB-MUHBA Barcelona-Europa: Literatura i Història Comparada dels Intel·lectuals, aquest curs passat– era estudiar i donar a co- nèixer les relacions intel·lectuals entre Barcelona i París, en el període 1875- 1975, des del punt de vista de la litera- tura comparada, la història comparada dels intel·lectuals i la història cultural de les ciutats. Amb aquest objectiu s’han reunit més de 40 investigadors a les dues ciutats, i aviat apareixerà el llibre que reunirà totes les ponències. París, el segle XIX i part del XX, va ser una referència ineludible per Barcelo- na, fins al punt que va marcar profun- dament el seu model urbà, de ciuta- dania i de camp literari i intel·lectual. La major part dels grans escriptors catalans han passat en algun moment per París, com a corresponsals, com a viatgers, o com a exiliats, i han desprès de la capital de França una visió del que hauria de ser Barcelona –o del que hauria de defugir. A més, la literatura catalana s’ha definit, durant una gran part de la seva història i de manera molt profunda, amb relació a la litera- tura francesa: lectures, debats literaris i fonaments ideològics d’irradiació pari- senca han tingut a Barcelona un ressò i un desenvolupament específics. Per la seva banda, no són pocs els escrip- tors francesos amb estades a Barcelona que mereixen ser contextualitzades i estudiades. París i Barcelona articulen dues maneres diferents i complemen- tàries de ser capital cultural, és a dir, d’acumular un capital simbòlic que els atorga una funció central i ordenadora del seu camp nacional i de la seva posició internacional. Barcelona és una capital cultural euro- pea en transició. Moltes iniciatives culturals dels anys proppassats, en aquesta ciutat, s’han caracteritzat per confondre la internacionalització de la imatge de Barcelona amb la interre- lació entre camp local i internacional. Cal un canvi d’enfocament, que també està lligat a un canvi generacional i a una reflexió sobre les condicions de ciutadania. Només des d’aquesta refle- xió ciutadana –que vinculi el present amb el seu llegat– es podrà inaugurar una altra temporalitat per a Barcelona com a capital cultural. Per això cal assenyalar el projecte Vil·la Joana - Casa Verdaguer de Literatura, impulsat pel MUHBA, com una de les iniciatives més importants i innova- dores dins del panorama de la idea de capitalitat cultural. Lluny del centre, a Collserola, la residència on va morir Verdaguer ofereix una perspectiva ge- nerosa de tota la ciutat, que inclou els morts i els vius, el llegat, el present i el futur. El fet que aquest projecte incor- pori explícitament totes les dimensions de la condició de capitalitat cultural –local, nacional, universal– significa un canvi substancial de plantejament, que té en la recerca, i no només en la promoció, els seus fonaments. La idea podria, a més, veure’s reforça- da pel reconeixement de Barcelona com a Ciutat Creativa Unesco de la Literatura. Aquestes dues iniciatives constitueixen una aposta molt seriosa i a llarg termini. En el cas de MUHBA- Vil·la Joana, impulsant un centre de recerca i debat sobre la relació entre literatura i ciutat i, des d’aquesta, cap a la literatura universal. En el cas de la condició de Ciutat Creativa Unesco de la Literatura, pel que té de reconeixe- ment d’una estructura en què el llibre literari –i el llibre en general– tenen un paper fonamental en la vida ciutadana. Antoni Martí Monterde Director del Màster UB-MUHBA Barcelona-Europa: Literatura i Història Comparada dels Intel·lectuals EL PROGRAMA DEL MUSEU BARCELONA CAPITAL LITERÀRIA I EL MUSEU La Rambla. Diada de Sant Jordi, 2015. A d ri ˆ G o u la EL PROGRAMA DEL MUSEU 4 MUHBA Butllet’ 31 | 2015 LA PROGRAMACIÓ ‘DE PROXIMITAT’ A LA SEU DEL MUSEU AL PARK GÜELL Des que l’octubre del 2013 s’instau- rà el nou sistema de gestió del Park Güell, que comporta el tancament de la zona monumental durant el dia, el MUHBA, amb la col·laboració de B:SM, ha organitzat tot un seguit d’activitats gratuïtes amb la voluntat que els ciutadans de Barcelona po- guessin fer més seu el parc. Des del final de gener del 2014 i fins al final de març del 2015, dins el re- gistre Gaudir més Bcn, gairebé cada dissabte es va oferir gratuïtament un itinerari guiat: La primera balcona- da de Barcelona. La ciutat vista des dels Tres Turons. La ruta mostrava el creixement de la ciutat i s’iniciava al turó de la Rovira, travessava el Park Güell cap a la font de Sant Salvador d’Horta, i acabava al pont de Vall- carca; 575 persones van seguir aquest itinerari guiat. També des del 2014 el MUHBA va obrir la Casa del Guarda durant la celebració de la Nit dels Museus. El 2014 es va oferir un espectacle nocturn similar a les celebracions que es feien al Park Güell a principi del segle XX. Amb el títol Alè. Música, dansa i literatura a la Barcelona dels anys 20, els assistents, 248 ciu- tadans, van poder gaudir de les peces de joventut per a piano de Manel Blancafort, interpretades per Blanca Soler i acompanyades per Marc Egea amb la viola de roda i el taragot. El cos de dansa de l’esbart d’Arenys de Munt, dirigit per Carles Marpons, va il·lustrar les peces musicals, i l’actriu Gemma Sangerman va donar veu als literats que han escrit sobre aquest indret: Rusiñol, Rodoreda i Carner. Les portes obertes a la Casa del Guar- da organitzades la mateixa nit, de dos quarts de deu a la una de la matina- da, van congregar 351 persones. La Nit dels Museus del 2015, a la visita a la Casa del Guarda, per la qual van passar 432 persones, s’hi va afegir un itinerari guiat, Gaudí Insòlit, que explicava la urbanització del parc. L’estiu del 2014 es van celebrar els Vespres musicals al Park Güell. Tots els divendres del mes de juliol cantants, músics i rapsodes van inter- pretar obres de la literatura catalana que tenien com a tema principal la ciutat de Barcelona: Vinyoli, Ver- daguer, Espriu, Maragall i d’altres, interpretats per Gemma Sangerman, Oriol Romaní, Xavi Múrcia, Dídac Rocher i Alfons Encinas. Els especta- cles els van seguir 587 persones. La proposta de l’estiu del 2015, en canvi, a més de visites comentades a la Casa del Guarda, que van seguir 156 persones, va consistir a oferir dos itineraris guiats el mes de juliol: Barcelona 1902. La urbanització de la muntanya pelada i La conquesta dels Turons, que van ser seguits per 139 persones. A la primavera, tant l’any 2014 com el 2015, es va portar a terme una acti- vitat adreçada a les escoles bressol de Gràcia, “Trencadís de sons i colors”, amb la col·laboració del Districte, Agenda 21 i B:SM. Va portar al Park Güell 486 infants d’1 i 2 anys i els seus acompanyants, en una activitat que es treballava primer a l’aula i que després recorria el parc de la mà d’un grup de músics i d’una ballarina. Els mesos de febrer i març del 2015 es va fer la primera sèrie de conferències emmarcades dins el títol de Vespres al Park Güell, amb una xerrada sobre la restauració de la Casa del Guarda, a càrrec d’Anna Ribas i Carme Hosta, i una altra d’Albert Cuchí sobre l’aigua al Park Güell, amb l’assistència de 48 persones. Els mesos de novembre i desembre tindran lloc dues conferèn- cies més. En la primera es presentarà el nou itinerari Balconada/BCN recollit en la Guia d’Història Urbana núm. 18 del MUHBA, a càrrec de Jordi Ramos i Joan Roca, mentre que la segona tractarà de la cultura i el lleure al Park Güell al llarg del temps i anirà a càrrec de Mireia Freixa i Mar Léniz. Fins a la tardor de 2015 gairebé 3.000 barcelonins han pogut gaudir d’alguna de les activitats gratuïtes que s’han organitzat al Park Güell i es calcula que a final d’any en seran encara uns quants més. Teresa Macià Bigorra MUHBA A u to r: M — n ic a M a rt ’n e z Vespres musicals al Park GŸell, juliol de 2014. EL PROGRAMA DEL MUSEU 5MUHBA Butllet’ 31 | 2015 AL RESCAT DE LES BOTIGUES HISTÒRIQUES QUE ES TANQUEN © M U H B A ( A u to r: J o se p B ra c o n s) Entre els últims mesos de l’any 2014 i el començament del 2015 hem as- sistit a tancaments o a l’anunci de canvis significatius que han afectat botigues de Barcelona com El In- dio del carrer del Carme, la filatèlia Monge i la bomboneria Fargas de la plaça de la Cucurulla, el Colmado Quílez de la rambla Catalunya amb Aragó, l’encisadora botiga El Ingenio del carrer Rauric, Musical Empori- um, que es trobava a Canaletes, Pa- raguas Carballo, al carrer Pau Claris, o Vinçon, al passeig de Gràcia. I també llibreries com Catalònia, o, més recentment, La Formiga d’Or o Negra i Criminal. Són unes quantes botigues, al cap i a la fi, entre les moltes que es van tancant i obrint cada dia a Barcelona, al centre i als barris, però per la seva significació han generat molt debat, i han es- devingut testimonis rellevants d’un procés que té un abast molt impor- tant i que, sens dubte, concerneix de ple la història urbana. Des de la perspectiva del MUHBA interessa reflexionar sobre la globali- tat d’aquest procés, assajant-ne una lectura des del punt de vista de la història urbana. Els resultats ens hau- rien de permetre definir algunes ac- tuacions en l’àmbit de les col·leccions que serveixin per documentar-lo museogràficament i patrimonialment amb tots els seus matisos i deriva- cions. El comerç, les botigues i la senyalètica comercial són, al cap i a la fi, un dels temes habituals en la gran majoria de museus de ciutat euro- peus i el MUHBA ja en té, a les seves col·leccions, alguns elements tan no- tables com els vitralls de la farmàcia Sastre i Marquès, de Puig i Cada- falch, o diverses parades dels mercats de Santa Caterina i Sant Antoni, entre les quals l’extraordinària parada modernista que ara mateix es troba exposada a MUHBA Oliva Artés. Independentment del procés de re- flexió que és obert, ha calgut actuar d’urgència davant de la imminèn- cia d’alguns tancaments. Ens hem apropat a la gran majoria de boti- gues «emblemàtiques» que anaven tancant i els hem plantejat l’interès del MUHBA per recollir-ne testimo- nis. Val a dir que l’acollida ha estat sempre favorable, però els resultats han estat variables, perquè no sem- pre els seus responsables estaven en condicions de satisfer les nostres peticions. O nosaltres d’assumir els condicionants que se’n derivaven. Volem destacar i agrair la receptivitat que vam trobar a Vinçon, que de moment ha permès incorporar a la col·lecció del MUHBA un dels seus emblemàtics rètols de neó. Menys ressò públic va tenir el tancament de la botiga Rifé Electrónica del carrer Aribau, que tanmateix ens ha aportat un magnífic rètol que amb el seu grafisme reflecteix un concepte, molt dels anys setanta, d’allò que aleshores era l’electrònica. Les actuacions que hem dut a terme arran del debat obert pel tancament d’aquests establiments històrics o emblemàtics obeeixen a la voluntat del Museu de fer créixer la col·lecció contemporània, i de fer-se ressò de les demandes i els debats socials. Però és també propi de la nostra política de col·leccions prestar atenció a nous pa- trimonis i eixamplar la mirada sobre els temes de debat, aportant-hi nous elements per tenir en compte. Per això és imprescindible teixir i reforçar una xarxa de complicitats arreu de la ciutat que reverteixi en una col·lecció diversa i àmpliament representativa. L’experiència acumulada arran del tancament de les botigues històriques ha estat molt positiva en aquest sentit. Josep Bracons i Clapés MUHBA Rtol llumin—s de lÕantiga botiga Vinon, 2015. EL MUSEU PER DINS 6 MUHBA Butllet’ 31 | 2015 ELS PRIMERS PAGESOS: LA PREHISTÒRIA A LA PLANA DE BARCELONA La prehistòria al pla de Barcelona és un fenomen de gran envergadura però de descoberta recent. Fins a l’inici de la dècada de 1990 les notícies sobre el passat remot de Barcelona eren es- parses i no permetien caracteritzar de forma consistent cap horitzó d’ocu- pació prehistòrica d’aquest territori. El panorama va canviar quan, entre 1989 i 1992 i de resultes dels progra- mes de regeneració urbanística ende- gats per l’Ajuntament de Barcelona amb la finalitat d’esponjar i sanejar Ciutat Vella, els grans projectes de promoció d’obra pública van produir importants remocions del subsòl en diversos solars prop del monestir de Sant Pau del Camp. El reconeixement del jaciment neolític i de l’edat del bronze en el solar de l’antiga caserna de la Guàrdia Civil de Sant Pau del Camp fou un dels esdeveniments més importants de l’arqueologia prehis- tòrica de Catalunya. De llavors ençà, les descobertes materials de la prehis- tòria s’han anat succeint, no només a Ciutat Vella sinó també a altres àrees de Barcelona, de manera que a hores d’ara les evidències d’ocupació huma- na intensiva del pla de Barcelona des del VI mil·lenni són incontestables. Any rere any, el gruix de testimonis materials, recerques i informació dis- ponible dels primers assentaments és més gran. Els resultats de les recerques portades a terme han estat parcialment publi- cats, bé en el cicle de la Tribuna d’Arqueologia, bé en revistes cientí- fiques o en congressos especialitzats de diverses disciplines. Els anuaris d’arqueologia han anat donant comp- te de les intervencions arqueològiques que s’han fet cada any i, com a pri- mera síntesi del revelador jaciment de Sant Pau, l’any 2008 el número 4 de la revista Quarhis del Museu d’Història de Barcelona publicava un complet treball de la mà de diver- sos investigadors, que suposava una aproximació a l’hàbitat, la tecnologia, l’aprofitament dels recursos naturals, les pràctiques agrícoles i ramaderes, les pràctiques funeràries i les caracte- rístiques antropològiques d’aquestes primeres comunitats prehistòriques. Posteriorment, la investigació ar- queològica ha continuat avançant, ha crescut el nombre de jaciments prehistòrics coneguts i el registre arqueològic ha proporcionat moltes més dades que han estat estudiades o estan en procés d’estudi, i que merei- xen ser donades a conèixer. A més, el gruix de la informació generada és tal que convé sistematitzar els re- sultats i articular un relat historiogrà- fic global per a la prehistòria de Bar- celona, que al seu torn contribueixi a la caracterització, per exemple, del procés de neolitització de la Mediter- rània occidental. En aquest context, el Museu d’Histò- ria de Barcelona, amb la col·laboració del Departament de Prehistòria de la Universitat Autònoma de Barcelona i del Servei d’Arqueologia municipal, està preparant per a la primavera del 2016 una exposició i una publicació de la sèrie Documents del MUHBA, dedicades a les primeres comunitats de pagesos i ramaders establerts al pla de Barcelona. Miquel Molist, catedràtic de Prehistòria de la UAB, i Anna Gómez, doctora en prehistòria del mateix equip, que des de fa anys dirigeixen un projecte d’estudi multi- disciplinari sobre la prehistòria al pla de Barcelona, en són els comissaris i coordinadors científics. Però el pro- pòsit d’aglutinar recerques i sintetit- zar els resultats no seria possible sense les valuoses aportacions d’un consi- derable nombre d’arqueòlegs i espe- cialistes en diverses disciplines, els treballs dels quals seran recollits en els formats públics d’aquest projecte. La domesticació de plantes i d’ani- mals és una innovació que es va produir al Pròxim Orient fa uns 10.000 anys, i va arribar a l’occi- dent del Mediterrani fa uns 6.500 anys. L’exposició i la publicació que l’acompanyarà es faran ressò dels testimonis que hi ha al pla de Barce- lona dels grups humans que s’hi van establir, i que havien adoptat l’agri- cultura i la ramaderia com a forma de subsistència. Foren els artífexs de la primera gran transformació del paisatge, i constitueixen les primeres comunitats d’humans que, de forma estable, van ocupar i explotar el terri- tori barceloní. Mònica Blasco MUHBA Excavaci— en el solar de lÕantiga caserna de la Guˆrdia Civil de Sant Pau del Camp, 1990. S e rv e i d ÕA rq u e o lo g ia d e B a rc e lo n a EL MUSEU PER DINS 7MUHBA Butllet’ 31 | 2015 LA CIUTAT I EL TREBALL: EL RELAT DEL MUHBA A FABRA I COATS Aproximació al projecte Des del moment de la recuperació per a la ciutat del recinte fabril de l’empresa Fabra i Coats a Sant Andreu de Palo- mar, el Museu d’Història de Barcelo- na, ha estat treballant per establir-hi les sales dedidaces a la història de la ciutat des del treball, amb tres grans objectius: • Traçar, i alhora reivindicar, la con- tinuïtat de la trajectòria comercial i industrial de la vila, des de la Bar- cino romana, passant per la ciutat medieval, moderna i industrial fins a arribar a la Barcelona «postindus- trial» dels nostres dies. • Posar en primer pla la importància dels factors de naturalesa social: la transmissió dels coneixements, dels valors i de les formes d’organització del treball que, en cadascuna de les etapes, expliquen una part impor- tant de l’èxit econòmic de la ciutat. • Fer aquesta tasca en connexió amb la ciutat, tant pel que fa al patrimoni museístic des del punt de vista més clàssic (fàbriques, mà- quines, objectes i documents), com pel que fa al contacte amb les en- titats que actualment treballen en aquest àmbit. Per què la Fabra i Coats? Un projecte d’aquesta dimensió i am- bició requereix un punt d’ancoratge a Barcelona que, per ell mateix, faci evident les idees força que animen la iniciativa. La potència del patrimoni industrial de la Fabra i Coats, la im- portància de la trajectòria industrial de l’empresa, el seu impacte social, i la pervivència, encara avui dia, a través dels Amics de la Fabra i Coats i altres entitats, de lligams vius i fructífers en- tre la memòria de l’empresa i el veïnat, ens proporcionen aquest arrelament, ben profund, a la ciutat. De l’estudi de cas a la refl exió gene- ral. Dels treballadors al treball Si l’espai de Can Fabra és ben apropiat per acollir les sales del MUHBA dedi- cades al món del treball a Barcelona, també és cert, però, que la visió d’aques- ta iniciativa transcendeix àmpliament la trajectòria d’una sola empresa. Ben a prop de Can Fabra hi haurà, per exem- ple, una altra empresa cabdal: La Ma- quinista, que compta amb l’espai de la Fundació la Maquinista i Macosa. Per aquest motiu és necessari partir d’un marc conceptual global que ens permeti apropar-nos al treball, amb la màxima ambició i des de diferents perspectives: el treball com a institu- ció històrica, és a dir, com un tipus de relació entre individus regulada per costums, hàbits o lleis; també les condicions de treball, enteses en un sentit molt ampli, que en cada mo- ment històric donen contingut a la institució laboral, i finalment les di- nàmiques que afecten la institució del treball i modelen en cada moment les condicions que s’hi donen. Hem parlat molt de treball, però i els treballadors? Un dels riscos d’utilitzar un aparell metodològic elaborat és per- dre’s en sofisticades elucubracions teò- riques i oblidar-nos dels subjectes, dels protagonistes del fenomen que estudi- em: els treballadors. Per aquest motiu el nostre enfocament partirà de la realitat que el Museu té més a prop: estudis de casos concrets, aspectes ja treballats de la història de múltiples empreses de la ciu- tat, que posaran noms i cognoms a les problemàtiques analitzades i –això sí– serviran com a trampolí per impulsar la nostra reflexió i obrir el focus: en l’espai, a tota Barcelona i si s’escau al món, i en el temps, tant cap al passat com, partint del nostre present, cap al futur. Aquest plantejament, que prioritza la reflexió per sobre de l’explicació, ha d’obrir-se a la ciutadania, integrant les iniciatives i inquietuds al voltant del treball que apareixen a la ciutat de Bar- celona i incitant i impulsant la discus- sió i el debat. Alhora posarà en valor el patrimoni industrial de Barcelona i, tot partint de la Fabra i Coats, anirà tei- xint una teranyina de relacions amb la resta del patrimoni industrial barceloní, donant-li visibilitat i permetent-ne una millor contextualització i comprensió. I encara més, un «museu taller» Actualment, a les instal·lacions de Can Fabra es guarden els arxius docu- mentals de l’empresa i també els fons d’objectes de la societat recuperats en el seu moment pels Amics de la Fabra i Coats i el MUHBA. Ambdós fons són extraordinàriament rics i extensos. Les noves instal·lacions del Museu són l’entorn ideal per continuar el procés de custòdia, catalogació, ordenació i posada en valor de tot aquest patrimo- ni, assumint així la funció de «museu taller» que generarà la seva pròpia di- nàmica de creació de coneixement i que ha de permetre enriquir els focus d’atenció del futur Museu. Pere Colomer i Roma Historiador A u to r d e sc o n e g u t ÒRemendadoresÓ de xarxes de pesca. Fabra i Coats, Sant Andreu, 1962. TEMA CENTRAL 8 MUHBA Butllet’ 31 | 2015 PER UN MUSEU DE LA CIUTADANIA EXPRESSAR LA PERIFÈRIA, RETEIXIR EL CENTRE I RELATAR LA CIUTAT Els museus de ciutat van néixer per custodiar i mos- trar objectes provinents de la modernització, tant arqueològics com artístics, com a contrapunt que legitimava en el passat històric les elits de la ciutat. Quan van disminuir els sventramenti i les operacions urbanístiques als nuclis antics es van fer més curoses, i quan la modernitat ja havia fet un bon camí, un gran nombre d’aquests museus van caure en un llarg període d’estancament. Així fou fins que, en les dar- reres dècades, en bona mesura pel seu potencial per a la representació d’una ciutadania molt més plural i diversa, els museus de ciutat han ressorgit amb molta força com a museus dels ciutadans. El museu es con- verteix així en representació col·lectiva urbs endins i en portal renovat de la ciutat per als visitants. El MUHBA ha estat ben present en aquesta refor- mulació dels museus de ciutat com a miralls i am- baixadors de les respectives metròpolis a través de la City History Museums and Research Network of Europe, la xarxa creada i liderada pel nostre museu. La Declaració de Barcelona, que presentàvem en el Butlletí número 29, ha aconseguit un ampli ressò i fa poc fou publicada pel CAMOC, la secció de museus de ciutat de l’ICOM. La tasca que han dut a terme en els darrers anys l’equip i els col·laboradors del Museu ha permès, malgrat la limitació dels recursos disponibles, un gran salt endavant en la construcció d’un relat coral de Barcelona, arrelat als seus barris i alhora ben arti- culat. Així s’han consolidat, enguany, les visions de la ciutat tardoantiga, al conjunt episcopal al subsòl de la plaça del Rei; de la història medieval, vista des del Call; i també l’apunt sobre la potència industrial a la sala de calderes de Fabra i Coats (en espera de poder-hi relatar la ciutat des del món del treball); i el retrat de la ciutat que va viure al límit sota les bom- bes de la Guerra Civil i del barraquisme de postguer- ra, al turó de la Rovira. Aquest salt endavant ha estimulat la innovació me- todològica, tant en el relat històric com en les col- leccions i la restauració d’edificis, i també en les apos- tes museològiques. A MUHBA Oliva Artés s’ha optat per assajar una nova fórmula de museu laboratori en la presentació de la metròpoli contemporània, amb l’exposició estable Interrogar Barcelona. De la indus- trialització al segle XXI, que hi romandrà fins que es reprenguin les obres. Ben aviat MUBHA Vil·la Joana s’incorporarà a aquest teixit, amb una aproximació en múltiples registres a la ciutat construïda des de la literatura i des de la paraula (Vil·la Joana no és tan sols un lloc on va viure Jacint Verdaguer, sinó també una escola pionera en la conquesta de la paraula per a infants sords, cecs i amb altres dificultats). Ens disposem a emprendre ara un nou salt endavant en la consolidació del Museu com a mirall i portal de la ciutat. L’aposta és que el MUHBA pugui posar-se de llarg en la celebració dels seus 75 anys el 2018/19, com a punt de trobada de tothom amb la ciutat i amb la seva història i memòries. Construir ciutadania i atendre el turisme no han de ser dos camps separats, sinó que cal combatre el risc de potenciar una dualit- Liverpool, Hèlsinki, Viena, Stuttgart, Frankfurt, Cracòvia i Copenhaguen, entre altres. No són poques les grans ciutats europees que estan refent el seu museu d’història i subratllant-ne la presència i la rellevància al cor de la ciutat. En molts casos, la renovació s’emprèn després d’un procés d’extensió urbana d’aquests museus, que han organitzat el seu relat en múltiples espais patrimonials, tant al centre com a la perifèria. ÇPlano de lo que se entiende por Barrio G—tico y las zonas adyacentes. Se indican como realizadas las reformas urban’sticas en proyecto y otras simplemente deseablesÈ, Adolf Florensa, Nombre, extensi—n y pol’tica del ÒBarrio G—ticoÓ, Ajuntament de Barcelona, 1958. TEMA CENTRAL 9MUHBA Butllet’ 31 | 2015 zació empobridora. Cal reformular a fons les pràctiques turístiques. Aquest és en gran manera l’objectiu del postgrau posat en marxa el curs 2015/16 conjuntament amb l’Institut del Teatre: Relat urbà, teoria i pràctica de l’itinerari històric. Queden encara per completar les diverses obres pendents a les seus del museu a la perifèria, amb una «museografia de proxi- mitat» capaç de resultar atractiva alhora als veïns de l’entorn, directament implicats en els projectes, i als visitants de Barcelona in- teressats a allunyar-se dels tòpics turístics. De moment el camí fet sembla que té èxit: començar per la perifèria obliga a reformu- lar moltes coses i ha permès de repensar el MUHBA com a institució museística amb les sales escampades per la ciutat. Però aquest mirall polièdric de Barcelona, en què cada espai patrimonial substancia un relat històric, és una mirada sobre el conjunt i no sols una expressió local; quedaria desdi- buixat si no es planteja alhora una reflexió ambiciosa sobre el nucli antic de Barcelona. La reapropiació ciutadana de Ciutat Vella requereix, d’entrada, ac- tualitzar el patrimoni del districte. El nucli antic és tant l’espai de la Barcino romana i de la capital mer- cantil formada en temps medievals com el bressol de la modernitat industrial, que va tenir a la capital de Catalunya la més gran concentració fabril i obrera de la Mediterrània dins de les seves muralles. Convé, doncs, abordar tant els elements patrimonials del llegat fabril i obrer, principalment als barris de Sant Pere i al Raval, com l’anomenat «Barri Gòtic», al bell mig del qual se situa el Museu, a la plaça del Rei. La reapropiació del Barri Gòtic, cor simbòlic de Barcelona, és fonamental per poder abordar nous relats històrics i noves memòries en la construcció d’una personalitat de Barcelona àmpliament assumi- ble. El Barri Gòtic, impulsat pel noucentisme amal- gamant elements antics i noves construccions −com el pont neogòtic del carrer del Bisbe−, creava una eficaç legitimació historicista del centre de poder de Barcelona. Val la pena de rellegir la síntesi que en féu Adolf Florensa a Nombre, extensión y política del “Barrio Gótico” el 1958. Ara, més de mig segle des- prés, caldria repensar el paper d’aquest espai d’alta densitat simbòlica ideat a principis del nou-cents per tal d’intervenir-hi de manera adient al segle XXI. No és només una qüestió de regulació d’usos, davant la pèrdua ostensible d’habitants i de diversitat d’esta- bliments comercials a què aboca l’actual monocultiu turístic, sinó que és també una qüestió urbanística i patrimonial. La reapropiació del Gòtic per la ciutada- nia obliga a reconsiderar la relació conceptual entre l’espai públic, els monuments i les activitats. Amb aquest propòsit, el Museu ha posat en marxa nous estudis sobre el conjunt monumental amb vista a una millor simbiosi entre museu i espai públic, i a una redefinició de l’interior del complex unitari que formen els edificis de Llibreteria, Casa Padellàs, el Palau Reial i el subsòl arqueològic. Com a museu que aspira a trencar límits entre espais interiors i espai públic, entre recerca, innovació i difusió, entre formats de treball, entre barris i ciutat, entre capital i país, entre barcelonins, immigrants i turistes, i entre petits i grans, el Museu necessita una reforma interi- or de la seu principal, a l’entorn de la plaça del Rei. Cal poder comptar a MUHBA Plaça del Rei amb espais per acollir, de manera dialogada i satisfactò- ria, els visitants, en especial les visites escolars; per organitzar el Centre de Recerca, Documentació i Debat, veritable ànima del Museu; i per oferir a barcelonins i visitants una acurada exposició de síntesi sobre les grans qüestions de la història de la capital de Catalunya. Podríem anomenar-la «Això és Barcelona». Convé, així mateix, poder dividir en segments diferenciats el recorregut museístic de Plaça del Rei, dedicat a l’urbs antiga i medieval, per facilitar-ne la visita, multiplicar-ne les lectures pos- sibles i relacionar-lo més estretament amb les altres seus i espais patrimonials del Museu. Retornant al que dèiem abans, el 75è aniversari, que celebrarem entre 2018 i 2019, marca una fita per do- nar impuls a aquesta refundació del museu, i per posar Barcelona al costat de les metròpolis que han optat per fer del seu museu de ciutat una institució que relligui coneixement, patrimoni i ciutadania. Això és, justament, el que proposa la Declaració de Barcelona sobre els museus de ciutat europeus que, com s’ha esmentat, ha tingut una àmplia difusió darrerament. Joan Roca i Albert MUHBA MUHBA Oliva ArtŽs, estiu 2015. 10 MUHBA Butllet’ 31 | 2015 This is Barcelona. Benvinguts a la ciutat! Aquest és un projecte adreçat a les persones que acaben d’arribar a la ciutat, amb el qual el MUHBA pretén reprendre les activitats que va iniciar el 2009 amb motiu de l’exposició Barcelona connectada, ciutadans transna- cionals. Creixements migratoris i pràctiques urbanes. Els vincles eco- nòmics, socials i culturals que teixei- xen els nouvinguts entre mons diversos dinamitzen tota la ciutat, i el repte de Barcelona és conti- nuar sent un gresol eficaç per convertir tots aquests vincles en un factor d’innovació social i cultural. El paper d’un museu d’història ha de ser signifi- catiu a l’hora d’acollir i orientar les persones que acaben d’arribar, i d’ajudar-les perquè es facin seva la ciutat. Per aquest motiu, ja s’està treba- llant en una visita de benvinguda, a través de les organitzacions d’acollida. Allà, després d’una breu introducció en diferents llengües, es projec- tarà un audiovisual que mostra el creixement de Barcelona i se’ls guiarà per cinc de les places més significatives de la ciutat: la plaça del Rei, la de Sant Jaume, la plaça Nova, la de Santa Caterina i la de Ramon Berenguer, una primera presa de contacte amb la Barcelona medieval, la instituci- onal, la comercial i la monumental i simbòlica. Teresa Macià Bigorra MUHBA Els drones volen al Palau Reial Major L’arquitecte i enginyer en robòtica Marc Viader i Oliva, especialitzat en l’ús d’UAV (vehicles aeris no tripulats) per a l’adquisició de dades en entorns urbans i arquitectònics, ha iniciat un projecte coordinat amb el MUHBA. Es tracta d’obtenir la informació gràfica de pre- cisió necessària per reconstruir, amb els progra- maris disponibles, l’evolució arquitectònica de l’emblemàtic edifici i del seu entorn. Les imat- ges d’alta resolució i els vídeos proporcionats pel vol dels drones, abans impossibles o extremadament cars d’obtenir, en perme- tran desenvolupar un model tridimen- sional interactiu amb una interfície gràfica amigable. Marc Viader i Oliva Arquitecte i enginyer en robòtica LA PE‚A DEL MUSEU La revisió de l’inventari dels fons del MUHBA - Vil·la Joana, engegada l’any 2012, abans de l’inici de les obres de rehabilitació de la casa, ha produït alguns resultats interessants que val la pena comentar prenent com a pretext aquest llibre de signa- tures de condol per la mort de Jacint Verdaguer. Per una banda ha estat possible ad- quirir una nova visió sobre el conjunt de la col·lecció verdagueriana i docu- mentar-la millor. Per l’altra, hem pogut ampliar el coneixement d’algu- nes peces singulars i fins i tot celebrar algunes troballes significatives. Així, ara mateix, mentre redactem aquesta nota, es pot veure a l’expo- sició dedicada a les arts industrials del modernisme que ha organitzat la Fundació Catalunya La Pedrera, una medalla que representa sant Jordi lluitant contra el drac. Es tracta d’un magnífic disseny modernista d’Ale- xandre de Riquer, trobat entre els objectes que van pertànyer a l’editor i poeta Francesc Matheu. No es pot dir que els plecs amb les signatures de condol per la mort de Jacint Verdaguer, recollits a la porta de l’Ajuntament mentre durava la vetlla, fossin del tot desconeguts, atès que una petita mostra d’aquests plecs ja formava part de l’anterior exposició permanent. Tanmateix, la resta de plecs, un centenar, estaven desats en un armari, juntament amb altres documents relatius a la mort i l’enterrament de Verdaguer. Arran del desmuntatge, es van tornar a reunir tots els plecs de signatures. Són 107 plecs de quatre cares cada un. Sumen, per tant, 428 pàgines atapeïdes de signatures, amb una mitjana de 25 cada una, més al- guns fulls solts, la qual cosa donaria prop d’11.000 signatures. Entre els signants s’identifiquen nombrosos noms coneguts, però hi predominen les classes populars molt més que no pas les elits. Cal esmentar, a tall d’exemple, la presència de nombrosos artistes de la generació modernista i postmodernista: Joaquim Mir, Melcior Domenge, Joan Llimona, Adrià Gual, Emili Fontbona, Sebas- tià Junyent, Joaquim Renart, Josep Rocarol, Alexandre de Riquer, Emili Sivillà, Agapit i Venanci Vallmitjana, Francesc Labarta, Joaquim Van- cells, Jaume Sabartés i també Pablo Picasso, que signa així: «Picasso». D’entrada, pot resultar xocant que hàgim trobat la firma de Picasso i no la de Gaudí, per exemple, que veuríem com una persona molt més afí a Verdaguer. Però és sabut que els joves dels Quatre Gats van ser dels primers a mobilitzar-se quan es va saber que el poeta havia mort. Així, aquests plecs de signatures esdevenen un testimoni fefaent de la gran mobilització popu- lar i de l’impacte social que va tenir la mort de Verdaguer, com també de les tensions i les contradiccions que la van envoltar. Constitueixen, doncs, un document extraordinari per conèixer amb més detall aquella Barcelona convulsa de començaments del segle XX. Josep Bracons i Clapés MUHBA MVB 1337 Llibre de signatures de condol per la mort de Jacint Verdaguer Data: 1902. Materials i tècnica: tintes sobre paper. Característiques: 107 plecs de quatre cares cada un, desats en una carpeta de llaços. Procedència: Ajuntament de Barcelona. VERDAGUER, UN CONDOL POPULAR MASSIU BREUS © M U H B A ( A u to r: J o se p B ra c o n s) © M U H B A ( A u to r: J o rd i M o ta ) Exposici— a la fˆbrica Oliva ArtŽs LABORATORI 11MUHBA Butllet’ 31 | 2015 REPENSANT EL PALAU REIAL MAJOR © M U H B A (A u to r: P e p H e rre ro ) El Palau Reial és l’espai patrimonial més rellevant i sim- bòlic de tots els que constitueixen el MUHBA. La seva centralitat és evident. Físicament, per la seva posició en la trama urbana; cronològicament, per la seva llarga vida evolutiva; artísticament, perquè aglutina una caixa estructural romànica, la joia del primer gòtic religiós català (la capella) i un testimoni brillant del gòtic civil, el Tinell. També ho és, però, des d’altres punts de vista. El Palau ha tingut un paper protagonista en la concep- ció de l’anomenat «barri gòtic» de Barcelona i és al bell mig del recorregut museogràfic que el Museu es proposa renovar amb vista al seu 75è aniversari, el qual coinci- deix, a més, amb el 700 aniversari de la inauguració de la capella i de l’Arxiu Reial de Barcelona. Cal, doncs, meditar molt bé què voldríem fer amb el Palau, més enllà, naturalment, de conservar-lo i mostrar-lo en les millors condicions. El punt de partença d’una reflexió seriosa sobre el trac- tament global que hauria de rebre un edifici tan signi- ficatiu és un coneixement profund de les seves caracte- rístiques, derivades d’una evolució plurisecular molt complexa i només parcialment coneguda. És veritat que existeix una extensa bibliografia que n’ha abordat diversos aspectes i etapes. Comença a la fi del segle XVII amb el tractat del pare Ribera dedicat a la capella, seguit pel d’Aguirre sobre el Palau del Lloctinent. Al segle XIX, la confluència del romanticisme i la Renaixença en po- tenciaren l’interès, i es van multiplicar els estudis, amb aportacions com les de Piferrer i Pi Margall, Francisco i Antonio de Bofarull, Balaguer, Puiggarí, Bassegoda, Elias de Molins, Madoz, etc. El creixement del nom- bre d’estudis continuà al llarg del segle XX, amb cognoms tan rellevants com els de Miret i Sans, Carreras i Candi, Florensa, Duran i Sanpere, Ainaud, Gudiol, Verrié, Madurell, Udina, Adroer... Sobre aquelles bases, Eduard Riu Barrera ha escrit en els darrers vint-i-cinc anys les síntesis més actualitzades que existeixen. Tanmateix, ningú no ha afrontat fins ara la tasca de contrastar tota la documentació publica- da, i encara hi ha fonts inèdites que ajudaran a ex- plicar l’evolució de l’estructura interna entre el segle XII i els anys seixanta del segle XX. Cal incorporar, per exemple, els inventaris de l’Arxiu Reial, que descriuen fil per randa l’es- tructura de la desapareguda i posteriorment reinventada avantcambra; i també els plànols a escala del Palau fets abans de les destruccions del segle XIX que encara dormen actualment a l’Arxiu de la Corona d’Aragó i a l’Arxiu Històric Nacional. Des del Centre de Recerca i Debat del MUHBA hem co- mençat a afrontar aquesta tasca pendent, que se suma a la d’obtenció d’imatges de tota l’estructura pervinguda amb càmeres ubicades en drones, deprés de l'estudi tridimensional ja realitzat amb escàner làser pel labo- ratori de Modelització virtual de la ciutat de la UPC. Amb aquestes dades afegides als estudis precedents i a l’anàlisi arqueològica, tractarem de construir una expli- cació més completa i comprensible sobre aquest punt neuràlgic de la nostra ciutat i la nostra història que és el Palau Reial Major de Barcelona. Ramon J. Pujades i Bataller MUHBA LABORATORI 12 MUHBA Butllet’ 31 | 2015 CARTA HISTÒRICA DE BARCELONA A l’inici del 2014 el MUHBA es va posar en contacte amb l’equip de 300.000km/s (www.300000kms.net) per realit- zar la transcripció cartogràfica de la història de la ciutat de Barcelona, amb una doble finalitat. La primera i més im- mediata era aconseguir unes cartografies noves per incorpo- rar-les a totes les seus del museu. Les noves exposicions esta- bles inaugurades enguany, com la del Turó de la Rovira o la de la nau Oliva Artés, ja disposen d’aquests documents, i a les altres seus s’aniran substituint gradualment per tal d’ob- tenir coherència gràfica i d’actualitzar les noves troballes en els plànols explicatius. A més, aquests nous documents constitueixen un recurs de referència que apareixerà en ví- deos, interactius i plànols gràfics segons les demandes expo- sitives. En aquesta primera fase de transcripció de les planimetries històriques vam comptar amb la col·laboració del doctor ar- quitecte Manel Guàrdia i Bassols, historiador i expert en la cartografia històrica de la nostra ciutat. El compendi de plà- nols finals va ser dibuixat a partir d’aixecaments arqueolò- gics, estudis històrics, gravats d’època, plànols militars i car- tografia més recent. És per aquest ventall tan gran de fonts i camps de coneixement que es va haver de gestionar un con- sell consultiu d’experts, entre els quals destaquen arqueòlegs, geògrafs, historiadors, arquitectes i urbanistes, tutelats pels tècnics del Museu d’Història de Barcelona. El procediment emprat per al dibuix de les cartografies es va basar primerament en la georeferenciació dels plànols his- tòrics (obtinguts de l’ICGC i de l’Arxiu Històric), per tal que se superposessin exactament amb la ciutat actual, i cor- regir errors o desviacions cartogràfiques. Aquesta tasca es va realitzar agafant més de 500 punts de control per a cada plànol, amb l’objectiu d’aconseguir una reprojectació amb les màximes garanties de superposició. Un cop es van tenir aquestes bases georeferenciades, es va fer una minuciosa re- cerca històrica per tal de corregir, ampliar o retocar aquelles edificacions o zones que resultaven errònies des del punt de vista històric, optant sempre per l’opció més acceptada en el camp científic de la història urbana de Barcelona. A més, es van identificar els elements patrimonials més singulars de cada època històrica. La segona tasca encomanada pel Museu va ser crear la pàgi- na web interactiva on es mostren tots aquests plànols elabo- rats en dos anys de feina ininterrompuda. És una web inte- ractiva de consulta orientada a historiadors i especialistes de la cartografia de Barcelona, així com als amants de la ciutat que vulguin conèixer-ne millor els orígens. Però també és un recurs docent per a tots els divulgadors, tècnics muni- cipals i professors que vulguin explicar la seva aproximació històrica a la ciutat amb les eines més actuals. Aquest sistema de publicació assumeix la necessitat de mi- llora i perfeccionament constants de la transcripció carto- gràfica realitzada, a causa de la magnitud de la seva ambició i l’evolució permanent del coneixement històric de la nostra ciutat. Per tant, s’ha dissenyat un servidor cartogràfic que permet la publicació instantània de les modificacions que s’hi afegiran. Aquesta eina també permet visualitzar dife- rents capes de coneixement per a cada plànol, en funció de l’època, i incorpora l’opció de comparar el plànol històric amb la ciutat existent, a través d’una superposició de la mas- sa edificada. L’obra que us presentem és oberta al ciutadà, i en constant i permanent actualització en funció de les noves troballes que es van produint i dels estudis aprovats per la comuni- tat científica. La Carta Històrica de Barcelona està en sinto- nia i aspira a convergir amb la informació d’altres estaments públics, com l’Institut Municipal d’Informàtica, i sobretot amb el Catàleg de Patrimoni Arquitectònic de Barcelona i la Carta Arqueològica de Barcelona. Pablo Martínez Mar Santamaria Oriol Hostench EL MUSEU EN XARXA 13MUHBA Butllet’ 31 | 2015 Tres entitats ciutadanes, dos grups professionals i dos projectes universitaris de recerca han col·laborat amb el MUHBA per obrir al públic l’exposició-laboratori Inter- rogar l’Eix Pere IV, en el marc del nou espai patrimonial MUHBA Oliva Artés, al Parc Central del Poblenou. Aquesta exposició-laboratori conviu i dialoga amb l’expo- sició estable Interrogar Barcelona. De la industrialització al segle XXI, situada al seu perímetre, que explica la història de la ciutat al llarg de més de dos segles a partir de dotze qüestions temàtiques: «Industrialització», «Immigració», «Treball», «Metròpoli», «Infraestructura», «Metabolis- me», «Societat», «Governança», «Capitalitat», «Imatge», «Reconversió» i «Innovació», i que culmina amb un gran audiovisual en dues pantalles, Barcelona, la formació d’una capital, que situa la metròpoli contemporània dins dels dos mil anys d’història de la ciutat. L’exposició-laboratori incorpora diversos materials per fa- cilitar l’estudi i la reflexió sobre l’eix Pere IV. Destaca una maqueta excepcional, de més de cinc metres de llarg, que diferencia els edificis per períodes de construcció i nivell de catalogació; i també un vídeo construït amb imatges cedides fonamentalment per l’Arxiu Històric del Poble- nou, que plasma les vicissituds d’aquest carrer emblemàtic al llarg del segle XX. Paral·lelament s’inclou l’obra artística Trinxeres maoistes del Poblenou, de Joan Maria Soler, i un carruatge de transport del primer terç del segle XX, cedit per Josep Padrós. Els materials que mostren l’interès pel passat fabril del Poblenou i el desenvolupament d’una nova sensibilitat envers el seu llegat industrial, es recullen als estudis ela- borats pel Fòrum de la Ribera del Besòs l’any 2004 per a un Pla Director del patrimoni industrial del Poblenou. La fesomia del carrer Pere IV és molt fàcil de reconèixer, amb formes i ritmes complexos fruit de la superposició dels processos que al llarg del temps hi han deixat la seva empremta. La seva singularitat es mostra en la silueta ur- bana del carrer i en quatre aproximacions fotogràfiques realitzades pels alumnes del curs 2013-2014 del Màster en Intervenció i Gestió del Patrimoni desenvolupat con- juntament per la UAB i el MUHBA. Els elements d’anàlisi exposats faciliten avançar cap a me- todologies de transformació urbana innovadores que, en l’exposició-laboratori, s’exemplifiquen des de dos punts de vista paral·lels i complementaris. D’una banda, el que aporta la recerca realitzada per l’esmentat Màster en In- tervenció i Gestió del Patrimoni de la UAB i el MUHBA, que posa en relleu tant el valuós patrimoni industrial i els elements del paisatge ordinari de l’eix Pere IV com les se- ves ruptures i dislocacions formals, així com les relacions que s’estableixen entre tots els components. D’altra banda, hi trobem les aportacions del Projecte de re- cerca europea EMUVE (Euro Mediterranean Urban Voids Ecology, Ecologia dels buits urbans a l’Europa mediterrània), que té la seu a la Universitat de Cardiff, compta amb fons de la Comissió Europea i forma part de la Taula de l’Eix Pere IV. Les seves tesis posen l’accent en les oportunitats que brinden els espais en desús derivats de la crisi econòmica quan es proposen estratègies innovadores per a la regenera- ció urbana tenint en compte la flexibilitat, la resiliència i la col·laboració ciutadana. L’exposició-laboratori Interrogar l’Eix Pere IV es comple- menta amb la jornada de debat organitzada pel Centre de Recerca i Debat del MUHBA sota el títol Paisatges emer- gents: el patrimoni fabril, i amb visites comentades i itine- raris urbans. Carme Garcia Soler MUHBA © M U H B A ( A u to ra : G em m a G as c— n ) Carrer Pere IV INTERROGAR L’EIX DE PERE IV Cartell de lÕexposici— ÒInterrogar lÕEix de Pere IV Ó © M U H B A IDEES PER EMPORTAR 14 MUHBA Butllet’ 31 | 2015 Quarhis núm. 11 Un nou número dels Quaderns d’Ar- queologia i Història de la ciutat de Bar- celona, que recull principalment estudis relacionats amb la prehistòria i la his- tòria antiga. Hi destaca un monogrà- fic sobre el món funerari resultat de la important intervenció practicada a les Drassanes Reials on, per primera vega- da, han aparegut llits funeraris d’os. GUIES D’HISTÒRIA URBANA Eulàlia Vernet, Anna Rich i Carles Puigferrat Call/BCN GHU Núm. 17 Una panoràmica completa i acurada del Call històric barceloní des de les primeres notícies que es tenen de la presència jueva a la ciutat fins que, al fi- nal del segle XIV, la història dels jueus es converteix en la història dels conversos. La guia repassa la relació entre els jueus i la monarquia, l’economia i la societat, com també el llegat de les seves contri- bucions culturals i científiques. Jordi Ramos Balconada/BCN GHU Núm. 18 Els tres turons avançats de Collserola (turó de la Rovira, turó del Carmel i turó de la Creueta del Coll), completament integrats dins de la ciutat actualment, componen un espai privilegiat des d’on observar la plana i actuen com a testi- moni de la successió de fets que s’han esdevingut en aquesta part de la ciutat. El recorregut que proposa la guia en vi- sualitza tots els punts emblemàtics. LLIBRETS DE SALA Ramon Pujades La cartografi a medieval i Barcelona Aprofitant l’adquisició per part de la ciutat d’un fragment d’una carta por- tolana elaborada per Guillem Soler, cap d’una llarga nissaga de cartògrafs baixmedievals mallorquins, Ramon Pujades, l’autor del llibret, ens presen- ta una visió general de la cartografia nàutica medieval i ens proposa una aproximació més concreta a l’aporta- ció catalana i al paper que hi va tenir Barcelona. Barcelona a l’antiguitat tardana; Els jueus a la Barcelona medieval; Hagadàs Barcelona. L’esplendor jueva del gòtic català Fruit de les darreres remodelacions de dos dels centres del MUHBA, el Bap- tisteri i el centre MUHBA El Call, es publiquen tres Llibrets de Sala: Barce- lona a l’antiguitat tardana ofereix un repàs a la Barcelona dels segles IV a VII, on destaca la difusió del cristianisme i la presència dels visigots, mentre que Els jueus a la Barcelona medieval i Ha- gadàs Barcelona. L’esplendor jueva del gòtic català aborden la trajectòria his- tòrica i cultural dels jueus a la ciutat. IDEES PER EMPORTAR 15MUHBA Butllet’ 31 | 2015 PÒSITS Manuel Guàrdia i José Luis Oyón (ed.) Making Cities through Market Halls. Europe, 19th and 20th Centuries Traducció a l’anglés del tercer volum de la col·lecció Pòsits, Fer ciutat a través dels mercats. Europa, segles XIX i XX, que ofereix una visió molt completa dels mercats com a instruments d’innovació arquitec- tònica, de renovació urbana i de noves formes de fer comerç. La llibreria La Central del Museu d’Història de Barcelona proposa establir un diàleg enriquidor amb els continguts del museu, amb un ampli repertori de llibres i objectes. La Central del MUHBA Baixada de la llibreteria, 7 08002 Barcelona / 932 690 804 Horaris: de dimarts a diumenge, de 10 a 20.30 hores Dilluns tancat. LA CENTRAL DEL MUHBA AMICS I AMIGUES DEL MUHBA Museu Etnològic de Barcelona El director del Museu Etnològic, Josep Fornés, ens guiarà pel recorregut de la nova exposició permanent Sentir el patrimoni. Aquest espai, pensat per permetre diverses lectures i interpretacions al voltant de la nostra cultura, s’articula a partir de sis grans objectes tradicionals que donen nom a diferents àmbits temàtics, els quals permeten reflexionar sobre com hem arribat a construir el nostre «estil de vida». Dissabte, 12 de desembre, a les 10.30 h. Passeig de Santa Madrona, 16-22. Sortida Can Barraquer i el patrimoni històric de Sant Boi de Llobregat. Can Barraquer, seu del Museu de Sant Boi de Llobre- gat, és una casa pairal del segle XVII on Rafael Casano- va va passar els darrers anys de la seva vida. L’edifici és molt a prop de les termes romanes, considerades els banys privats del Baix Imperi més ben conservats de Ca- talunya. Es van construir al final del segle II d.C., un dels períodes de més esplendor econòmica de la zona gràcies a la producció de vi, i van funcionar fins al se- gle V d.C. Al damunt, i aprofitant els murs de la domus, s’hi va edificar Can Torrents, actual seu de l’Arxiu His- tòric Municipal. Dissabte, 16 de gener de 2016, a les 10 h. Lloc de trobada: ronda Universitat, 11 (parada de Julià). Sortida a Tarragona Interpretació del patrimoni: museus i itineraris La sortida té un doble objectiu: conèixer el Museu d’Història de Tarragona i la seva manera de conservar, estudiar i divulgar el patrimoni de la ciutat, i fer un re- corregut guiat pels vestigis romans que han estat oberts al públic recentment amb una nova museografia. En funció d’aquesta proposta es visitarà la necròpolis paleo- cristiana i les restes del teatre i, a la tarda, la casa Canals i la Casa Castellarnau, exponents de la puixança vuitcen- tista de la ciutat. Dissabte 23 de gener de 2016, a les 8.30 h. Lloc de trobada: vestíbul de l’Estació de Sants (davant de la farmàcia). Feu-vos AMICS I AMIGUES del MUHBA. Més informació al 932 562 122 o a amicsmuhba@bcn.cat DESTACATS DE L’AGENDA D’OCTUBRE DE 2015 A GENER DE 2016 Consell de Redacció: Àngels Bertran, Mònica Blasco, Josep Bracons, Carme Cazalla, Carme Garcia Soler, Núria Miró i Alaix Disseny gràfi c: Miguel Sal Edició: L’Avenç Direcció: Joan Roca Coordinació: Carme Garcia Soler, Ramon J. Pujades Bataller Secretari tècnic: Jaime Irigoyen Dipòsit Legal: B. 47.520-76 ISSN: 2013-8245 Butllet’ 31 bcn.cat/ museuhistoria facebook.com/barcelonacultura twitter.com/bcncultura S U P LE M E N T G R AT U ÏT D E L A R E VI S TA L ’A VE N Ç N Ú M . 4 1 8