Dilluns, 27 de juny de 2016 ADMINISTRACIÓ LOCAL Ajuntament de Barcelona ANUNCI d'aprovació definitiva Exp. núm. 14PL16275. El Plenari del Consell Municipal, en sessió celebrada el dia 27 de maig de 2016, adoptà el següent acord: APROVAR definitivament, de conformitat amb l'article 68 de la Carta Municipal de Barcelona, el Pla especial d'ordenació de la Rambla de Barcelona. Districte de Ciutat Vella, d'iniciativa municipal, amb les modificacions a què fa referència l'informe tècnic-jurídic de la Direcció de Serveis de Planejament; RESOLDRE les al·legacions presentades en el tràmit d'informació pública de l'aprovació inicial, de conformitat amb l'informe de l'esmentada Direcció, de valoració de les al·legacions; informes, tots dos, que consten a l'expedient i a efectes de motivació s'incorporen a aquest acord. Contra aquest acord que és definitiu en via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a aquesta publicació. No obstant, se'n pot interposar qualsevol altre recurs que es consideri convenient. El document podrà consultar-se, a efectes de l'art. 17.1 del Reglament de la Llei d'Urbanisme, en el Departament d'Informació i Documentació de la Gerència d'Ecologia Urbana (Av. Diagonal, núm. 230, planta segona. Horari d'atenció al públic: consultar-lo en el lloc web: http://ajuntament.Barcelona.cat/ecologiaurbana, a l'apartat d'Informació Urbanística, clicant "Cita prèvia per a informació presencial"). Per tal de donar compliment al punt 2.d del citat article 17, i als efectes de garantir l'accés per mitjans telemàtics, també podrà consultar-se en l'esmentat lloc web, dins l'apartat d'Informació Urbanística, accedint al Cercador de Planejament, Qualificacions i Convenis. NORMATIVA. CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS. Article 1. Naturalesa i objecte. El present document té la consideració de Pla Especial, i té per objecte el desenvolupament del Pla General Metropolità de Barcelona, aprovat per la Comissió Provincial d'Urbanisme de Barcelona en data 14 de juliol de 1976, en l'àmbit de la Rambla de Barcelona. L'objecte del present Pla Especial és establir una nova ordenació detallada del sistema urbanístic i del sòl urbà de l'àmbit de la Rambla, per tal de potenciar i preservar els trets característics (d'emblema històric, de morfologia, socials, econòmics i culturals) que configuren la Rambla com un conjunt patrimonial immaterial de la ciutat de Barcelona. Amb aquest objectiu, el Pla Especial pretén iniciar una transformació en la fisonomia de la Rambla que pugui constituir-la en un eix de referència per als barcelonins. Article 2. Àmbit del Pla Especial. L'àmbit del Pla Especial correspon a la Zona específica "ZE-5B Zona Rambla" delimitada en el Plànol I.1 de la Modificació del Pla Especial d'establiments de concurrència pública, hoteleria i altres activitats a Ciutat Vella, aprovada definitivament pel Plenari del Consell Municipal de Barcelona en data 24 de juliol de 2013, o en la normativa que la substitueixi. Article 3. Documentació del Pla Especial. La documentació del Pla Especial, d'acord amb la normativa urbanística vigent, està formada per: (i) la memòria descriptiva, (ii) memòria justificativa de l'ordenació, (iii) aquesta normativa urbanística, (iv) els plànols d'informació i (v) els plànols d'ordenació, d'acord amb l'article 94 del RLUC. 1 CVE-Núm. de registre: 022016010660 Dilluns, 27 de juny de 2016 Article 4. Determinacions del Pla Especial. El Pla Especial conté determinacions en cinc blocs d'ordenació diferenciats: - Ocupacions existents. - Mobilitat. - Infraestructures. - Condicions d'urbanització. - Edificacions col·lindants. Article 5. Marc legal i urbanístic. 1. Legislació aplicable. El Pla Especial es fonamenta en el que disposa l'article 67.1 del Decret Legislatiu 1/2010, de 3 d'agost, que aprova el Text Refós de la Llei d'Urbanisme (TRLUC). Així mateix, les següents disposicions conformen el marc legal aplicable: - Decret 305/2006, de 18 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'Urbanisme (RLUC). - Reial Decret Legislatiu 2/2008, de 20 de juny, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei del sòl (TRLS). - Llei 11/2009, de 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públics i les activitats recreatives. - Decret 112/2010, de 31 d'agost, del Reglament d'espectacles públics i activitats recreatives. - Llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les Administracions Públiques. - Decret legislatiu 1/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de patrimoni de la Generalitat de Catalunya. - Decret 336/1988, de 17 d'octubre, pel que s'aprova el Reglament del Patrimoni dels Ens Locals. 2. Planejament que es desplega i planejament concordant. El Pla Especial s'adopta en desenvolupament del Pla General Metropolità de Barcelona, aprovat per la Comissió Provincial d'Urbanisme de Barcelona en data 14 de juliol de 1976. El Pla Especial té en compte, a més, l'existència dels següents instruments de planejament aplicables sobre l'àmbit: - Pla d'establiments de concurrència pública, hoteleria i altres activitats de la Zona Específica ZE-5B ‘Zona Rambla'. - Pla Especial d'establiments de concurrència pública, hoteleria i altres activitats a Ciutat Vella, aprovat definitivament per acord del Plenari del Consell Municipal de Barcelona de 23 de juliol de 2010 (PGM) i la Modificació del PGM aprovada definitivament pel Plenari del Consell Municipal de Barcelona en data 24 de juliol de 2013. - Pla especial d'equipament comercial alimentari de Barcelona, de data 25 de febrer de 2011. - Pla especial del comerç no alimentari de Barcelona, de data 23 de febrer de 2007. - Pla Especial del patrimoni arquitectònic, històric i artístic de la ciutat de Barcelona, aprovat per Acord del Plenari del Consell de 27 d'octubre de 2000. 3. Ordenances d'aplicació en l'àmbit del Pla Especial. El Pla Especial s'adopta tenint en compte l'existència, entre altres, de les següents Ordenances i Criteris aplicables sobre l'àmbit: - Criteris d'ordenació i ocupació per a l'activitat de venda no sedentària de pintors a la Rambla, de 14 d'abril de 2014. - Ordenança de Terrasses de Barcelona, de data 20 de desembre de 2013. - Ordenança d'establiments i centres de comerç alimentari de Barcelona, de data 29 d'abril de 2011. 2 CVE-Núm. de registre: 022016010660 Dilluns, 27 de juny de 2016 - Ordenança del medi ambient de Barcelona, de data 25 de febrer de 2011. - Ordenança de mesures per a fomentar i garantir la convivència ciutadana a l'espai públic de Barcelona, de data 23 de desembre de 2005. - Ordenança municipal de les activitats i dels establiments de concurrència pública de Barcelona, de data 11 d'abril de 2003. - Ordenança municipal d'activitats i intervenció integral de l'Administració ambiental de Barcelona, de data 30 de març de 2001. - Ordenança dels usos del paisatge urbà de la ciutat de Barcelona, de data 26 de març de 1999. - Ordenança municipal sobre les condicions tècniques i zona d'ubicació de les instal·lacions destinades a la producció i comercialització del pa i pastisseria de Barcelona, de data 25 de setembre de 1998. - Ordenança de circulació de vianants i vehicles, de data 27 de novembre de 1998. - Ordenança sobre l'ús de les vies i els espais públics de Barcelona, de data 27 de novembre de 1998. - Ordenança d'obres i instal·lacions de serveis en el domini públic municipal, de data 22 de març de 1991. - Ordenança sobre la supressió de barreres arquitectòniques a la via pública, de data 27 de març de 1979. Article 6. Vigència del Pla Especial. Aquest Pla Especial té vigència indefinida, i és immediatament executiu des de la publicació de l'acord d'aprovació definitiva i d'aquestes Normes en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, d'acord amb el que disposen els articles 94 i 106 del TRLUC i amb l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de Bases del Règim Local. Article 7. Execució del Pla Especial. El Pla Especial s'executarà mitjançant l'aprovació del corresponent projecte d'urbanització, que establirà la concreció dels criteris d'ordenació i dels paràmetres establerts en el present Pla Especial. Així mateix, el Pla Especial es durà a terme a través dels corresponents procediments d'adaptació de les concessions, les autoritzacions i les llicències existents en cada cas. Article 8. Vinculació del Pla Especial. Les determinacions del Pla Especial vincularan les Administracions Públiques i els particulars. Seran nul·les de ple Dret les reserves de dispensa que es puguin concedir al marge de les determinacions del Pla Especial. Article 9. Interpretació de les disposicions del Pla Especial. L'Administració i els particulars resten obligats al compliment de les disposicions d'aquest Pla Especial i, en concret, les d'aquesta normativa. Les determinacions del Pla Especial s'interpretaran segons el seu contingut. Els dubtes en la interpretació del Pla Especial es resoldran de conformitat amb allò establert a l'article 10 del TRLUC. En el cas de dubte d'interpretació, prevaldrà la norma escrita sobre el plànol, i el criteri general sobre el particular. Article 10. Caràcter vinculant dels Criteris Gràfics de la Normativa. El present Pla Especial està integrat per un conjunt de fitxes denominades "Criteris Gràfics de la Normativa", que constitueixen la representació gràfica de la present ordenació, per tant el seu contingut té caràcter normatiu. CAPÍTOL II. DISPOSICIONS EN MATÈRIA D'OCUPACIONS EN SUPERFÍCIE. Article 11. Regulació de les condicions de les zones de pas (cruïlles). Les zones de pas entre la Rambla i els carrers que hi conflueixen han de quedar lliures dels següents elements: - Quioscs, terrasses, suports telefònics o altres concessions. 3 CVE-Núm. de registre: 022016010660 Dilluns, 27 de juny de 2016 - Armaris d'instal·lacions, llevat que estiguin adossats a façana. - Mobiliari urbà (papereres, aparcabicicletes, bancs, cadires o fonts). Article 12. Condicions generals dels quioscs. 1. Amb caràcter general, no es poden ubicar quioscs en les següents situacions: a. En les zones de pas entre la Rambla i els carrers que hi conflueixen. b. En una distància inferior a 15,00 metres davant les escales d'accés a les estacions de metro i ferrocarrils i inferior a 5,00 m davant l'accés als ascensors. c. A una distància de 15 m davant d'edificis catalogats amb nivell A pel PEPAHA. d. Davant la zona ocupada per l'activitat d'estàtues humanes. e. En la franja ocupada per l'activitat de venda no sedentària de pintors. f. En les voreres laterals. g. Els quioscs no poden, per raó de llur proximitat relativa amb altres quioscs, conformar un mur o un continu visual que impedeixi o dificulti la percepció simultània de les dues façanes de la Rambla. 2. Excepte els límits prevists a l'apartat anterior, que operen amb caràcter absolut, els quioscs es podran implantar en les ubicacions que l'Ajuntament consideri que no afecten negativament la capacitat de La Rambla d'absorbir el trànsit de vianants i vehicles. A tal efecte, amb caràcter previ a la decisió sobre la ubicació d'un quiosc, l'Ajuntament haurà d'analitzar: a. L'impacte dels quioscs sobre els fluxos de vianants i, si s'escau, de trànsit rodat. b. Si l'activitat que pretenen desenvolupar els quioscs i el producte que pretenen vendre resulta coherent amb la tradició de la Rambla i amb l'objectiu de protecció del seu valor immaterial que persegueix el present Pla Especial. 3. Analitzats els aspectes anteriors, l'Ajuntament haurà de justificar expressament: a. Que seguint la mateixa metodologia d'estudi que el present Pla Especial, la ubicació i el tipus de quiosc que es planteja implantar no impacta de forma negativa sobre els esmentats fluxos de vianants i, si s'escau, de trànsit rodat. b. Que, l'activitat a desenvolupar en els quioscs, o el producte a vendre en els mateixos resulta coherent amb l'objectiu de protecció del seu valor immaterial que persegueix el present Pla Especial. 4. Els quioscs han d'anar situats entre els escocells o jardineres que delimiten el passeig central i separats una distància de 60 cm respecte la zona de pas de vehicles. 5. Amb caràcter general, els quioscs de venda de flors es poden situar en els àmbits permesos al llarg de la Rambla de Sant Josep i els quioscs de venda de premsa es poden situar en els àmbits permesos al llarg de les Rambles de Canaletes, dels Estudis, dels Caputxins i de Santa Mònica. 6. L'atorgament de concessions sobre el domini públic i, si s'escau, sobre les parades de mercat situades a la Rambla constitueix una decisió de caràcter discrecional que s'haurà d'ajustar, en tot cas, a la normativa vigent i, especialment però no únicament, a la normativa de patrimoni dels ens locals. 7. Els quioscs no podran tenir cap mena de suport publicitari. Article 13. Tipus de quioscs. Es defineixen tres grups de quioscs: - Grup A: compren els quioscs de venda de flors. - Grup B: compren els quioscs de venda de premsa i del Museu de cera. - Grup C: Quioscs de venda de la ONCE. Article 14. Condicions específiques per als quioscs del grup A i B. 1. Nombre màxim de quioscs i dimensions: 4 CVE-Núm. de registre: 022016010660 Dilluns, 27 de juny de 2016 a. Intensitats màximes d'ús per als diferents tipus de quioscs: a) Quioscs del grup A: s'autoritzaran fins a un màxim de 16 quioscs. b) Quioscs del grup B: s'autoritzaran fins a un màxim de 11 quioscs de venda de premsa i 1 quiosc del Museu de Cera. b. Els quioscs de venda de flors i de premsa que s'autoritzin tindran una dimensió màxima de 4,40 m de llarg per 2,60 m d'ample i 2,70 m d'alçada. Més enllà de les dimensions màximes dels quioscs, es permetrà l'ocupació del domini públic amb tendals i productes de venda en una franja d'1,10 m d'ample i amb una longitud màxima de 8,60 m d'acord amb els criteris gràfics normatius. c. Només es podrà instal·lar un quiosc del Museu de Cera. Les seves dimensions màximes corresponen a les del quiosc existent. L'ocupació del domini públic en una franja d'1,10 m d'ample no és d'aplicació per al quiosc del Museu de Cera. d. Ubicació: i. Només es podran emplaçar quioscs sempre i quan la distància entre escocells o jardineres sigui, com a mínim, de 4,80 m lliures d'obstacles. En cas d'existir altres elements situats entre els escocells (fanals, armaris d'instal·lacions, mobiliari, etc.) caldrà garantir la compatibilitat i les separacions mínimes per temes d'accessibilitat i de seguretat entre dits elements i els quioscs que es proposi emplaçar. ii. Els quioscs de venda de premsa es poden ubicar al llarg de les Rambles de Canaletes, dels Estudis, dels Caputxins i de Santa Mònica. S'han de distribuir proporcionalment en aquests àmbits, atenent a les possibilitats físiques d'ubicació anteriorment descrites, i han de mantenir una separació mínima amb altres quioscs del grup A que en cap cas pot ser inferior a 25 m. A tals efectes, es mesurarà la distància en línia recta entre les dues arestes més pròximes dels quioscs. iii. El quiosc del Museu de Cera s'ha de situar a una distància inferior a 25 m de la intersecció entre el passatge de la Banca i la Rambla de Santa Mònica. iv. En cap cas es podran ubicar dos quioscs del grup A o B confrontats a banda i banda del passeig central de la Rambla. e. Altres característiques: i. El costat llarg ha de ser transparent i obert a partir de 90 cm de la rasant. Aquesta condició és d'aplicació a ambdós costats llargs del quiosc. ii. Per tal d'assegurar el respecte a l'ocupació màxima dels quioscs, aquesta quedarà marcada a terra al voltant de cada quiosc. Article 15. Condicions específiques per als quioscs del grup C. 1. Nombre màxim de quioscs i dimensions: a. Intensitat màxima. i. S'estableix una intensitat màxima d'ús de 7,50 quioscs per kilòmetre lineal. ii. El nombre màxim de quioscs serà el resultat d'aplicar la intensitat màxima d'ús sobre la longitud en kilòmetres lineals de l'eix longitudinal del passeig central actual representat en els plànols d'informació. A tals efectes, es considerarà com a passeig central l'estesa de paviment destinat als vianants delimitat per la calçada de continuació del carrer Pelai fins a plaça de Catalunya, en l'extrem nord del passeig, i per la calçada de continuació entre l'avinguda de Drassanes i el carrer de Josep Anselm Clavé, en l'extrem sud del passeig. En cas que el càlcul descrit precisi d'un arrodoniment, els decimals superiors a 0,50 s'arrodoniran a la unitat superior i els inferiors o iguals a 0,50 s'arrodoniran a la unitat inferior. b. Dimensions. i. Les dimensions màximes del quiosc de venda de la ONCE es correspondran al tipus estàndard per a aquest tipus de quiosc. En qualsevol cas, no podrà ocupar una superfície superior a 1,30 x 1,30 m (sense tenir en compte el voladís de la marquesina). c. Ubicació: i. Els quioscs de venda de la ONCE es poden ubicar al llarg de tota la Rambla. S'han de distribuir uniformement en l'àmbit permès atenent a les possibilitats físiques d'ubicació i han de mantenir una separació mínima amb altres quioscs 5 CVE-Núm. de registre: 022016010660 Dilluns, 27 de juny de 2016 de la ONCE que en cap cas pot ser inferior a 55 m. A tals efectes, es mesurarà la distància en línia recta entre les dues arestes més pròximes dels quioscs. Article 16. Condicions generals de les terrasses. 1. La present ordenació de terrasses es redacta sense perjudici de l'ordenació singular que haurà d'aprovar l'Ajuntament per a la Rambla sobre la base de l'ordenança aplicable. 2. Amb caràcter absolut, no es poden ubicar terrasses en les següents situacions: a. En les zones de pas entre la Rambla i els carrers que hi conflueixen. b. En una distància inferior a 15,00 metres davant les escales d'accés a les estacions de metro i ferrocarrils i inferior a 5,00 m davant l'accés als ascensors. c. A una distància de 15 m davant d'edificis catalogats amb nivell A pel PEPAHA. d. Davant la zona ocupada per l'activitat d'estàtues humanes. e. En la franja ocupada per l'activitat de venda no sedentària de pintors. f. A les voreres laterals de la Rambla. g. Davant dels quioscos de categoria A i B. 3. Més enllà dels límits anteriors, que operaran amb caràcter absolut, en l'ordenació singular que aprovi, l'Ajuntament haurà de justificar que les terrasses que prevegi en aquesta ordenació, per llur nombre, ubicació, característiques o dimensions, no afecten de manera negativa els fluxos de persones ni, si s'escau, el trànsit rodat a la Rambla. Per a aquesta justificació, l'Ajuntament haurà de partir dels estudis de fluxos del present Pla Especial i seguir-ne la mateixa metodologia. 4. No obstant l'anterior, es presumeix, sense necessitat d'ulterior justificació, que les ubicacions següents de terrasses, i les característiques de les mateixes que es detallen a continuació no incideixen de manera negativa en els fluxos de vianants ni de trànsit de vehicles rodats, raó per la qual, en aquest cas, l'ordenació singular no haurà de procedir a la justificació addicional dels extrems anteriors. a. Ubicacions que no incideixen de forma negativa en el flux de trànsit de persones i vehicles. b. Les terrasses només es poden ubicar al llarg de la Rambla del Caputxins, la Rambla de Santa Mònica y la plaça Reial. Les terrasses i mobles auxiliars s'han d'ubicar en l'espai habilitat als efectes. c. Dimensions i característiques. i. El mòdul bàsic de terrasses és de 1,5 m x 1,5 m i correspon a una taula i quatre cadires. ii. Les terrasses no podran tenir connexions o escomeses elèctriques. iii. En cas d'instal·lació de moble auxiliar, aquest anirà ubicat segons criteris. Es condiciona l'atorgament de llicències al fet de mantenir la terrassa assistida per tal de garantir un correcte manteniment de les mateixes, per motius de seguretat i en pro d'una correcta adequació a l'entorn privilegiat en què s'ubiquen. iv. El titular de l'activitat està en l'obligació de retirar diàriament les cadires i taules, para-sols, mobiliari auxiliar, estufes, pissarres, faristols o equivalent a partir de l'hora de tancament de l'activitat de la terrassa. v. No es permet l'exhibició de publicitat comercial en el mobiliari. L'únic missatge permès en cadires és la identificació de la raó social de l'establiment. vi. A les terrasses queda prohibida la instal·lació de qualsevol mena d'element acústic extern o de megafonia així com la realització d'actuacions en viu. 5. Caldrà donar compliment a l'Ordenança de terrasses vigent en tot allò que no contradigui la normativa del Pla Especial. 6. L'ordenació detallada referent a les terrasses es desenvoluparà mitjançant una ordenació singular, d'acord amb l'Ordenança de terrasses. 6 CVE-Núm. de registre: 022016010660 Dilluns, 27 de juny de 2016 Article 17. Condicions i característiques dels suports telefònics. 1. No es poden ubicar suports telefònics en les zones de pas entre la Rambla i els carrers que hi conflueixen. 2. S'estableix una intensitat màxima d'ús de 7,50 suports telefònics per kilòmetre lineal. 3. El nombre màxim de suports telefònics serà el resultat d'aplicar la intensitat màxima d'ús sobre la longitud en kilòmetres lineals de l'eix longitudinal del passeig central actual representat en els plànols d'informació. A tals efectes, es considerarà com a passeig central l'estesa de paviment destinat als vianants delimitat per la calçada de continuació del carrer Pelai fins a plaça de Catalunya, en l'extrem nord del passeig, i per la calçada de continuació entre l'avinguda de Drassanes i el carrer de Josep Anselm Clavé, en l'extrem sud del passeig. En cas que el càlcul descrit precisi d'un arrodoniment, els decimals superiors a 0,50 s'arrodoniran a la unitat superior i els inferiors o iguals a 0,50 s'arrodoniran a la unitat inferior. 4. Els suports telefònics seran amb doble telèfon, distribuïts uniformement en l'àmbit permès atenent a les possibilitats físiques d'ubicació i a la compatibilitat i interrelació amb d'altres elements. 5. Els suports telefònics han de situar-se entre escocells. 6. El model dels suports telefònics haurà d'estar aprovat pels serveis tècnics de l'Ajuntament i, en qualsevol cas, caldrà que siguin adequats a l'entorn. 7. Els suports telefònics no podran tenir publicitat incorporada. Article 18. Condicions generals de l'activitat de venda no sedentària de pintors. 1. Hi haurà un total de 31 punts autoritzats per a l'activitat de venda no sedentària de pintors. Així mateix, es preveuen uns altres 5 punts autoritzats, fora del procés d'assignació de places, a la zona de la plaça del Teatre a fi i efecte de realitzar-hi projectes puntuals d'interès cultural i dinamitzador relacionats amb l'espai firal. Els punts autoritzats s'ubicaran segons l'establert al Plànol d'Ordenació P.1 del present Pla Especial. 2. Els punts autoritzats se senyalitzaran al terra amb una volandera d'acer i un cargol "espirot". 3. La parada tindrà unes dimensions de 2 x 1 m cadascuna. 4. El mobiliari inclòs a la parada estarà compost per una ombrel·la, un expositor, una cadira, un tamboret i un cavallet o taula. 5. En cap cas es podran deixar les obres ni qualsevol material a terra. 6. Per indicació de la Guàrdia urbana o altre tècnic municipal, es podran anul·lar ocasionalment i amb previ avís de 24 hores, els punts que es cregui convenient, per incompatibilitat amb altres activitats (per exemple Diada de Sant Jordi, Festes del Roser, i altres), sense dret a indemnització i fins a un màxim de 15 dies a l'any. Article 19. Condicions generals de l'activitat d'estàtua humana. S'estableixen les següents condicions per la implantació de l'activitat d'estàtua humana a l'àmbit d'aquest Pla Especial: 1. Es preveu un total de 15 punts autoritzats per a l'activitat d'estàtua humana. Els punts autoritzats s'ubicaran segons l'establert al Plànol d'Ordenació P.1 del present Pla Especial, i se senyalitzaran al terra amb una placa numerada. 2. L'espai ocupat per l'estàtua humana serà d'aproximadament 1 m² cadascuna i es podrà instal·lar al damunt d'una tarima d'aquesta mida i d'una alçada màxima de 0,40 m. La tarima s'haurà de col·locar per darrera de la placa, deixant- la visible. 3. L'alçada màxima del muntatge no podrà superar els 3,00 m. 4. Per indicació de la Guàrdia urbana o altre tècnic municipal, es podran anul·lar ocasionalment i amb previ avís de 24 hores, els punts que es cregui convenient, per incompatibilitat amb altres activitats (per exemple Diada de Sant Jordi, Festes del Roser, i altres), sense dret a indemnització i fins a un màxim de 15 dies a l'any. Article 20. Condicions generals de l'activitat de venda no sedentària de fira d'artesans. S'estableixen les següents condicions per la implantació de l'activitat de venda no sedentària de fira d'artesans a l'àmbit d'aquest Pla Especial: 7 CVE-Núm. de registre: 022016010660 Dilluns, 27 de juny de 2016 1. Les activitats de venda no sedentària de fira d'artesans es desenvoluparan al final de la Rambla de Santa Mònica. En el plànol d'ordenació P.1 es representen els gàlibs màxims d'ocupació per a la fira d'artesans. 2. Es preveu un total de 58 punts autoritzats per a l'activitat de venda no sedentària de fira d'artesans, amb unes dimensions màximes de 2 x 1 m cadascuna. 3. Per indicació de la Guàrdia urbana o altre tècnic municipal, es podran anul·lar ocasionalment i amb previ avís de 24 hores, els punts que es cregui convenient, per incompatibilitat amb altres activitats (per exemple Diada de Sant Jordi, Festes del Roser, i altres), sense dret a indemnització i fins a un màxim de 15 dies a l'any. CAPÍTOL III. MOBILITAT. Article 21. Transport públic en superfície. La secció de la Rambla ha de ser compatible amb el funcionament del transport públic en superfície. Article 22. Itineraris per bicicleta. La secció de la Rambla ha de permetre el seu funcionament com a itinerari per a bicicleta dins l'esquema que s'estableix en l'estudi de mobilitat que s'annexa al present Pla Especial. Article 23. Vehicle privat. La secció de la Rambla ha de permetre la pacificació del trànsit del vehicle privat, tot garantint la mobilitat del veïns i veïnes i la càrrega i descàrrega associada a les activitats econòmiques de l'entorn. Article 24. Reserves d'aparcament. 1. Aparcament de vehicles. No es podran implantar reserves d'aparcament de vehicles privats al llarg de la Rambla. Aquestes reserves seran reubicades als carrers pròxims a la Rambla, segons criteri de la Direcció de Serveis de Mobilitat. 2. Càrrega i descàrrega. Es realitzarà en una franja habilitada al llarg de la Rambla que rebrà un tractament específic en el projecte d'urbanització. 3. Taxis. No es destinaran zones exclusives com a parades de taxis en horari diürn. L'encotxament i desencotxament dels taxis es produirà en una franja habilitada al llarg de la Rambla que rebrà un tractament específic en el projecte d'urbanització. 4. Bicing. La nova ordenació de la Rambla ha de ser compatible amb el servei de bicing. 5. Aparcament de minusvàlids. No es podran implantar places d'aparcament de minusvàlids al llarg de la Rambla. En cas de necessitat d'existència de reserves aquestes es ressituaran en els carrers pròxims a la Rambla segons criteri de la Direcció de Serveis de Mobilitat. 6. Aparcament de la Guàrdia Urbana. No es preveurà cap reserva d'aparcament per la Guàrdia Urbana. En cas de necessitat d'existència de reserves, aquestes es ressituaran en els carrers pròxims a la Rambla segons criteri de la Direcció de Serveis de Mobilitat. 7. Reserva d'aparcament per hotels. No es preveurà cap reserva exclusiva d'aparcament per als hotels ubicats a la Rambla. L'encotxament i desencotxament es realitzarà en una franja habilitada al llarg de la Rambla que rebrà un tractament específic en el projecte d'urbanització. En cas de necessitat d'existència de reserves aquestes es ressituaran en els carrers pròxims a la Rambla segons criteri de la Direcció de Serveis de Mobilitat. 8 CVE-Núm. de registre: 022016010660 Dilluns, 27 de juny de 2016 8. Vehicles oficials. No es preveurà cap reserva exclusiva d'aparcament per a vehicles oficials. L'encotxament i desencotxament es realitzarà en una franja habilitada al llarg de la Rambla que rebrà un tractament específic en el projecte d'urbanització. En cas de necessitat d'existència de reserves aquestes es ressituaran en els carrers pròxims a la Rambla segons criteri de la Direcció de Serveis de Mobilitat. 9. Aparcament de motocicletes. Queden eliminades les reserves d'aparcament de motocicletes. Aquestes reserves seran reubicades als carrers pròxims a la Rambla segons criteri de la Direcció de Serveis de Mobilitat. CAPÍTOL IV. INFRAESTRUCTURES. Article 25. Xarxa de serveis soterrats. 1. L'ordenació dels serveis existents i futurs es fixarà d'acord amb els criteris establerts en el present Pla Especial i concretats en el corresponent projecte d'urbanització. 2. S'actualitzaran les xarxes que ho precisin, i en concret: - Endesa: es modificarà i modernitzarà la xarxa, d'acord amb les determinacions del projecte d'urbanització. - Agbar: s'actualitzarà la xarxa, d'acord amb les determinacions del projecte d'urbanització. - BCASA: s'incrementarà el nombre d'embornals, d'acord amb les determinacions del projecte d'urbanització. - Enllumenat públic: se substituiran totalment les conduccions, d'acord amb les determinacions del projecte d'urbanització. - Telecomunicacions i sensorització municipal: s'establiran nous prismes de telecomunicacions, d'acord amb les determinacions del projecte d'urbanització. - Telecomunicacions: s'establiran prismes secundaris puntuals d'accés a edificis, d'acord amb les determinacions del projecte d'urbanització. 3. S'evitaran actuacions que obliguin a enderrocar paviments en actuacions futures. 4. S'anul·laran i enretiraran les instal·lacions obsoletes per tal d'alliberar l'espai en el subsòl que possibiliti la implantació de noves xarxes. Article 26. Xarxes soterrades municipals. 1. S'enretiraran les xarxes actuals anul·lades i qualsevol instal·lació futura haurà de passar pels nous prismes que es descriuen en els punts següents. 2. Es construirà un prisma per a les xarxes elèctriques municipals a cada costat de la Rambla que es situarà en la zona on s'amplien les voreres laterals que servirà per a la xarxa d'enllumenat públic, la xarxa de semàfors i altres instal·lacions municipals. 3. Es construirà un prisma de telecomunicacions a cada costat de la Rambla que es situarà en paral·lel a l'anterior, també en la zona on s'amplien les voreres laterals, que servirà per a la xarxa municipal de telecomunicacions i sensorització i, en cas de ser possible, per a operadors externs. 4. Es faran els creuaments transversals d'aquests prismes per comunicar-los entre ells i connectar amb els diferents armaris de serveis municipals que es preveuen a la zona central de la Rambla. 5. A partir dels esmentats armaris, es farà una línia d'enllumenat per cada costat de la vorera central per connectar les faroles. Article 27. Xarxes soterrades de les companyies de serveis. 1. Qualsevol modificació o ampliació de xarxa haurà de respectar els criteris fixats en aquest Pla Especial. 9 CVE-Núm. de registre: 022016010660 Dilluns, 27 de juny de 2016 2. Les companyies hauran de fer una proposta de modificació de la seva xarxa, que haurà de ser aprovada pels organismes competents. 3. Sempre que quedin instal·lacions obsoletes, caldrà enretirar-les, especialment quan es facin renovacions de xarxes. 4. En cas d'haver-se de fer noves canalitzacions de gas, aquestes es faran per vorera, en paral·lel a la façana i el més a prop possible d'aquesta. Es faran els creuaments transversals necessaris. 5. La xarxa d'aigua potable es farà per vorera, en paral·lel a la xarxa de gas i a la distància mínima requerida per la normativa vigent. Es faran els creuaments transversals necessaris. 6. La xarxa de subministrament elèctric s'agruparà en un prisma de baixa tensió i un prisma d'altra tensió a cada vorera lateral. Es faran els creuaments transversals necessaris. 7. En el cas que sigui necessari construir nous prismes de telecomunicacions, aquests es faran de manera que no interfereixin amb cap de les instal·lacions previstes en el present Pla Especial. Article 28. Instal·lacions aèries. 1. No s'admetrà cap tipus d'instal·lació aèria a l'àmbit de la Rambla. 2. Qualsevol línia aèria s'haurà de soterrar, d'acord amb les ubicacions previstes en el projecte d'urbanització. 3. En els casos en què hi hagi instal·lacions en façana, les companyies hauran d'elaborar i sotmetre a consideració i aprovació de l'Ajuntament un estudi puntual de cada finca, per instal·lar un armari repartidor en les zones comunes i pujar el cablejat per patis interiors. 4. Excepcionalment s'admetrà la instal·lació d'un armari en façana i la pujada de les línies per la junta de separació entre edificis fins a la coberta, de manera que no afecti l'estètica de l'edifici, agrupada i ordenada, i des de la coberta es repartirà fins als diferents abonats per patis interiors. Article 29. Escomeses elèctriques per a les terrasses o vetlladors. 1. No s'admetran connexions ni escomeses elèctriques aèries per a les terrasses o vetlladors. Article 30. Armaris en superfície. 1. Els armaris d'instal·lacions municipals i els armaris de les companyies de serveis es reubicaran i reduiran en nombre. La reubicació d'aquests armaris d'instal·lacions s'establirà en el corresponent projecte d'urbanització. 2. Els titulars d'armaris obsolets, tant pel que fa a les instal·lacions municipals com a les de les companyies de serveis, estaran en l'obligació de procedir a la seva eliminació. 3. No es podran ubicar armaris en les zones de pas entre la Rambla i els carrers que hi conflueixen, llevats que estiguin adossats a façana. 4. La instal·lació de nous armaris haurà d'estar suficientment justificada, tant en la seva procedència com en la seva ubicació. 5. Els armaris es classificaran en els següents tipus: a. Armari municipals o armaris "tipus". b. Armaris de les companyies de serveis. c. Escomeses privades. 6. Els armaris "tipus" agruparan el serveis municipals: enllumenat públic, semàfors, telecomunicacions i sensorització, seguretat ciutadana, i escomeses (en especial l'elèctrica). 7. La imatge dels diferents armaris que puguin coexistir serà única i s'establirà en el corresponent projecte d'urbanització. 8. Els armaris estaran situats entre escocells. Estaran distribuïts uniformement en l'àmbit permès atenent a les possibilitats físiques d'ubicació i als requeriments tècnics d'instal·lació, segons plànol d'ordenació P.2. 10 CVE-Núm. de registre: 022016010660 Dilluns, 27 de juny de 2016 9. Els armaris que entrin en conflicte amb l'ordenació proposada s'hauran de desplaçar seguint els criteris del present Pla Especial en el moment en què per part de les companyies que són responsables de la seva implantació o conservació es dugui a terme qualsevol actuació sobre els armaris esmentats. Article 31. Convenis. 1. Les actuacions sobre les xarxes soterrades i aèries de diferents companyies es consensuaran amb els operadors implicats mitjançant els convenis corresponents per a la utilització del subsòl i de l'espai públic. Article 32. Enllumenat públic. 1. S'establirà una nova distribució de lluminàries, amb criteris de racionalització i eficiència energètica. 2. El projecte d'urbanització que desenvolupi el present Pla especial realitzarà els estudis tècnics necessaris que garanteixin el nivell d'il·luminació adequat a les necessitats de l'àmbit, l'ús de la tecnologia disponible més eficient i el compliment de la normativa vigent en matèria de contaminació lumínica. 3. Les cruïlles podran preveure un tractament singular quant al nombre de lluminàries, d'acord amb el que s'estableixi en el corresponent projecte d'urbanització. Article 33. Armaris de terrasses i d'artesans. 1. Els mecanismes d'il·luminació han de disposar de bateries que assegurin la seva autonomia sense cap escomesa a la xarxa elèctrica ni armaris. CAPÍTOL V. CONDICIONS D'URBANITZACIÓ. Article 34. Nova secció del vial. En el projecte d'urbanització que s'aprovi es definiran les característiques físiques del passeig central, vials i voreres de la Rambla, d'acord amb alguna de les alternatives previstes en la memòria del present Pla Especial, o d'altres similars que puguin acomplir els mateixos objectius. Article 35. Objecte de la urbanització. La urbanització de la Rambla es realitzarà sobre els següents elements: - Guals. - Escocells i jardineres. - Mobiliari urbà. - Zones d'estada (cadires/bancs). - Fonts i papereres. - Aparcabicicletes. - Senyalització de trànsit i informació turística. - Monuments. Article 36. Guals. Es preveuran els guals per a vianants que permetin una bona connexió i accessibilitat entre el Gòtic i el Raval, d'acord amb alguna de les alternatives previstes en la memòria del present Pla Especial. Article 37. Escocells i jardineres. 1. Els escocells s'hauran d'ubicar a tocar de la vorada o peça equivalent, d'acord amb el Projecte d'Urbanització. 2. Als efectes del manteniment del l'arbrat, no es permet el cobriment o protecció dels escocells. 3. Els escocells tindran una mida mínima d'1,80 x 1,80 cm. En aquesta mida s'inclou la peça de formació d'escocell (ja sigui metàl·lica, de granit o de qualsevol altre material). 4. Els escocells situats davant les boques de metro del Liceu no s'augmentaran de mida en la direcció perpendicular a la Rambla per tal de no empitjorar l'accessibilitat a les mateixes. 11 CVE-Núm. de registre: 022016010660 Dilluns, 27 de juny de 2016 5. Es pot completar el pòrtic d'arbrat allà on presenti discontinuïtats, preferentment amb escocells o, en cas contrari, amb jardineres. 6. Les jardineres de la Rambla de Sant Josep es podran substituir per escocells. Article 38. Mobiliari urbà. 1. El mobiliari utilitzat haurà de tenir coherència al llarg de tota la Rambla, seguint els paràmetres definits al plànol P.2 i d'acord amb els criteris següents que es definiran en el projecte d'urbanització: - No es podran ubicar cadires/bancs en les zones de pas entre la Rambla i els carrers que hi conflueixen. Les cadires i bancs s'hauran de distribuir de manera uniforme en l'àmbit permès atenent a les possibilitats físiques d'ubicació i a la compatibilitat i interrelació amb d'altres elements. - No es podran ubicar fonts i papereres en les zones de pas entre la Rambla i els carrers que hi conflueixen. Les fonts i papereres es distribuiran de manera uniforme en l'àmbit permès atenent a les possibilitats físiques d'ubicació i vinculada a les zones d'estada o en les proximitats de les zones de pas entre la Rambla i els carrers que hi conflueixen. - Es podran ubicar aparcabicicletes en els punts que es determinin al llarg de la Rambla, d'acord amb el que s'estableixi en el Projecte d'Urbanització. Els aparcabicicletes no es podran ubicar en les zones de pas entre la Rambla i els carrers que hi conflueixen. Article 39. Senyalització de trànsit i informació turística. 1. Es racionalitzaran i minimitzaran els elements de senyalització de trànsit i d'informació turística, d'acord amb l'establert en el corresponent projecte d'urbanització. 2. Sempre que sigui possible, els elements de senyalització s'acumularan en un mateix suport. 3. Els elements de senyalització es disposaran segons el que s'autoritzi pel Districte de Ciutat Vella. Article 40. Monuments. Els monuments presents a la Rambla podran ser reubicats si així ho exigeixen l'accessibilitat i mobilitat dels vianants a la zona, amb la justificació corresponent i la tramitació de l'expedient pertinent. Article 41. Connexió de la Rambla amb la plaça Colom i amb la plaça de Catalunya. La connexió entre la Rambla, l'avinguda de Drassanes i la rotonda de la plaça Colom, per tal de perllongar la Rambla fins al mirador de Colom, així com la connexió entre la Rambla, el carrer de Pelai i la plaça de Catalunya, es regularan i desenvoluparan a través del corresponent projecte d'urbanització. CAPÍTOL V. CONDICIONS DE LES EDIFICACIONS COL·LINDANTS. Article 42. Actuacions en edificis. 1. S'han de mantenir i conservar las façanes dels edificis i garantir que la distribució interior de l'edificació no en perjudiqui els valor protegits. 2. No s'admetran actuacions individuals que distorsionin el cromatisme, la textura i les solucions constructives del conjunt de la Rambla. Article 43. Obres de conservació i rehabilitació de les edificacions. 1. El paisatge urbà és un bé comú que els ens públics han de gestionar per sobre dels interessos particulars. En aquest sentit, l'Administració adoptarà les mesures que estimi pertinents amb l'objectiu de harmonitzar i preservar els signes d'identitat continguts en les façanes i edificacions de la Rambla, preferenciant la integració amb el conjunt urbà per sobre de la singularització individual. 2. El dret de propietat dels propietaris d'edificacions comprèn els deures de realitzar les obres de conservació i rehabilitació d'aquestes d'acord amb les ordres d'execució que imposin les administracions, amb la finalitat de preservar la identitat de la Rambla, per raó del seu caràcter cultural i turístic, en les condicions legals per servir de suport a l'ús permès, i en tot cas, en les de seguretat, salubritat, accessibilitat universal i estètiques legalment exigibles, a l'empara de l'article 9 del Reial Decret Legislatiu 2/2008, de 20 de juny, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei del Sòl. 12 CVE-Núm. de registre: 022016010660 Dilluns, 27 de juny de 2016 3. Aquesta obligació inclou la totalitat de l'edifici i, en concret, en allò que fa al manteniment en adequades condicions estètiques o turístiques, a aquells elements que incideixen particularment sobre l'aspecte exterior dels edificis: las façanes, els terrats, les cobertes, els baixos comercials, els accessos, les parets mitgeres descobertes. A tal efecte, i amb la finalitat de mantenir les condicions estètiques adequades en un mitjà de la importància turística del present, l'Ajuntament podrà dictar instruccions de conservació que ostentaran caràcter obligatori pels propietaris i s'inclouran en el marc del deure de conservació derivat de la Llei de Sòl estatal i podrà ser objecte de les mesures coercitives corresponents per tal de garantir-ne el compliment. Article 44. Terrats. 1. Els terrats dels immobles inclosos en l'àmbit del present Pla Especial podran ser destinats a finalitats de producció d'energia per mitjans nets, a allotjar instal·lacions de sensorització, i a configurar espais que tinguin un ús públic o col·lectiu, espais enjardinats o lliures i equipaments. 2. L'Administració podrà implementar mesures de foment per promoure de forma activa que la coberta dels edificis sigui enjardinada o inclogui solucions per a l'eficiència energètica, o solucions combinades, segons s'escaigui. Article 45. Actuacions de rehabilitació, regeneració i renovació urbana. 1. L'Administració podrà delimitar àmbits d'actuació conjunta, continus o discontinus, o realitzar la delimitació aïllada que correspongui, per a l'execució d'actuacions de rehabilitació, regeneració i renovació urbana amb l'objecte d'incrementar el nombre d'habitatges en l'àmbit. Amb aquesta finalitat adoptarà els acords pertinents segons el previst en l'article 119 del TLUC, establint els criteris d'equidistribució que corresponguin, a l'empara dels articles 10 i següents de la Ley 8/2013, de 26 de junio, de rehabilitación, regeneración y renovación urbanas. 2. L'administració adoptarà les mesures de foment que estimi pertinents, aportant subvencions o impulsant la signatura de convenis amb els propietaris, per promoure la rehabilitació de les edificacions, tant en les seves façanes com a l'interior d'edifici, i dels edificis buits per implementar noves activitats. CAPÍTOL VI. DISPOSICIONS TRANSITÒRIES, ADDICIONALS I FINALS. Disposició transitòria única. 1. L'Ajuntament haurà d'adaptar les ocupacions actualment existents de la Rambla al règim de prohibicions absolutes previst en el present Pla Especial. 2. Respecte a les ubicacions que admeten justificació de solucions alternatives, l'Ajuntament haurà d'ajustar el present document a les previsions de les solucions expressades en el present Pla Especial excepte en el cas en què, en el marc del Pla d'Etapes, es formulin alternatives amb l'objecte i la metodologia descrits en el Capítol II del present Pla Especial. 3. No obstant l'anterior, les activitats actualment autoritzades que resultin afectades pel present Pla Especial per no ajustar-se al seu contingut, podran seguir exercint-se provisionalment en els termes previstos en llur títol administratiu, mentre duri la seva vigència, sense perjudici de la possibilitat de l'Ajuntament d'extingir els títols esmentats a l'empara de les previsions del present Pla Especial i de la corresponent indemnització que s'escaigui. 4. A les activitats implantades en la Rambla que no s'ajustin als termes del present Pla Especial i, en especial, als límits definits amb caràcter absolut i als límits definits amb caràcter relatiu en el cas en què no existeixi justificació alternativa en els termes previstos en el Capítol II de la present normativa, els serà d'aplicació el règim previst a l'article 222.5 del Pla General Metropolità. No podran autoritzar-se en aquestes activitats ni ocupacions cap classe d'obres, excepte les reparacions que exigeixin la salubritat pública, la seguretat de les persones o la bona conservació d'aquestes construccions i instal·lacions. Disposició addicional. L'acord d'aprovació definitiva del Projecte d'Urbanització i de l'ordenació singular necessària per a l'execució del present Pla Especial es realitzarà segons l'establert Pla d'Etapes. Disposició final. El contingut del present Pla Especial entrarà en vigor el mateix dia de la publicació de l'acord d'aprovació definitiva i d'aquestes normes urbanístiques al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. Barcelona, 14 de juny de 2016 El secretari general, Jordi Cases i Pallarès https: //bop.diba.cat ● bop@ diba.cat ● DL: B-41698-2002 13 CVE-Núm. de registre: 022016010660