Mesura de govern per al desenvolupament del Pla de Barris de Trinitat Nova Consell Plenari Districte de Nou Barris 20 de Juliol de 2016 1 www.barcelona.cat Índex 0. Preàmbul ..................................................................................... 2 1. Justificació ................................................................................... 2 2. Àmbits d’intervenció on vol incidir el Pla de Barris ...................... 4 3. Objectius i línies estratègiques .................................................... 5 4. Projectes motor del Pla de Barris ................................................ 8 5. Propostes d’actuació Pla de Barris .............................................. 9 6. Distribució del pressupost .............................................................16 7. Implicació ciutadana ................................................................... 17 8. Organització i gestió ......................................................................18 9. Avaluació i seguiment ................................................................. 19 2 www.barcelona.cat » 0. Preàmbul Barcelona la conformen els seus 73 barris, de molt divers origen històric i evolució. Tots ells tenen elements que sumen per fer de Barcelona un bon lloc on desenvolupar el projecte vital de la seva ciutadania, on fer efectiu el dret a la ciutat, en el seu sentit més ampli. Això no obstant, l’asimètric desenvolupament d’alguns d’ells al llarg del temps, ha generat importants desigualtats socioeconòmiques. En els últims anys, malgrat la recuperació que assenyalen molts indicadors, les diferències territorials han augmentat. Davant d’aquesta situació, el Govern pren el compromís de treballar per reduir aquestes desigualtats entre els barris, en àmbits fonamentals com els seus habitatges, l’espai públic, l’educació, la salut, i la creació de condicions per a la millora de l’activitat econòmica, definint accions per aconseguir territoris resilients, construïts de la mà de les veïnes i veïns. Cal combinar accions transversals, amb una visió holística i integral, multisectorial, i coordinada de totes les àrees del Govern. El que aquí es proposa constitueix un primer paquet de propostes que caldrà anar revisant i millorant. La reducció de les desigualtats esdevindrà una de les maneres de mesurar l'assoliment d'una Barcelona més justa i feta en comú. » 1. Justificació: Per què es proposa Pla de Barris al barri de la Trinitat Nova El barri de la Trinitat Nova, en el districte de Nou Barris , forma part dels barris que configuren l’Eix Besòs (mesura de govern per a la implementació del programa de Pla de Barris contra la desigualtat presentada al maig del 2016, punt 4.1,pàg 7) i per tant, serà un dels primers on es desplegarà el Pla de Barris. Per les seves característiques sociodemogràfiques i d’entorn, aquest ha estat un territori on les administracions hi han destinat recursos extres en múltiples ocasions. En són exemples, entre altres, el Pla de Desenvolupament Comunitari de la Trinitat Nova (1997 fins a l’actualitat) o el Projecte d’iniciativa urbana (URBAN) sota el paraigua dels fons europeus FEDER (2007 – 2015) Tot i els esforços i les diverses actuacions de millora que s’han dut a terme al llarg dels anys, aquest barri encara segueix tenint una realitat on cal intervenir-hi de forma intensiva i transversal, juntament amb les veïnes i veïns, entitats , organitzacions ciutadanes i la resta d’agents del territori, per tal de reduir indicadors de pobresa i desigualtat que avui per avui són vigents a la Trinitat Nova 3 www.barcelona.cat En el quadre adjunt es resumeix en dades aquells indicadors que destaquen, per sobre o sota de la mitjana de ciutat , i que han de ser una alerta per tal que totes les accions a dur a terme en aquest Pla de Barris tinguin com objectiu la seva millora. (1) Estudis universitaris CFGS grau superior / població de 16 i més anys. (2) població >65 anys viu sola / població>65 anys. (3) població >75 anys/ població >65 anys*100. (4) Estimació per barris a partir de dades facilitades per codis postals, realitzada pel Departament d'Estadística. Com no podia ser d’un altra manera, si partim que el nivell de salut d’una població és el resultat de la combinació de condicionants com ara la renta per càpita, els nivells d’atur, el grau d’estudis assolit, la qualitat dels habitatges o l’entorn urbà, entre altres, no ens ha de sorprendre que els resultants de l‘informe corresponent al 2014 fet per l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) situí al barri de la Trinitat Nova com un dels 18 territoris que concentren els pitjors resultats en salut de la ciutat. 4 www.barcelona.cat » 2. Àmbits d’intervenció on vol incidir el pla La mesura de govern per a la implementació del programa de Pla de Barris contra la desigualtat presentada al maig del 2016 ( punt 2, pàg. 4) justifica extensament el per què cal intervenir de forma transversal així com quin són els àmbits estratègics on cal incidir i quins són els principis que els han de regir, que de forma resumida queden exposats a continuació: El Pla de barris de la Trinitat Nova pretén omplir de contingut i accions cada un d’aquests àmbits, tenint en compte les característiques pròpies del seu territori i les seves especificitats. 5 www.barcelona.cat » 3. Objectius i Línies estratègiques En la mesura de govern per a la implementació del programa de Pla de Barris contra la desigualtat presentada al maig del 2016 es defineix quin és el marc conceptual, els seus principals trets i quins són els objectius principals (punt 3 pàg.4) . Aquests objectius, comuns a tots els barris que tenen Plans de Barri, són vàlids també quan fem referencia al barri de la Trinitat Nova i es desenvolupen a partir de les línies estratègiques que definim a continuació : Objectius generals • Recuperar i impulsar l’activitat econòmica del barri de la Trinitat Nova a través de la reactivació i impuls del comerç de proximitat, consolidant i reforçant l’activitat econòmica local, activant les iniciatives d’economia social i solidaria i a través dels Plans d’Ocupació Comunitària. • Fer front als dèficits urbanístics que té el barri (degradació de l’espai públic, dificultats d’accessibilitat,...), a la baixa qualitat de l’habitatge i la manca d’equipaments, així com fomentar la seva accessibilitat i centralitat. També es treballarà en els dèficits de mobilitat i connexió entre barris. • Establir accions d’atenció i millora de les condicions de vida de la població que resideix al barri de la Trinitat Nova, amb especial atenció a aquells que més ho necessiten (gent gran, infants, joves en situació d’atur,...). • Apoderar els veïns i veïnes per tal d’organitzar-se i establir objectius i actuacions de millora de la vida col·lectiva al barri, tot impulsant les pràctiques d’innovació social i la coproducció de polítiques públiques. • Innovar i modificar les formes de treball de l’administració pública, generant espais de col·laboració i transversalitat per projectes, canviant la forma d’interacció amb la ciutadania. Línies estratègiques EDUCACIÓ : 1. Promoure un nou projecte educatiu singular, integral i transformador. Cal aprofitar la construcció del futur “pol” educatiu per revisar i repensar tota l’estratègia educativa. Cal entendre les escoles com a centres d’educació integral, on calen programes d’atenció als infants (i famílies) més enllà de les classes reglades, amb una atenció continuada al llarg de la vida educativa que lluiti contra l’abandonament i el fracàs escolar integrant una perspectiva interseccional que, a la vegada, faciliti la transició a la vida laboral. Entendre les escoles com a eines per potenciar l’excel·lència, el recolzament psicològic i l’acompanyament social dels i les joves i adolescents, treballant els valors, l’autoestima i el gènere. 6 www.barcelona.cat 2. Promoure la cultura, la música, la pràctica de les arts escèniques i l’educació en el lleure, com a eina transformadora i socialitzadora. L’esport, la música, la cultura, treballades des del lleure, es converteixen en grans eines socialitzadores i educadores, que tenen un gran potencial que cal aprofitar. Aquest tipus d’educació informal és clau per treballar la igualtat de gènere, la cohesió entre col·lectius, reconduir certes dinàmiques, generar autoestima i obrir nous mons als i les joves i adolescents del barri. DRETS SOCIALS: 3. Facilitar hàbits saludables. Millorar les condicions de vida dels veïns i veïnes, passa en gran mesura per educar i facilitar la incorporació d’hàbits saludables en les seves vides. Les diagnosis apunten dèficits en el camp de la salut a Trinitat Nova. El Pla ha de fomentar programes en aquesta línia, en especial amb joves i gent gran. 4. Disminuir l’escletxa digital i facilitar l’accés als recursos TIC als col·lectius més vulnerables. L’accés a internet i els seus recursos, en el s.XXI, ha de ser un dret. Cal vetllar perquè aquelles famílies o col·lectius que no poden accedir-hi per falta de recursos o formació, trobin el suport i els espais necessaris per fer-ho. 5. Foment de la participació dels veïns i veïnes i de les entitats en el desplegament de polítiques públiques i especialment del Pla de Barris. El Pla de Barris ha de servir per millorar les dinàmiques participatives existents, afavorir la gestió comunitària dels projectes i promoure la participació de persones i col·lectius que fins ara no ho feien. Ha de generar noves formes de treballar veïns i veïnes -administració. Cal preveure òrgans de participació continuada per assegurar que el desplegament del Pla, es fa conjuntament amb les entitats i els veïns i veïnes de Trinitat Nova. ACTIVACIÓ ECONÒMICA I OCUPACIÓ: 6. Foment de l’ocupació al barri. Tenint en compte que Trinitat Nova és el barri de la ciutat amb un dels índex d’atur més elevat cal crear eines per millorar l’ocupació tenint en compte la realitat social del barri i incorporant les perspectives de gènere i interseccionalitat per tal de garantir el suport a les persones més vulnerables. Cal buscar estratègies per a promocionar l’ocupació del barri, fomentar l'auto-ocupació i l’economia social i solidaria. 7 www.barcelona.cat 7. Crear eines de dinamització empresarial i comercial. L’elevat nombre de plantes baixes sense ocupar i un baix nombre de comerços al barri genera la necessitat de donar suport i promocionar les empreses i comerços ubicats al barri i fomentar la implantació de nous negocis a la zona. MEDI URBÀ: 8. Transformar i activar la zona de les Feixes com un nou espai de centralitat obert al barri i a tota la ciutat. Les Feixes són un espai verd amb molt de potencial, proper a equipaments com la Casa de l’Aigua, l’edifici de l’Escola St Josep Oriol o el futur Casal de Barri. La seva transformació hauria de servir per engegar projectes de dinamització econòmica, ocupació i innovació social vinculats al barri, promovent un model sostenible, social, solidari i cooperatiu. 9. Potenciar un espai públic de qualitat adequat a les necessitat del barri, amb especial atenció al factor de gènere, a la infància i a la gent gran. Cal transformar i dignificar l’espai públic d’acord amb els usos que se’n fan. Cal garantir l’accessibilitat, posar la vida quotidiana al centre i promoure l’ús de l’espai per part dels infants, facilitar-ne l’ús per a la gent gran i fer una mirada de gènere en les noves transformacions. Cal dignificar especialment els espais de fora de l`àmbit de remodelació. 10. Promoure i facilitar la rehabilitació dels habitatges i la millora de l’accessibilitat als edificis. Cal que les ajudes de rehabilitació existents arribin a la població amb menys recursos, cal resoldre els problemes que dificulten els acords necessaris per tirar endavant les obres, cal dignificar els interiors dels pisos, cal treballar amb els veïns i veïnes, més enllà de la rehabilitació dels habitatges. 11. Obrir i connectar el barri a la resta de la Ciutat. L’aïllament del barri de la resta de la Ciutat és un factor que cal corregir. Cal fer visible Trinitat Nova a nivell Ciutat millorant i promovent la mobilitat dels veïns i veïnes, contemplant tota la seva diversitat, entre barris del voltants i la ciutat i viceversa. Cal projectar una imatge positiva del barri i lluitar contra l’estigmatització. 12. Garantir la proximitat del sistema d’equipaments Els equipaments que serveixen als veïns i veïnes dels barris no sempre estan dintre dels seus límits, cal garantir que els serveis que es necessiten estiguin disponibles; per això cal promocionar l’oferta i l’accés d’aquells equipaments que es tenen més a la vora i valorar si en calen de nous. 8 www.barcelona.cat » 4. Projectes motor  BARRI ÉS ESCOLA Creació d’un nou projecte educatiu, agrupat al voltant de l’Escola Sant Jordi, amb una voluntat d’educació integral i professionalitzadora. Un projecte educatiu innovador, adaptat a les necessitats i singularitat dels veïns i veïnes de Trinitat Nova, que pugui desenvolupar-se en unes noves instal·lacions que agrupin els diferents centres. Un nou entorn educatiu, de referència a Trinitat Nova i a Nou Barris, capaç de liderar el nou projecte amb eines i programes singulars i innovadors, que pugui vincular-se a projectes comunitaris d’educació en el lleure i de treball amb les famílies més enllà de les classes reglades, un projecte que participi activament de l’entorn, de la vida social i de la vida cultural del barri.  FEIXES, espai lúdic i esportiu i una oportunitat per la formació i l’ocupació a Trinitat Nova Transformació i recuperació de l’espai de les Feixes de Trinitat Nova, amb la voluntat d’aconseguir un nou espai verd que faci de transició entre la ciutat i Collserola, vinculat al barri però també vinculat a noves activitats productives o formatives en el camp del verd. Un espai lúdic-esportiu que faciliti la connexió a peu entre Trinitat Nova i Torre Baró i que pugui incorporar espais agrícoles comunitaris o equipaments esportius. Explora un equipament vinculat a les feixes, ja sigui per ser centre formatiu en el treball i manteniment del verd, un centre d’educació ambiental o un equipament comunitari vinculat a l’activitat lúdica esportiva que es desenvolupi a les feixes. Aprofitar els nous espais verds com a oportunitat de pràctica i ocupació en feines de manteniment d’espais verds o en producció agro-alimentària. Aprofitar la transformació de les feixes per posar en valor la Casa de l’Aigua com un espai de referència pels veïns i veïnes però també per a la ciutat, amb nous usos de caire cultural i comunitari.  ESPAI PÚBLIC PER LA CONVIVÈNCIA I ELS HÀBITS SALUDABLES Millorar i activar l’espai públic de Trinitat Nova que ha quedat fora dels àmbits de remodelació, per fer-lo més humà i socialment practicable. Millorar carrers i places amb mirada de gènere i fent especial atenció a les necessitats d’infants i gent gran. Millorar l’accessibilitat, la il·luminació, els espais de relació, els jocs infantils, els espais d’ombra, els camins saludables, els espais de repòs, els espais esportius a l’aire lliure... Juntament amb les entitats del barri, facilitar que s’utilitzin aquests espais de relació. Promoure i facilitar que la gent gran pugui baixar al carrer i gaudir dels espais de relació, facilitar que els infants puguin jugar al carrer i promoure projectes en aquets espais que millorin la cohesió entre veïns i veïnes de Trinitat Nova . 9 www.barcelona.cat » 5. Propostes d’actuació EDUCACIÓ 1. Donar suport al Consorci d’Educació de Barcelona i a l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, per generar el Pla Educatiu de Trinitat Nova de forma coordinada amb el Districte i amb la participació de la comunitat educativa i de les entitats del barri; que permeti, a la vegada, redefinir l’espai i el projecte educatiu al voltant dels centres educatius del barri. L’educació és un pilar central en el programa del Pla de Barris de Trinitat Nova. És per això que és important que pugui afavorir i facilitar els objectius que ja es preveuen des d’altres sectors de l’Ajuntament. En aquest sentit, el Pla de Barris, conjuntament amb el Districte de Nou Barris, ha d’afavorir i facilitar l’articulació del Consorci d’Educació i l’IMEB amb les xarxes que ja treballen l’educació a Trinitat Nova per tal que es pugui redactar aquest Pla Educatiu de Trinitat Nova. La voluntat del Districte, del Consorci d’Educació i de l’IMEB és poder implantar un nou projecte educatiu per Trinitat Nova durant el present mandat, transformant i millorant els centres educatius actuals. Aquest projecte persegueix millorar les dinàmiques actuals a través d’un projecte educatiu innovador, integral, singular i transformador adaptat a les necessitats del barri. El Pla Educatiu haurà de definir com s’articulen les noves línies educatives i com s’implementen i s’integren en el nou “pol” educatiu . 2. Generar accions i/o programes complementaris, que millorin les tasques socio- educatives que les escoles ja fan amb infants, adolescents, joves i famílies. La tasca socio-educativa de les escoles és primordial per transformar i potenciar les sortides laborals i vitals dels infants i joves. En barris amb una complexitat social important, cal entendre les escoles com a centres d’educació més enllà de les classes reglades, implicant-hi les famílies, adaptant-se a les realitats socials de l’entorn i mantenint una atenció continuada dels alumnes al llarg de la vida educativa i en la transició a la vida laboral. Des de l’IMEB i el Consorci d’Educació ja preveuen accions en aquesta línia, a través del programa d’Escoles Enriquides. El Pla de Barris ha de permetre la implementació d’aquest programa a les diferents escoles de Trinitat Nova, que basa la seva acció en: • Lideratge pedagògic i equips potents com a clau de l’èxit. Facilitar la formació del professorat més enllà d’allò normatiu, fidelitzar els equips potents, assessorar els centres per innovar els mètodes i fer-los partícips dels • Escola a Temps complert: Ampliar l’oferta horària més enllà de les hores lectives donant accés a l’alumnat a activitats extraescolars lúdiques, expressives, artístiques, de suport educatiu i esportives per una educació integral 10 www.barcelona.cat • Servei de menjador universal, necessitats educatives cobertes: Que el pagament de quotes deixi d’interferir en l’escolaritat dels infants, en la gestió educativa dels equips docents i en les relacions escola-família, dotant de recursos materials a les escoles per millorar el treball educatiu amb els i les alumnes. • Treball coordinat amb serveis socials i salut: Garantir que totes les intervencions socials, educatives i de salut que s’adrecen a un mateix infant i la seva família estiguin coordinades i vagin en la mateixa direcció, implementant, si cal, la presència periòdica de la treballadora social de zona en el mateix centre educatiu. 3. Promoure experiències d’educació en el lleure de base comunitària El lleure educatiu afavoreix la responsabilitat, la cohesió social i el compromís ciutadà a partir de processos educatius i pedagògics. En el marc del Pla de Barris, es contempla promoure experiències d’educació en el lleure de base comunitària al barri de Trinitat Nova amb el propòsit d’afavorir arrelament i continuïtat d’aquestes iniciatives. Aquestes experiències es treballaran amb escoles, entitats del lleure o col·lectius i entitats arrelades al territori. Pel que fa al lleure educatiu, s’adreçaran a infants i joves d’entre 3 i 18 anys, amb activitats de cap de setmana i vacances principalment. Formaran part d’una oferta col·lectiva que comporti una dimensió relacional i de vida de grup entre els nens i les nenes participant i que promogui la participació activa de nois i noies i les seves famílies. De la mateixa manera, es promourà i facilitarà la formació dels educadors o es facilitaran els recursos a les entitats per tal de poder implementar projectes en aquesta línia. Possibles accions: • Promoure que es facin colònies a totes les escoles del Barri i facilitar els recursos necessaris per cobrir les despeses de les famílies amb menys recursos. 4. Apropar la formació escènica/musical/ als i les joves i adolescents del barri La formació artística, és en sí mateixa, una eina socialitzadora i transformadora a nivell educatiu. Trinitat Nova té equipaments culturals reconeguts com l’Ateneu Popular de Nou Barris que sumats a altres projectes que treballen la música o les arts, poden revertir en positiu en la formació d’adolescents i joves. El Pla de Barris ha de continuar treballant en aquests projectes als i les joves del barri i facilitar la creació i articulació de nous projectes educatius vinculats a les arts. Possibles accions: • Explorar la possibilitat d’Implementar programes de residència d’artistes que ja té l’ICUB, en les escoles del Barri. • Promoure la relació del teixit cultural amb els projectes educatius de les escoles del barri. 11 www.barcelona.cat DRETS SOCIALS. 5. Desplegar intervencions de promoció de la Salut en coordinació amb Salut als Barris. Promoure hàbits saludables a través d’un abordatge centrat en els determinants socials de la salut és pot contribuir a millorar la qualitat de vida dels veïns i veïnes de Trinitat Nova. L'Agència de Salut Pública acaba de publicar una diagnosi acurada de les necessitats i estratègies que cal seguir a Trinitat Nova per millorar la salut i la qualitat de vida dels seus veïns i veïnes. Cal aprofitar la potència que suposa el programa de Salut als Barris per desplegar tots els programes necessaris des de la proximitat i de forma comunitària amb els serveis de salut. El Pla de Barris ha permetre combinar els programes de salut amb altres programes comunitaris sectorials i amb les transformacions urbanes pertinents que afavoreixin la pràctica d'hàbits saludables. Possibles accions: • Desplegar les actuacions conjuntament amb Salut als Barris, prioritzant els àmbits: Família (Habilitats parentals i embarassos adolescents) , Infància i adolescència (desemparament i formació) i salut mental ( en la majoria dels casos derivada de situacions d'atur de llarga durada) . • Incorporar la perspectiva de salut en les reformes urbanístiques del barri i lligar-les amb intervencions de mobilitat activa i alimentació saludable 6. Crear programes i accions que afavoreixin la millora de la convivència, la integració i la cohesió entre col·lectius, en especial al col·lectiu jove, que permetin a la vegada transmetre una imatge positiva del barri. . La fortalesa i capacitat de transformació d'un barri depèn també de la cohesió dels seus veïns i veïnes. Treballar aquesta cohesió a través de propostes innovadores, que permetin abordar la integració de diferents col·lectius pot suposar una millora de la cohesió general del barri així com un revulsiu per generar xarxa entre la població de trinitat nova. El Pla de Barris ha de potenciar els espais de trobada ja existents, però també ha de vetllar perquè els joves tinguin un sistema divers d'espais on relacionar-se i auto-organitzar-se. A la vegada cuidar i promoure la imatge positiva de Trintat Nova, fent bandera de la seva singularitat i genuïnitat pot ajudar canviar certes dinàmiques i atraure dinamisme al barri. Sovint l'estigmatizació d'un barri repercuteix en l'autoestima que en tenen els propis veïns i deteriora la imatge del barri a l'exterior. Possibles accions: • Crear programes per treballar amb col·lectius específics, que es puguin desenvolupar en el mateix espai públic on hi fan vida. • Promoure actuacions que afavoreixin la barreja i interacció de col·lectius. 12 www.barcelona.cat • Promoure el programa “Why Viloence” que l’àrea de Prevenció ja ha experimentat a la Franja Besòs. • Crear un Servei de Suport a Comunitats de Veïns i Veïnes, per treballar en la mediació de possibles conflictes entre veïns i els decàlegs de convivència • Millorar i dinamitzar l’espai esportiu dels jardins de l’Amistat. • Crear una eina comunicació per transmetre una imatge positiva i revertir l'estigmatització del barri 7. Promoure un programació sòcio-cultural estable que incorpori accions per a la recuperació de la memòria històrica del barri. La cultura és una eina de socialització i transformació molt potent. A Trinitat Nova hi ha l'Ateneu Popular de Nou Barris però també una cultura popular que cal potenciar i promoure. Treballar la cultura des de la vesant més popular i comunitària i combinar- la amb la cultura més professionalitzada i alternativa, pot servir per teixir una programació cultural estable que generi identitat i atracció de persones joves al barri. A la vegada, Trinitat Nova és un barri amb una forta identitat, que s'ha construït a ella mateixa des dels orígens. La memòria col·lectiva i l'autoestima pel propi barri és una qualitat que cal posar en valor per reivindicar el barri a la ciutat, per fer que la gent no marxi i atraure nous veïns i veïnes amb ganes de formar-ne part. Possibles accions: • Dissenyar l’estratègia i la implementació d’una programació cultural del barri. • Garantir un programa cultural estable vinculat a les festivitats tradicionals. • Promoure la difusió de la memòria històrica per afavorir l’autoestima del barri, donant suport al treball que estan fent ja entitats com el grup de memòria històrica. 8. Promocionar i mantenir la pràctica de l’esport. Trinitat Nova té un gran avantatge respecte altre barris. Té l'espai natural de Collserola molt a prop. Això permet pensar en un sistema de recorreguts i instal·lacions d'ús lliure i en contacte amb el verd, que poden facilitar la pràctica de l'esport o la simple passejada d'una forma natural i propera. Aprofitar aquesta singularitat per atraure altres veïns i veïnes de Nou Barris i guanyar espais d'oci, esport i lleure fora de les zones habituals. Possibles accions: • Estudi, proposta i senyalització d’itineraris esportius. • Aprofitar la transformació de l’Espai de les Feixes per ubicar-hi instal·lacions esportives. • Promoció i complementació dels programes existents que afavoreixen la pràctica de l’esport com a eina integradora i facilitadora dels hàbits saludables (programa Convivim, Activa’t...). 13 www.barcelona.cat 9. Promoure programes de desenvolupament de les TIC. La tecnologia al servei de la gent és una eina potentíssima en el s.XXI. Disminuir l'escletxa digital entre la gent gran o facilitar l'accés gratuït dels recursos tecnològics als col·lectius amb menys recursos és un primer pas per trencar les barreres que sovint les situacions socio-econòmiques han posat. Possibles accions: • Donar suport i mitjans al Punt Òmnia i treballar la millora de l’accés a les TIC • Ampliar els espais wifi al barri. • Treballar la “petjada digital” amb els i les joves. ACTIVACIÓ ECONÒMICA 10. Crear eines i programes per afavorir l’ocupació local: El Pla de Barris ha de poder sumar-se als esforços que ja fa Barcelona Activa en aquest camp, promovent el disseny de programes d'ocupació basats en la formació i l'acompanyament de les persones en situació d’atur. Cal adaptar els programes a les especificitats de Trinitat Nova i aprofitar el Pla de Desenvolupament Local que està dissenyant Barcelona Activa conjuntament amb el districte. Possibles accions: • Fer un estudi dels perfil de les persones en situació d’atur del barri per dissenyar programes de formació/ocupació adequats a la realitat social del barri. • Dissenyar programes de formació específics que responguin a les necessitats del mercat laboral i que contemplin itineraris teòrico-pràctics i prospecció d'empreses amb incentius per a la contractació i seguiment individualitzat de les persones usuàries. • Crear un programa de formació i pràctiques en l'àmbit de jardineria i manteniment de zones verdes, vinculant la pràctica laboral al propi territori. • Crear un programa de formació i pràctiques en l'àmbit de l'educació en el lleure, vinculant-la als projectes de dinamització de lleure que preveu el propi pla. 11. Creació d'eines per a la promoció del comerç El Pla de Barris ha de poder sumar-se als esforços que ja fa Barcelona Activa en aquest camp, promovent el disseny de programes de dinamització comercial conjuntament amb les associacions de comerciants. Cal adaptar els programes a les especificitats de Trinitat Nova i aprofitar el Pla de Desenvolupament Local que s’està dissenyant. 14 www.barcelona.cat Possibles accions: • Fer un estudi dels hàbits de consum de la gent del barri. • Fer un estudi de mercat i de viabilitat econòmica de nous comerços. • Dissenyar accions de promoció econòmica del comerç existent. • Reforçar l’associació de comerciants. 12. Creació d'eines per a l'activació de locals buits L'àrea de remodelació ha deixat un nombre important de locals buits pendents de trobar activitat. Cal entendre aquesta bossa de locals com una oportunitat per atraure noves empreses que puguin beneficiar-se de la bona localització i d'uns preus més competitius que altre barris. Possibles accions: • Promoure programes d’ajudes per a la rehabilitació/adequació de locals. • Creació de programes de suport i seguiment per a la implantació de noves empreses. MEDI URBÀ 13. Estudiar i desenvolupar el potencial de la zona de les feixes. Trinitat Nova té un espai pendent de transformar que guarda un potencial enorme. A mig camí entre la ciutat i Collserola, les Feixes són un espai de transició entre la ciutat i el verd que pot convertir-se un oportunitat pel barri i pel Districte. Un gran espai natural que pot vincular-se a equipaments com la Casa de l'Aigua o l'escola St Josep Oriol i que pot resoldre dèficits d'equipaments esportius o espais comunitaris a la vegada que relligar el barri amb Torre Baró. Possibles accions: • Fer un estudi de les possibilitats de transformació de l'àmbit de les feixes que incorpori instal·lacions de pràctica esportiva, espais de producció agrícola (vinculades a projectes sòcio-educatius i/o productius) i que resolgui el lligam del barri amb la muntanya i Collserola. • Redactar el projecte executiu, recollint allò apuntat a l’estudi. • Executar la transformació de les Feixes prevista al projecte. 14. Activar la Casa de l’Aigua Amb la construcció del nou casal de barri, caldrà repensar els usos de la Casa de l'Aigua. La Casa de l'Aigua té un gran potencial com a equipament de barri però també com a equipament de Districte o de ciutat. Cal aprofitar aquest icona patrimonial per guanyar espai per a usos comunitaris sota un projecte innovador. 15 www.barcelona.cat Possibles accions: • Repensar els usos de la Casa de l’Aigua i elaborar una proposta partint del treball ja fet fins ara, intentant fer de la casa de l'aigua un espai de referència a la ciutat a la vegada proper al barri. • Recuperar la connexió entre la Casa de l'Aigua de Trinitat Nova i la Casa de l'Aigua de Trinitat Vella. • Condicionar i millorar els entorns de la Casa de l’Aigua. Senyalitzar i dinamitzar rutes històriques conjuntament amb el MUHBA. 15. Promoure la rehabilitació i millora de l’accessibilitat als habitatges i la millora de la convivència de les comunitats de veïns i veïnes. L'Ajuntament de Barcelona ja disposa d'uns ajuts per fomentar la rehabilitació, però no sempre arriben a les persones que més ho necessiten. El Pla de Barris ha de facilitar la tramitació i acompanyament a les comunitats de propietaris que vulguin beneficiar-se de les ajudes existents, però també ha de procurar noves formes de promoure la rehabilitació per intervenir en zones on la vulnerabilitat social i econòmica fan impossible una rehabilitació necessària o dificulten la instal·lació d'un ascensor. Possibles accions: • Diagnosi del parc edificat de fora l'àmbit de remodelació i definició de zones d'actuació prioritària, en base a les necessitats de manteniment i/o accessibilitat i el perfil socioeconòmic dels seus veïns/veïnes. Amb especial atenció a les persones grans que viuen al barri. • Suport al programa de subvencions existent. Suport i acompanyament a les comunitats en la tramitació d’ajudes. Treball amb les comunitats, ajudes en tasques de mediació per arribar a acords per tirar endavant les obres. • Suport al programa d’acompanyament en els reallotjaments i/o noves promocions. Cal fer un treball específic amb els veïns i veïnes que vinguin a viure a les noves promocions d’HPO. 16. Millora de l’espai públic de fora de l’àmbit de remodelació. L'espai públic és l'espai de relació per excel·lència. Un espai públic de qualitat facilita una vida comunitària i promou la convivència. Cal posar al dia els espais de fora l'àmbit de remodelació i facilitar que gent gran i infants puguin gaudir de l'espai públic adaptat a les seves necessitats. Possibles accions: • Millora de l’espai inter-blocs comprès entre els carrers Portlligat i Aiguablava. • Instal·lació d’ascensor entre la boca de metro del carrer Aiguablava i el conjunt d’habitatges comprès entre els carrers Portlligat i Aiguablava. • Diagnosi de l’espai públic de fora l'àmbit de remodelació (en termes de mobilitat/accessibilitat, gènere, jocs infantils, gent gran, infància), redacció d'un projecte de millora amb perspectiva de gènere i execució de millores puntuals sota aquests criteris. 16 www.barcelona.cat 17. Revisar les previsions del Pla d'equipaments del Districte pel que fa al barri de Trinitat Nova i plantejar un sistema d'equipaments adequat a les necessitats del barri. Els equipaments són serveis comunitaris bàsics pels veïns i veïnes d'una ciutat. Trinitat Nova fa temps que reclama més equipaments. Cal valorar seriosament els serveis dels que disposa al seu entorn en relació a la quantitat de població del barri i repensar el seu sistema per adequar-lo a les necessitats. Possibles accions: • Fer un mapa dels equipaments i serveis que tenen els veïns i veïnes de Trinitat Nova propers al barri, donar-los a conèixer i promoure accions per facilitar-ne l’accés, paral·lelament a l’inici dels treballs de revisió del Pla d’equipaments del Districte que determinarà i fixarà les necessitats futures d’equipaments dins del barri. • Estudiar els possibles usos de l’espai Benjamí i promoure un pla director per recuperar-ne els usos pels veïns i veïnes. • Repensar els futurs usos docents de l’escola St Josep Oriol. 18. Definir rutes i itineraris que millorin i promoguin la mobilitat a peu al barri Trinitat nova està en una situació perifèrica que sovint dificulta que sigui un barri de pas. Potenciar els recorreguts entre barris i facilitar les connexions peatonals amb els seu entorn pot afavorir més afluència de gent al barri. Possibles accions: • Diagnosi i condicionament de recorreguts habituals de vianants a Trinitat Nova. • Millorar i senyalitzar les connexions de Trinitat amb Roquetes i amb Torre Baró a través de les Feixes. • Revisió de la senyalística del barri i entorns per afavorir la mobilitat cap a Trinitat Nova. » 6. Distribució del pressupost El pressupost previst per el Pla de Barris de Trinitat Nova és de 14.923.000 €, dels quals 11.335.000 € es destinaran a inversió en equipaments comunitaris o millora de l’espai públic i habitatge i 3.588.000 € es destinaran a programes socials, educatius, de salut, culturals i esportius, de convivència o de dinamització econòmica. 17 www.barcelona.cat » 7. Implicació ciutadana: Participació, Coproducció i Acció Comunitària Una de les línies estratègiques del programa del Pla de Barris de Trinitat Nova és l’apoderament veïnal com un dels elements que pot contribuir a la millora del barri i a la reducció de les desigualtats. La implicació dels veïns i veïnes, així com del teixit associatiu o els agents i serveis del barri en la transformació de l’àmbit local és indispensable per a l’èxit del programa i ha de respondre a una nova lògica relacional que inclogui la participació, la coproducció i l’acció comunitària. » 7.1. Elaboració participada del Pla de Barris de Trinitat Nova. La participació ciutadana és present en tota l’execució del projecte, però de forma especial durant el període d’elaboració. La redacció del pla es va començar a treballar partir d’una diagnosi compartida, creada amb les aportacions i estudis tècnics dels Districtes i de les àrees municipals, així com de les propostes recollides en el procés del PAM/PAD i de trobades amb entitats del barri. En una sessió es van presentar les primeres línies de treball i es va fer un treball en grup per tal de generar propostes i actuacions concretes. Aquesta sessió es va celebrar el passat 2 de Juny a la Casa de l’Aigua on van assistir unes 70 persones. La sessió tenia per objecte presentar les línies de treball, recollir propostes d’actuacions i fer un llistat dels agents necessaris per a dur- les a terme. Un cop fet el buidat de la sessió participativa, es van valorar les aportacions. De les 80 propostes realitzades, 72 han estat incorporades i de les 8 que no han estat incorporades o bé ja estaven realitzant-se o no són competència del Pla de Barris. El retorn del taller s’ha realitzat en el Consell de Barri del 15 de Juny on es va constituir un grup impulsor amb entitats del barri que ha de fer el seguiment del Pla. » 7.2. L’execució col•lectiva: Participació, coproducció i acció comunitària L’execució del pla de barris es vol fer de forma participada. Per això es tenen en compte les següents premisses: »Treball amb els serveis del barri. »Potenciar i articular les experiències ja existents. »Enfortiment del teixit associatiu. »Treball amb col•lectius. »Treballar per projectes. Amb això és vol implicar a les persones del territori i a les entitats. 18 www.barcelona.cat Per tal d’implicar a la ciutadania en el Pla de barris existiran tres nivells de participació: El Grup impulsor del pla de barris. És l’òrgan de seguiment del Pla, que te per objecte fer el seguiment del conjunts dels projectes i vetllar pel desplegament global del pla. Està format per aquelles entitats sorgides de l’acord del Consell de Barri. Grups de treball. Es configuraran els grups de treball específics a partir de les diferents propostes d’actuació, amb l’objectiu de dissenyar i planificar les actuacions i accions concretes. En els grups de treball es preveu la incorporació d’aquells altres agents, entitats o associacions que tinguin a veure amb l’àmbit corresponent. Processos concrets. Són aquells processos que es duen a terme per projectes o accions concretes quan ja estan en la fase d’execució. En formen part els veïns i veïnes més directes o persones interessades. És creen i es dissolen un cop l’actuació ja està executada. » 8. Organització i gestió A nivell de Ciutat: Per capitalitzar l’experiència, difondre i vetllar per la consecució dels objectius estratègics s’ha creat el Consell Assessor del Pla de Barris, format per experts de diversos camps que aportaran coneixements i experiències imprescindibles per al positiu desenvolupament dels projectes I alhora, amb l’objectiu d’assolir la màxima transversalitat i integració de les actuacions del conjunt de tots els plans de barri a nivell de ciutat, creant sinèrgies entre departaments i ciutadania i aconseguir la màxima coordinació entre operadors municipals, s’estableix un òrgan específic, el Comitè Municipal de Pilotatge per assegurar que el projecte del Pla de Barris esdevingui un veritable projecte de ciutat, on s’impliquin totes les estructures municipals a l’hora de mobilitzar recursos, accions i acords. A nivell de Districte: S’ha constituït la Taula de Seguiment Tècnic, format pels tècnics del conjunt d’àrees i departaments implicats en el desenvolupament del Pla de Barris de Trinitat Nova, per tal de vetllar per la transversalitat del desplegament, coordinant tots els agents necessaris per a l’execució de les diferents actuacions. I el Grup Impulsor del Pla de Barris de Trinitat Nova, al qual ens hem referit abans com a òrgan de seguiment i participació del Pla, que te per objecte fer el seguiment del conjunts dels projectes i vetllar pel desplegament global del pla; format per aquelles entitats sorgides de l’acord del Consell de Barri. 19 www.barcelona.cat » 9. Avaluació i seguiment L’avaluació dels plans de barris a nivell de ciutat estarà liderada pel Consell Assessor. Aquesta avaluació ha de permetre valorar el projecte en la seva globalitat, és a dir, qualitativa i quantitativament i en totes les fases del projecte. Ha de poder valorar el grau de definició del projecte, el grau d’implementació, els resultats i l’impacte d’aquests plans. El seguiment de tots el Pla de Barris el fa el comitè de pilotatge, l’òrgan en el que estan representats les diferents àrees i districtes de l’Ajuntament. Finalment, el Grup Impulsor del Pla de Barri de Trinitat Nova, que ha d’esdevenir el màxim òrgan de concertació i debat sobre l’execució del programa concret al barri.