Divendres, 7 d'octubre de 2016 ADMINISTRACIÓ LOCAL Ajuntament de Barcelona ANUNCI sobre l'aprovació definitiva de la modificació del "Sistema municipal d'ordenació de l'autoprotecció" de l'Ajuntament de Barcelona Per decret d'Alcaldia de data 16 de juny de 2016 es va dictar la següent resolució: "APROVAR inicialment la modificació del decret de l'Alcaldia de 23 d'abril de 2014, d'aprovació del "Sistema municipal d'ordenació de l'autoprotecció" (SOAP) amb el contingut que s'annexa; SOTMETRE aquest decret a informació pública per un termini de trenta dies hàbils, a comptar des de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Província; ADVERTIR que, en cas que no es presenti cap al·legació o suggeriment, aquest decret es considerarà definitivament aprovat; PUBLICAR, al Butlletí Oficial de la Província, a la Gaseta Municipal, i al web municipal, el decret de l'Alcaldia que aprova definitivament el Sistema municipal d'ordenació de l'autoprotecció de l'Ajuntament de Barcelona; i ORDENAR-NE la seva aplicació a tot el terme municipal de Barcelona per a tots els actes i activitats inclosos en el seu article 2". Atès que no s'ha presentat al·legacions en el termini d'informació publica la resolució ha esdevingut definitiva, i en compliment del Decret d'Alcaldia de data 16 de juny de 2016, es procedeix a la publicació integra del text del "Sistema municipal d'ordenació de l'autoprotecció" de l'Ajuntament de Barcelona. DECRET DE L'ALCALDIA PEL QUAL ES REGULA EL SISTEMA MUNICIPAL D'ORDENACIÓ DE L'AUTOPROTECCIÓ (SOAP). ÍNDEX. Preàmbul. Capítol 1 Disposicions generals. Article 1 Objecte i finalitat. Article 2 Àmbit d'aplicació. Article 3 Definicions. Capítol 2 Obligacions del titular de l'acte o activitat per a la qual es demana la llicència, i contingut i estructura del SOAP. Article 4 Obligacions generals de les persones titulars dels actes i activitats als quals es refereix aquest decret, i el seu personal. Article 5 Obligacions del titular de l'acte o activitat pel que fa a la subscripció, elaboració i revisió del SOAP. Article 6 Contingut mínim del SOAP. Article 7 Funcions de la persona titular de l'activitat. Article 8 Interfase del SOAP. Capítol 3 Gestió administrativa del SOAP. Article 9 Millora del SOAP presentat. Article 10 Informe del SOAP per part del personal tècnic municipal. Article 11 Revisió del SOAP. Article 12 Règim d'inspeccions i accés de les autoritats competents als actes i les activitats a efectes de comprovar la implementació del SOAP. 1 CVE-Núm. de registre: 022016016938 Divendres, 7 d'octubre de 2016 Article 13 Règim sancionador. Article 14 Simplificació administrativa i foment de l'ús de les tecnologies de l'administració electrònica en la gestió del SOAP. Article 15 Formació del personal municipal. Article 16 Presentació voluntària d'un Pla d'Autoprotecció amb compliment dels requisits establerts en Decret 30/2015, de 3 de març. Article 17 Presentació obligatòria d'un Pla d'Autoprotecció amb compliment dels requisits establerts en Decret 30/2015, de 3 de març. Article 18 Interpretació més favorable a la màxima protecció de persones i béns. Disposició addicional única. Salvaguarda del compliment de la legislació en matèries connexes. Disposició transitòria única. Disposició final primera: Modificació del Decret d'Alcaldia, de 25 d'abril de 2007, sobre la Instrucció de la protecció civil municipal. Disposició final segona: Habilitació per aprovar un manual operatiu. Disposició final tercera: Habilitació per modificar el formulari del SOAP que s'acompanya a l'annex. Disposició final quarta: Entrada en vigor. Annex: Sol·licitud de llicència públics i activitats de caràcter extraordinari organitzats a la via publica amb un aforament previst entre 4.000 i 20.000 persones. PREÀMBUL. Aquest decret té per objecte establir el nou "Sistema municipal d'ordenació de l'autoprotecció" (SOAP), aplicable als actes i públics i activitats de caràcter recreatiu, festiu, lúdic, cultural, esportiu o similars, amb un aforament previst d'entre 4.000 i 20.000 persones, que se celebrin de manera extraordinària en espais oberts. La seva finalitat és la de garantir l'adopció de les mesures d'autoprotecció necessàries per minimitzar, prevenir i controlar els riscos sobre les persones i els béns, i donar resposta adient a les possibles situacions d'emergència. La Carta municipal de Barcelona, aprovada per la Llei 22/1998, de 30 de desembre, atorga a l'Ajuntament àmplies competències amb matèria de protecció civil, sobretot pel que fa a la seva vessant preventiva i planificadora, i així ho ha tingut en compte la normativa sectorial de la Generalitat posterior, com ara la Llei 11/2009, de 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles i les activitats recreatives, el Decret 112/2010, de 31 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament de desplegament d'aquesta, i el Decret 30/2015, de 3 de març, pel qual s'aprova el catàleg d'activitats i centres obligats a adoptar mesures d'autoprotecció i es fixa el contingut d'aquestes mesures. Mitjançant el decret que ara s'aprova, doncs, l'Ajuntament exerceix les seves competències pròpies en matèria de protecció civil i, dintre d'elles, en la regulació dels plans d'autoprotecció. El Decret disposa de 18 articles (dividits en tres capítols), una disposició addicional, una disposició transitòria, quatre disposicions finals i un annex. El capítol 1 conté les disposicions generals (objecte, finalitat, àmbit d'aplicació i definicions); el capítol 2, és destinat a regular els principals aspectes relatius al SOAP (obligacions del titular de l'activitat, contingut i estructura del SOAP); i el capítol tercer té per objecte la gestió administrativa del SOAP. L'annex de la disposició recull els formularis de la sol·licitud de la llicència i de la documentació del SOAP que ha de presentar el titular de l'acte o activitat corresponent. En virtut d'això, a proposta de la Taula de policia administrativa de ciutat, i en ús de les atribucions conferides per l'article 13 de la Carta municipal de Barcelona. 2 CVE-Núm. de registre: 022016016938 Divendres, 7 d'octubre de 2016 DECRET. Capítol 1. Disposicions generals. Article 1. Objecte i finalitat. Aquest decret té per objecte establir el ≪Sistema municipal d'ordenació de l'autoprotecció≫ (SOAP) per als actes i activitats inclosos a l'àmbit d'aplicació definit l'article 2, amb la finalitat de garantir l'adopció del conjunt d'accions i mesures d'autoprotecció necessàries per minimitzar, prevenir i controlar els riscos sobre les persones i els béns, i donar resposta adient a les possibles situacions d'emergència, mitjançant un sistema adequat i proporcionat al tipus d'actes i activitats als quals s'aplica. Article 2. Àmbit d'aplicació. 1. Aquest decret és aplicable a tot el terme municipal de Barcelona i per a tots els actes i activitats de caràcter recreatiu, festiu, lúdic, cultural, esportiu o similars, amb un aforament previst d'entre 4.000 i 10.000 persones, que se celebrin de manera extraordinària en espais oberts, ja siguin de domini públic ja siguin de domini privat. 2. Aquest decret també és aplicable als actes que, reunint les mateixes característiques especificades en l'apartat anterior, tinguin un aforament previst d'entre 10.000 i 20.000 persones, excepte que hi concorrin, de manera simultània, les circumstàncies següents: a) Que es prevegi una densitat de persones de tres persones per metre quadrat o superior, b) Que l'acte o activitat es desenvolupi de nit o de matinada, o de nit i matinada, entenent-se a aquests efectes que la nit comença a les 22:00 hores, i. c) Que la durada prevista de l'acte o activitat sigui superior a les cinc hores. 3. En els casos d'actes i activitats amb un aforament previst d'entre 10.000 i 20.000 persones en què hi concorrin, simultàniament, les circumstàncies especificades en les lletres a), b) i c) de l'apartat anterior, els titulars i organitzadors dels mateixos s'hauran de sotmetre a les obligacions, requeriments i procediment establerts en el decret de la Generalitat de 30/2015, de 3 de març, pel qual s'aprova el catàleg d'activitats i centres obligats a adoptar mesures d'autoprotecció i es fixa el contingut d'aquestes mesures, o en la normativa que el substitueixi. 4. En el cas dels actes de foc, aquest decret serà d'aplicació: a) Actes de foc que reuneixin les característiques d'aforament i condicions especificades en els apartats 1 i 2 d'aquest article, independentment de la càrrega dels explosius que utilitzin. b) Actes de foc que comportin la utilització d'explosius d'entre 100 i 200 kg, que tinguin un aforament previst d'entre 10.000 i 20.000 persones, excepte que hi concorrin, de manera simultània, les circumstàncies següents: (1) que es prevegi una densitat de persones de tres persones per metre quadrat o superior, (2) que l'acte o activitat es desenvolupi de nit o de matinada, o de nit i matinada, entenent-se a aquests efectes que la nit comença a les 22:00 hores, i. (3) que la durada prevista de l'acte o activitat sigui superior a les cinc hores. 3 CVE-Núm. de registre: 022016016938 Divendres, 7 d'octubre de 2016 5. En els casos d'actes de foc amb un aforament previst d'entre 10.000 i 20.000 persones en què hi concorrin, simultàniament, les circumstàncies especificades en ens els números (1), (2) i (3) de l'apartat anterior, els titulars i organitzadors dels mateixos s'hauran de sotmetre a les obligacions, requeriments i procediment establerts en el decret de la Generalitat de 30/2015, de 3 de març, pel qual s'aprova el catàleg d'activitats i centres obligats a adoptar mesures d'autoprotecció i es fixa el contingut d'aquestes mesures, o en la normativa que el substitueixi. 6. No serà d'aplicació aquest decret en els casos dels actes de foc quan la càrrega utilitzada sigui superior a 200 kg. En aquests supòsits la normativa aplicable serà el decret 30/2015, de 3 de març, pel qual s'aprova el catàleg d'activitats i centres obligats a adoptar mesures d'autoprotecció i es fixa el contingut d'aquestes mesures o la normativa que el substitueixi. 7. L'establert en els apartats 4,5 i 6 s'entén sens perjudici de l'obligació, si s'escau, de donar compliment a l'establert al Reial Decret 989/2015, de 30 d'octubre, pel que s'aprova el Reglament d'articles pirotècnics i cartutxeria, i la resta de normativa específica que sigui d'aplicació als actes de foc. 8. Així mateix, el Sistema municipal d'ordenació de l'autoprotecció (SOAP) no serà d'aplicació quan les característiques de l'acte o activitat a desenvolupar impliquin un nivell de risc elevat, d'acord amb els criteris establerts en el segon paràgraf de l'article 17.2 del present decret". Article 3. Definicions. A efectes d'aquest Decret, s'entén per: a) Sistema municipal d'ordenació de l'autoprotecció (SOAP): Conjunt d'accions i mesures que tenen com a objectiu prevenir i controlar els riscos sobre les persones i els béns, i donar resposta adient a les possibles situacions d'emergència. S'expressen en un document en el qual s'identifiquen aquestes situacions, mesures i riscos, del qual se n'adjunta un model com a annex en aquest decret. b) Acte o activitat: Conjunt d'actuacions a l'aire lliure que poden donar lloc a accidents o esdeveniments que generin situacions d'emergència o en puguin patir les conseqüències. c) Aforament: capacitat total de públic que, previsiblement, assistirà a un acte o activitat dels regulats en aquest decret. d) Homologabilitat del SOAP: Un SOAP és homologable quan compleix tots els requisits que marca aquest decret i que li siguin d'aplicació, i en conseqüència és: - Complet: disposa del contingut suficient a tots els seus apartat. - Concret: específic de l'acte o esdeveniment i el seu entorn actual. - Pràctic i viable: ajustat a la realitat de l'acte i als recursos de què es disposa i aplicable en cas d'una emergència real. - Integrable en el sistema de protecció civil de l'Ajuntament de Barcelona i del de Catalunya, tant des del punt de vista normatiu com operatiu. e) Mesures d'autoprotecció: en general, el conjunt d'actuacions que han de prendre les persones que es puguin veure afectades per una situació de risc o per una emergència, per garantir la seva seguretat. f) Persones organitzadores de l'acte o activitat: les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, responsables de promoure i organitzar els actes i les activitats als quals es refereix aquest decret. g) Persones titulars de l'activitat: les persones físiques o jurídiques que exploten l'acte o activitat. Són les persones responsables d'elaborar, implantar i mantenir actualitzat i operatiu el SOAP, així com de fer les tramitacions administratives corresponents. h) Risc: eventualitat de danys greus col·lectius que es poden produir per fets de qualsevol naturalesa. 4 CVE-Núm. de registre: 022016016938 Divendres, 7 d'octubre de 2016 Capítol 2. Obligacions del titular de l'acte o activitat per a la qual es demana la llicència, i contingut i estructura del SOAP. Article 4. Obligacions generals de les persones titulars dels actes i activitats als quals es refereix aquest decret, i el seu personal. 1. Les persones titulars dels actes i activitats als quals es refereix aquest decret resten sotmeses a les obligacions següents: a) Garantir que les condicions de l'activitat són suficients per assegurar el compliment de les condicions d'autoprotecció, tenint en compte els riscos existents. b) Elaborar el SOAP corresponent a l'acte o activitat, emplenant el formulari que s'adjunta com a annex a aquest decret. c) Presentar la sol·licitud de la llicència municipal per a la celebració de l'acte o activitat juntament amb la documentació del SOAP corresponent, d'acord amb el model annex, excepte en els casos previstos en els articles 16 i 17. d) Incorporar en el SOAP aquelles modificacions que es derivin de l'informe elaborat pels tècnics municipals competents. e) Informar i formar el personal al seu servei dels continguts del SOAP. f) Desenvolupar la resta d'actuacions necessàries per a la implantació i el manteniment de l'eficàcia del SOAP. j) Complir qualsevol altra obligació establerta en aquest decret i en les altres disposicions que siguin d'aplicació. k) Sol·licitar les llicències o comptar amb les habilitacions previstes a la resta de normativa aplicable. 2. El personal al servei dels actes, les activitats per a les quals es demana la llicència i les instal·lacions afectes a les mateixes ha de participar, en la mesura de les seves capacitats, en l'elaboració de la documentació del SOAP, i ha d'assumir les funcions que li siguin assignades en el mateix. Article 5. Obligacions del titular de l'acte o activitat pel que fa a la subscripció, elaboració i revisió del SOAP. 1. El SOAP és signat per la persona titular de l'acte o activitat, si és una persona física, o per la seva representant, si és una persona jurídica. 2. La persona titular de l'activitat és el o la responsable de l'elaboració, implantació, manteniment i revisió del SOAP, en col·laboració amb les persones que treballen o participen amb la mateixa. 3. El SOAP s'ha de revisar sempre que hi hagi una modificació substancial i, com a mínim, cada quatre anys. Així mateix, ha d'estar permanentment actualitzat. Article 6. Contingut mínim del SOAP. 1. El SOAP recull en un document únic, l'estructura i el contingut mínim següent: a) La detecció de l'emergència. b) L'alerta als equips actuants interns i l'alarma als i les ocupants. c) L'avís, sol·licitud i recepció dels serveis externs d'ajuda. d) El confinament o l'evacuació, segons la tipologia d'emergència. 5 CVE-Núm. de registre: 022016016938 Divendres, 7 d'octubre de 2016 e) La informació en emergència a totes aquelles persones que poguessin estar exposades al risc. f) La intervenció coordinada. g) Procediments preventius i de control de riscos. 2. El SOAP estableix una estructura organitzativa i jerarquitzada, dins de l'organització i el personal existent, i fixa les funcions i responsabilitats de totes les persones membres en situacions d'emergència. Article 7. Funcions de la persona titular de l'activitat. 1. La persona titular de l'activitat té les funcions següents: a) Dirigir el SOAP o, si s'escau, designar una persona director o directora del SOAP, responsable de les funcions i accions especificades en el pla. b) Designar una persona responsable de la gestió de les actuacions encaminades a la prevenció i al control dels riscos. c) Designar una persona cap d'emergència, amb autoritat i amb capacitat de gestió, responsable de la gestió de les actuacions encaminades a la resposta davant les emergències. d) Implantar el SOAP correctament. e) Donar la formació teòrica i pràctica al personal que treballa a l'activitat, amb un programa d'activitats formatives adequat, i establir sistemes o formes de comprovació que aquests coneixements han estat adquirits. f) Informar les persones usuàries de l'acte o l'activitat sobre els seus riscos, sobre les mesures a prendre en cas d'emergència i sobre els mitjans existents per fer efectives aquestes mesures. g) Definir, proveir i gestionar els mitjans i recursos econòmics necessaris per a la implantació i manteniment correcte del SOAP. 2. La persona titular de l'activitat ha de conservar informació detallada de les actuacions d'implantació i de manteniment de l'eficàcia del SOAP, i l'ha de tenir a disposició del personal de l'Ajuntament fins la finalització total de l'acte o activitat de què es tracti. Article 8. Interfase del SOAP i procediments de comunicació. En el cas de produir-se un accident o emergència a l'activitat o esdeveniment objecte del SOAP, la persona titular de l'activitat, o aquell que prevegi el SOAP, i en el seu defecte qualsevol membre de l'organització, ha de comunicar-ho de manera immediata a les autoritats competents, sol·licitant els recursos necessaris que s'escaigui, i posar-se a la seva disposició per col·laborar amb ells en la resolució de l'emergència. Capítol 3. Gestió administrativa del SOAP. Article 9. Millora del SOAP presentat. En el cas que el SOAP presentat no reuneixi els requisits mínims exigibles, l'Ajuntament ha de requerir a la persona interessada perquè, en un termini de deu dies, el millori, amb indicació que, si no ho fes, se la tindrà per desistida de la seva petició. 6 CVE-Núm. de registre: 022016016938 Divendres, 7 d'octubre de 2016 Article 10. Informe del SOAP per part del personal tècnic municipal. 1. El personal tècnic municipal del departament de llicències i espai públic competent ha d'emetre informe sobre la sol·licitud de llicència per a la celebració de l'acte o activitat, incloent el pronunciament que correspongui sobre l'homologació del SOAP. 2. L'informe ha de ser favorable a l'homologació del SOAP quan es comprovi que el document ha estat degudament complimentat, és específic de l'acte o esdeveniment a celebrar i es justifica que es disposa dels mitjans i mesures d'autoprotecció que se li demanen, d'acord amb la normativa vigent. 3. Contràriament, l'informe del personal tècnic competent és desfavorable a l'homologació del SOAP quan aquest no reuneixi totes les condicions necessàries indicades a l'apartat anterior. Article 11. Revisió del SOAP. En el cas que, entre la data de la sol·licitud de la llicència i la de la celebració de l'acte o activitat, s'hagi produït qualsevol modificació substancial que pugui fer modificar la previsió dels riscos inicialment identificats, les persones que l'hagin sol·licitat han d'efectuar les modificacions que s'escaiguin en el SOAP per tal d'adaptar-lo als canvis esmentats. Article 12. Règim d'inspeccions i accés de les autoritats competents als actes i les activitats a efectes de comprovar la implementació del SOAP. 1. A fi d'inspeccionar la posta en marxa i bon funcionament del SOAP, els i les agents de l'autoritat i el personal tècnic acreditat podran inspeccionar els espais on se celebrin els actes o activitats als quals es refereix aquest decret. 2. Les persones titulars o organitzadores i promotores dels actes o activitats, han de prestar la màxima col·laboració per a l'acompliment de les tasques d'inspecció. A aquests efectes, han de facilitar l'accés del personal inspector a l'espai de celebració i han de posar a la seva disposició la informació i la documentació que els sigui requerida. 3. En cas d'emergència, s'ha de facilitar l'accés del personal tècnic i de l'operatiu de l'Ajuntament relacionats amb l'emergència, i les persones responsables dels actes i activitats han de prestar la màxima col·laboració. Article 13. Règim sancionador. L'incompliment de les obligacions concernents al SOAP establertes en aquest decret és sancionable d'acord amb el que preveu la Llei 4/1997, de 20 de maig, de protecció civil de Catalunya, seguint el procediment establert en l'Ordenança, de 26 de març de 2010, per la qual es regula el procediment sancionador. Article 14. Simplificació administrativa i foment de l'ús de les tecnologies de l'administració electrònica en la gestió del SOAP. La definició i implantació del SOAP s'ha d'abordar tenint en compte els principis bàsics de simplificació i reducció de càrregues administratives, reduint al màxim possible els requeriments de documentació, tot fomentant, en la mesura del possible, l'ús de les tecnologies de la informació i l'administració electrònica. Article 15. Formació del personal municipal. L'Ajuntament ha de donar la formació específica necessària en matèria de protecció civil al personal tècnic municipal que intervingui en el Sistema municipal d'ordenació de l'autoprotecció, regulat en aquest decret. 7 CVE-Núm. de registre: 022016016938 Divendres, 7 d'octubre de 2016 Article 16. Presentació voluntària d'un Pla d'Autoprotecció amb compliment dels requisits establerts en el decret 30/2015, de 3 de març, pel qual s'aprova el catàleg d'activitats i centres obligats a adoptar mesures d'autoprotecció i es fixa el contingut d'aquestes mesures. Si així ho desitgen, les persones titulars o organitzadores o promotores dels actes o activitats poden acompanyar la seva sol·licitud d'un Pla d'autoprotecció ordinari, sotmetent-se en aquest cas a les obligacions i requisits establerts decret 30/2015, de 3 de març, pel qual s'aprova el catàleg d'activitats i centres obligats a adoptar mesures d'autoprotecció i es fixa el contingut d'aquestes mesures. Article 17. Presentació obligatòria d'un Pla d'Autoprotecció amb compliment dels requisits establerts en el decret 30/2015, de 3 de març, pel qual s'aprova el catàleg d'activitats i centres obligats a adoptar mesures d'autoprotecció i es fixa el contingut d'aquestes mesures. 1. Les persones que sol·licitin llicència per a la celebració d'actes o activitats en els quals concorrin les circumstàncies establertes a l'article 2.2 d'aquest decret, han d'acompanyar preceptivament la seva sol·licitud d'un Pla d'autoprotecció ordinari, regulat en el decret 30/2015, de 3 de març, sotmetent-se a les obligacions i requisits establerts en el decret esmentat. 2. Així mateix, de manera motivada, l'Ajuntament pot exigir la presentació d'un Pla d'autoprotecció d'acord amb els requisits i criteris marcats en el decret 30/2015, de 3 de març, quan les característiques de l'acte o activitat a desenvolupar impliquin, a judici de l'autoritat municipal competent, un nivell de risc per les persones i/o els béns superior a l'assumible amb el SOAP, degut a la concurrència d'un o més dels criteris exposats a continuació: a) Presència d'instal·lacions afectades per la normativa d'accidents greus. b) Celebració de l'acte en zones de risc definides en els Plans d'Emergència Municipals. c) Especial dificultat d'accés per part dels serveis d'emergències i altres ajudes externes. d) Altres elements d'especial consideració específics de l'entorn. Article 18. Interpretació més favorable a la màxima protecció de persones i béns. Els dubtes que es puguin plantejar en l'aplicació de les prescripcions d'aquest decret s'han d'interpretar de la manera que prevalgui la solució que asseguri la màxima protecció de persones i béns. Disposició addicional única. Salvaguarda del compliment de la legislació en matèries connexes. Totes les obligacions establertes en aquest decret s'entenen sense perjudici de les establertes a la normativa aplicable a Barcelona en matèries de les activitats i dels establiments de concurrència pública, de prevenció i extinció d'incendis, de prevenció de riscos laborals, i d'accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques. Disposició transitòria única. Inici de l'aplicació del SOAP. El SOAP s'aplicarà a les sol·licituds de llicències i activitats presentades a partir de la data de l'entrada en vigor d'aquest decret. Disposició final primera. Modificació del Decret d'Alcaldia, de 25 d'abril de 2007, sobre la Instrucció de la protecció civil municipal. A l'apartat 4 del Decret d'Alcaldia, de 25 d'abril de 2007, sobre la Instrucció de la protecció civil municipal s'hi afegeixen dos paràgrafs nous, entre el primer i el segon, passant aquest a ser el quart. Els dos paràgraf segon i tercer tenen la redacció següent: 8 CVE-Núm. de registre: 022016016938 Divendres, 7 d'octubre de 2016 "S'entén per actes multitudinaris (…). No obstant l'anterior, sí que és necessari l'informe de Protecció Civil per als esdeveniments, festes i revetlles i altres actes o activitats extraordinàries de barri en els casos següents: a) Quan l'aforament previst estigui entre les 10.000 i 20.000 i concorrin, de manera simultània, les tres circumstàncies següents: - Que es prevegi una densitat de persones de tres persones per metre quadrat o superior, - Que l'acte o activitat es desenvolupi de nit o de matinada, o de nit i matinada, entenent-se a aquests efectes que la nit comença a les 22:00 hores, i. - Que la durada prevista de l'acte o activitat sigui superior a les cinc hores. b) Quan les característiques de l'acte o activitat a desenvolupar impliquin, a judici de l'autoritat municipal competent, un nivell de risc per les persones i/o els bens superior a l'assumible amb el Sistema municipal d'ordenació de l'autoprotecció (SOAP), degut a la concurrència d'un o més dels criteris exposats a continuació: - Presència d'instal·lacions afectades per la normativa d'accidents greus. - Celebració de l'acte en zones de risc definides en els Plans d'Emergència Municipals. - Especial dificultat d'accés per part dels serveis d'emergències i altres ajudes externes. - Altres elements d'especial consideració específics de l'entorn. En la resta de casos, n'hi haurà prou amb l'homologació del SOAP per donar compliment als requisits mínims establerts a la normativa vigent sobre prevenció i seguretat en matèria d'incendis i sobre adopció de mesures d'autoprotecció. L'actuació de la protecció civil municipal, (…)." Disposició final segona. Habilitació per aprovar un manual operatiu. S'habilita al Servei de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvament per elaborar i aprovar un manual operatiu per a l'aplicació d'aquest decret. En el manual s'han de desenvolupar i concretar les actuacions dels diversos òrgans i agents municipals implicats en la gestió del SOAP. Disposició final tercera. Habilitació per modificar el formulari del SOAP que s'acompanya a l'annex. S'habilita al Servei de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvament perquè, previ informe de la Unitat de Protecció Civil del mateix SPEIS procedeixi, quan sigui necessari, a la modificació o actualització del formulari del SOAP, que s'adjunta com a annex al present decret. Disposició final quarta. Entrada en vigor. Aquest decret entra en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. 9 CVE-Núm. de registre: 022016016938 Divendres, 7 d'octubre de 2016 Annex. Sol·licitud de llicència d'espectacles públics i activitats de caràcter extraordinari organitzats a la via publica amb un aforament previst entre 4.000 i 20.000 persones. (http://w9.bcn.cat/tramits/viapublica/Sol_SOAP1000_1500.pdf). Barcelona, 27 de setembre de 2016 El secretari general, Jordi Cases i Pallarès https: //bop.diba.cat ● bop@ diba.cat ● DL: B-41698-2002 10 CVE-Núm. de registre: 022016016938