Butlletí Banc de Bones Pràctiques EL BANC PRESENTACIÓ Al llarg dels anys, els successius departa- ments encarregats de les polítiques socials de lʼAjuntament han estat cons- cients de la necessitat de desenvolupar en el seu si mecanismes de generació i socialització del coneixement. Una bona mostra dʼaquest afany és el Banc dʼExpe- riències i Bones Pràctiques, del qual presentem ara els resultats de la seva tercera edició. El Banc forma part de les tasques del Departament de Planificació i Processos, que ha estimulat i gestionat amb èxit iniciatives innovadores de professionals de lʼÀrea. Les onze propostes seleccionades cobre- ixen un ampli ventall dʼàmbits de treball, que reflecteixen clarament la vocació transversal del projecte: infància, gènere, diversitat funcional, envelliment, cultura, salut, cultura, habitatge, ocupació… Sobre tots ells plana la dura realitat dʼuna crisi econòmica que està afectant cruel- ment la ciutadania, especialment als barris més vulnerables. La desigualtat ha crescut a la nostra ciutat tant pel que fa a les diferències entre les classes socials com a la seva distribució territorial, i es manifesta en camps tan diversos com les condicions de salut, lʼocupació o la quali- tat dels equipaments i de l eʼspai públic. Aquells que des de lʼAjuntament treba- llem en els departaments socials no ens podem refugiar en una lectura restrictiva de les nostres competències i els nostres Ricard Fernández Ontiveros Gerent de lʼÀrea de Drets Socials pressupostos, sinó que hem d eʼntomar amb energia els reptes derivats de la crisi per fer-hi front. És en aquest context històric on les propostes dʼinnovació social prenen protagonisme perquè no sols ajuden a traçar camins per fer front als problemes, sinó que prefiguren un model social alter- natiu en què es va consolidant, marcat per la pèrdua de drets socials, la desigualtat, la precarietat i la insolidaritat. No vull acabar sense subratllar la impor- tància de treballar no únicament des dels nostres propis serveis professionals, sinó també a través de la coproducció de polítiques, per aprofitar i potenciar la riquesa de la xarxa associativa barcelonina, expressada a plataformes diverses i, dʼuna manera molt singular, a lʼAcord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva. Aquesta és la lògica que impera en tota la nostra acció comunitària i en nous projectes, com ara el del Pla de Barris. Ens pertoca, doncs, felicitar a totes les dones i homes reconeguts en aquestes Bones Pràctiques i encoratjar tots els nostres equips a seguir implicant-se en pròximes edicions per tal de bastir un ampli menú a lʼabast de tots els departa- ments socials de l Aʼjuntament de Barcelona. 04 El Banc dʼExperiències i Bones Pràctiques recull i difon bones pràctiques tant de gestió com de prestació de serveis de lʼÀrea de Drets Socials, ja siguin pròpies o en participació amb el tercer sector. Lʼobjectiu principal és promocionar, difon- dre i compartir el coneixement dels i les professio- nals i tècnics de lʼÀrea. Per bona pràctica sʼentén el conjunt coherent dʼaccions útils, rellevants i significatives, (experièn- cies, projectes, activitats, actuacions, etc) que han obtingut bons resultats en un determinat context i que sʼespera, que en contextos semblants, se nʼobtinguin similars resultats. Per a formar part del Banc cal superar els diferents criteris tècnics dʼaccés. La Comissió valoradora, formada per professionals interns de lʼÀrea és l eʼncarregada de valorar cadascuna de les pràcti- ques presentades. REQUISIT NECESSARIS OPCIONALS Adequació i pertinència Transferibilitat Innovació i Millora contínua Avaluació de la Qualitat Planificació i gestió de processos Lideratge i participació Transparència i comunicació Optimització de recursos Impacte i sostenibilitat Transversalitat Integralitat CRITERIS BÀSICS CRITERIS DE VALOR AFEGIT QUÈ ÉS? MEMBRES DE LA COMISSIÓ CRITERIS TÈCNICS Anna Soler I.M. Serveis Socials Clara Santamaria I.M. Persones amb Discapacitat Glòria Rendón Dir. Programa dʼImmigració Toni Ribes Dir. Programa de Joventut Yolanda Fierro Dept. Planificació i Processos Coordinadora del Banc Isabel Pérez Dir. Serveis Socials Garcilaso Mercè Fernández Dept. Feminismes i LGTBI Eva Jou Gerència dʼHabitatge Pilar Lleonart Institut Municipal dʼEducació Teresa Pasto Dept. Família i Infància (EAIA) 05 BALANÇ 2013 - 2015 29PRÀCTIQUESVALIDADES Orientades a l’intern de l’organització Orientades a la ciutadania Gestió pressupostària i administració Organització i recursos humans Reconeixement professional Dinàmiques participatives Instruments tècnics Acció comunitària Persones amb discapacitat Prevenció social i de salut Promoció i integració social Igualtat de gènere Accessibilitat Gestió del temps Grups Envelliment actiu Crisi econòmica Treball en xarxa Sensibilització Habitatge 5 24 PER ORIENTACIÓ 2013 2014 0 5 10 15 20 5 13 2015 11 Població general Infància Població adulta Famílies Adolescència Persones grans Juventut 8 3 6 5 8 117 PER SECTOR DE POBLACIÓ Només Àrea de Drets Socials Àrea amb dʼaltres administracions Àrea amb Tercer sector Amb participació de tots6 6 2 15PER AGENTS IMPLICATS CLASSIFICACIÓ PER ANYS LES BONES PRÀCTIQUES 07 BONES PRÀCTIQUES 2015 Banc d’Experiències i Bones Pràctiques Un projecte preventiu a partir del massatge infantil Els Equips Interdisciplinaris per a la Petita Infància (EIPI) de Nou Barris i Ciutat Vella són dispositius assistencials integrats dins la xarxa de serveis dʼatenció precoç de Catalunya. El projecte Acompanyar des del cos es basa en la neces- sitat de desenvolupar un treball de prevenció amb les famílies amb risc biolò- gic o social que acaben de tenir un fill, un moment especialment vulnerable sobretot per a la mare. Els primers vincles que estableix el nen són importants per a la configuració del complex desenvolupament psíquic i emocional, i la detecció precoç de possibles alteracions relacionals així com lʼatenció dʼaquesta família resulten fonamentals. El projecte es concreta a través de sessions de massatge infantil, que requereixen la presència, la disponibilitat i el desig de compartir i entendre per part de la família. Tots aquests aspectes fomenten el vincle afectiu, entès com a llaç de qualitat, incondicional, estable i continu. La pràctica sorgeix, en el cas de Ciutat Vella, des de la proposta plantejada pels EIPI conjuntament amb els pediatres, l eʼspai familiar i altres entitats dels barris que treballen en petita infància, i en el cas de Nou Barris, a partir de la col·laboració amb Càritas i un grup de mares i nadons atesos per l eʼntitat. ACOMPANYAR DES DEL COS PROMOGUT / IMPULSAT PER PROFESSIONAL / TÈCNIC REFERENT Equips Interdisciplinaris per a la Petita Infància (EIPI) de Ciutat Vella i Nou Barris de lʼInstitut Municipal de Persones amb Discapacitat Ciutat Vella: Marta Garí i Sara Vendrell Nou Barris: Montse Roigé i Neus Rodríguez - 932564685 - eipicv@bcn.cat Banc d’Experiències i Bones Pràctiques Accés a la cultura en igualtat de condicions El projecte consisteix a incorporar la vessant de l'accessibilitat al teatre familiar de la ciutat. Basant-se en la programació ordinària de teatre familiar, facilita la introducció de recursos tècnics i humans que desenvolupen mesures de suport per als infants amb discapacitat sensorial. Teatre Infantil Accessible s'inicia l'any 2009 al Districte de Les Corts i, després d'una valoració positiva, s'amplia al Districte de l'Eixample. L'any 2013, el Sant Andreu Teatre s'afegeix a la proposta com a teatre de ciutat, que també programa teatre familiar, en aquest cas, amb mesures d'accessibilitat per a infants amb discapacitat auditiva. Amb la introducció de mesures d'accessibilitat, els infants amb discapacitat gaudeixen dels espectacles en igualtat de condicions que la resta del públic infantil. Les mesures inclouen el servei d'audiodescripció, la visita tàctil a l'esce- nografia de l'espectacle i al vestuari, la dotació d'emissores de freqüència modulada, el servei d'argumentació anticipativa, el servei de subtitulació i el servei d'interpretació en llengua de signes. TEATRE INFANTIL ACCESSIBLE PROMOGUT / IMPULSAT PER PROFESSIONAL / TÈCNIC REFERENT Districte de Les Corts, Eixample, Sant Andreu i lʼ Institut Municipal de Persones amb Discapacitat Mireia Curto i Rex - 93 291 62 80 - mcurto@bcn.cat BONES PRÀCTIQUES 2015 08 09 Banc d’Experiències i Bones Pràctiques Una intervenció integral per als infants, famílies i educadores El projecte LʼEIPI amb lʼescola pretén promoure el benestar i el desenvolupa- ment harmònic dels infants que assisteixen a les escoles bressol de Zona Nord (EBM La Muntanya i EBM Aqüeducte) i realitzar una detecció i diagnòstic precoç dels trastorns del desenvolupament i de les situacions de risc. Es parteix de la concepció que les intervencions de prevenció primària i secun- dària realitzades precoçment són més eficaces per prevenir els trastorns de desenvolupament dels infants i fomentar relacions familiars de qualitat. La informació i el suport a les famílies i als/les educadors/es són les vies més eficaces per evitar els problemes infantils. La detecció dels primers signes dʼalerta comporta més garanties de prevenir lʼestructuració crònica de les patologies i permet incidir en lʼetapa de major plasticitat neuronal, quan les possibilitats terapèutiques mostren la major eficàcia. Així, partint dʼun enfocament proactiu, evolutiu i ecològic sʼhan previst actua- cions adreçades als infants, a les famílies i als professionals de les escoles bres- sol, executades per dues psicòlogues de l'Equip Interdisciplinari per a la Petita Infància (EIPI) de Nou Barris, amb formació acreditada en desenvolupament infantil i experiència en pràctica clínica. Es tracta dʼun projecte transversal, fruit de la col·laboració entre professionals de l eʼducació (IMEB) i del Servei dʼAtenció Precoç (IMD), destinat a oferir un model dʼatenció integral als infants. LʼEIPI AMB LʼESCOLA PROMOGUT / IMPULSAT PER PROFESSIONAL / TÈCNIC REFERENT Equip Interdisciplinari per a la Petita Infància (EIPI) de Nou Barris de lʼInstitut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMD) Ana Rosa Vidal - 93 256 4700 - avidalcarren@bcn.cat Raquel Igual - 93 256 4700 - rigual@bcn.cat BONES PRÀCTIQUES 2015 Banc d’Experiències i Bones Pràctiques 10 Més enllà dels “homes al sol” Respostes a les crisis és un taller de treball grupal adreçat a homes que han posat de manifest, directament o indirectament, les conseqüències negatives del seu estat d'atur de llarga durada en la seva dinàmica personal i familiar. Aquests efectes negatius han afectat l eʼstat de salut de la persona (situacions dʼansietat i depressió), les seves relacions personals (aïllament social), la dinà- mica familiar (problemes de parella, agressivitat vers la dona o els fills), etc. El projecte es desenvolupa en coherència amb el treball individual i familiar que cada participant rep per part del seu Centre de Serveis Socials de referència. Inicialment desenvolupat amb el nom de Taller de noves masculinitats, Respostes a les crisis proposa activitats per tal de facilitar: el reconeixement de la crisi vital que pateix cada membre, la comprensió pròpia i de la situació dels altres, el reconeixement de les pròpies potencialitats, el coneixement de programes d'inserció laboral, alternatives d'autoocupació i experiències de processos de recuperació positiva. RESPOSTES A LES CRISIS PROMOGUT / IMPULSAT PER PROFESSIONAL / TÈCNIC REFERENT Serveis Socials dʼHorta-Guinardó de lʼInstitut Municipal de serveis Socials Conxa Pont Trullenque -93 256 48 69 - cpont@bcn.cat José Ramon Ubieto -93 256 48 69 - jubieto@bcn.cat BONES PRÀCTIQUES 2015 Capacitats, motivació i integració en la comunitat per fer front a lʼatur El projecte Reinventaʼt reuneix grups de persones adultes, ateses a nivell individual/familiar des del CSS del Besòs, que porten més de sis mesos a l'atur i que han perdut la motivació. Es tracta de persones que se senten desorienta- des i desanimades pel que fa a la millora de la seva situació laboral, econòmica i social. El projecte es divideix en diferents mòduls que constitueixen tres grans blocs. En el primer, es treballa la motivació i la presa de consciència de la situació de la persona, tot trencant els estereotips i donant a conèixer potencialitats ama- gades dels integrants del grup. A més, es concreta un objectiu personal, deci- dit per la pròpia persona, que serà el que sʼavaluarà en finalitzar el projecte. El segon bloc treballa la definició concreta del projecte personal de cadascuna de les persones que participen en el grup, tot oferint eines que ajuden a concretar les accions per aconseguir lʼobjectiu determinat en el primer bloc. Finalment, el tercer bloc està orientat al treball comunitari, donant visibilitat al projecte. S'estableixen contactes amb entitats i serveis. La persona pren la iniciativa i és protagonista del disseny i la implementació d'un estand a la fira d'entitats i serveis del territori. Aquest fet atorga una experiència positiva als participants i els ajuda a entendre la importància de la seva posició activa a la comunitat. PROJECTE REINVENTAʼT PROMOGUT / IMPULSAT PER PROFESSIONAL / TÈCNIC REFERENT Centre de Serveis Socials Besòs de lʼInstitut Municipal de Serveis Socials Nieves Avila - navilal@bcn.cat 11 Banc d’Experiències i Bones Pràctiques BONES PRÀCTIQUES 2015 Banc d’Experiències i Bones Pràctiques 12 BONES PRÀCTIQUES 2015 Activitats interculturals per a una ciutat de convivència L'Espai Avinyó Llengua i Cultura és una iniciativa impulsada per lʼAjuntament de Barcelona en el marc de la implementació del Pla Barcelona Interculturali- tat, aprovat lʼany 2010. El Pla és fruit dʼun procés participatiu i consultiu intern de lʼAjuntament i extern de la societat civil i de la ciutadania en general, que aposta pel model intercultural de gestió de la diversitat i de convivència en la diversitat. Els seus tres principis clau són la igualtat dʼoportunitats, el reconeixement de la diversitat i la interacció positiva. Per poder impulsar aquests principis, l'any 2011 neix lʼEspai Avinyó Llengua i Cultura, amb la finalitat d'oferir un espai de reflexió, de diàleg i dʼintercanvi intercultural. A partir dels elements en comú que ens uneixen, es busca difondre lʼaccés a la cultura i, en la mesura del possi- ble, col·laborar en la incorporació de la diversitat cultural en els equipaments culturals de la ciutat. Tot això es concreta en una programació intercultural trimestral estable en lʼàmbit de la ciutat. Els principals eixos de treball són: activitats obertes a tota la ciutadania, activitats en grup i guiades per la ciutat en què el català és la llengua vehicular, exposicions interculturals, assessorament en matèria de diversitat cultural als equipaments culturals i de proximitat de la ciutat, comu- nicació i treball en xarxa. ESPAI AVINYÓ LLENGUA I CULTURA PROMOGUT / IMPULSAT PER PROFESSIONAL / TÈCNIC REFERENT Direcció de Drets de Ciutadania i Immigració, Programa BCN Interculturalitat Marifé Calderón - 93 256 4629 - mcalderon@bcn.cat Un recurs de recursos El projecte Més amb menys es desenvolupa en el marc del Pla Comunitari (PDC) de Roquetes. El PDC de Roquetes és un procés de treball participatiu i en xarxa que té l'objectiu de millorar la qualitat de vida dels veïns i veïnes del barri de Roquetes. En aquest procés, en què participen les entitats, els serveis i el veïnat del barri, es dissenyen accions comunitàries per resoldre les dificultats detectades des del mateix territori. Des d'aquesta perspectiva de treball, i en un moment en què lʼimpacte de la crisi econòmica situa el barri en un nivell considerable de precarietat econòmica i social, es dissenya aquest projecte per buscar solu- cions de forma col·lectiva. El projecte treballa per millorar la cobertura de necessitats bàsiques, per afavo- rir lʼaprenentatge facilitant la inserció laboral en aquests àmbits, i per fomentar i potenciar les xarxes relacionals entre els veïns i veïnes del barri com a element empoderador de la pròpia ciutadania. En definitiva, el projecte Més amb menys fa referència a la voluntat de fer més amb menys recursos. PROJECTE MÉS AMB MENYS PROMOGUT / IMPULSAT PER PROFESSIONAL / TÈCNIC REFERENT Serveis Socials de Roquetes i Pla Comunitari de Roquetes Eulàlia Viñas - 932564320 - evinas@bcn.cat Bet Bàrbara - 932564320 - ebarbara@bcn.cat 13 Banc d’Experiències i Bones Pràctiques BONES PRÀCTIQUES 2015 Treball en xarxa i acció comunitària per fer front a lʼaïllament i la solitud LʼEscola de Salut i Envelliment Actiu del Casc Antic és un projecte d'actuació comunitària dels serveis socials del territori, impulsat amb la Taula de Gent Gran del Casc Antic. El projecte té la finalitat de donar resposta a una sèrie de necessitats, especialment aquelles que fan referència a lʼaïllament i la solitud de les persones grans. Es considera que aquests dos aspectes tenen efectes negatius sobre les diferents esferes de la persona, tant la biològica, la social com la psicològica, i estan en la base de molts problemes socials detectats. L'objectiu és abordar aquest problema fomentant l eʼnvelliment actiu mitjançant la participació i el manteniment dʼun espai de relació i aprenentatge bio-psicosocial, alhora que es potencien lʼús i el coneixement dels recursos del territori. El projecte incideix en la prevenció en tots els seus nivells, per tal dʼafavorir la detecció i la neutralització de les condicions dʼaïllament i solitud, i de vulnerabilitat i risc, de la gent gran. Generar consciència de xarxa social, dʼautocures, de respecte per si mateix i de valoració ajuda a aconseguir que les persones grans puguin assolir una vida activa i socialment completa. La Taula disposa dʼun grup motor que dinamitza lʼacció comunitària de l'Esco- la, atorga solidesa i estabilitat en el temps, i és un bon exemple de funciona- ment entre xarxes i serveis en lʼàmbit de la salut i lʼacció social. El projecte es desenvolupa a través de les subvencions comunitàries de districte i es demana suport econòmic per a una figura dinamitzadora de les sessions així com del seguiment. ESCOLA ENVELLIMENT ACTIU AL CASC ANTIC PROMOGUT / IMPULSAT PER PROFESSIONAL / TÈCNIC REFERENT Serveis Socials Casc Antic Jordi Bautista - 93 619 7311 – jbautista@bcn.cat Banc d’Experiències i Bones Pràctiques 14 BONES PRÀCTIQUES 2015 15 Banc d’Experiències i Bones Pràctiques BONES PRÀCTIQUES 2015 Cap a la gestió proactiva del parc públic d'habitatges socials SERVEI DE PREVENCIÓ, INTERVENCIÓ I MEDIACIÓ EN HABITATGES PUBLICS´ El Servei de Prevenció, Intervenció i Mediació en Habitatges Públics neix davant la identificació dʼuna sèrie d'elements problemàtics relacionats amb la gestió del parc públic d'habitatges que feien necessari crear dispositius institu- cionals amb els quals poder resoldre'ls. Aquests elements problemàtics són, entre dʼaltres, la poca valoració i l eʼstig- matització de l'habitatge social, l'alta conflictivitat social i morositat existent, així com una certa manca de responsabilitat en el compliment de les obliga- cions dels llogaters. A més, cal esmentar la falta de cohesió social i relació amb la comunitat dins dels immobles. Finalment, s'observa una certa dificultat de coordinació institucional en la gestió del propi parc. El projecte va dirigit a diferents destinataris: organismes i gestors d'habitatges, nous arrendataris d'habitatge públic a les unitats de convivència i llars, llogate- res del parc públic, que incorrin en algun tipus de morositat i/o conflictivitat social. Finalment, també a les pròpies comunitats de veïns on s'integren els habitatges i les llars objecte de la intervenció. PROMOGUT / IMPULSAT PER PROFESSIONAL / TÈCNIC REFERENT Direcció Tècnica de Programes d'Actuació per a lʼús digne de l'habitatge del Consorci de l'Habitatge de Barcelona. Gerard Capó - Director Tècnic de Programes d'Actuació per a lʼús digne de l'habitatge - 93 291 46 58 - gcapo@bcn.cat Banc d’Experiències i Bones Pràctiques 16 BONES PRÀCTIQUES 2015 L'enfocament grupal: una solució estratègica davant l'impacte de la crisi El projecte sʼadreça a persones en edat laboral que estan en situació de recerca de feina o desenvolupen activitats laborals en precari que són insuficients per donar cobertura a les necessitats econòmiques més bàsiques. Es tracta de persones a les quals la nova realitat de la crisi econòmica ha generat una sèrie dʼalteracions en els diferents àmbits de la seva vida -no només el laboral, sinó familiar, estil de vida, relacions, autoestima, confiança, etc.- i per aquest motiu sʼhan adreçat als serveis socials i de salut a demanar suport material i emocional. La hipòtesi de treball és que si ajudem a elaborar el dol per les pèrdues que està suposant la situació dʼatur laboral i podem capacitar les persones per activar-se en la recerca dʼalternatives útils per a elles i per a la comunitat millo- rarem la situació sociosanitària de les persones, així com la solidaritat, la cohe- sió social i la capacitat de resposta de la comunitat envers les necessitats quo- tidianes actuals. Aquest projecte té una triple vessant: individual/familiar, grupal i comunitària. Lʼobjectiu és produir beneficis en tres nivells: la persona usuària i la seva família, l eʼquip del Centre de Serveis Socials, i el barri i la comunitat. Sʼutilitza la meto- dologia dʼun Grup de Tractament Psicosocial, que es caracteritza per lʼajuda que es proporcionen tots els membres, de forma recíproca i igualitària, i pel fet que ells mateixos esdevenen el motor de canvi. GRUP DE SUPORT PSICOSOCIAL ATURATS ST. ANTONI PROMOGUT / IMPULSAT PER PROFESSIONAL / TÈCNIC REFERENT Serveis Socials Sant Antoni Joana Ramos Ortiz - 93 256 23 63 - jramoso@bcn.cat Un projecte de reflexió, observació i joc per a lʼavanç de lʼeducació en primera infància El projecte Motxilla Preventiva sʼorigina arran de la preocupació compartida entre professionals dels Serveis Socials Bàsics dʼAtenció Primària i lʼEquip dʼAs- sessorament Psicopedagògic del districte dʼHorta-Guinardó amb relació a les dificultats que evidencien algunes famílies en l eʼducació dels seus fills i les seves filles, en edats cada vegada més primerenques. El projecte es basa en una eina didàctica, dinàmica, atractiva i útil per a tota la família, que permet treballar amb naturalitat aspectes de funcionament fami- liar, íntims i diversos, en un espai acollidor i normalitzador. Aquesta eina es va dissenyar en col·laboració amb un grup de famílies, com també és el cas de l eʼstudi, lʼassessorament extern i la formació rebuda per poder construir els materials. La implementació del projecte es produeix a través de tallers grupals que tenen lloc a les escoles i també a través dʼactivitats individuals/familiars impulsades pels diferents serveis que adopten els materials inclosos en la motxilla. Aquests professionals dels diferents serveis reben formació impartida per les persones que impulsen el projecte. Es tracta en definitiva dʼun projecte ampli en primera infància orientat a la prevenció, en què també participen i sʼimpli- quen les famílies i els professionals afectats. Sʼhan realitzat diverses edicions amb lʼobjectiu dʼaugmentar la implicació de les escoles i famílies i dʼarribar també a diferents serveis i professionals. PROMOGUT / IMPULSAT PER PROFESSIONAL / TÈCNIC REFERENT LA MOTXILLA PREVENTIVA Serveis Socials Guinardó i lʼ Equip Psicopedagògic (EAP) del Districte dʼHorta -Guinardó Júlia Masip - 93 2562808 - jmasip@bcn.cat Teresa Abril - 93 5545284 - tabril@xtec.cat 17 Banc d’Experiències i Bones Pràctiques BONES PRÀCTIQUES 2015 Ajuntament de Barcelona Àrea de Drets Socials Direcció dʼEstratègia i Innovació Direcció del projecte: Departament de Planificació i Processos Direcció de l eʼdició: Departament de Comunicació Juny 2016 18 El projecte per gestionar el Banc de Bones Pràctiques ja porta quatre anys en funcionament. Des dʼaleshores, la Comissió de valoració sʼha consolidat com un dels elements clau del projecte, juntament amb les bones pràctiques identi- ficades i els i les professionals que les promouen. Des de lʼinici, es va apostar per crear un equip de valoració intern, amb visions diverses i complementàries, integrat per professionals, personal tècnic de dife- rents disciplines, de la nostra Àrea, amb experiència provada i un destacat compromís institucional. La seva funció, des dʼuna mirada transversal, es concreta en analitzar, valorar i identificar els elements de qualitat de les pràcti- ques a partir dels criteris tècnics que es van definir en la prova pilot feta a lʼinici del projecte. Aquesta valoració està orientada a la retroalimentació, a lʼaprenentatge i a la millora de les pràctiques que es presenten, i no al control dels resultats. Per aquest motiu, sempre es duu a terme un retorn als i les professionals amb recomanacions i suggeriments que puguin contribuir a la millora tècnica de cada pràctica. La funció vinculada a la gestió del coneixement, missió fonamental del Banc de Bones Pràctiques, és un element innovador del projecte. El desenvolupament dʼaquest nou rol, que emergeix del propi Banc, és alhora subjecte i objecte de les bones pràctiques, ja que l eʼxercici dʼaquest (que consisteix a valorar les pràctiques) obliga a desenvolupar habilitats dʼanàlisi i a repensar el propi treball, amb la identificació dʼàrees de millora i, en un gest de responsabilitat, compromís, rigor i generositat, impulsa a oferir el millor de cada persona per tal de compartir-lo amb tots els integrants de la comunitat organitzativa. Es tracta, per tant, dʼun rol que aprèn i genera aprenentatge. En conseqüència, cal posar en valor aquest nou rol com a motor dʼinnovació i millora continua, tenint en compte que amb la seva funció i amb la metodolo- gia de treball utilitzada, contribueix a la gestió de la capitalització del coneixe- ment de la nostra organització. LA COMISSIÓ DE VALORACIÓ, SUBJECTE I OBJECTE DE LES BONES PRÀCTIQUES Josep Villareal Moreno Director dʼEstratègia i Innovació En els moments de crisi, només la imaginació és més important que el coneixement Albert Einstein ajuntament.barcelona.cat/dretssocials