5742 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 27 20-10-2016 Decrets de l’Alcaldia Decret. Atès que la tecnologia i Internet estan transformant pràcticament tots els sectors de la nostra societat i la nostra economia –des de la manufactura i el transport a l’energia i l’atenció sanitària –, ens trobem amb una economia digital i global molt dinàmica que demana un compromís municipal molt ambiciós amb la tecnologia i la innovació digital. Atès que el projecte de Programa d’Acció Municipal 2016-2019, recull aquest compromís en el foment d’una innovació tecnològica i digital, com eina tant pel bon govern, com pel desenvolupament d’una economia plural, com per fomentar una ciutat participativa i democràtica, entre d’altres, impulsant la innovació digital al servei de la transformació social i ambiental, i tractant la gestió de la innovació com un element clau en la consecució d’unes polítiques públiques orientades a cobrir millor les necessitats dels ciutadans i ciutadanes, per a conformar uns serveis públics de major qualitat, amb l’òptima assignació i utilització dels recursos i el talent públic i afavorint l’apoderament ciutadà. Atès que a nivell organitzatiu i per abordar aquest compromís, l’Alcaldessa ha nomenat una nova Comissionada de Tecnologia i Innovació Digital, que té la responsabilitat de redissenyar i reorientar la tecnologia de Barcelona i les estratègies i polítiques d’innovació digital, així com orquestrar una estratègia d’innovació pública inclusiva, definida a través d’un procés inclusiu amb una participació forta d’actors clau de la ciutat (que inclouen indústria, mon acadèmic, centres d’investigació, ciutadans/es, desenvolupadors, emprenedors socials, cooperatives, proveïdors locals de serveis, etc.) que transformen els procediments relacionats amb la digitalització dels serveis públics i la contractació pública i, en general, lideren la transformació de l’ecosistema innovador digital, incloent la relació entre les administracions públiques, la ciutadania, les empreses i el món acadèmic. Atès que en els darrers mesos han aparegut noves peces relacionades amb la gestió i promoció de la innovació dins l’Ajuntament, i per tant s’obre un nou escenari en la innovació municipal que demana una forta coordinació de les forces d’innovació de la ciutat i una forta coordinació de les estratègies i els projectes d’innovació impulsats per les TIC de tot l’Ajuntament. En ús de les facultats conferides a aquesta Alcaldia per l’article 13 de la Carta Municipal de Barcelona, Disposo: Primer. Crear la Ponència d’Innovació Digital de l’Ajuntament de Barcelona que es configura com un instrument municipal, transversal a les diferents àrees de l’Ajuntament, encarregat de operativitzar el disseny i la implementació de l’estratègia i polítiques d’innovació digital a la ciutat de Barcelona, que permeti articular i assessorar transversalment en àmbits d’innovació tecnològica i digital, assegurant la informació, la coordinació, l’aprenentatge, la implicació i l’alineament de les diferents àrees. Les principals àrees de treball de la Ponència d’Innovació Digital de l’Ajuntament de Barcelona seran les següents: Transformació i innovació digital en el sector públic (Open and AGILE digital transformation), incloent la Compra Pública Oberta i Innovadora (Open Public Procurement & Open Contracting) Innovació Cívica i Social, i Xarxa de Laboratoris Urbans de Innovació Social i Digital NÚM. 27 20-10-2016 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 5743 Estratègia Smart City, incloent la participació en la definició del rol de la Fundació Barcelona Institute of Technology (BIT), la SmartCityExpo, el Mobile World Congress o l’IoT. Estratègia de Dades de Ciutat (City Data Strategy) i de l’ús de dades públiques i privades. Economia col·laborativa i Plataformes col·lectives Noves tendències tecnològiques (incloent IoT, Fabricació Digital, Industria 4.0, Big Data, biotecnologia, moneda electrònica, blockchains, ...) Democràcia digital i ús de les TIC per la transparència i responsabilitat pública Cooperació local, regional estatal i internacional en Smart Cities, Tecnologia i Innovació Digital Altres que la Ponència pugui considerar. Segon. Designar com a membres de l’esmentada Ponència d’Innovació Digital les persones següents: Direcció política: 1. Gerardo Pisarello, Primer Tinent Alcaldia de Treball, Economia i Planificació Estratègica, actuant com a President 2. Jaume Collboni, Segon Tinent d'Alcaldia d'Empresa, Cultura i Innovació, actuant com a Vicepresident Primer 3. Gala Pin, Regidora de Participació i Districtes, actuant com a Vicepresidenta Segona Direcció de la Ponència: 1. Francesca Bria, Comissionada de Tecnologia i Innovació Digital Membres: 1. Jordi Martí, Gerent Municipal. 2. Salvador Illa, Gerent d'Empresa, Cultura i Innovació 3. Sara Berbel, Gerent de Política Econòmica i Desenvolupament Local i Directora General de Barcelona Activa 4. Paco Rodríguez, Gerent de Institut Municipal d'Informàtica. 5. Joan Anton Llinares, Gerent de Recursos 6. Mar Jiménez, Cap de Gabinet Adjunta, Primera Tinència. 7. Lluis Torrens, Director de Serveis de Planificació i Innovació. Drets Socials. 8. Marta Continente, Directora d'Innovació. Empresa, Cultura i Innovació. 9. Xabier Barandiaran, Assessor de la Regidoria de Participació i districtes. Drets de Ciutadania, Participació i Transparència. 10. Oscar Abril, Director de Serveis Culturals i Innovació. Cultura. 11. Manuel Valdés, Gerent adjunt d'Infraestructures i Coordinació Urbana. Ecologia, Urbanisme i Mobilitat. 12. Ramón Canals, Director/a Gabinet Tècnic de Programació. 13. Anna Majó, Directora tècnica de Innovació Digital (Direcció tècnica) Tercer. Assignar-li a la Ponència d’Innovació Digital de l’Ajuntament de Barcelona les següents funcions, principalment relacionades amb la definició de model i discurs d’innovació digital, l’impuls de projectes i la dinamització de l’ecosistema intern i extern: 1. Liderar una actuació ESTRATÈGICA: Definir, consensuar i participar del model d’innovació digital de l’Ajuntament de Barcelona – estratègies i polítiques - , integrant un discurs comú. Caldrà reflexionar, articular i desplegar una estratègia, concretar-la operativament, i projectar-la cap a l’ecosistema productiu i la ciutadania, aprofitant la tecnologia com element facilitador, estructurant i apoderant de la pròpia innovació en tots els seus àmbits. 5744 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 27 20-10-2016 2. Coordinar la COMUNICACIÓ: Compartir i coordinar la comunicació de les experiències en el marc d’un programa global d’innovació digital de ciutat sota un discurs paraigües comú, i la presentació a premis, nacionals i internacionals 3. Unificar i implantar criteris d’innovació i desenvolupament digital als projectes de l’Ajuntament: Elaborar directrius tecnològiques i proposar guies d’ús. 4. Donar suport a l’mpuls de PROJECTES: Recollir, coordinar i donar suport en l’impuls de les diferents iniciatives d’innovació digital dins l’Ajuntament de Barcelona, i compartir i coordinar l’assignació i demanda de recursos econòmics. El lideratge i l’execució dels programes i projectes es mantindrà en cada una les àrees, si bé la ponència podrà liderar projectes propis. 5. Donar suport METODOLÒGIC i definir una estratègia d’AVALUACIÓ: Desenvolupar metodologies d’innovació i d’avaluació d’impacte de programes, mesures o inversions en innovació digital (estàndards d’evidència). Orientar i assessorar en el seu ús de manera transversal. 6. Actuar com a RADAR d’innovació digital: Detectar noves oportunitats per l’articulació de polítiques, programes o serveis que reforcin la innovació digital a l’Administració en els seus diferents àmbits. 7. Dinamitzar l’ECOSISTEMA d’innovació digital: amb un accent especial en els agents tecnològics i la dimensió comunitària: Potenciar plataformes d’innovació digital entre l’administració i els diferents actors de la ciutat (públics, privats, comunitaris, ciutadans, cívics,...) i marcs de relació estable amb altres institucions locals i internacionals, publiques i privades vinculades amb l’àmbit de la innovació digital (Generalitat, Comunitat Europea, teixit empresarial, institucions/agències d’innovació, ...). Es vol posar un accent especial en potenciar la tecnologia com element vertebrador i que permet apoderar la dimensió comunitària, més enllà de la dinàmica de col·laboració público-privada (PPP), afavorint la relació amb el teixit de PiMES i autònoms. 8. Gestionar el CANVI CULTURAL: Fomentar un canvi cultural a la ciutat, que treballa simultàniament amb un canvi cultural intern a l’Ajuntament i un canvi cultural que es transmet a fora amb l’apoderament del ciutadà. Així, es treballaran dues vessants prioritàries: a)la innovació digital interna a la pròpia administració, creant espais de talent, intercanvi, aprenentatge, participació i pensament crític per a compartir, coordinar i prestigiar les bones pràctiques d’innovació digital dels diferents departaments, àrees i organismes de l’organització, així com b) l’apoderament ciutadà com element actiu de sistema d’innovació digital, i la relació amb d’altres agents innovadors de la ciutat. 9. La Ponència d’Innovació Digital no és un òrgan resolutori, ara bé, per dur a terme les funcions descrites als apartats anteriors, podrà fer encàrrecs als diferents òrgans de l’organització municipal, dintre del seu règim competencial, i també pot actuar com a òrgan consultiu. Quart. Establir la metodologia de funcionament Es proposa una periodicitat mínima de reunions de la Ponència Innovació Digital de una reunió cada 2 mesos, amb un període inicial de 6 mesos amb reunions mensuals. La periodicitat de la ponència serà revisable pels membres de la mateixa. La Ponència d’Innovació Digital podrà constituir Grups de Treball vinculats a temàtiques específiques, amb membres de la Ponència i altres membres externs que puguin aportar opinió i propostes. NÚM. 27 20-10-2016 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA 5745 Es pot valorar la creació també d’una “Ponència d’Innovació Digital Ampliada”, més inclusiva i participativa. Barcelona, 6 d’octubre de 2016. L’alcaldessa, Ada Colau Ballano. (Ref.2894/2016)