Cap a una política pública d’acció comunitària Marc conceptual, estratègic i operatiu BCN Octubre 2016 Direcció de serveis d’Acció Comunitària Gerència de drets de ciutadania, participació i transparència Direcció de serveis d’Acció Comunitària Gerència de drets de ciutadania, participació ciutadana i transparència Ajuntament de Barcelona Octubre 2016 ÍNDEX 1. L’ACCIÓ COMUNITÀRIA 4 Què és i com l’entenem 4 Projectes, processos i sistemes comunitaris 4 La metodologia comunitària 5 2. LA POLÍTICA PÚBLICA D’ACCIÓ COMUNITÀRIA 8 2.1 Introducció 8 1\Z[PÄJHJP}KLSHWVSx[PJH  3LZYLSHJPVUZLU[YLZVJPL[H[PPUZ[P[\JP} +\LZWLYZWLJ[P]LZK»PU[LY]LUJP}!JVUZ[Y\PYMHJPSP[HY 2.2 El sistema comunitari de polítiques socials (SCPS) 10 3H]PZP}JVT\UP[nYPHKLSZPZ[LTH  ,SZZLY]LPZW‚ISPJZInZPJZHS[LYYP[VYPLSJLU[YLKLS»LZ[Y\J[\YHKLSZPZ[LTH  3»LJVZPZ[LTHWYVMLZZPVUHS  3»LJVZPZ[LTHWVSx[PJ  ,SWYVJtZK»PTWSLTLU[HJP}X\LLUZPTHNPULT  2.3 L’estratègia d’enfortiment autònom de les comunitats 14 -L[HZZVJPH[P\HJ[P]P[H[HZZVJPH[P]HPWYVQLJ[LHZZVJPH[P\  ,S[YPWSLLUMVY[PTLU[HZZVJPH[P\!LJVU~TPJKLTVJYn[PJPZVJPHS  0UZ[Y\TLU[ZPKPZWVZP[P\ZWLYHS»LUMVY[PTLU[KLSHJVT\UP[H[  2.4 Les relacions entre el sistema comunitari de polítiques socials (SCPS) i l’enfortiment comunitari 17 2.5 Cap a un model de governança comunitària 18 3. EL SERVEI D’ACCIÓ COMUNITÀRIA (SAC) 20 3.1 Elements d’estructura 20 3HNLYuUJPH  3»VYNHUPNYHTHKLSZLY]LP  3.2 Elements d’estratègia 21 3.3 Projectes del servei d’acció comunitària 22 *HY[LYHKLZLY]LP  7YVQLJ[LZKLSZLY]LP  0UUV]HJP}PJVULP_LTLU[  Índex de Taules ;H\SH3LZ[YLZKPTLUZPVUZKLSHNV]LYUHUsH  ;H\SH8\HKYLYLZ\TKLSLZLZ[YH[uNPLZHPTW\SZHYKLZKLS:(*  4Direcció de serveis d’Acció Comunitària *HWH\UHWVSx[PJHW‚ISPJH K»(JJP}*VT\UP[nYPH Barcelona té una àmplia i reconeguda tra- QLJ[~YPH LU S»nTIP[ KL S»HJJP} JVT\UP[nYPH (*KLSHX\HSLUZZLU[PTOLYL]LZPWHY[x- JPWZTVS[LZKLSLZX\LHYHOP[YLIHSSLT,U HX\LZ[KVJ\TLU[WYLZLU[LT\UHUV]H]P- ZP}ZVIYLS»(*X\L]VSPUZWPYHYS»HJJP}T\- UPJPWHSLUYLSHJP}HS»HJJP}JVT\UP[nYPHLU LSZWY~_PTZHU`ZWLY~UVWHY[PTKLaLYV UP[LUPTHX\LZ[HWYL[LUZP}3LZUV]LZLZ- [Y\J[\YLZZVJPHSZPUZ[P[\JPVUHSZPWYVMLZZPV- nals ens conviden a repensar estratègies i MVYTLZK»LU[LUKYLPLU[VTHYSLZYLSHJPVUZ (Q\U[HTLU[ZVJPL[H[LUS»LZJHSHJVT\UP[n- YPHZLUZLX\LHP_~OHNPKLZPNUPÄJHYL]P- KLU[TLU[]VSLYJHU]PHYOV[V[ 3HWVSx[PJHK»HJJP}JVT\UP[nYPH[t\UHJSHYH ]VJHJP}[YHUZ]LYZHSHX\LZ[HtZSHYH}WLY SHX\HSWYLZLU[LT\U4HYJJVUJLW[\HSLZ- [YH[uNPJPVWLYH[P\X\L]VSLTX\LZPN\PVYP- LU[HKVY KL SH WVSx[PJH PUZWPYHKVY WLY HS JVUQ\U[KLS»HJJP}PUZ[P[\JPVUHSKLS»(Q\U[H- TLU[WLSX\LMHHS»(*P[HU[KLIVZLK\J- [VYWLYHSZWYVMLZZPVUHSZPSHJP\[HKHUPHHJ- [P]HLULS[LYYP[VYPPLUHSZIHYYPZ /LT LZJVS[H[ TVS[H NLU[ KL KPUZ S»(Q\U [HTLU[P[HTItKLMVYHPWLUZLTX\LOLT tingut ben presents moltes demandes i in- X\PL[\KZ[V[PX\LSHZxU[LZPX\LMLTUVtZ un “document de consens”, pensat per HJVU[LU[HY [V[OVT 7YVWVZLT JHU]PZ LU les orientacions i en les maneres de con- JLIYLPKLKLZLU]VS\WHYS»HJJP}PUZ[P[\JPV- UHS(WVZ[LTWLYSHJVU[PU\{[H[LUHSN\ULZ JVZLZWLY~[HTItWSHU[LNLT¸ YLJVU]LYZP- VUZ¹JSHYLZPWYVM\UKLZ ,S ZLU[P[ KL S»HJJP} JVT\UP[nYPH HW\U[H JHW H SH JVUZ[Y\JJP} K»\UH YLSHJP} LU[YL NV]LYUPZVJPL[H[X\LJHS¸WYVISLTH[P[aHY¹ PLUJLY[HTHULYH¸ YLJVUZ[Y\PY¹PLUHX\LZ- [H[HZJHKLYLJVUZ[Y\JJP}UVLUZHQ\KHYHU UPSHPKLH¸ :VJPL[H[IVUH0UZ[P[\JP}KVSLU- [H¹UPSHZL]HJVU[YnYPH¸0UZ[P[\JP}IVUH :VJPL[H[KVSLU[H¹,UZJHSH\[VJYx[PJHPYL- WLUZHYLZ[YH[uNPLZH[V[ZLSZUP]LSSZ!WVSx- [PJWYVMLZZPVUHSP[HTItLU[YLSHJP\[HKH- UPHHJ[P]H (X\LZ[ KVJ\TLU[ JVUZ[H KL [YLZ WHY[Z X\LTPYLU KL KVUHY YLZWVZ[H H [YLZ WYL- N\U[LZ!*VTLU[LULTS»HJJP}JVT\UP- [nYPH&8\PUHWVSx[PJHK»(*]VSLTPTW\S- ZHY&*VTLUZVYNHUP[aHYLTP[YLIHSSHYLT KLZKLS:LY]LP& PRESENTACIÓ 5Direcció de serveis d’Acció Comunitària *HWH\UHWVSx[PJHW‚ISPJH K»(JJP}*VT\UP[nYPH ,U\UHWYPTLYHHWYV_PTHJP}\UHHJJP}JV- T\UP[nYPH (* WV[ ZLY KLÄUPKH V LU[LZH JVTH¸\UWYVQLJ[LJVSÇSLJ[P\JVUZ[Y\{[JVS SLJ[P]HTLU[¹(X\LZ[H PKLHtZTVS[ PTWVY- [HU[QHX\LLUZHSS\U`HK»LU[YHKHK»HX\LSSLZ WYnJ[PX\LZZVJPHSZX\LWVKLUMVTLU[HY\U [YLIHSSJVSÇSLJ[P\ZxWLY~HS]VS[HU[K»\UWYV- jecte particular!LSmeu projecte! 7LY~ItZHILT[HTItX\LZV[HHX\LZ[H KLÄUPJP}HWYV_PTHJP}HSX\LtZS»(*LUJH- ra ens podem trobar projectes molt diver- ZVZX\LHW\U[PUVIQLJ[P\ZX\LWVKLUZLY JVU[YHKPJ[VYPZ LU[YL ZP V X\L YLWYLZLU[PU ]PZPVUZJVU[YHWVZHKLZK»HSS~ZVJPHSiZWLY HX\LZ[TV[P\X\Lhem de dotar d’un sen- [P[LZWLJxÄJK»\UHPU[LUJPVUHSP[H[LS[P- pus d’AC que volem promoure, cons- truir i facilitar. ,UWYPTLY SSVJZPWHYSLTK»(*tZWLYX\u volem promoure “respostes col·lectives a WYVISLTLZJVSÇSLJ[P\Z¹Z\WLYHU[LSZLUMV- JHTLU[ZKLSHPU[LY]LUJP}ZVJPHSX\L‚UPJH- TLU[ plantegen abordatges individuals o KL JHZ (P_~ LZ Q\Z[PÄJH [HS JVT LZ ]L\ TtZLUKH]HU[WLY\UHJVTWYLUZP}K»HSS~ ZVJPHSX\LYLJVULP_S»L_PZ[uUJPHKL¸WYVISL- TLZZVJPHSZ¹X\LUVTtZWVKLU [LUPY YLZ- WVZ[LZJVSÇSLJ[P]LZX\LUVLZWVKLU[YLIH- llar individualment o cas a cas, com poden ZLYSHJVU]P]uUJPHPSHJVOLZP}ZVJPHSKL[LY- minades dimensions dels processos d’in- JS\ZP} PTtZZ\IZ[HUJPHSTLU[HJVUZLN\PY YLTV\YL VIZ[HJSLZ LZ[Y\J[\YHSZ H HX\LZ[ WYVJLZZVZK»PUJS\ZP} ;HTIt WLYX\u LU SH UVZ[YH JVTWYLUZP} K»HSS~ ZVJPHS LS X\L LZ WVKYPH LU[LUKYL JVT ¸H[LUJP} JVSÇSLJ[P]H¹ OH K»PUJVYWVYHY necessàriament la idea de subjectes (per- ZVULZ P JVSÇSLJ[P\Z X\L UV LZWLYLUWHJP- LU[TLU[ H ¸ZLY H[LZVZ JVSÇSLJ[P]HTLU[¹ (UZHSJVU[YHYPLZKL]LULUWYVHJ[P\ZLUSH JVUZ[Y\JJP}PSHJLYJHKLZVS\JPVUZVYLZ- WVZ[LZHSLZZL]LZULJLZZP[H[Z