1 LA SÍNDICA DIU QUE ELS I LES VIGILANTS DE L’ÀREA VERDA I LA BLAVA D’APARCAMENT SIGUIN CONSIDERATS AGENTS DE L’AUTORITAT PER EVITAR AGRESSIONS La síndica és del parer que, per analogia amb altres col·lectius professionals, com alguns de seguretat privada o el personal interventor de TMB, el cos hauria de ser titular de la protecció penal especial en l’exercici de les seves funcions públiques Vilà diu a l’Ajuntament que elabori un informe jurídic per valorar aquesta possibilitat i que estudiï incorporar l’esmentat reconeixement a la Carta Municipal CCOO de B:SM va adreçar una queixa per les agressions, insults i amenaces que pateix una part d’aquestes persones, que, segons un informe tècnic, l’any 2014 va afectar a un 41% de la plantilla Barcelona, 26 d’octubre de 2016. -- Els treballadors i treballadores que vigilen l’àrea verda i la blava d’aparcament haurien de ser considerats agents de l’autoritat per intentar protegir-los contra les agressions que pateixen. Així ho ha plantejat la síndica de greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, en una resolució en la qual diu a l’Ajuntament que elabori un informe jurídic per valorar aquesta recomanació i la possibilitat d’incorporar l’esmentat reconeixement a la Carta Municipal. La síndica és del parer que, per analogia amb altres col·lectius professionals, com alguns de seguretat privada o el personal interventor de TMB, aquest cos hauria de ser titular de la protecció penal especial en l’exercici de les seves funcions públiques. Vilà ha inclòs aquestes recomanacions en una resolució arran d’una queixa presentada, el febrer de 2014, per CCOO de Barcelona de Serveis Municipals (B:SM), l’empresa a la qual pertanyen aquests treballadors i treballadores, per les agressions, insults i amenaces que pateix una part d’aquestes persones. La síndica va tancar l’informe l’abril de 2016 perquè la resposta a la seva petició d’informació no va arribar fins al desembre de 2015. Segons un informe tècnic, encarregat per B:SM l’any 2015, al que ha tingut accés la síndica, el nombre d’agressions notificades, entre verbals i físiques, entre els anys 2009 i 2014 a aquest col·lectiu són: 158 (2009), 104 (2010), 98 (2011), 85 (2012), 126 (2013) i 2 134 (2014). Això és tradueix, per exemple, en què l’any 2014 va notificar agressions el 41% de la plantilla. Entre 2009 i 2014, la plantilla va oscil·lar entre les 329 i les 346 persones. En la seva queixa, el sindicat demana que els empleats i empleades d’aquest col·lectiu, oficialment Unitat Operativa d’Estacionament Regulat (UOER), siguin reconeguts com a agents de l’autoritat com a mesura de protecció. CCOO diu que aquesta consideració els atorgaria protecció jurídica i podria ser una manera de frenar les agressions perquè les sancions per atacar un o una agent de l’autoritat són més rigoroses. El Codi penal defineix el delicte d’atemptat com aquell que es duu a terme contra una autoritat o els seus i les seves agents (funcionaris públics o funcionàries públiques) quan es troben executant les funcions del seu càrrec. El mateix text normatiu conté la definició de funcionaris públics i funcionàries públiques: tota persona que per disposició immediata de la llei o per elecció o nomenament d’autoritat competent participi en l’exercici de funcions públiques. Què cal perquè un treballador o treballadora de l’àrea verda i la blava sigui agent de l’autoritat? En opinió de Vilà, perquè un treballador o treballadora de l’àrea verda i la blava sigui considerat agent de l’autoritat cal que concorrin dues circumstàncies: que participin en l’exercici de funcions públiques i que sigui personal funcionarial per disposició legal, elecció o nomenament d’autoritat. Pel que fa a la necessitat d’exercir funcions públiques, la síndica recorda que la funció d’aquest col·lectiu, també considerat personal auxiliar de la Guàrdia Urbana, és la de controlar la utilització adequada dels aparcaments a la via pública i les conductes contràries a les normes que en regulen l’ús, en subordinació a la policia local de la ciutat. Aquestes tasques les tenen assignades a la Carta Municipal de Barcelona. I a través d’un Decret d’alcaldia es van establir les seves competències per tramitar les denúncies per infraccions. Així, segons la síndica, no hi ha dubte que les seves funcions s’aproximen a les funcions públiques i a més s’exerceixen a la via pública. Sobre el segon requisit, el de pertànyer al funcionariat públic, el cos no té reconeguda aquesta relació estatutària amb l’Administració, ja que manté una relació laboral amb l’empresa B:SM. Per tant, sembla que la manca de la condició de funcionari públic o funcionària pública, ara per ara impedeix a aquest col·lectiu de treballadors i treballadores beneficiar-se de la protecció específica que atorga el Codi penal. Tot i això, reiterada jurisprudència manté que el concepte de funcionari públic o funcionària pública contingut en el Codi penal, segons el qual “es considera funcionari públic tota persona que per disposició immediata de la llei o per elecció o nomenament 3 d’autoritat competent participi en l’exercici de funcions públiques”, és més ampli que el que es deriva del dret administratiu. Una via per obtenir la condició d’agent de l’autoritat passaria pel reconeixement a través d’una llei. A altres col·lectius professionals, com els empleats i empleades de les empreses operadores de serveis de transport públic o una part del personal de seguretat privada, els ha estat reconeguda per llei la condició d’agents de l’autoritat. Aquests treballadors i treballadores, com els i les vigilants de l’àrea verda i la blava, han d’exercir funcions inspectores i han de donar compte de les infraccions detectades als òrgans administratius competents. En conclusió, Vilà ha donat en part la raó a CCOO perquè, si bé la relació laboral d’aquest cos auxiliar de la Guàrdia Urbana, com a treballadors i treballadores de B:SM, està ajustada a la llei, des de l’Ajuntament no s’ha promogut suficientment una mesura dirigida a atorgar-los la condició d’agents de l’autoritat. Estudi jurídic La síndica és del parer que, per analogia amb altres col·lectius professionals, aquest cos hauria de ser titular de la protecció penal especial en l’exercici de les seves funcions. En aquesta línia, la síndica ha recomanat dur a terme un estudi jurídic per estudiar aquesta possibilitat i que es valori incorporar l’esmentat reconeixement a la Carta Municipal, que és una llei. També ha suggerit al consistori que formuli una consulta a la Direcció General de la Funció Pública de la Generalitat per tal d’estudiar la possibilitat de concedir el reconeixement de treballadors públics i treballadores públiques a aquest col·lectiu en l’exercici de les seves funcions. La Direcció General de la Funció Pública té, entre les seves funcions, la definició del marc general de l’ocupació pública a Catalunya, mitjançant l’impuls de polítiques, criteris i directrius en matèria de recursos humans de l’Administració de la Generalitat i del seu sector públic.