Informe per a la CEUM: Desenvolupament del Vehicle Elèctric a Barcelona Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat Octubre 2016 1 º 1 1 www.bcn.cat Índex 1. Introducció .............................................................................................................................. 2 2. Balanç i Indicadors .................................................................................................................. 4 3. Plataforma LIVE .................................................................................................................... 10 4. Visió Estratègia de l’electromobilitat a Barcelona ................................................................... 14 1 º 2 2 www.bcn.cat 1. Introducció Les polítiques de transport sempre han perseguit reduir els impactes negatius de la mobilitat en la ciutat. El desenvolupament de Vehicles Elèctrics (VE) és una oportunitat per donar un salt important en la transformació del sistema de transports i mobilitat, de tal manera que es redueixin les emissions de contaminants locals, les emissions de CO2, el soroll, el consum energètic,... Tanmateix, les noves tecnologies aplicades als vehicles elèctrics ens donen l’oportunitat d’implementar una manera diferent de moure’ns i una major independència respecte dels combustibles fòssils i per tant una major autosuficiència energètica, tot aconseguint una ciutat més resilient. Des del Pla de Mobilitat Urbana del 2006 la promoció dels vehicles moguts amb energies alternatives ha estat una línia de treball cabdal en les estratègies de Mobilitat i Medi Ambient de l’Ajuntament de Barcelona. Especialment des del 2008, quan encara no existia cap dels vehicles elèctrics actuals, l’Ajuntament de Barcelona va començar a desenvolupar importants Plans Estratègics (Mobilitat, Qualitat de l’Aire, Energia, Promoció Industrial...) on els vehicles elèctrics tenien un paper força rellevant. S’entén que millorar la tecnologia amb la que es mouen els vehicles és un instrument, i no un objectiu, en si mateix, suficient per solucionar la problemàtica de la mobilitat de la ciutat, per tant mai s’ha cregut convenient elaborar ni aprovar un pla estratègic específic per al desenvolupament de la mobilitat elèctrica Per això, Barcelona desenvolupa la promoció de l’electromobilitat segons un Programa d’Accions per al Desenvolupament del Vehicle Electric, que resulta de la coordinació de les mesures previstes en els diferents Plans Sectorials i les seves successives revisions. 1 º 3 3 www.bcn.cat Dins d’aquest Programa multi àrees, cal destacar el funcionament exitós de la Plataforma LIVE, plataforma publico-privada oberta a totes les entitats relacionades amb la mobilitat sostenible, fonamentalment vehicles elèctrics i de gas natural, amb l’objectiu compartit de desenvolupar projectes, polítiques estratègiques i nous models de negoci i de crear xarxa de coneixement. La Plataforma LIVE ha aconseguit reunir i coordinar l’impuls de Barcelona amb d’altres administracions públiques i amb importants empreses del sector, assolint sinèrgies que potencien els esforços municipals. El resultat de les diferents accions desenvolupades en els darrers anys és força positiu, tant, que ha situat a Barcelona i la seva Àrea Metropolitana entre les ciutats del món on s’han desenvolupat més ràpidament la mobilitat elèctrica. El present informe té per objectiu presentar a la Comissió d’Ecologia Urbana: • El balanç de les actuacions i indicadors del darrer any • Els canvis promoguts a la Plataforma LIVE, que ara depèn de la Regidoria de Mobilitat • La visió estratègica per al Programa de VE fins al 2019. 1 º 4 4 www.bcn.cat 2. Balanç i Indicadors La utilització de l’energia elèctrica per al transport pot ser un molt bon instrument per aconseguir els objectius d’una mobilitat sostenible i respectuosa a les ciutats i en sintonia amb el concepte de ciutat saludable, ja que ajuda a resoldre alguns dels desafiaments actuals i futurs: • Disminueix la contaminació atmosfèrica i l’emissió de gasos d’efecte hivernacle • Disminueix la contaminació acústica • Garanteix l’autosuficiència energètica i diversifica els recursos energètics • És un sector que aposta directament per l’energia renovable • Les tecnologies associades són més netes i generen nous mercats de treball • Redueix la contaminació local en les zones on els seus efectes negatius afecten a la màxima quantitat de persones: les ciutats • Configura ciutats més resilients menys vulnerables amb serveis més robustos L’objectiu s’ha formulat de tal manera que “El vehicle elèctric sigui el mode preferent de mobilitat motoritzada individual i col·lectiva, pública i privada”. Per aconseguir-ho cal assumir des de l’administració els riscos que inicialment presenten les noves tecnologies, aportant un impuls inicial al procés de canvi i acceptació, cercant la implicació del sector privat a curt termini, tot facilitant un model econòmic sostenible i arribant al compromís dels ciutadans. Per tal d’organitzar i coordinar les relacions entre tots els actors, es va considerar un esquema de treball per modes de transport (bicicleta, moto, cotxes, taxis, distribució, transport col·lectiu...) cercant les empreses a involucrar. 1 º 5 5 www.bcn.cat Algunes actuacions destacables en les polítiques municipals desenvolupades en aquest programa, són les següents: • Estacionament gratuït en àrea verda/blava per usuaris de vehicle elèctric • 75% de bonificació en l’Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica • Recàrrega gratuïta a la Xarxa publica • Ajudes del Consorci de l’Habitatge, per a la rehabilitació energètica d’edificis • Facilitats per disposar d’abonaments amb endoll als aparcaments municipals Conjuntament, es compte amb el suport a d’altres polítiques supramunicipals com: • Reducció en la tarifació de peatges • Utilització de carrils VAO (ex. C-58) • Impost Estatal de Matriculació 0% • Ajudes estatals a la compra de vehicles elèctrics És d’especial notorietat i rellevància la Xarxa Pública de Punts de Recàrrega Ràpida i la Xarxa de punts de Recàrrega per a motocicletes, amb 16 punts de recàrrega ràpida (PdRR) i 150 punts de recàrrega per a motos (PdR) respectivament, gestionades des del centre de gestió municipal: Com a indicador de resultat de gestió i aprofitament, podem destacar que els punts de recàrrega ràpida (PdRR) tenen més de 150 usos mensuals de promig, superant les 300 càrregues mensuals en algunes estacions estratègiques com a l’Estació de Sants o a Passeig de Gràcia. Així, es pot afirmar que actualment, amb els 16 punts de recàrrega ràpida (PdRR) actius, el 95% dels ciutadans/usuaris disposa d’un punt gratuït a menys de 2 km i/o 6 minuts. 1 º 6 6 www.bcn.cat Un altre pas significatiu donat per l’ajuntament de Barcelona en l’impuls de l’electromobilitat, és que la flota municipal de l’ajuntament disposa de més de 320 vehicles elèctrics, des de camions fins a motocicletes. 1 º 7 7 www.bcn.cat A més a més s’ha fet una prova de Bicing elèctric amb 300 e-bicicletes i 46 estacions i ara la voluntat és ampliar el nombre de bicicletes elèctriques amb la nova concessió del Bicing. Altres serveis municipals com la Guàrdia Urbana disposa de 32 e-motos i Barcelona de Serveis Municipal 35 e-motos, amb incorporació creixent en els seus serveis. Com a resultat directe o induït pel context favorable creat al municipi de Barcelona i Àrea Metropolitana, podem destacar que: • Fins a 26 taxistes han optat per un vehicle elèctric. • La flota d’autobusos de TMB disposa de 3 autobús estàndard (12m), incorporat el 2014 i 2 articulats de 18m que donen servei a la H16, a més de un pantògraf de càrrega a la Pl. del Nou. • Les principals empreses de distribució i missatgeria aposten per desenvolupar la electrificació de la seves flotes a Barcelona (Calidad Pascual, SEUR, AraVinc, etc.) • Dos empreses (eCooltra i Motit) estan operant sistemes de moto elèctrica compartida, amb 350 i 150 e-motos respectivament • Empreses de serveis per a turistes ofereixen majoritàriament vehicles elèctrics de lloguer. 1 º 8 8 www.bcn.cat El creixement important que ha tingut el vehicle elèctric a Barcelona ens ha posicionat com la ciutat espanyola amb la quota de penetració del vehicle elèctric més alta d’Espanya i apropant-nos a valors de països com França o Alemanya. A Barcelona és matriculen, en proporció a vehicles de combustió, 6 vegades més vehicles elèctrics que la mitja espanyola. 1 º 9 9 www.bcn.cat A Barcelona i Catalunya es matriculen el 15% i el 40% dels vehicles elèctrics de l’Estat espanyol, percentatges desproporcionadament alts en relació a la població o al territori. Hem de suposar que les polítiques per afavorir-ho de manera diferenciada a com s’ha fet a la resta de Espanya han tingut molt a veure. 1 º 10 10 www.bcn.cat 3. Plataforma LIVE LIVE és una plataforma publico-privada oberta a totes les entitats relacionades amb la mobilitat sostenible, fonamentalment vehicles elèctrics i de gas natural, amb l’objectiu compartit de desenvolupar projectes, polítiques estratègiques i nous models de negoci i de crear xarxa de coneixement. Els Objectius que persegueix la Plataforma LIVE són: • Mantenir i incrementar el posicionament estratègic de Barcelona i la seva Àrea Metropolitana i de Catalunya com a centre d’excel·lència internacional en el sector de la mobilitat sostenible. • Esdevenir el nexe entre els diversos plans públics en l’àmbit territorial (Barcelona, àrea metropolitana, Catalunya), així com compartir experiències i necessitats entre el sector públic i el privat. • Donar suport al sector privat per tal d’afavorir la implantació de projectes estratègics locals i internacionals, dotar d’eines de promoció i respondre a les necessitats i els interessos del sector. LIVE està formada per entitats, tant públiques com privades, que es poden adherir a la Plataforma segons dos nivells de participació: membres directors i membres col·laboradors. Els membres directors són representants d’alt nivell d’intervenció i amb poder de decisió estratègica, així com amb un grau més alt de visibilitat en les comunicacions. Tots els membres, tant col·laboradors com directors, participen activament en la proposta i en l’execució de les accions de la plataforma. Un dels èxits de la Plataforma és l’alt nivell d’implicació de les entitats membres, gràcies al qual es genera un important intercanvi de coneixement. Relació d’entitats membres al període 2013-2015: 1 º 11 11 www.bcn.cat Dins la Plataforma LIVE es van plantejar sis eixos d’acció per al 2015 a l’hora de portar a terme els objectius i les funcions de la plataforma, així com un eix de governança que vetlla per la coordinació i decisió estratègica de la mateixa plataforma. Alguns dels resultats obtinguts per cadascun del eixos són: 1. Comunicació, Web i Xarxes Socials • Campanya TV, agafa el cotxe elèctric • +1800 seguidors a Twiter • Newsletters trimestral 2. Esdeveniments i Publicacions • Fulletó mapa de PdR de Barcelona i Catalunya • Expoelèctric • Fira de l’Automòbil • Jornades (4) i Actes de Promoció (6) 3. Suport a Polítiques Públiques • Comissions de coordinació d’administracions bimensual • Guia de bones pràctiques municipals • Reunions comissions estatals. • Assessoria a la DGT per l’etiquetatge de vehicles cero emissions. • Auditoria per a la simplificació de processos 4. Coordinació projectes Infraestructura de Recàrrega • Estudi de sostenibilitat de estacions de recàrrega de vehicle elèctric • Base de Dades dels punts de recàrrega de Catalunya • Auditoria del estat de funcionament i de la interoperabilitat dels punts de recàrrega a Catalunya. • Estudi sobre demanda potencial i situació òptima de punts de recàrrega a l’Àrea Metropolitana i Catalunya 5. Vehicles i Flotes • ECOFleets • Eina de càlcul Total Cost Operation (TCO) per a vehicles de flotes comercials • Guia per a la transformació de flotes amb energies alternatives • Comissió per al seguiment de procediments de compra verda publica de vehicles 6. Transformació Industrial • Impuls del grup d’empreses per la moto catalana • Participació al projecte I-CVUE sobre incentius a flotes • Participació al projecte FREVUE sobre aplicació a flotes de distribució de mercaderies • Col·laboració amb EAFO, European Alternative Fuels Observatory 1 º 12 12 www.bcn.cat NOVA Presidència i Direcció de la Plataforma LIVE Des de la seva creació al 2010, la Plataforma LIVE va ser presidida i dirigida per l’Àrea de Economia i Empresa en coordinació amb l’Àrea d’Hàbitat Urbà i l’Àrea de Seguretat i Mobilitat. Els membres directors en representació de l’Ajuntament eren Barcelona Activa i Barcelona de Serveis Municipals. A partir del 2016, la presidència i direcció executiva de la Plataforma LIVE passa a la Regidoria de Mobilitat dins l’Àrea d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat. El passat 7 d’octubre es va renovar, per dos anys més, el conveni multilateral que regula el funcionament de la Plataforma, presidida ja per la Regidora Mercedes Vidal. La Plataforma LIVE continuarà durant el 2016-2018 amb importants tasques de comunicació a la ciutadania i a les flotes, de participació en esdeveniments i de col·laboració publico-privada per a l’elaboració de polítiques innovadores. No obstant això, l’any 2016 la Plataforma evoluciona per tal de realitzar projectes més ambiciosos i tangibles de promoció del vehicle elèctric i de gas natural. La llista que es presenta a continuació recull els principals reptes a considerar per al 2016-2018 plantejats durant algunes sessions de treball desenvolupades el 2015: 1 º 13 13 www.bcn.cat • Creació d’un club de ciutadans per la mobilitat sostenible: aconseguir popularitzar el vehicle elèctric mitjançant la creació d’una plataforma online d’usuaris i la promoció mitjançant personatges coneguts i influents (líders d’opinió, celebrities, empresaris, polítics) que puguin ser usuaris de vehicles sostenibles. • Incrementar el nombre de flotes privades usuàries de vehicle elèctric: desenvolupar una estratègia d’identificació, suport (càlcul de TCO, proves de vehicles…) i comunicació per a gestors de flotes, posant un èmfasi especial en la distribució d’última milla. • Educar en mobilitat sostenible: integrar coneixements de necessitats i tendències de la mobilitat i les tecnologies d’energies alternatives en les activitats d’escoles/instituts. • Incorporació de gas en flotes privades: portar a terme accions per facilitar la incorporació de vehicles de gas natural vehicular (GNV) en flotes específiques gràcies a la comunicació dirigida i a les ofertes atractives. • Promoció del vehicle elèctric per a treballadors: col·laborar amb les empreses generadores de mobilitat per promoure l’adopció de vehicles més sostenibles per als seus treballadors. • Facilitar l’elaboració i implementació de plans de mobilitat elèctrica municipals: donar suport als principals ajuntaments de Catalunya per a l’elaboració i implantació de plans de vehicle elèctric. • Complementar l’estratègia d’infraestructura de recàrrega de Catalunya: complementar l’estratègia d’implantació de punts de recàrrega elèctrica tant públics com vinculats. • Compra verda pública: incrementar el nombre de flotes públiques usuàries de vehicle elèctric i de gas natural tant en flota pròpia com de serveis municipals. 1 º 14 14 www.bcn.cat 4. Visió Estratègia de l’electromobilitat a Barcelona  L’electrificació dels vehicles (electromobilitat) és:  una mesura necessària per millorar la qualitat del aire  però no suficient per millorar la qualitat de vida de la ciutat Tot i que la mobilitat no motoritzada és prioritària, la promoció de l’electromobilitat és imprescindible per aconseguir els objectius del Pla de Mobilitat Urbana de Barcelona en aquells serveis de transport que necessàriament han de ser motoritzats: • Transport Col·lectiu • Mercaderies • Taxis • Vehicles Compartits • Vehicles de Particulars • Motocicletes • Bicicletes L’electromobilitat és una estratègia d’interès públic general, alhora que un instrument de la mobilitat i cal promoure-la, impulsar-la, fins i tot finançar i gestionar les infraestructures de recàrrega que calguin. 1 º 15 15 www.bcn.cat El Vehicle Elèctric és un instrument «transversal» per a les polítiques d’Ecologia Urbana perquè: • Utilitza energia elèctrica, un vector energètic resilient que pot tenir diversos orígens • Justifica i precisa una transició energètica cap a les energies renovables • Redueix les emissions de contaminats i ajuda a millorar la qualitat de l’aire • Redueix el soroll i afavoreix una conducció més relaxada. • Promou els canvis d'hàbits de mobilitat i un us més racional de l’energia • Estimula noves formes de mobilitat, més eficients i respectuoses amb l’entorn • Reconeguda com la motorització més neta i eficient per a vehicles lleugers i desplaçaments urbans. • És (i serà) aplicable a tot tipus de vehicle (bicicletes, vehicles de mobilitat personal (VMP), motos, quadricicles, cotxes, taxis, furgonetes, busos, camions…) Es preveu articular les diferents mesures que es derivin dels diferents Plans Estratègics Sectorials en cinc (5) àmbits d’actuació: 1 º 16 16 www.bcn.cat SERVEIS • Consolidació dels serveis de Motosharing Elèctric • Consolidar el Taxi Elèctric • Consolidar serveis de repartiment de darrera milla amb tricicles elèctrics • Nou contracte de Bicing amb mix de bicicletes elèctriques • Promoure Sistemes de Cotxe Compartit Elèctric • Lloguer de vehicles elèctrics de substitució • Recuperar projecte RACC d’Autoescoles de Conducció amb vehicle elèctric • Aplicació decidida de la instrucció de vehicles a tots els serveis municipals • Pilot de flota compartida de vehicles per tècnics municipals INFRAESTRUCTURA • Declarar la xarxa de punts de recàrrega com a Servei Públic • Ampliar punts de recàrrega ràpida a la via publica • Millorar les eines de gestió municipal • Optimització dels usos i gestió de reserves • Avaluar i aplicar la tarificació de les recàrregues • Coordinació i interoperabilitat amb Àrea Metropolitana de Barcelona, Catalunya i Europa • Consolidar xarxa de recàrrega per a motocicletes • Pilots de punts de recàrrega per a Distribució Urbana de Mercaderies • Pilots de punts de recàrrega per inducció per a Taxis i/o Distribució Urbana de Mercaderies • Ampliació de punts de recàrrega en aparcaments municipals VEHICLES • Promoure la fabricació de vehicles elèctrics adaptats a l’entorn urbà • Atraure inversió per al desenvolupament de vehicles lleugers i vehicles de mobilitat personal. • Demostradors de motocicletes amb bateria extraïble • Pilots amb vehicles de mercaderies de 3,5T – 12T • Desenvolupament de vehicles elèctrics lleugers de mercaderies REGULACIÓ • Regulació de l’estacionament amb criteris mediambientals • Regulació dels temps i espais per a la càrrega i descàrrega de mercaderies favorable als vehicles elèctrics • Normativa urbanística que obligui a la instal·lació de punt de recàrrega vinculada • Prioritat dels Taxis Elèctrics en parades emblemàtiques FISCALITAT • Reclamar adaptació de la Llei d’Hisendes Locals. • Exempció total del Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica • Reducció del Impost Activitats Econòmiques a empreses amb flotes «netes» • Ajudes a la instal·lacions de recàrrega vinculada en pàrquings comunitaris • Regulació dels vehicles de mobilitat personal elèctrics a l’Ordenança de Circulació de Vehicles i Vianants 1 º 17 17 www.bcn.cat Informe de govern: Desenvolupament del Vehicle Elèctric a Barcelona Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat