Consorci Turisme de Barcelona . Comitè Executiu | 13 octubre 2016 Avaluació Pla d’Estiu 2016 Consell Plenari 20 d’octubre de 2016 Districte de Ciutat Vella 1 Estiu 2016 Objectius Promoure el civisme i garantir el manteniment de l’espai públic Evitar els efectes negatius de l’afluència massiva de turistes Fomentar la convivència i vetllar pel descans veïnal Vetllar per la seguretat i el compliment de la legalitat De forma coordinada amb serveis i operadors que intervenen al territori 2 CONTEXT El nombre de turistes ha seguit creixent aquest estiu seguint la tendència dels darrers anys. Tant al mes de juliol com al mes d’agost s’han superat els 2 milions de pernoctacions en hotels a Barcelona. 3 CONTEXT Segons es pot veure en el quadre annex la majoria de turistes que visiten la ciutat passen per Ciutat Vella. Aquesta situació comporta una saturació de l’espai públic i també un increment en la demanda de serveis municipals. 4 Percepció ciutadana Evolució Problema més greu a BCN Problema més greu al teu barri (2016) % Turisme 40 30 20 8 10 0 PRIMER % La Barceloneta 34,9 El nombre creixent de turistes que visiten la ciutat comença a ser vist per El Gòtic 22,6 molts veïns/es de la ciutat com un problema. En el cas de Ciutat Vella dos dels quatre barris perceben el turisme com el problema més greu del seu barri (Barceloneta i Gòtic). 5 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 Eixos d’actuació I • Establiments comercials i de restauració: • Compliment horaris comerç alimentari i establiments de restauració • Control llicències de terrasses (ocupació de la via pública) • Compliment normativa brancals botigues de souvenirs • Vehicles de mobilitat personal: • informació sobre zones permeses • sancions a usuaris i a botigues de lloguer • Pisos turístics il·legals (HUTs): • informació a via pública • Visualització intensiva, inspecció i seguiment expedients • Monitorització HUTs amb expedients oberts Eixos d’actuació II • Soroll i molèsties derivades de l’oci nocturn • Sensibilització visitants • Col·laboració restauradors i locals oci • Compliment normativa portes obertes i horaris • Incidències de neteja i recollida escombraries • Conductes inapropiades a la via pública • Detecció consum d’alcohol i tòxics al carrer i vinculació a serveis municipals Recursos addicionals Districte Agents cívics diürns: increment d’hores (150%) i equips (3 +) respecte 2015 • Entre setmana: 5 parelles de 10:00-14h i de 16 a 20h • Camp de setmana: 3 parelles de 10:00-14h i de 16 a 20h Agents cívics nocturns: increment d’equips (12 +) respecte 2015. • 2 coordinadors + 18 agents repartits en 9 equips de 2 persones. Gòtic 4 agents • Dilluns, dimarts i dimecres de 23:30 a 03:30 i dijous, divendres i dissabtes de 23:30 a 04:30 • Continuïtat fins final novembre amb menys intensitat Definició de zones d’actuació intensiva i d’especial atenció per garantir el descans veïnal • Eix Escudellers / George Orwell com a zona d’especial atenció i • Àrees Ferran / Avinyó / En Rull, i voltants de carrer de la Mercè / Correus Recursos addicionals Districte Guàrdia Urbana • Reforç del servei en zones específiques (nocturn: eix Arc del Teatre / Rambla / Escudellers) • Es potència la presència d’agents en les zones més concorregudes del Districte per actuar sobre les infraccions penals, posant especial atenció en la prevenció de determinats delictes a les zones d’oci nocturn. 30 agents en torns de matí/tarda i 5 agents en horari nocturns. • Incorporació el 2 de juny del Grup de Platges, amb 80 agents en dos torns de 40 agents. • Obertura al Pg. Joan de Borbó de la comissaria conjunta de GU i MMEE. Visualitzadors HUT • Manteniment a l’estiu dels 8 visualitzadors • Enviament de cartes i posada en marxa web (a nivell de ciutat) Recursos addicionals Districte Comunicació • Campanya informativa i web sobre HUTs a nivell de ciutat • Campanya de sensibilització contra el soroll a tot el Districte • Campanya civisme a nivell de ciutat amb missatges territorialitzats • Campanya informativa VMP Neteja: • Reforç: 18 equips més que s’afegeixen als 154 que hi ha en temporada baixa (29 persones més a tot el Districte, a banda de les 253 habituals) Ampliació de lavabos públics (6 addicionals) Taules de treball • Taula de coordinació setmanal • Taules amb operadors de l’oci nocturn per zones Novetats Estiu 2016 • Treball coordinat entre Agents Cívics – GUB – Inspectors • Control dels brancals • Control ocupació de la via pública per Vehicles de Mobilitat Personal (fora de la botiga) • Control circulació dels Vehicles de Mobilitat Personal per zones no permeses • Control de terrasses sense llicència i/o incompliments llicència (excés taules i cadires, altres ocupacions no autoritzades) • Monitorització d’edificis buits • Visita nocturna a HUTs sense llicència verificats • Reforç de l’actuació contra el soroll nocturn en recursos i tipologia d’intervencions • Celebració de taules d’oci nocturn amb operadors de 5 zones del Districte • Increment de la freqüència de les reunions de coordinació • Reunions de seguiment amb veïnat • Reforç torns Guàrdia Urbana Comparativa Recursos 2014-2016 Estiu-14 Estiu-15 Durant l'any 16 Increments estiu-16 • 8 agents BSM actuant a • 8 agents BSM actuant a • 8 agents cívics en dies Agents Barceloneta Barceloneta laborables i 2 en cap de 8 agents BSM actuant a cívics • 8 agents cívics en dies laborables • 10 agents cívics en dies setmana de 10h. a 22h. Barceloneta diürns i 2 en cap de setmana de 10h. a laborables i 6 en cap de des del 24 de juliol 22h. setmana de 10 a 22 hores • 8 agents de 23h a 6h. per treball • 18 agents en horari de 23 a 4 intensiu en zones específiques hores en dies laborables i fins Agents (dij, div i diss de juliol a setembre) les 5 en cap de setmana. cívics De control de l’oci nocturn 0 • 4 educadors ambientals de la • 2 coordinadors. nocturns Campanya de Medi Ambient fins • 10 agents cívics per a zones 30 de novembre d’especial atenció. • Operatiu platges • Increment de les patrulles de • Dispositius específics Guàrdia Urbana a la Barceloneta La GUB, a l’estiu, • Potenciem la presència en d’atenció intensiva als durant les 24 hores del dia en complementa la presència zones més concorregudes delictes contra la prevenció d’actes incívics. habitual d’agents a tot el litoral per actuar sobre mapa Guàrdia propietat espais • Servei d’inspecció especialitzada i a les zones de major delinqüencial. urbana concrets: (La Rambla, de Guàrdia Urbana amb atenció presència de turisme. En • 80 agents en dos torns a Parc de la Ciutadella, immediata a les trucades aquest sentit, Ciutat Vella rep l’oficina de denúncies platges, Rambla del nocturnes rebudes per molèsties el suport d’unitats • Raval, altres espais on procedents d’habitatges d’ús centralitzades es detectin conflictes) turístic. • 8 inspectors de 9 a 14 Inspectors • 4 inspectors de 14 a 21 6 inspectors polivalents 9 inspectors polivalents 9 inspectors polivalents districte • 6 inspectors tardes de caps de 12 setmana COMPARATIVA RECURSOS 2013-2016 2013 2014 2015 2016 Total recursos específics destinats pel districte de Ciutat Vella 127.660,48 223.559,18 293.417,51 404.086,23 450.000 400.000 350.000 Reforç GUB 300.000 Reforç neteja 250.000 Visualitzadors HUTs 200.000 Urinaris i cabines sanitàries addicionals 150.000 Agents civics nocturns Agents cívics diurns 100.000 Campanya soroll i/o civisme 50.000 0 2013 2014 2015 2016 • Els recursos específics destinats pel Districte al Pla d’estiu s’han triplicat a des de 2013. • Ha augmentat també la tipologia d’intervencions que es duen a terme per a respondre a la complexitat de la problemàtica • A aquesta quantitat cal sumar els recursos dedicats per altres àrees (per exemple ecologia urbana amb el reforç de neteja, la campanya del soroll i alguns agents cívics). • El sumatori de la contractació vinculada al Pla d’estiu arriba fins a 1.262.215,56 euros (despesa que s’associa al Pla però té un abast temporal més llarg) Serveis i operadors Tècnics/es i Inspectors/es del districte de Ciutat Vella Serveis d’inserció Neteja social Visualitzadors Guàrdia HUTs il·legals urbana Agents cívics Agents cívics nocturns diürns SEGURETAT • Es mostren en la taula adjunta les Juliol Agost Setembre dades en forma resumida de Demanda ciutadana l’actuació policial. +17% +8% + 17% • Cal destacar l’augment de fets 092 / 112 coneguts especialment dintre Incidents gestionats +5% +1% +10% d’aquesta categoria els furts. L’augment de turistes i la seva Fets coneguts +16% +12% +16% concentració en espais reduïts facilita Persones detingudes l’aparició estacional de grups +22% +8% o investigades organitzats. • Tot i que la demanda ciutadana vers la Activitat en relació +63% +23% +70% venda ambulant al voltant del 20% venda ambulant respecte l’any anterior l’activitat Denúncies per policial per aquest fet ha augmentat +60% +50% +82% durant tots els mesos d’estiu. El consum alcohol número de decomisos de llaunes ha Llaunes decomisades 69.208 54.619 48.871 seguit creixent respecte l’any anterior. • Durant l’estiu s’ha intervingut en tres pisos de la Barceloneta on s’emmagatzemaven llaunes i es feien “còctels” per vendre a la via pública. SEGURETAT • Oficina denúncies Barceloneta: el 13% de les denúncies realitzades per residents del barri • Es potència la presència d’agents en les zones més concorregudes del Districte en horari diürn Indicadors del reforç del servei en zones específiques (nocturn: eix Arc del Teatre / Rambla / Escudellers) Nocturn Diürn Indicadors més rellevants quantitat Indicadors més rellevants quantitat Denúncies relacionades amb la venda ambulant 1154 Denúncies relacionades amb la venda ambulant 30 Llaunes de begudes intervingudes 7081 Articles de venda ambulant intervinguts 578 Aliments intervinguts 564 Denúncies a les OOMM 37 Denúncies per consum d’alcohol 2052 Denúncies per infraccions de trànsit 81 Denúncies per realitzar necessitats fisiològiques 216 Serveis realitzats a places i espais d’interès 173 Denúncies per fer soroll/cridar a l’espai públic 39 Persones investigades penalment 4 Denúncies associades a gossos perillosos 18 Persones detingudes 1 Actes d’aprehensió d’estupefaents 25 (Dades no definitives) SEGURETAT: Activitat amb VMP i bicicletes Al llarg de l’estiu, els agents cívics i la GUB han realitzat més de 20.000 avisos/informacions a usuaris i establiments. Aquests avisos, sovint, han posat fi a comportaments no autoritzats i dels que l’usuari no era coneixedor. Per tant, els avisos han estat una tasca preventiva fonamental. Des del punt de vista de l’activitat denunciadora de la GUB, les accions més destacades han estat les següents: Denúncies a usuaris de ginys mecànics per comportaments 272 no ajustats a la norma Denúncies a les activitats que lloguen els ginys mecànics per 174 no complir amb les condicions de la seva llicència Total: 446 Denúncies a usuaris de bicicletes per circular o estacionar de 579 forma no reglamentària Total: 579 AGENTS CÍVICS DIÜRNS Zones d’intervenció prioritària Tasques principals • Informació i assessorament sobre neteja de carrers i recollida d’escombraries • Persones sense sostre: informació i orientació • Persones consumint substàncies tòxiques: informació i assessorament • Músics de carrer sense carnet: informació i assessorament. • Informació a turistes: sense samarreta, normes convivència i HUT’s. • Control de brancals de botigues de souvenirs. • Control de llicències de terrasses (vigència de la llicència, nº taules, horari) • Control i informació de circuits de circulació permesos per a VMP, informació a usuaris i visites a locals. 18 AUTORITAT ADMINISTRATIVA: Terrasses 2014 2015 2016 St. Pere - St. Pere - St. Pere - Barcelon Sta. Barcelon Sta. Barcelon Sta. Gòtic Raval Districte Gòtic Raval Districte Gòtic Districte eta Caterina - eta Caterina - eta Caterina - La Ribera La Ribera La Ribera Raval Expedients iniciats 10 2 1 1 14 24 18 5 24 71 22 22 7 56 107 Terrasses retirades 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 2* 3 Evolució del nombre d’expedients de terrasses 120 107 • Durant la campanya d’aquest estiu ha hagut un increment (36) respecte 100 l’any anterior en el nombre d’expedients iniciats per 80 71 incompliments en les terrasses 2014 sobretot referides a l’excés de taules 60 56 2015 i cadires. • Pel que fa a la retirada només ha 2016 40 estat necessari arribar a aquest 24 22 22 24 extrem en 3 casos 18 20 10 14 7 2 1 5 1 0 Barceloneta Casc Antic Gotic Raval Districte 19 AUTORITAT ADMINISTRATIVA: Habitatges d’Ús Turístic il·legals • Pel que fa al nombre d’expedients iniciats es pot Expedients iniciats veure com aquest també ha crescut respecte a l’any anterior. Especialment rellevant és el canvi de 700 tendència en quant al barri d’origen dels 607 600 expedients: si anys enrere la Barceloneta 500 concentrava de forma molt majoritària els expedients 400 342 veiem com la tendència ha anat variant fins a la 300 2014 situació actual en que Barceloneta és el barri on 166 203 200 140 143 168 s’han detectat menys nous HUTs sense llicència 10395 97 2015 100 68 74 9 9 10 passant a encapçalar el llistat el Raval amb 203 0 2016 (fins 30 set) deteccions. • De forma acumulada des de 2014 fins el 6 d'octubre de 2016 s’han iniciat 2858 expedients després d’inspeccionar habitatges en els que s’ha detectat un ús il·legal. D’aquests, 2020 estan en tràmit actualment. Procediments sancionadors Procediments restitució 140 127 120 112 99 104 120 100 100 80 65 80 69 60 60 57 38 60 40 32 34 41 41 30 22 40 35 24 31 20 13 8 14 10 0 0 3 2 20 0 0 1 2 0 0 Barceloneta Casc Antic Gotic Raval Districte Barceloneta Casc Antic Gotic Raval Districte 20 SERVEI DE NETEJA • 18 equips més que s’afegeixen als 154 que hi ha en temporada baixa • Un cop iniciat l’estiu s’han reforçat operatius al Gòtic i al Raval sobre el ja planificat. Concretament, a partir del 17 d’agost l’horari del torn de tarda s’amplia per tal que es solapin amb el torn de nit. • A partir del 26 de setembre s’activa un equip per fer neteges al voltant dels contenidors. • Al Raval s’ha passat d’un a dos equips de recollida de voluminosos i s’ha passat de dos torns de recollida de contenidors a 3 torns. 21 SERVEI DE NETEJA Els carrers del Raval, Gòtic i Casc Antic es baldegen tots a diari, en horari nocturn. Els de la Barceloneta es fan en dies alterns, en horari nocturn. Alguns carrers del Districte es repassen durant el dia una vegada més o dues. En el plànol dels baldejos estan especificats quins són els que es repeteixen. Recollida de contenidors: • Els contenidors de rebuig i orgànica es buiden tots en horari nocturn (de 22-6h), i alguns es repassen durant el dia. • Els contenidors de selectiva (PBN-punts brossa Neta): paper i envasos a diari, i vidre 3 cops a la setmana. Serveis específics de Ciutat Vella: • recollida de xeringues • servei d’actuació conjunta amb GUB: • operació diana • matalassos abandonats al carrer • recollida de mobles/ matalassos procedents de pisos desinsectats 22 SERVEI DE NETEJA 9000 8000 Es mostren a 7000 continuació les 6000 dades de Voluminosos tones 5000 Vidre recollides a 4000 Envasos Ciutat Vella Paper/Cartró 3000 Orgànica 2000 Resta 1000 0 2013 2014 2015 2016 2013 2014 2015 2016 2013 2014 2015 Juliol Agost Setembre Juliol Agost Setembre 2013 2014 2015 2016 2013 2014 2015 2016 2013 2014 2015 Resta 4.695,64 5.035,50 5.333,75 5.334,13 4.121,89 4.492,97 4.525,24 4.733,86 4.137,81 4.660,40 4.660,08 Orgànica 1.390,21 1.388,88 1.475,46 1.404,92 1.269,00 1.245,73 1.331,70 1.306,89 1.271,54 1.300,01 1.307,64 Paper/Cartró 328,60 337,92 322,70 320,54 268,96 302,39 283,64 271,21 305,44 353,92 301,30 Envasos 134,79 132,59 145,90 144,39 108,16 111,47 117,53 116,94 131,72 134,74 133,57 Vidre 426,22 459,49 460,20 505,33 356,19 399,00 411,35 440,49 407,82 466,84 447,56 Voluminosos 135,70 148,26 160,68 155,88 99,78 119,10 110,69 132,27 109,98 123,62 123,40 TOTAL t 7.111,16 7.502,65 7.898,68 7.865,19 6.223,98 6.670,66 6.780,15 7.001,65 6.364,32 7.039,53 6.973,54 INSTAL·LACIÓ DE LAVABOS PÚBLICS Durant l’estiu s’han col·locat 6 nous lavabos (igual que al 2015) que se sumen tant als existents en edificis públics com autorentables col·locats de forma permanent, en total 10 a tot el districte en el període d’estiu. Com a novetat 3 dels 6 quedaran permanents durant tot l’any i passaran de ser químics a autorentables. 24 CAMPANYA DE REDUCCIÓ DEL SOROLL Els educadors ambientals realitzen accions d’informació i sensibilització per conscienciar a la ciutadania i als visitants de Barcelona contra el soroll nocturn ajudats pel lliurament d’una piruleta. La campanya busca també la col·laboració dels restauradors i locals d’oci dels districtes, lluint un adhesiu a l’entrada dels locals que a l’inici de campanya els lliuren els educadors. S'ha trobat receptivitat i ganes de col·laborar per part de la majoria de locals de la zona i pel públic informat, exceptuant el veïnat d’algunes zones. A les persones sensibilitzades que no viuen al barri i estan de pas en general els sembla una bona iniciativa la campanya, mentre que part del veïnat s’ha mostrat més escèptic, i apunten al problema dels llauners com a focus del problema. 25 CAMPANYA DE REDUCCIÓ DEL SOROLL Mes Barri Establiments Ciutadans Turistes Ventalls Sant Pere, vis7it6a ts lo7c5a4l s infor Sta Caterina informats Juliol i la ribera 78m8 ats rep3a5r2t its Agost iSS atlaan .R tC Piabeteerrerai, na 24 1379 1709 1691 RSSataanv. taC Pla etereri, na 1165591 1269302 1256 Setembre RSi ala 041 Staanv Rta Pilbera . Ca etereri, na 2742 45 Octubre i La Ribera 97 2230 56698 Raval 2101 1344 378 • Al 2015 la campanya va tenir característiques molt diferents per aquest motiu no és possible comparar les dades. • Hi havia molts menys educadors ambientals (només treballaven al Born i a zones del Raval) i la metodologia d’intervenció era diferent. 26 ALTRES REFORÇOS ESTIU: mobilitat Barceloneta • Reforç de les línies de platja i en aquelles que el seu recorregut ho permet s’ha donat major capacitat amb busos articulats: D20, H16, V15, V21, V27, 36, 39, 45 i 59. A més, a les línies D20 i V15 s’han reforçat amb viatges limitats (a Pl. Espanya i Pl. Urquinaona per servir millor el passatge que surt de les platges/Barceloneta a les hores punta de migdia i tarda). • A mitjan juliol es va realitzar la prolongació de la línia V13 des de Drassanes fins a Pla de Palau, i priorització del carril de sortida de l’autobús del passeig de Joan de Borbó (modificacions permanents). • En total, l’oferta d’estiu ha estat superior a la oferta del l’hivern, superant en 5.100 hores la de 2015 (amb intervals de 5-7min les línies D20 i V15, 7-8 minuts les línies 59 i 45 i 11 minuts la línia 39). Tanmateix, també els usuaris/es de les línies que circulen per la Barceloneta han augmentat en els tres mesos d’estiu, en 580.000 persones. • El moviment d’anada a les platges de l’entorn de la Barceloneta es produeix d’una manera més esglaonada i les línies han pogut anar absorbint la demanda, en canvi la sortida de les platges s’ha concentrat més en dos moments de sortida bastant massiva: de 13.00h a 15.30h, a on el trànsit de vehicles ha obstaculitzat de manera important la sortida dels busos, i a partir de les 17.30h fins a les 21.30h on la sortida de gent de les platges ha estat de manera continuada. Per això s’han reforçat les línies base de la Barceloneta (D20 i V15) amb busos amb un recorregut limitat fins a Urquinaona i fins a Pl. Espanya que són intercanviadors de transport. ALTRES REFORÇOS ESTIU: Salut pública Pla xoc de control de plagues (múrids) 2016 • Increment 150% de la dotació de l’equip de treball del programa de control de plagues a tota la ciutat (Dotació extraordinària de 350.000€) Serveis d’addicions i Agència de salut pública Des que es monitoritza el fenomen l’any 2004, durant els estius s’observa un augment estacional de xeringues al carrer i usuaris fent ús de la via pública. L’estiu de 2016 aquest augment estacional ha estat més acusat que en els darrers 4 anys i s’ha focalitzat al barri del Raval Sud. Per tal de donar resposta a aquesta situació s’han reforçat els serveis: • Ampliació de dues hores de l’horari de CAS Baluard, obrint a les 7 del matí en lloc de a les 8,45h a partir del dia 15 d’agost, i reduint a només 15 minuts el temps de tancament per neteja i canvi de torn del CAS Baluard al migdia. • Avançament de l’operació diana amb neteja i Guàrdia Urbana i reforç de la neteja a la zona afectada. • Ampliació del nombre d’educadors/es de salut a Ciutat Vella: de 10 a 14 persones en tots els torns (de 7h a 2h de la matinada), amb presència permanent d’un educador a la plaça Blanquerna i reforços a la Barceloneta i Raval Sud. • Increment de la coordinació de tots els actors implicats mitjançant les taules de coordinació setmanals d’estiu. • Amb data 26 de setembre, el CAS Lluís Companys va ampliar la seva cartera de serveis en reducció de danys oferint dues places en l’espai de venopunció assistida en horari de matí i tarda. 28 QUEIXES CIUTADANES 2000 Evolució de les 1830 1800 queixes ciutadanes relacionades amb els 1600 àmbits del Pla d’estiu 1400 (període juny / 1284 setembre) 1200 1072 1000 2014 2015 800 2016 600 494 447 400 335 212 207 238 200 170 66 84 72 16 64 0 Habitatges ús Soroll Neteja carrers Recollida Recollida de turístic i/o places comercial mobles i trastos vells Detecció d’elements de millora • Revisió tasques i perfils dels equips d’intervenció en espai públic per reforçar el perfil preventiu i la capacitat intervenció • Reforç de la protocol·lització de les tasques • Manteniment i consolidació protocols i espais de derivació i coordinació visualitzadors, inspecció i GUB • Millora de la coordinació entre els diferents proveïdors (de ciutat i de districte) • Millora de la territorialització de les actuacions per adaptar-se a la situació dels diferents barris i definició de prioritats específiques • Reforç actuacions prevenció normativa paisatge urbà i de terrasses • Reforç actuacions orientades a locals i establiments • Reforç de les actuacions en neteja i recollida de residus, ja sigui realitzant campanyes de sensibilització específiques com revisant i ampliant la dotació de serveis • Millora de la comunicació amb el veïnat Propostes per a 2017 Necessitat de passar d’un Pla d’estiu a un Projecte de gestió anual de la convivència i espai públic: • Amb diferents intensitats segons l’època de l’any • Flexible a les problemàtiques de cada un dels barris i zones dels districte • Centrat en el treball preventiu amb veïnat, visitants, els locals comercials i d’oci i tots els altres operadors • Amb una perspectiva integral que abraci la diversitat de problemàtiques que incideixen en la convivència a l’espai públic • Seguint desenvolupant l’aliniació i coordinació de tots els serveis municipals implicats • Amb una millora de la capacitat d’avaluació i seguiment de la intervenció