Regidoria de Feminismes i LGTBI Pla Municipal per la Diversitat Sexual i de Gènere Mesures per a la Igualtat LGTBI Octubre 2016 Versió 10 Regidor ia de Feminismes i LGTBI INDEX Introducció 3 Finalitat 3 Marc Legislatiu 4 Trajectòria i principis orientadors del Pla 6 Procés d´elaboració 8 La diagnosi 8 Espais de participació 9 Compromisos i aliances estratègiques amb l’organització municipal 11 Estructura del Pla 11 1. Eixos estratègics del Pla. 12 A. Canvi Institucional 14 A1. Formació en diversitat sexual i de gènere. 15 A2. Incorporació d’objectius de diversitat sexual i de gènere a la normativa, plans i programes clau. 18 A3. Instruments de política laboral i contractació municipal. 20 A4. Comunicació inclusiva. 23 A5. Participació de persones i entitats LGTBI 25 B. Ciutat de Drets 28 B1. Informació, acompanyament i empoderament. 30 B2. Coeducació. 34 B3. Cultura, visibilitat i memòria. 38 B4. Salut, drets sexuals i reproductius. 41 B5. Vides lliures de violències. 48 B6. Ciutadania, interculturalitat, migracions i refugi. 52 B7. Justícia global, cooperació i relacions internacionals. 56 B8. Àmbit laboral. 59 B9. Esports. 63 B10. Visibilització en l’àmbit econòmic. 66 B11. Acció social i cicles de vida. 68 2. Governança del Pla 74 Implementació 74 Seguiment i avaluació 74 Bibliografia 76 2 Versió 10 Regidor ia de Feminismes i LGTBI Introducció FINALITAT El Pla Municipal per la Diversitat Sexual i de Gènere (2016 – 2020) constitueix el principal instrument d’actuació de l’Ajuntament de Barcelona per a promoure la perspectiva de la diversitat sexual i de gènere i per a l’eliminació de les desigualtats i violències que es deriven de l’orientació sexual, la identitat de gènere i les diferències en el desenvolupament sexual. Es tracta d’un pla transversal que es proposa incorporar i reforçar aquesta perspectiva en totes les polítiques en què sigui rellevant i en el funcionament i organització del mateix Consistori. D’aquesta manera es vol contribuir a eradicar l’homofòbia, la lesbofòbia, la transfòbia, la bifòbia i la intersexfòbia (LGTBIfòbia, en endavant) reforçant els circuits de prevenció, detecció, denúncia i acompanyament de les víctimes; oferir eines de promoció social per a l’assessorament i empoderament del col·lectiu; promoure unes polítiques de coeducació que incloguin la lluita contra l’assetjament per raó d’orientació sexual, expressió i identitat de gènere; incorporar la perspectiva de diversitat sexual i de gènere en les polítiques de salut, especialment en els àmbits de la salut sexual i reproductiva de les dones lesbianes i bisexuals, la despatologització de la transsexualitat, la prevenció de les infeccions de transmissió sexual i l’acompanyament a les persones intersex/amb diferències en el desenvolupament sexual (DDS en endavant) i les seves famílies; promoure la inclusió laboral de les dones trans; vetllar pels drets de les persones grans LGTBI i garantir els drets de les persones que sol·liciten refugi a causa de la seva orientació sexual o identitat de gènere. Aquest Pla pren com a referent el Pla de Justícia de Gènere (2016-2020): ambdós segueixen la mateixa lògica, comparteixen alguns objectius i es basen en una perspectiva de gènere en el sentit més ampli per tal de fer front al sexisme existent en la societat actual. Es parteix, així, de la convicció que les realitats del col·lectiu LGTBI s’han d’abordar des d’una mirada feminista, que entengui les seves discriminacions i violències en relació amb el sexisme. D’aquesta manera, es parteix d’entendre que el sistema de gènere té quatre dimensions. La primera és el sexe, que ens distingeix en funció de les nostres característiques corporals entre femelles i mascles, excloent del marc normatiu les persones intersexuals/amb DDS, ja que els seus cossos no 3 Versió 10 Regidor ia de Feminismes i LGTBI encaixen amb la lògica binària. La segona dimensió és la identitat de gènere, que pressuposa que les persones amb un cos de femella s’han de sentir identificades com a dones i les que tenen cos de mascle, com a homes. D’aquesta dimensió es deriva la desigualtat entre les posicions de dona i home i l’exclusió de les persones trans,1 ja que no s’identifiquen amb el gènere atribuït socialment en funció del seu sexe. La tercera dimensió és l’expressió de gènere, que marca que la identitat ha d’anar lligada a un comportament socialment classificat com a femení o masculí, excloent així les dones masculines i els homes femenins. Finalment, a nivell d’orientació sexual es pressuposa l’heterosexualitat, és a dir, la complementarietat entre la feminitat i la masculinitat. D’aquesta darrera dimensió queden excloses les persones lesbianes, gais i bisexuals, així com altres orientacions plurisexuals. En el nostre entorn, l’LGTBIfòbia es fa palesa en la invisibilitat i l’estigma de les persones intersexuals/amb DDS; en la patologització i medicalització de la transsexualitat; en l’exclusió laboral de moltes dones trans; en la dificultat d’expressar l’afectivitat en l’espai públic; en la violència i invisibilitat que poden patir les persones grans LGTBI; en entorns laborals poc respectuosos en què les moltes persones LGTBI no senten que puguin compartir obertament aspectes de les seves vides per por de ser discriminades; o en la invisibilitat de l’assetjament escolar, que es nodreix del silenci de les mateixes víctimes i de la manca de recursos per a portar a terme una prevenció i detecció efectives. MARC LEGISLATIU L’octubre de 2014 l’aprovació al Parlament de Catalunya de la Llei per a garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per a eradicar l’homofòbia i la transfòbia (d’ara endavant, Llei 11/2014) dóna un nou impuls a la implementació de mesures efectives contra la discriminació del col·lectiu en el context català. L’objectiu de la Llei és «desenvolupar i garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals (LGBTI) i evitar-los situacions de discriminació i violència, per a assegurar que a Catalunya es pugui viure la diversitat sexual i afectiva en plena llibertat.» (Preàmbul). 1En aquest Pla, el terme «trans» s’utilitza com a concepte paraigua que integra les identitats transsexuals, transgèneres, transvestits i cross-dressers. 4 Versió 10 Regidor ia de Feminismes i LGTBI La Llei estableix mesures en àmbits com l’educatiu, cultural, del lleure, esportiu, de la comunicació, de la salut, de l’acció social, de l’ordre públic, laboral i de la diversitat familiar. Algunes d’aquestes mesures recollides s’han de desenvolupar des de l’àmbit local, per la qual cosa el Pla és l’eina principal per a desplegar les accions recollides en aquest text legal que són competència municipal. La llei d’octubre de 2014 s’emmarca en l'Estatut d'autonomia. En aquesta línia, estableix que «els poders públics han de promoure la igualtat de totes les persones amb independència de l’origen, la nacionalitat, el sexe, la raça, la religió, la condició social o l’orientació sexual, i també han de promoure l’eradicació del racisme, de l’antisemitisme, de la xenofòbia, de l’homofòbia i de qualsevol altra expressió que atempti contra la igualtat i la dignitat de les persones.» (Art. 40.8). En relació amb l’àmbit de l'Estat, destaquem les principals iniciatives legislatives que afecten el col·lectiu LGBTI: la Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, que entre d’altres aspectes incorpora al Codi penal l’agreujant de responsabilitat criminal en delictes motivats per l’orientació sexual de la víctima (art. 22); la Llei 62/2003, de 30 de desembre, que regula la igualtat de tracte i la no- discriminació laboral per raó d’orientació sexual; la Llei 13/2005, d’1 de juliol, que va permetre el matrimoni entre persones del mateix sexe; la Llei 14/2006, de 26 de maig, que va regular els drets de les dones lesbianes en matèria de reproducció humana assistida; la Llei 3/2007, de 15 de març, reguladora de la rectificació registral de la menció relativa al sexe per a persones transsexuals. Finalment, en l’àmbit europeu s’han d’esmentar les resolucions del Parlament Europeu del 8 de febrer de 1994, del 18 de gener de 2006 i del 24 de maig de 2012, relatives a la igualtat de drets de lesbianes i gais i a la lluita contra la discriminació i l’homofòbia; la Directiva 2000/78/CE, del Consell, relativa a l’establiment d’un marc general per a la igualtat de tracte al lloc de treball i en l'ocupació; i la Carta de drets fonamentals de la Unió Europea, que consagra la prohibició de discriminació per orientació sexual com a dret primari de la Unió.2 2Per a una relació més detallada de la situació legal en el marc de la Unió Europea, vegeu els informes sobre aquesta qüestió que publiquen regularment la Fundamental Rights Agency (http://fra.europa.eu/en/theme/lgbti) i ILGA Europe (http://www.ilga-europe.org/rainboweurope). 5 Versió 10 Regidor ia de Feminismes i LGTBI TRAJECTÒRIA I PRINCIPIS ORIENTADORS DEL PLA L’any 2010 l’Ajuntament de Barcelona va iniciar el Pla Municipal per al Col·lectiu Lesbià, Gai, Transsexual i Bisexual. El Pla es desenvolupava després d’un ampli procés de diagnosi, participació i interlocució que va permetre, per primera vegada, sistematitzar accions a portar a terme en les diferents àrees municipals. El Pla actual, vigent entre 2016 i 2020, pren el relleu de l’anterior i té com a objectiu augmentar-ne la sistematicitat estructurant-lo a partir d’objectius, especificant la temporalització de cada mesura i proveint d’indicadors que en facin més clarament avaluable el desplegament. Alhora, el Pla es nodreix del treball ja desenvolupat per part de les diferents àrees de l’Ajuntament, així com d’estudis i processos participatius previs que permeten reforçar les bases de les mesures aquí recollides (vegeu Procés d’elaboració). Aquest nou Pla, a més, s’elabora després de l’aprovació al Parlament de Catalunya de la Llei per a garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per a eradicar l’homofòbia i la transfòbia, del 10 d’octubre del 2014. Aquesta Llei estableix un marc d’actuació en el qual s’encaixen moltes de les mesures recollides en el Pla. Per tal de desenvolupar les polítiques que no són estrictament competència municipal (educació, salut, acció social i formació, entre d’altres), l’Ajuntament de Barcelona establirà un conveni amb la Generalitat de Catalunya. El nom del Pla reflecteix un canvi en la conceptualització de la finalitat d’aquest. La denominació de «Pla per la Diversitat Sexual i de Gènere» emfasitza que no és un pla per al col·lectiu LGTBI, sinó que s’adreça al conjunt de la ciutadania. En primer lloc, perquè l’objectiu de construir una ciutat més respectuosa amb la diversitat sexual i de gènere interpel·la el conjunt de la ciutadania independentment del seu sexe, orientació sexual i identitat de gènere. El conjunt de polítiques que aquí es desenvolupen entenen que la diversitat sexual i de gènere és un valor i una riquesa que la ciutat ha de promoure i defensar. En segon lloc, perquè, si bé hi ha mesures dirigides específicament al col·lectiu LGTBI, d’altres posen el focus a integrar la perspectiva de la diversitat sexual i de gènere a les polítiques municipals, i això va més 6 Versió 10 Regidor ia de Feminismes i LGTBI enllà del mateix col·lectiu, perquè implica un canvi de mirada que afecta el conjunt de la ciutadania. El Pla suposa una aposta més clara per acostar les polítiques d’igualtat dona/home i les polítiques per la diversitat sexual i de gènere. Així s’ha reflectit en la mateixa estructura municipal: a partir d’aquesta legislatura les polítiques per la diversitat sexual i de gènere no estan ubicades a la regidoria de Drets Civils, sinó a la de Feminismes i LGTBI. Aquest canvi no és simplement nominal, sinó que es deu a la voluntat de reforçar la idea que el sexisme i l’LGTBIfòbia responen a una mateixa arrel. Així mateix, suposa adoptar més clarament una perspectiva de gènere a l’hora d’analitzar i intervenir vers les problemàtiques i necessitats del col·lectiu LGTBI. Per aquest motiu, el present Pla pren com a referència el Pla de Justícia de Gènere i tracta de ser coherent tant amb els seus continguts com amb la seva estructura. Quan es menciona el col·lectiu LGTBI es vol designar el conjunt de persones excloses de la normativitat del sistema de gènere pel que fa a l’orientació sexual (lesbianes, gais, bisexuals...), la identitat de gènere (trans...) i el binarisme sexual (intersex/persones amb DDS...). Aquest acrònim aplega grups socials que presenten diferències i desigualtats internes. En aquest sentit, considerem que cal combinar el reconeixement de la diversitat de realitats, experiències i demandes dels grups socials que designa amb el reconeixement de l’arrel comuna de l’opressió que viuen. Així doncs, es vol posar èmfasi en la diversitat del col·lectiu LGTBI i la necessitat d’una mirada interseccional que faci palès que la diversitat sexual i de gènere no es pot entendre al marge d’altres eixos de desigualtat com el gènere, la classe social, l’origen o la diversitat funcional. En la redacció de les mesures del Pla es reflecteix quines d’elles afecten el conjunt del col·lectiu LGTBI i quines només uns subgrups d’aquest. Una altra de les novetats que mereixen una explicació és la inclusió generalitzada de les persones intersex/amb DDS al costat de lesbianes, gais, trans i bisexuals. Aquesta incorporació és producte d’una tendència creixent a entendre la intersexualitat o les diferències en el desenvolupament sexual des d’una perspectiva de gènere. Tot i això, cal reconèixer que les persones amb diferències en el desenvolupament sexual majoritàriament no reconeixen el terme «intersex» o «intersexual» com a propis ni tenen la voluntat de fer coalició amb lesbianes, gais, 7 Versió 10 Regidor ia de Feminismes i LGTBI trans i bisexuals perquè no consideren que comparteixin unes mateixes problemàtiques. Així es recull a l’informe Diagnóstico de las diferentes realidades, posicionamientos y demandas de la población intersexual/con dds (diferencias del desarrollo sexual) en la ciudad de Barcelona, encarregat pel mateix Ajuntament l’any 2016 a Núria Gregori. En tot cas, tenint en compte aquestes precisions, el Pla incorpora la intersexualitat amb la voluntat de promoure que l’Administració local doni resposta a les demandes i necessitats que expressen les persones amb diferències en el desenvolupament sexual, majoritàriament vinculades a l’àmbit de la salut. PROCÉS D’ELABORACIÓ El procés d’elaboració del Pla ha tingut tres fases. La primera fase ha estat de diagnosi i ha inclòs l’avaluació del darrer Pla (2010-2015), així com la recopilació i anàlisi dels informes i recerques encarregats en els darrers anys pel Pla per tal d’aprofundir en algunes de les realitats més desconegudes del col·lectiu LGTBI. En la segona fase s’han establert diversos espais de participació per recollir les propostes de les entitats i activistes LGTBI entorn de diversos temes clau. Finalment, a la tercera fase s’ha treballat directament amb les diferents àrees i departaments de l’Ajuntament per tal de buscar compromisos i aliances estratègiques. A continuació es detallen les metodologies i les tècniques que s’han desplegat en cada una de les fases. LA DIAGNOSI En primer lloc, s’ha recopilat la informació en relació amb la situació de les polítiques LGTBI a l’Ajuntament recollida en l’informe d’avaluació del Pla municipal per al col·lectiu lesbià, gai, transsexual i bisexual 2010-2015. Aquest document permet aproximar-se al grau d’execució de les accions del pla anterior i proposa prioritats per al proper pla mitjançant la consulta d’entitats LGTBI de la ciutat. En un segon terme, s’han recopilat aquells documents que estableixen objectius i línies d’actuació que cal tenir en compte en l’elaboració del Pla. En concret, s’han tingut en compte la Llei 11/2014, l’informe sobre les actuacions de l’Ajuntament de Barcelona en relació amb aquesta llei i les mesures de govern següents: 8 Versió 10 Regidor ia de Feminismes i LGTBI ƒ Mesura de Govern per a promoure la salut sexual i reproductiva a Barcelona. ƒ Mesura de govern de millora del sistema per a l’abordatge integral de les violències masclistes a Barcelona. ƒ Mesura de govern Xarxa d’Escoles i Instituts per la Igualtat i la No- Discriminació. Aquests tres mesures de govern, aprovades per l’Ajuntament de Barcelona entre el 2014 i el 2015, assenyalen algunes línies estratègiques per a abordar les polítiques per la diversitat sexual i de gènere en el marc de les polítiques per la justícia de gènere. En tercer lloc, s’han recopilat i analitzat tots els informes i recerques encarregats pel Pla Municipal per al Col·lectiu LGTBI en els darrers dos anys, que aborden de manera específica algunes realitats més desconegudes dins l’acrònim LGTBI. Són els següents: ƒ 50+ LGTB. Informe persones grans lesbianes, gais, trans i bisexuals a la ciutat de Barcelona ƒ Informe de model d’acompanyament i assistència a persones trans a la ciutat de Barcelona ƒ Diagnóstico de las diferentes realidades, posicionamientos y demandas de la población intersexual/con DSD (diferencias del desarrollo sexual) en la ciudad de Barcelona ƒ TRANS-LAB. Diagnòstic i disseny de propostes per millorar la inserció laboral de les persones trans a la ciutat de Barcelona ESPAIS DE PARTICIPACIÓ El principal espai de debat i consulta en relació amb el Pla ha estat el procés participatiu per a definir el Pla d’Actuació Municipal (PAM), en el marc del qual s’han realitzat tres cites presencials durant el 2016 i s’han rebut trenta-set propostes relacionades amb les polítiques de diversitat sexual i de gènere des de la plataforma 9 Versió 10 Regidor ia de Feminismes i LGTBI digital Decidim Barcelona. La taula següent recull el conjunt de cites presencials en què s’han aportat propostes per al Pla. TAULA 1. CITES PRESENCIALS DEL PAM SOBRE TEMÀTICA LGTBI Àmbit del Pla a debat Títol de la sessió Procés Data Salut i drets sexuals i La reproducció assistida per a col·lectius PAM 9 de març reproductius de diversitat sexual Economia de les cures i Discriminació laboral en l’àmbit LGTBI PAM 10 de març organització del temps Salut i drets sexuals i Educació i LGTBIfòbia a l’espai públic PAM 31 de març reproductius A més d’aquests espais de debat del PAM, durant el 2016 també s’ha realitzat un procés participatiu específic per a definir el proper Centre Municipal de Recursos LGTBI que ha comptat amb dues fases. En la primera s’ha realitzat un informe que recull les propostes de les entitats LGTBI de la ciutat. Cal fer un esment especial a la primera fase, on les associacions van construir i proposar a l’Ajuntament un primer funcional que enumerava els serveis i programes que consideraven necessaris per a poder donar un servei a la comunitat LGTBI, basat en la seva experiència i tarannà associatiu de més de quaranta anys de treball. En la segona, s’ha creat un grup de treball per a concretar el funcional del Centre, on també participen activament les entitats promotores amb d’altres entitats i grups que s’afegeixen al grup de treball del Centre de Recursos, elaborant amb l’equip tècnic del Departament de Feminismes i LGTBI el funcional definitiu, amb la ubicació del Centre de Recursos Municipal LGTBI al carrer de Borrell 22 de Barcelona. 10 Versió 10 Regidor ia de Feminismes i LGTBI TAULA 2. PROCÉS PARTICIPATIU CENTRE MUNICIPAL DE RECURSOS LGTBI Fases Procés Dates Sessió de debat 1 8 de febrer Sessió de debat 2 15 de febrer Construcció d’una visió Sessió de debat 3 18 de febrer compartida sobre el futur Centre Sessió de debat 4 23 de febrer Sessió de síntesi 25 de febrer Grup de Treball del Consell Municipal LGTBI 3 de maig Grup de Treball del Consell Municipal LGTBI 31 de maig Definició del funcional Grup de Treball del Consell Municipal LGTBI 20 de juny Grup de Treball del Consell Municipal LGTBI 11 de juliol Grup de Treball del Consell Municipal LGTBI 10 d’octubre COMPROMISOS I ALIANCES ESTRATÈGIQUES AMB L’ORGANITZACIÓ MUNICIPAL Finalment, s’ha realitzat un treball amb les diferents àrees i departaments per tal de consensuar els objectius, accions i indicadors del conjunt d’àmbits del Pla. En aquest procés s’han realitzat dos workshops temàtics (Educació i Migració, Cooperació i Refugi) i vint-i-tres taules de treball amb diferents responsables de l’organigrama municipal, direccions i departaments. ESTRUCTURA DEL PLA El Pla es divideix en dos eixos estratègics, cadascun d’ells amb els seus àmbits corresponents. El primer eix, de Canvi Institucional, s’orienta a promoure un canvi en les pràctiques i la cultura organitzativa de l’Ajuntament de Barcelona per tal de garantir la incorporació de la perspectiva de la diversitat sexual i de gènere en el treball intern de la institució. El segon eix, Ciutat de Drets, s’adreça a promoure polítiques públiques per visibilitzar i valoritzar la diversitat sexual i de gènere i combatre les desigualtats i violències derivades de l’orientació sexual, la identitat de gènere i les diferències en el desenvolupament sexual. 11 Versió 10 Regidor ia de Feminismes i LGTBI 1. EIXOS ESTRATÈGICS DEL PLA Aquest apartat s’estructura a partir dels dos eixos que conformen el Pla i que agrupen els diferents àmbits d’actuació. Per a cadascun dels eixos estratègics es fa una introducció i es presenta cada àmbit d’actuació, aportant una diagnosi de la situació, els objectius que ens fixarem en aquest mandat, les accions que es portaran a terme i els indicadors que en mesuraran l’assoliment. 12 • AVjeurnsitóa 1m0 e nt de Barcelona Regid or ia de Feminismes i LGTBI A. Canvi Institucional B. Ciutat de Drets h [1 •B1 lnformació, acompanyament i empoderament A 1 Forma ció en diversitat sexual i de genere Bl . LP"omool."t itl~ scinltstti UU c»lco.· «t.J L.GTII D D • Bl.Z. ~f~r 11 ~ de 'i tefT'-lt.a lGTal tn e!iservu tl.donr.ICiO ~ • A1.10f~trw fonniOÓ sotn d:n!l.-Ut StxLi ~Ctne!t urt ~~ pmot~il mtJniOPil com¡:.r iql.i nbi-a th • .&.1..3... t.n cxxpor¡¡r [¡¡ ptnpKt.va 6t cl'Vrl.Iilt wn-1 dt Cff.!l!t en lt..l üf'WU chttnOÓ, r~IOÓ 1 n>Q¡_fJOS pti tmpc'Hti O er:t-UU qüe f9i t tn U.sq¡:ti tn ~'Y U! pti i1 r A~UJT.ent 6t &i't:~ • &1.4. Ofm HrYe~ Hpt'Q..il-t:!:ats ~ció, prmm atenció, .UJtiSOI'aJMf't · pcocramació d"Kt:wtats 1tn ti n".JI'C d'un c.~t:1! .,..~ drt bonOS L.GTBI. D A2 1ncorporació d 'objectius de diversitatsexual i de genere ~lau • Al..lGJra.rt:r qut lfnofm.¡t'\11 ,.,~ l't.At-'VI üd.ret:s hurrtns 1qutU!).l'U prl)l'lmtS tsnttt.O ~ 'a pt_~'WJ dt .1 Mt1'l.U1 stJQ;J 6tttnt"t. •A3 1 nstruments de política laboral i contractació municipal ~a~nwr:t ~or:.r:taoó ~~ . B3 Cultura, visibilitat i memória D Al.10!ri"t:nti61t p¡nenoó, 6ttecoó i pcotROOÓ 6t s tuaCICif'.¡ ptitlÓ Ot!l't'tit e» ¡tn.~ (["Vm..Ut dl-l dtitn'iO..:pour•rt SUJ.;il • &3.1. Pat•nLUr rot•JU (\.._tl,¡._r¡, s«n cli'fton..t~t san¡¡ dt cenr.e ara «.1it dt &a