Enquesta de mobilitat en dia feiner 2005 (EMEF’05) realitzada per 1 Índex 1. Introducció................................................................................3 2. Principals dades ........................................................................6 3. Dinàmiques territorials............................................................16 4. Anàlisi de la intermodalitat .....................................................23 5. Distribució horària dels desplaçaments ..................................26 6. Mobilitat segons segments de la població...............................28 7. Perspectiva agregada..............................................................31 8. Comparativa 2004-2005..........................................................35 9. Fitxa tècnica............................................................................40 2 1. INTRODUCCIÓ 3 Dades bàsiques L’univers a estudiar està constituït pels residents a la Regió Metropolitana de Barcelona (RMB), de 16 o més anys. L’objectiu principal de la present recerca és analitzar la mobilitat dels residents a la RMB en dia feiner. Per aquest motiu, s’ha recollit informació relativa als desplaçaments duts a terme el darrer dia laborable: de dilluns a divendres no festius. 3.984.717 individus 13.541.665 desplaçaments 3,4 desplaçaments/dia Un desplaçament pot estar constituït per diverses etapes realitzades amb mitjans de transport diferents. 4 Tipologies mòbils 11,2% 86,6% 2,2% Població general Població general Professionals sense mobilitat amb mobilitat de la mobilitat 446.174 individus 3.451.447 individus 87.096 individus 0 desplaçaments 12.099.116 desplaçaments 1.442.549 desplaçaments Aquest grup comprèn les Es caracteritzen pel fet persones que no van realitzar que l’acció de cap desplaçament durant el desplaçar-se és un dia anterior a l’entrevista. element clau en la seva ocupació: transportistes, missatgers, comercials, tècnics, etcètera. Les dades que es presenten a continuació es centren en els 12,1 milions de desplaçaments de la població general. 5 2. PRINCIPALS DADES l’anàlisi se centra en les possibles diferències de comportament entre els residents als diversos àmbits territorials de la RMB 6 Dades bàsiques Els 3,9 milions de persones que formen part de la població general (individus mòbils i no mòbils) realitzen 12,1 milions de desplaçaments en dia feiner. La mitjana és de 3,1 desplaçaments en dia feiner. ÀMBIT DE RESIDÈNCIA Corona Mitjana Barcelona 3,0 Resta Primera Corona 3,0 No es detecten diferències Resta RMB 3,1 significatives segons Total 3,1 l’àmbit de residència. Comarca Mitjana Aquesta afirmació resulta Barcelonès 2,9 Baix Llobregat 3,2 vàlida per a les dues Maresme 3,0 perspectives territorials Vallès Occidental 3,2 considerades. Vallès Oriental 3,1 Garraf 3,2 Alt Penedès 3,0 Total 3,1 7 Orígens i destinacions: l’autocontenció 44,2,2 m miliiloionnss ((886,4 ) La resta de la 6,4%) Primera Corona és l’àmbit territorial amb menys autocontenció, i per 2,0 milions tant té una major 2,0 milions ((6677,6,6%)) dependència funcional vers la resta de la regió. 33,6,6 m miliiloionnss ((8877,1,1%)) Desplaçaments amb origen i destinació a l’àmbit de residència (Desplaçaments interns a l’àmbit de residència/total desplaçaments residents)*100 8 Orígens i destinacions: principals recorreguts RESIDENTS BARCELONA Freqüència Percentatge Barcelona és la Barcelona-Barcelona 3.616.232 87,1% principal Barcelona-Resta Primera Corona (més inversa) 266.766 6,4% Barcelona-Resta RMB (més inversa) 228.095 5,5% destinació Altres 40.683 1,0% exterior dels Total 4.151.776 100,0% residents a la resta d’àmbits. RESIDENTS RESTA PRIMERA CORONA Freqüència Percentatge Resta Primera Corona-Resta Primera Corona 1.989.711 67,6% Resta Primera Corona-Barcelona (més inversa) 725.290 24,7% Resta Primera Corona-Resta RMB (més inversa) 203.790 6,9% Els desplaçaments Altres 22.404 0,8% externs dels Total 2.941.195 100,0% barcelonins es reparteixen prou RESIDENTS RESTA RMB Freqüència Percentatge homogèniament Resta RMB-Resta RMB 4.192.344 86,4% entre la resta de la Resta RMB-Barcelona (més inversa) 394.928 8,1% Resta RMB-Resta Primera Corona (més inversa) 170.724 3,5% Primera Corona i la Altres 93.715 2,0% resta de la RMB. Total 4.851.711 100,0% 9 L’ús dels modes de transport A peu 34,2% Transport privat 41,3% Modes ferroviaris 57,7% Cotxe 89,4% Autobús Transport públic 38,2% 24,5% Moto 8,9% Taxi 2,5% Altres 1,7% Altres 1,7% 10 L’ús dels modes de transport Freqüència Percentatge Peu 4.015.600 33,2% El mode a peu Bicicleta 117.775 1,0% (33,2%) i el cotxe Total a peu 4.133.375 34,2% són els mitjans de Bus 1.132.858 9,4% Metro 1.076.212 8,9% transport més Tramvia 44.640 0,4% emprats (36,9%). FGC 232.127 1,9% RENFE 359.894 3,0% L’ocupació Altres modes col·lectius 49.552 0,4% Taxi 73.409 0,6% mitjana per Total transport públic 2.968.692 24,5% vehicle és Cotxe conductor 3.792.301 31,3% reduïda: Cotxe acompanyant 676.641 5,6% Moto conductor 423.360 3,5% 1,18 individus per Moto acompanyant 21.027 0,2% cotxe i Altres privats 83.720 0,7% 1,05 individus per Total vehicle privat 4.997.049 41,3% moto. Total 12.099.116 100,0% 11 L’ús dels modes de transport A mesura que hom s’allunya de la ciutat de Barcelona, l’ús del vehicle privat s’incrementa en detriment del transport públic. Mentre els barcelonins fan en transport públic el 39,1% dels seus desplaçaments, els residents fora de la Primera Corona només l’usen en l’11,4% dels seus desplaçaments. Resta Total Barcelona Primera Primera Resta RMB Total RMB Corona Corona A peu 1.509.690 1.068.567 2.578.257 1.555.118 4.133.375 Transport públic 1.633.117 774.647 2.407.764 560.928 2.968.692 Vehicle privat 1.036.263 1.173.884 2.210.147 2.786.902 4.997.049 Total 4.179.070 3.017.098 7.196.168 4.902.948 12.099.116 Resta Total Barcelona Primera Primera Resta RMB Total RMB Corona Corona A peu 36,1% 35,4% 35,8% 31,8% 34,2% Transport públic 39,1% 25,7% 33,5% 11,4% 24,5% Vehicle privat 24,8% 38,9% 30,7% 56,8% 41,3% Total 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 12 L’ús dels modes de transport (en funció de la comarca de residència) Les comarques on es fa un major ús del transport públic són el Barcelonès (36,9%), el Baix Llobregat (18,2%) i el Vallès Occidental (13,5%). Barcelonès Baix Llobregat Maresme Vallès Oriental 26,9 36,2 33,2 29,1 29,6 48,6 58,2 62,5 36,9 18,2 12,7 8 Vallès Occidental Garraf Alt Penedès 34,2 34,5 30,7 52,4 53,1 61,9 13,5 12,4 7,3 A peu Transport Públic Vehicle privat Els resultats estan expressats en percentatges 13 El motiu dels desplaçaments Freqüència Percentatge En relació al motiu dels Treball 2.400.903 19,8% desplaçaments, pot Estudis 487.347 4,0% observar-se com Mobilitat obligada 2.888.250 23,8% la mobilitat obligada Compres quotidianes 677.093 5,6% Compres no quotidianes 153.253 1,3% (23,8%) és menor que Metge/hospital 279.392 2,3% la mobilitat no Visita amic/familiar 383.715 3,2% obligada (31,3%). Acompanyar persones 710.660 5,9% Gestions personals 466.358 3,9% La important proporció de Oci/diversió 580.889 4,8% Menjar fora (no oci) 66.542 0,5% desplaçaments per Sense destinació fixa, passejar 430.157 3,6% tornada a casa (44,9%), Segona residència 25.870 0,2% confirma la tendència Mobilitat no obligada 3.773.929 31,3% pendular de la Tornada a casa 5.436.937 44,9% Total 12.099.116 100,0% mobilitat. 14 Motiu i mitjà dels desplaçaments 100% La major part dels 34,0% desplaçaments per 52,4% 40,4% 75% mobilitat obligada es duen a terme en 19,0% vehicle privat 50% 23,9% (52,4%). 33,0% 47,0% 25% 35,7% Gairebé la meitat dels 14,6% desplaçaments per 0% mobilitat no Mobilitat obligada Mobilitat no obligada Tornada a casa obligada es 23,8% 31,3% 44,9% realitzen caminant (47,0%). Peu Transport públic Vehicle privat 15 3. DINÀMIQUES TERRITORIALS l’anàlisi se centra en la incidència dels desplaçaments sobre el territori (orígens i destinacions), amb independència d’on resideix qui els realitza 16 Orígens i destinacions: tipus de fluxos Partint de la perspectiva corona, s’han definit tres tipus de fluxos: 377 4.209 • Interns (9,9 milions de desplaçaments, que 2.007 628 representen el 81,9%) 3.705 • Connexions 1.007 (2,0 milions de desplaçaments, que representen el 16,6%) • Exteriors (200 milers de Desplaçaments expressats en milers. Només s’han considerat fluxos > 150 milers desplaçaments/dia feiner desplaçaments, que representen l’1,5%) 17 Resta RMB Resta 1ª Corona Barcelona Resta 1ª Corona Resta RMB L’autocontenció per comarca de residència El 83,7% del total de desplaçaments efectuats per 714 (78,9%) la població general en dia Vallès Oriental feiner tenen l’origen i la 1.790 (86,1%) 753 destinació a la mateixa Vallès Occidental (77,8%) Maresme comarca de residència. 187 (83,3%) 1.401 5.021 La comarca que presenta un Alt (71,1%) (89,2%) Penedès Baix Barcelonès grau més elevat Llobregat d’autocontenció és el 322 (79,9%) Barcelonès (89,2%) i la Garraf que presenta un grau més reduït d’autocontenció és Desplaçaments dels residents amb origen i destinació a la comarca. Expressats en milers (% sobre el total de desplaçaments dels residents a la comarca) el Baix Llobregat (71,1%). 18 Principals desplaçaments intercomarcals El 82,1% dels desplaçaments intercomarcals Vallès tenen, en origen Oriental 116 o en destinació, la comarca del Vallès Maresme Occidental 142 Barcelonès. 65 Alt 19 377 183 Les relacions de Penedès major magnitud 666 Barcelonès Baix Llobregat es donen amb el Baix Llobregat i 40 Garraf amb el Vallès Occidental. Desplaçaments expressats en milers. Només s’han considerat fluxos > 50.000 desplaçaments/dia, excepte connexions amb el Barcelonès, que s’han considerat totes. 19 Ràtio públic/privat En la competència entre modes mecanitzats, els millors resultats per 0,27 0,12 al transport públic s’assoleixen en els 0,85 0,41 següents recorreguts: • Desplaçaments interns 2,01 1,23 a Barcelona • Desplaçaments de connexió entre Barcelona i la Primera Corona Ràtio = desplaçaments t.públic / desplaçaments v.privat (Només s’han considerat fluxos > 150 milers desplaçaments/dia feiner) 20 Resta RMB Resta 1ª Corona Barcelona Resta 1ª Corona Resta RMB Ràtio públic/privat Només al Barcelonès el pes del transport públic en els Vallès 0,03 Oriental desplaçaments 0,07 intracomarcals és Vallès Maresme Occidental 0,10 major que el del 0,20 0,73 0,75 vehicle privat. 0,12 0,70 Alt En desplaçaments Penedès 0,03 Baix Barcelonès Llobregat 1,71 intercomarcals, el 0,17 transport públic té 0,79 un pes destacat en Garraf 0,09 la connexió entre el Barcelonès i les comarques RPP = desplaçaments t.públic/desplaçaments v.privat (Només s’han considerat fluxos > 50.000 desplaçaments/dia) adjacents. 21 Distribució modal a Barcelona Només dos de cada deu 3,70 milions desplaçaments 1,68 milions interns a Barcelona es 2,22% 19,72% duen a terme en vehicle privat, 49,72% 40,60% 48,07% sent el mode a 39,68% peu (40,6%) i el transport públic (39,7%) els mitjans més emprats. A peu Transport Públic Transport Privat (Desplaçaments realitzats per la població general) 22 Repartiment de vehicles motoritzats a Barcelona segons tipus La moto és un mitjà molt utilitzat en els 0,6% desplaçaments 3,4% interns a 9,0% Barcelona, però 40,8% el seu ús es 58,6% redueix 87,6% notablement en els desplaçaments de connexió. Cotxe Moto Altres (furgonetes, taxis ...) Aquests percentatges només tenen en consideració la mobilitat de la població general i no són extrapolables al total de la circulació. 23 4. ANÀLISI DE LA INTERMODALITAT 24 Ús de cadenes modals Només el 8,5% dels desplaçaments impliquen l’ús combinat de modes de transport. Bimodals 70,6% Multimodals Unimodals 8,5% 91,5% Trimodals 29,4% 25 Intermodalitat segons mitjà principal de transport Parlar de multimodalitat és parlar de transport públic, on una tercera part dels desplaçaments impliquen l’ús de cadenes modals. Transport Vehicle públic privat Unimodals 66,6% 99,0% Bimodals 23,2% 0,9% Trimodals 10,2% 0,1% Total 100,0% 100,0% El mode a peu i els mitjans de transport públic són les modalitats de transport que presenten una major tendència a ser emprats de forma combinada. 26 5. DISTRIBUCIÓ HORÀRIA DELS DESPLAÇAMENTS 27 Distribució horària dels desplaçaments El 88,1% dels 1000 934 923 932 desplaçaments es 900 843 realitzen en horari 798 793 800 750 765 diürn (7 a 21 692 711 hores). 700 674 635 594 605 600 Es detecten certes 500 474 fluctuacions 400 (hores punta i 282 vall). 300 267 200 133 132 La major 100 68 concentració de 23 20 15 32 desplaçaments 0 0 a 1 a 2 a 3 a 4 a 5 a 6 a 7 a 8 a 9 a 10 a 11 a 12 a 13 a 14 a 15 a 16 a 17 a 18 a 19 a 20 a 21 a 22 a 23 a es produeix a la 1h 2h 3h 4h 5h 6h 7h 8h 9h 10h 11h 12h 13h 14h 15h 16h 17h 18h 19h 20h 21h 22h 23h 24h tarda, entre les 17 TOTAL Mobilitat no Obligada Tornada a casa Mobilitat Obligada i 20 hores. (milers de desplaçaments) 28 6. MOBILITAT SEGONS SEGMENTS DE LA POBLACIÓ 29 Mobilitat segons gènere No s’observen diferències significatives Homes 3,2 desplaçaments en relació a la mitjana de desplaçaments diaris, però sí en els motius i Dones 3,1 desplaçaments mitjans emprats... Mobilitat Mobilitat Tornada amb un major pes Total obligada no obligada a casa relatiu de la mobilitat Homes 28,0% 26,7% 45,3% 100,0% no obligada en el cas Dones 20,0% 35,4% 44,6% 100,0% de les dones... Total 23,9% 31,2% 44,9% 100,0% acompanyat d’una A peu Transport Vehicle major utilització Total públic privat del mode a peu i Homes 29,2% 20,4% 50,4% 100,0% del transport Dones 38,8% 28,4% 32,8% 100,0% públic. Total 34,2% 24,5% 41,3% 100,0% 30 Mobilitat segons grups d’edat 16-29 anys 3,3 desplaçaments Amb l’edat s’observa una reducció en la 30 a 64 anys 3,3 desplaçaments mitjana de desplaçaments. Majors 65 anys 2,3 desplaçaments El pes dels Mobilitat Mobilitat Tornada a Total obligada no obligada casa desplaçaments per 16 a 29 anys 32,0% 23,1% 44,9% 100,0% mobilitat obligada 30 a 65 anys 25,9% 29,9% 44,2% 100,0% decreix en Majors 65 anys 1,4% 50,8% 47,8% 100,0% augmentar l’edat. Total 23,9% 31,2% 44,9% 100,0% Transport Vehicle Els joves són els que A peu Total públic privat fan un major ús del 16 a 29 anys 25,3% 31,5% 43,2% 100,0% transport públic. 30 a 65 anys 31,5% 21,6% 46,9% 100,0% Majors 65 anys 60,2% 24,6% 15,2% 100,0% Total 34,2% 24,5% 41,3% 100,0% 31 7. PERSPECTIVA AGREGADA 32 Dades agregades: principals resultats Els resultats fins aquí apuntats fan referència als desplaçaments de la població general, en introduir a l’anàlisi els professionals de la mobilitat, s’observen algunes variacions importants: POBLACIÓ POBLACIÓ GENERAL GENERAL + PROFESSIONALS de la mobilitat 12,1 milions de desplaçaments 13,5 milions de desplaçaments 34,2% a peu 30,7% a peu 24,5% en transport públic 23,0% en transport públic 41,3% en vehicle privat 46,3% en vehicle privat 23,8% per mobilitat obligada 32,0% per mobilitat obligada 31,3% per mobilitat no obligada 27,9% per mobilitat no obligada 44,9% per tornada a casa 40,1% per tornada a casa Mitjana desplaçaments diaris: 3,10 Mitjana desplaçaments diaris: - Professionals: 16,6 33 La mitjana es refereix a desplaçaments diaris per persona en dia feiner - Global: 3,40 Dades agregades: la incidència dels professionals Els professionals de la mobilitat (2,2% de la població) presenten una mobilitat molt elevada (10,7% dels desplaçaments), realitzant-ne una mitjana de 16,6 al dia. Els professionals de la mobilitat fan un ús molt destacat del vehicle privat. De fet, dos de cada deu desplaçaments en aquesta modalitat de transport corresponen a aquest col·lectiu: 5,0 milions desplaçaments població VEHICLE PRIVAT general 1,3 milions desplaçaments professionals de la mobilitat 34 Dades agregades: orígens i destinacions Considerant el conjunt dels entrevistats (població general i professionals 759 de la mobilitat), els 4.452 13,5 milions de desplaçaments poden 2.184 ser classificats en tres 767 tipus de recorreguts: 3.927 • Interns 1.286 (10,6 milions, que representen el 77,9%) • Connexions (2,8 milions, que representen el 20,7%) Desplaçaments expressats en milers. Només s’han considerat fluxos > 150 milers desplaçaments/dia feiner • Exteriors (200 milers, que representen el 1,4%) 35 Resta RMB Resta 1ª Corona Barcelona Resta 1ª Corona Resta RMB 8. COMPARATIVA 2004-2005 36 Tres edicions de l’EMEF: 2003, 2004 i 2005 L’Enquesta de mobilitat en dia feiner (EMEF) és una enquesta de periodicitat anual. A data d’avui, s’han realitzat tres edicions de la citada recerca: anys 2003, 2004 i 2005. El principal canvi metodològic introduït per l’EMEF-2005 és la utilització del padró continu com a font d’informació poblacional. Les dades de 2004 que aquí s’ofereixen han estat recalculades a partir del padró continu per evitar biaxos metodològics en la comparació: 2004: 13,0 milions de desplaçaments Mentre la població es (P.GENERAL + PROFESSIONALS mobilitat). manté força estable (+1,1%), el nombre 2005: 13,5 milions de desplaçaments de desplaçaments (P.GENERAL + PROFESSIONALS mobilitat). s’ha incrementat d’un 4,0%. 37 Dades bàsiques La mitjana de desplaçaments diaris a la RMB s’ha incrementat lleugerament. Població i desplaçaments RMB 2004 2005 Variació Individus 3.943.124 3.984.717 +41.593 (+1,1%) Desplaçaments 13.024.206 13.541.665 +517.459 (+4,0%) Mitjana de desplaçaments diaris RMB 2004 2005 Variació Població general mòbil 3,47 3,51 +0,047 (+1,2%) Professionals de la mobilitat 15,10 16,56 +1,46 (+9,7%) Total 3,30 3,40 +0,10 (+3,0%) 38 Comparativa 2004-2005: modes de transport Si considerem només la població general veiem que en termes relatius (quota d’ús), hi ha un notable traspàs de desplaçaments del vehicle privat cap al transport públic, i en menor grau cap al mode a peu. Quota d’ús 2004 2005 Variació quota d’ús Peu >5 minuts 33,9 % 34,2 % + 0,3 % Transport públic 23,1 % 24,5 % + 1,4 % Vehicle privat 43,0 % 41,3 % - 1,7 % En considerar només els modes mecanitzats, l’any 2005 s’observa un important increment en la quota d’ús assolida pel transport públic. Edició 2004 Edició 2005 Públic Privat Total Públic Privat Total Residents a Barcelona 59,6% 40,4% 100,0% 61,2% 38,8% 100,0% Residents a la resta de la RMB 22,7% 77,3% 100,0% 25,2% 74,8% 100,0% Total entrevistats 35,0% 65,0% 100,0% 37,3% 62,8% 100,0% 39 9. FITXA TÈCNICA 40 Dades bàsiques • UNIVERS.- Residents a la RMB de 16 o més anys. • MOSTRA.- Mostreig estratificat polietàpic. La mostra està integrada per 4.753 individus. Amb una confiança del 95,0% i sota el supòsit de màxima indeterminació (p=q), l’error màxim és del ±1,42%. • RECOLLIDA INFORMACIÓ.-Entrevista telefònica amb metodologia CATI. • TREBALL DE CAMP.- Realitzat per la xarxa de camp d’Instituto DYM, entre el 4 i el 29 d’abril de 2005. • EQUIP INVESTIGADOR- Anàlisi i explotació dels resultats a càrrec de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB). Direcció: Josep M. Aragay i Carme Miralles-Guasch. Equip tècnic: Daniel Polo, Meritxell Perramon, Manel Pons i Aina Pedret. Control del treball de camp: Elisabet Queralt i Sergio Porcel. 41