EMEF 2010 ENQUESTA DE MOBILITAT EN DIA FEINER DADES BÀSIQUES MOTIU DEL DESPLAÇAMENT En aquest informe s’incorpora els principals resultats sobre la mobi- La mobilitat personal (39,2%) predomina sobre la mobilitat ocupa- litat en dia feiner dels residents a la RMB i també específicament a la cional (17,8%). primera corona metropolitana (àmbit EMT) i a la ciutat de Barcelona, Dins de la mobilitat personal destaquen els desplaçaments per l’any 2010. compres i per acompanyar a persones. S’ha recollit informació relativa als desplaçaments duts a terme el darrer dia feiner: de dilluns a divendres no festius. Motiu del desplaçament Desplaçaments Percentatge Treball 2.282.232 14,0% 4.230.787 persones (RMB) Estudis 605.992 3,7% 17.018.306 desplaçaments en dia feiner Mobilitat ocupacional 2.888.224 17,8% Compres 1.657.884 10,2% 4,0 desplaçaments / persona en dia feiner Metge / Hospital 347.419 2,1% Visita amic / familiar 600.236 3,7% Un desplaçament es correspon amb un únic motiu i pot tenir Acompanyar persones una o més etapes realitzades amb modes de transport diferents. 1.267.169 7,8% Una etapa és cadascun dels trajectes que es realitzen en un des- Gestions personals 723.681 4,4% plaçament combinant diversos mitjans de transport. Oci / diversió / àpats / esport 1.101.217 6,8% Passeig 686.965 4,2% Mobilitat personal 8,3% 91,7% 1,4% 6.384.572 39,2% Població general Població general Professionals Tornada a casa ocupacional 2.096.930 12,9% sense mobilitat (RMB) amb mobilitat (RMB) de la mobilitat (RMB) Tornada a casa personal 4.899.358 30,1% 351.956 3.878.831 59.513 persones persones persones Tornada a casa 6.996.288 43,0% 0 16.269.085 749.221 Total RMB 16.269.085 100,0% desplaçaments desplaçaments desplaçaments professionals Aquest grup comprèn 18.029.382 les persones que no van etapes Es caracteritzen pel realitzar cap desplaça- fet que l’acció de ment durant el dia anterior desplaçar-se és un a l’entrevista. element clau en la seva MODE DE TRANSPORT: ETAPES DEL ocupació: transportistes, missatgers,comercials, DESPLAÇAMENT Les dades que es presenten a continuació es tècnics, taxistes, etc. centren en els 16,3 milions de desplaçaments de la població general, sense incloure la mobilitat Un 8,2% dels desplaçaments són multimodals: estan constituïts per professional més d’una etapa i es realitzen mitjançant la combinació de més d’un mode de transport. MODE DE TRANSPORT El transport públic és el mode predominant en les principals cade- nes modals. El mode de transport més utilitzat en els 16,3 milions de desplaça- ments a la RMB en dia feiner és el no motoritzat (47,7%). El 33,5% dels desplaçaments es realitzen en vehicle privat i el 18,7% en Mitjà de transport Etapes Percentatge transport públic. Caminant 8.549.409 47,7% Bicicleta 188.560 1,0% Total no motoritzat 8.737.968 48,5% Modes Autobús urbà ferroviaris 1.181.910 6,6% 59,3% Autobús interurbà 260.251 1,4% A peu 97,7% Metro 1.298.072 7,2% Ferroviaris (FGC, Rodalies,Tramvia) 801.376 4,4% Autobus Resta TPC 157.722 0,9% 36,3% Bicicleta Total TPC 3.699.331 20,5% 18,7% 2,3% Altres 3.044.365 Cotxe conductor 3.914.065 21,7% 4,4% Cotxe 86,1% Cotxe acompanyant 876.391 4,9% 7.767.824 Moto 608.147 3,4% 47,7% Resta 193.480 1,1% 5.456.896 Moto 33,5% Total vehicle privat 10,9% 5.592.083 31,0% Altres TOTAL ETAPES 18.029.382 100,0% 3,0% TOTAL DESPLAÇAMENTS 16.269.085 2 Ràtio etapes / Desplaçaments 1,1 Modes no motoritzats Transport públic Transport privat ENQUESTA DE MOBILITAT EN DIA FEINER 2010 MODE DE TRANSPORT: ANÀLISI TERRITORIAL Les comarques on es fa un major ús del transport públic són el Barcelonès (28,6%) i, després, el Baix Llobregat (13,8%). Alt Penedès 158.230 22.478 153.456 47,4% 6,7% 45,9% Baix Llobregat 1.267.471 361.573 988.259 48,4% 13,8% 37,8% Barcelonès 3.674.459 2.069.536 1.498.196 50,7% 28,6% 20,7% Modes no motoritzats Garraf 234.664 55.720 197.417 Transport públic 48,1% 11,4% 40,5% Transport privat Maresme 653.006 133.250 690.948 44,2% 9% 46,8% Vallès Occidental 1.250.818 302.702 1.322.323 43,5% 10,5% 46,0% Vallès Oriental 529.176 99.106 606.296 42,9% 8% 49,1% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% MOTIU DEL DESPLAÇAMENT I MODE DE TRANSPORT La major part dels desplaçaments ocupacionals es duen a terme en transport privat (46,8%). Tot i això, el transport públic és present en gairebé el 30% d’aquests desplaçaments. Més de la meitat dels desplaçaments per motius personals es realitzen amb modes no motoritzats (58,6%). 100 90 27,8% 28,5% 80 44,7% 46,8% 70 13,6% 13,5% 60 Modes no motoritzats 50 Transport públic Transport privat 40 29,3% 32,0% 58,6% 30 58,0% 20 10 23,9% 23,4% 0 Mobilitat Mobilitat Tornada a casa Tornada a casa ocupacional personal ocupacional personal DISTRIBUCIÓ HORARIA DELS DESPLAÇAMENTS El 90,1% dels desplaçaments es realitzen en horari diürn (7 a 21 hores). La major concentració de desplaçaments es produeix a la tarda, entre les 17 i 20 hores (3,9 milions de desplaçaments, el 24,0% del total). Al matí també s’observa una hora punta, entre les 8 i les 9 hores, quan es produeixen més d’un milió de desplaçaments. 1600 1400 1.353 1.293 1.260 Mobilitat personal 1200 Mobilitat ocupacional 1.085 1.041 1.048 1.016 1.021 Tornada a casa personal 1000 1.006 1.007 941 950 Tornada a casa ocupacional 865 Total 800 773 600 561 400 284 251 200 150 108 115 45 31 31 35 0 Desplaçaments expressats en milers 3 De 0 a 1h De 1 a 2h De 2 a 3h De 3 a 4h De 4 a 5h De 5 a 6h De 6 a 7h De 6 a 8h De 8 a 9h De 9 a 10h De 10 a 11h De 11 a 12h De 12 a 13h De 13 a 14h De 14 a 15h De 15 a 16h De 16 a 17h De 17 a 18h De 18 a 19h De 19 a 20h De 20 a 21h De 21 a 22h De 22 a 23h De 23 a 24h ENQUESTA DE MOBILITAT EN DIA FEINER 2010 TIPUS DE FLUXOS SEGONS COMARCA DE RESIDÈNCIA El 85,4% del total de desplaçaments efectuats per la població resi- Vallès dent a la RMB en dia feiner tenen l’origen i la destinació a la mateixa Oriental comarca de residència. 1.022 La comarca que presenta un grau més elevat d’autocontenció és el (81,2%) Barcelonès (90,3%) i la que presenta un menor grau d’autocontenció Vallès Maresme 1.187 és el Baix Llobregat (79,1%). Occidental 2.418 (80,4%) (84,1%) Milers de desplaçaments dels residents amb origen i destinació a la comarca (% sobre el total de desplaçaments dels residents a la comarca) Alt Penedès Baix Barcelonès 286 Llobregat 6.538 (85,6%) 2.069 (90,3%) (79,1%) Garraf 395 (80,9%) PRINCIPALS DESPLAÇAMENTS INTERCOMARCALS El 79,3% dels desplaçaments entre comarques de la RMB té la comarca del Barcelonès com origen o destinació. 26 Les relacions de major magnitud es donen entre el Barcelonès i el Vallès 110 Baix Llobregat (610 milers de desplaçaments) i entre el Barcelonès Oriental 35 i el Vallès Occidental (421 milers). Maresme Vallès Occidental 146 106 23 186 Nota: Desplaçaments expressats en milers Només s’han considerat fluxos >20.000 desplaçaments/dia. 421 22 Baix Barcelonès Llobregat Alt Penedès 610 22 43 Garraf RÀTIO PÚBLIC/PRIVAT SEGONS COMARQUES Vallès Excepte en el cas del Barcelonès, el pes del transport públic en Oriental els desplaçaments intracomarcals és molt reduït. 0,08 Vallès Maresme Occidental Ràtio = desp. transport públic / desp. transport privat 0,11 0,18 Alt Barcelonès Penedès Baix 1,69 0,06 Llobregat 0,22 Garraf 0,10 4 ENQUESTA DE MOBILITAT EN DIA FEINER 2010 TIPUS DE FLUXOS SEGONS CORONES Els desplaçaments realitzats pels residents a la RMB, partint de la perspectiva corona, s’han definit en tres tipus de fluxos: ·Interns (intracorona): 13,9 milions de desplaçaments, que representen el 85,5%. Tipus de fluxos Desplaçaments Percentatge ·Connexions (entre corones RMB): 2,0 milions de desplaçaments, Interns 13.910.217 85,5% que representen el 12,5%. Connexió 2.039.974 12,5% ·Exteriors (realitzats pels residents a la RMB fora d’aquest territori): Exteriors 318.893 2,0% gairebé 319 milers de desplaçaments, que representen el 2,0%. Total 16.269.085 100,0% TIPUS DE FLUXOS SEGONS CORONES RÀTIO PÚBLIC/PRIVAT SEGONS CORONES A la ciutat de Barcelona es fan 4,8 milions de desplaçaments En els desplaçaments interns a Barcelona per cada desplaçament interns en un dia feiner. que es realitza en transport privat se’n fan gairebé el doble en trans- port públic. A mesura que els desplaçaments s’allunyen de Barcelona, la quota d’ús del transport públic decreix. 82 Exterior RMB 403 6.108 0,31 0,13 159 0,10 3.021 24 0,46 0,33 54 0,48 676 0,78 4.781 1,95 961 1,31 Desplaçaments expressats en milers Ràtio = desp. transport públic / desp. transport privat DISTRIBUCIÓ MODAL A BARCELONA CIUTAT Els modes no motoritzats (55,4%) i el transport públic (29,5%) són els més utilitzats en els desplaçaments interns. En els desplaçaments de connexió el transport públic i el privat obtenen quotes molt similars (a l’entorn del 48%). Interns Connexió Total Tipus de fluxos Desplaçaments % Desplaçaments % Desplaçaments % No motoritzats 2.646.244 55,4 54.983 3,3 2.701.228 47,1 4,78 milions 1,70 milions Transport 1.411.841 29,5 827.575 48,9 2.239.416 34,6 Públic 55,4% 3,3% Transport 2.646.244 Privat 722.711 15,1 808.537 47,8 1.531.248 23,7 54.983 15,1% Total 4.780.796 100,0 1.691.095 100,0 6.471.891 100,0 722.711 29,5% 1.411.841 47,8% 808.537 48,9% 827.575 5 Modes no motoritzats Transport públic Transport privat Resta RMB Resta 1a corona Barcelona Resta 1a corona Resta RMB Resta RMB Resta 1a corona Barcelona Resta 1a corona Resta RMB ENQUESTA DE MOBILITAT EN DIA FEINER 2010 MOBILITAT SEGONS GÈNERE La mobilitat ocupacional té major pes relatiu entre els homes i la mobilitat personal és majoritària entre les dones. Les dones són més usuàries del transport públic així com dels modes no motoritzats, mentre que els homes són més usuaris del transport privat. Desplaçaments / dia 4 Gènere Mobilitat Mobilitat personal Tornada a Total 3,8 ocupacional casa 3,9 Home 21,3% 35,7% 42,9% 100,0% 3 Dona 14,5% 42,4% 43,1% 100,0% Total 17,8% 39,2% 43,0% 100,0% 2 Gènere Modes no Transport públic Transport Total motoritzats privat 1 Home 43,0% 16,5% 40,5% 100,0% 0 Dona 52,0% 20,7% 27,3% 100,0% Home Dona Total 47,7% 18,7% 33,5% 100,0% MOBILITAT SEGONS GRUP D’EDAT El grau de mobilitat creix lleugerament fins als 64 anys, quan el nombre mitjà de desplaçaments diaris disminueix considerablement. El pes de la mobilitat ocupacional decreix a mesura que augmenta l’edat, al contrari que la mobilitat personal. Els joves (16-29 anys) són els que fan un major ús del transport públic (30,6%), mentre que els majors de 64 anys es mouen més en modes no motoritzats. Desplaçaments / dia Mobilitat Mobilitat Tornada a Edat Total 5 ocupacional personal casa De 16 a 29 anys 26,5% 29,7% 43,8% 100,0% 4 4,2 De 30 a 64 anys 19,8% 38,2% 42,0% 100,0% 3,8 De 65 i més anys 1,2% 53,0% 45,7% 100,0% 3 3,1 Total 17,8% 39,2% 43,0% 100,0% Modes no Transport Transport 2 Edat Total motoritzats públic privat De 16 a 29 anys 37,1% 30,6% 32,3% 100,0% 1 De 30 a 64 anys 45,0% 16,4% 38,7% 100,0% De 65 i més anys 69,1% 15,1% 15,8% 100,0% 0 De 16 a 29 anys De 30 a 64 anys De 65 i més anys Total 47,7% 18,7% 33,5% 100,0% MOBILITAT SEGONS SITUACIÓ PROFESSIONAL Els jubilats i els pensionistes són el segment de població amb un grau de mobilitat més baix. La mobilitat personal té un pes destacat entre les persones dedicades a les tasques de la llar, els jubilats i pensionistes i els aturats. Els modes no motoritzats són els més emprats entre les persones dedicades a les tasques de la llar, els jubilats i pensionistes i els aturats; el transport públic ho és entre els estudiants i el transport privat entre els ocupats. Mobilitat Mobilitat Tornada Edat Total ocupacional personal a casa Desplaçaments / dia Estudiants 29,1% 26,2% 44,7% 100,0% 5 Tasques de la llar 1,2% 55,2% 43,6% 100,0% Jubilats i pensionistes 0,9% 53,6% 45,6% 100,0% 4,5 4 4,1 Ocupats 30,3% 28,3% 41,4% 100,0% 3,7 3,8 Aturats 3,9% 53,8% 42,2% 100,0% 3,3 3 Total 17,8% 39,2% 43,0% 100,0% Modes no Transport Transport Total 2 Edat motoritzats públic privat Estudiants 36,0% 36,8% 27,1% 100,0% 1 Tasques de la llar 62,8% 14,5% 22,7% 100,0% Jubilats i pensionistes 66,1% 14,6% 19,3% 100,0% 0 Estudiants Tasques Jubilats i Ocupats Aturats de la llar pensionistes Ocupats 35,8% 18,7% 45,5% 100,0% 6 Aturats 57,9% 13,2% 28,9% 100,0% Total 47,7% 18,7% 33,5% 100,0% ENQUESTA DE MOBILITAT EN DIA FEINER 2010 v ÚS SUBJECTIU DELS MODES DE TRANSPORT S’ha demanat als entrevistats residents a la RMB sobre l’ús de tres modes de transport: 0,2% 1,9% · Modes no motoritzats (a peu i en bicicleta). · Transport públic. 15,9% · Transport privat (cotxe conductor/acompanyant i moto). Un 81,9% de la població es considera usuària dels tres modes de 81,9% transport, i el 15,9% d’almenys dos dels tres modes. Els qui diuen utilitzar de forma exclusiva un dels tres sistemes indicats són una minoria (1,9%). No n’usa cap Usa un mode Usa dos modes Usa tres modes L’OPINIÓ DELS CIUTADANS Per al total de població usuària, amb independència del nivell d’ús, les valoracions mitjanes més elevades les obté l’anar a peu (8,2), seguit per la moto (7,8), la bicicleta (7,7) i el cotxe (7,7). Els transports públics més ben valorats són el tramvia (7,0) i FGC (6,9). La valoració dels mitjans de transport varia segons l’ús que se’n fa. Així, s’han establert tres categories de nivell d’ús: baix (amb nivells declarats de 0-4), mitjà (5-7) i alt (8-10). A mesura que les persones fan un ús més elevat d’un mitjà de transport li atorguen una millor valoració. Nivell d’ús Baix Mitjà Alt Mitjana 10 9 8,2 7,8 7,7 7,7 8 7,0 6,9 6,6 7 6,6 6,5 6,1 6,0 6,0 5,9 6 5 4 3 2 1 0 7 A peu Moto / Ciclomotor Bicicleta Cotxe Tramvia FGC Taxi Metro Bus TMB Renfe Rodalies Altre bús urbà Renfe regional Bus interurbà ENQUESTA DE MOBILITAT EN DIA FEINER 2010 FITXA TÈCNICA Univers Residents a l’àmbit de la Regió Metropolitana de Barcelona de 16 i més anys. Corona Mostra Error Mostra Barcelona 1.518 2,6% Mostreig estratificat polietàpic. La mostra està integrada per 5.793 individus a Resta primera corona 1.188 2,9% la Regió Metropolitana de Barcelona: 1.518 a Barcelona i 2.706 al total de la Total EMT 2.706 1,9% primera corona (EMT). Amb una confiança del 95,5% i sota el supòsit de màxima Resta RMB 3.087 1,8% indeterminació (p=q=0,5), l’error màxim és ±1,3% (residents RMB) i ± 2,6% (residents Barcelona). Total RMB 5.793 1,3% Recollida informació Entrevista telefònica amb metodologia CATI. Treball de camp Instituto DYM. Període d’enquestació De l’1 d’octubre al 10 de novembre de 2010. Equip investigador Supervisió del treball de camp, codificació i processament de les dades i anàlisi dels resultats a càrrec de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelo- na (IERMB).