IERMB. Bellaterra, gener 2012 ENQUESTA DE MOBILITAT EN DIA FEINER 2011 (EMEF 2011) Resum executiu de resultats principals 2Índex PRESENTACIÓ LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 1 Caracterització de la mobilitat dels residents a la RMB 9 1.1 Dades bàsiques 9 1.2 Motiu del desplaçament 12 1.3 Mode de transport 14 1.4 Motiu de desplaçament i mode de transport 19 1.5 El temps de la mobilitat 20 2 Dinàmiques territorials 23 2.1 Tipus de fluxos segons zones metropolitanes 23 2.2 Autocontenció municipal segons zones metropolitanes 25 2.3 Ràtio píblic/privat segons zones metropolitanes 26 3 Anàlisi de la mobilitat segons segments de població 28 3.1 Mobilitat segons gènere 28 3.2 Mobilitat segons grup d'edat 29 3.3 Mobilitat segons edat i gènere 30 3.4 Mobilitat segons situació professional 31 3.5 Mobilitat segons estudis acabats 32 3Índex 4 La dimensió subjectiva de la mobilitat 33 4.1 Ús subjectiu dels modes de transport 33 4.2 Valoració dels modes de transport 39 4.3 Accidentalitat 41 4.4 Avaluació de les polítiques de mobilitat 43 4.5 Aparcament 44 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L'AMB 1 Dades generals 48 2 Tipus de fluxos a l'AMB 49 2.1 Segons motiu del desplaçament 49 2.2 Segons mode de transport 50 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA PRIMERA CORONA DEL STI 1 Dades generals 56 2 Tipus de fluxos a la Primera Corona del STI 57 2.1 Segons motiu del desplaçament 57 2.2 Segons mode de transport 58 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A BARCELONA CIUTAT 1 Dades generals 64 2 Tipus de fluxos a Barcelona 65 2.1 Segons motiu del desplaçament 65 2.2 Segons mode de transport 66 4Índex EVOLUCIÓ DELS PRINCIPALS RESULTATS 1 Dades generals 72 2 Corones Metropolitanes 73 2.1 Motiu del desplaçament 73 2.2 Mode de transport 74 3 Conclusions 75 FITXA TÈCNICA QÜESTIONARI 5PRESENTACIÓ 6Presentació  L’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner (EMEF) és una estadística de periodicitat anual, promoguda per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Ajuntament de Barcelona. L’edició d’aquest any és la novena.  L’objectiu de l’informe és conèixer les característiques bàsiques de la mobilitat en dia feiner (de dilluns a divendres no festius) de l’any 2011, de la població resident a la Regió Metropolitana de Barcelona de 16 i més anys.  Aquest informe es divideix en cinc parts: 1.La mobilitat en dia feiner a la RMB. L’anàlisi de la mobilitat es fa per residents a aquest àmbit i segons les zones metropolitanes. 2.La mobilitat en dia feiner a l’AMB. S’analitzen els fluxos dels residents a la RMB en aquest àmbit territorial. 3.La mobilitat en dia feiner a la Primera Corona del Sistema Tarifari Integrat (STI). S’analitzen els fluxos dels residents a la RMB en aquest àmbit territorial. 4.La mobilitat en dia feiner a Barcelona. S’analitzen els fluxos dels residents a la RMB en aquest àmbit territorial. 5.L’evolució dels principals resultats. Actualització de la sèrie històrica de dades de l’EMEF per a la RMB, les corones metropolitanes i la ciutat de Barcelona. 7Àmbit d’estudi  La divisió territorial utilitzada per a analitzar la mobilitat a la Regió Metropolitana de Barcelona ha estat la subdivisió d’aquest territori en l’Àrea Metropolitana de Barcelona, formada per: Barcelona, els 17 municipis del seu entorn més proper i que formen la Primera Corona del Sistema Tarifari Integrat (STI) i els 18 municipis de la resta de l’AMB; i la resta del territori de la Regió Metropolitana de Barcelona. • Zones metropolitanes: - Barcelona - resta Primera Corona Sistema Tarifari Integrat (STI) - resta Àrea Metropolitana de Barcelona - resta de la Regió Metropolitana de Barcelona  Complementàriament a la referència territorial, a l’informe també es fa una anàlisi de resultats segons variables sociodemogràfiques. Font: Elaboració pròpia a partir de la base municipal 1:50.000 v3.3. ICC 8LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 9 A continuació es mostren els resultats principals sobre la mobilitat en dia feiner dels residents a la RMB, i específicament també dels residents a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), la Primera Corona del Sistema Tarifari Integrat (STI) i dels residents a Barcelona ciutat, per l’any 2011.  La informació recollida fa referència als desplaçaments duts a terme el darrer dia feiner: de dilluns a divendres no festius.  Un desplaçament es correspon amb un únic motiu i pot tenir una o més etapes realitzades amb modes de transport diferents.  Una etapa és cadascun dels trajectes que es realitzen en un desplaçament combinant diversos mitjans de transport. LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 1. Caracterització de la mobilitat a la RMB 1.1. Dades bàsiques 17.030.725 desplaçaments en dia feiner 4,0 desplaçaments/persona en dia feiner 4.243.165 persones (RMB) 10 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 1. Caracterització de la mobilitat a la RMB 1.1. Dades bàsiques Població general sense mobilitat (RMB) Població general amb mobilitat (RMB) Professionals de la mobilitat (RMB) Aquest grup comprèn les persones que no van realitzar cap desplaçament durant el dia anterior a l’entrevista. Es caracteritzen pel fet que l’acció de desplaçar-se és un element clau en la seva ocupació: transportistes, missatgers, comercials, tècnics, taxistes, etc. Les dades que es presenten a continuació es centren en els gairebé 16,4 milions de desplaçaments de la població general, sense incloure la mobilitat professional 8,4% 91,6% 1,1% 3.885.635 persones 16.377.995 desplaçaments 18.061.558 etapes 357.530 persones 0 desplaçaments 48.610 persones 652.729 desplaçaments professionals 11  Els més de 4,2 milions de persones de 16 i més anys que formen part de la població (mòbil i no mòbil) de la Regió Metropolitana de Barcelona realitzen gairebé 16,4 milions de desplaçaments en un dia feiner. La mitjana de desplaçaments per persona i dia és de 3,9. LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 1. Caracterització de la mobilitat a la RMB 1.1. Dades bàsiques Àmbit de residència Zones metropolitanes Mitjana Barcelona 3,8 Resta Primera Corona STI 3,9 Total Primera Corona STI 3,8 Resta AMB 3,8 Total AMB 3,8 Resta RMB 3,9 Total RMB 3,9 12  La mobilitat personal (40,0%) és superior que la mobilitat ocupacional (16,5%).  L’anar a treballar, a comprar i a acompanyar persones són, en aquest ordre, els 3 principals motius pels quals es mou la població. 1.2.1. Dades generals LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 1. Caracterització de la mobilitat a la RMB 1.2. Motiu del desplaçament Motiu de desplaçament Desplaçaments Percentatge Treball 2.134.452 13,0% Estudis 560.441 3,4% Mobilitat ocupacional 2.694.893 16,5% Compres 1.590.134 9,7% Metge/Hospital 348.523 2,1% Visita amic/familiar 626.835 3,8% Acompanyar persones 1.491.923 9,1% Gestions personals 748.456 4,6% Oci/diversió/àpats/esport 1.120.330 6,8% Passeig 627.845 3,8% Mobilitat personal 6.554.046 40,0% Tornada a casa ocupacional 1.989.647 12,1% Tornada a casa personal 5.139.408 31,4% Tornada a casa 7.129.055 43,5% Total RMB 16.377.994 100,0% 13  No hi ha diferències rellevants quant al motiu dels desplaçaments segons les zones metropolitanes analitzades. 1.2.2. Anàlisi territorial LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 1. Caracterització de la mobilitat a la RMB 1.2. Motiu del desplaçament Zones metropolitanes Motiu Desplaçaments Percentatge Mobilitat ocupacional 945.369 17,6% Mobilitat personal 2.096.847 39,1% Tornada a casa ocupacional 659.968 12,3% Tornada a casa personal 1.658.027 30,9% Total 5.360.212 100,0% Mobilitat ocupacional 650.039 17,6% Mobilitat personal 1.615.335 39,1% Tornada a casa ocupacional 499.296 12,3% Tornada a casa personal 1.261.930 30,9% Total 4.026.600 100,0% Mobilitat ocupacional 207.770 17,9% Mobilitat personal 456.292 39,2% Tornada a casa ocupacional 153.557 13,2% Tornada a casa personal 345.057 29,7% Total 1.162.677 100,0% Mobilitat ocupacional 1.803.178 17,1% Mobilitat personal 4.168.475 39,5% Tornada a casa ocupacional 1.312.821 12,4% Tronada a casa personal 3.265.015 30,9% Total 10.549.489 100,0% Mobilitat ocupacional 891.715 15,3% Mobilitat personal 2.385.572 40,9% Tornada a casa ocupacional 676.826 11,6% Tornada a casa personal 1.874.393 32,2% Total 5.828.506 100,0% Mobilitat ocupacional 2.694.893 16,5% Mobilitat personal 6.554.047 40,0% Tornada a casa ocupacional 1.989.647 12,1% Tornada a casa personal 5.139.408 31,4% Total 16.377.995 100,0% Total RMB Barcelona Total AMB Resta Primera Corona STI Resta AMB Resta RMB 14 Bicicleta 2,5% A peu 97,5% Altres 3,6% Autobús 36,2% Modes ferroviaris 60,3% Altres 2,3% Moto 10,9% Cotxe 86,8%  Els residents a la RMB fan servir majoritàriament (en un 49,4%) els modes no motoritzats per realitzar els seus desplaçaments diaris. La mobilitat en transport privat representa el 31,8% del total, i la mobilitat en transport públic el 18,8%. 1.3.1. Dades generals LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 1. Caracterització de la mobilitat a la RMB 1.3. Mode de transport 8.088.782 49,4% 3.084.202 18,8% 5.205.010 31,8% Modes no motoritzats Transport públic Transport privat 15  En dia feiner el mitjà de transport més utilitzat pels residents a la RMB és l’anar a peu (48,2%). En segon lloc el mitjà que més és fa servir és el cotxe (27,6%).  La taxa d’ocupació mitjana declarada per vehicle en el global de la RMB és de: • 1,67 persones/cotxe • 1,13 persones/moto  La taxa d’ocupació mitjana calculada per vehicle en el global de la RMB és de: • 1,21 persones/cotxe • 1,04 persones/moto  L’antiguitat declarada dels vehicles utilitzats en els desplaçaments fets pels residents a la RMB en el conjunt de l’àmbit, independentment de la residència, és de: • 6,7 anys en el cas del cotxe • 5,4 anys en el cas de la moto 1.3.1. Dades generals LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 1. Caracterització de la mobilitat a la RMB 1.3. Mode de transport Mitjà de transport Desplaçaments Percentatge Caminant 7.890.195 48,2% Bicicleta 198.587 1,2% Total no motoritzat 8.088.782 49,4% Autobús 1.115.343 6,8% Metro 1.077.161 6,6% Altres ferroviaris (FGC, Rodalies Renfe, Tramvia) 765.191 4,7% Resta TPC 126.508 0,8% Total TPC 3.084.203 18,8% Cotxe 4.517.590 27,6% Moto 567.607 3,5% Resta 119.813 0,7% Total vehicle privat 5.205.010 31,8% Total 16.377.995 100,0% 16  L’ús del transport públic, en els desplaçaments en dia feiner, disminueix a favor del transport privat a mesura que ens allunyem de la ciutat de Barcelona. Els barcelonins utilitzen en el 30,5% dels seus desplaçaments el transport públic, mentre que els residents a la resta de la RMB ho fan en el 8,8% dels seus trajectes. 1.3.2. Anàlisi territorial LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 1. Caracterització de la mobilitat a la RMB 1.3. Mode de transport 2.716.524 50,7% 2.151.142 53,4% 4.867.666 51,9% 538.396 46,3% 5.406.062 51,2% 2.682.720 46,0% 1.632.555 30,5% 795.647 19,8% 2.428.202 25,9% 143.707 12,4% 2.571.909 24,4% 512.293 8,8% 1.011.132 18,9% 1.079.811 26,8% 2.090.943 22,3% 480.575 41,3% 2.571.518 24,4% 2.633.493 45,2% 0% 20% 40% 60% 80% 100% Barcelona Resta Primera Corona STI Total Primera Corona STI Resta AMB Total AMB Resta RMB Modes no motoritzats Transport públic Transport privat 17 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 1. Caracterització de la mobilitat a la RMB 1.3. Mode de transport  La ràtio de desplaçaments per persona i dia segons el mode de transport utilitzat mostra el predomini dels modes no motoritzats en totes les zones metropolitanes. Els desplaçaments per persona realitzats en transport privat superen en gairebé totes les zones els efectuats en transport públic, excepte a Barcelona ciutat i al total de la Primera Corona del STI. 1.3.2. Anàlisi territorial 1,92 2,06 1,77 1,81 1,98 1,96 1,91 1,16 0,76 0,47 0,35 0,99 0,93 0,730,72 1,03 1,58 1,78 0,85 0,93 1,23 0,0 0,5 1,0 1,5 2,0 2,5 BCN Resta 1a Corona STI Resta AMB Resta RMB Total 1a Corona STI Total AMB Total RMB Modes no motoritzats Transport públic Transport privat 18  El 8,25% dels desplaçaments dels residents a la RMB són multimodals, és a dir, formats per més d’una etapa i que es realitzen mitjançant la combinació de més d’un mode de transport.  El transport públic és el mode predominant en les principals cadenes modals. 1.3.3. Etapes del desplaçament LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 1. Caracterització de la mobilitat a la RMB 1.3. Mode de transport Mitjà de transport Etapes Percentatge Caminant 8.802.978 48,7% Bicicleta 210.709 1,2% Total no motoritzat 9.013.687 49,9% Autobús 1.463.210 8,1% Metro 1.344.784 7,4% Altres ferroviaris (FGC, Rodalies Renfe, Tramvia) 800.201 4,4% Resta TPC 140.518 0,8% Total TPC 3.748.713 20,8% Cotxe 4.619.894 25,6% Moto 572.980 3,2% Resta 106.285 0,6% Total vehicle privat 5.299.158 29,3% TOTAL ETAPES 18.061.558 100,0% TOTAL DESPLAÇAMENTS 16.377.995 Ràtio etapes/desplaçaments 1,1 Cadenes modals Desplaçaments Percentatge T. Públic + T. Públic 461.608 34,2% No motoritzat + T. Públic 672.983 49,8% T. Públic + T. Privat 93.555 6,9% No motoritzat + T. Privat 84.355 6,2% T. Privat + T. Públic + No motoritzat 16.839 1,2% T. Privat + T. Privat 9.886 0,7% No motoritzat + No motoritzat 11.486 0,9% Total 1.350.713 100,0% 19 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 1. Caracterització de la mobilitat a la RMB 1.4. Motiu del desplaçament i mode de transport  Els modes de transport privat són els més utilitzats en els desplaçaments per motius ocupacionals (47,7%). Tot i això, el transport públic és present en més del 30% d’aquests desplaçaments.  Més del 60% dels desplaçaments per motius personals es realitzen amb modes no motoritzats. 21,5% 60,7% 22,2% 60,2% 30,8% 14,1% 31,2% 13,8% 47,7% 25,3% 46,6% 26,0% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Mobilitat ocupacional Mobilitat personal Tornada a casa ocupacional Tornada a casa personal Modes no motoritzats Transport públic Transport privat 20  Més del 90% dels desplaçaments en dia feiner a la RMB es realitzen de 7 a 21 hores.  Tot i la tendència a la homogeneïtzació de la mobilitat en les diverses franges horàries diàries, a la tarda, de 17 a 20 hores és quan es produeix una major concentració de desplaçaments (gairebé 4 milions de desplaçaments, el 24,4% del total), bàsicament per motius personals. Al llarg del matí i fins al migdia els desplaçaments són superiors al milió en cada franja horària. 1.5.1. Distribució horària dels desplaçaments LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 1. Caracterització de la mobilitat a la RMB 1.5. El temps de la mobilitat Desplaçaments expressats en milers 86 50 32 26 31 115 222 728 1.104 1.049 1.019 1.065 1.132 949 920 822 1.017 1.271 1.3611.358 1.005 581 287 148 0 200 400 600 800 1.000 1.200 1.400 1.600 0 a 1 h 1 a 2 h 2 a 3 h 3 a 4 h 4 a 5 h 5 a 6 h 6 a 7 h 7 a 8 h 8 a 9 h 9 a 1 0 h 1 0 a 1 1 h 1 1 a 1 2 h 1 2 a 1 3 h 1 3 a 1 4 h 1 4 a 1 5 h 1 5 a 1 6 h 1 6 a 1 7 h 1 7 a 1 8 h 1 8 a 1 9 h 1 9 a 2 0 h 2 0 a 2 1 h 2 1 a 2 2 h 2 2 a 2 3 h 2 3 a 2 4 h Total Mobilitat ocupacional Mobilitat personal Tornada a casa ocupacional Tornada a casa personal 21 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 1. Caracterització de la mobilitat a la RMB 1.5.1. Distribució horària dels desplaçaments 1.5. El temps de la mobilitat 86 50 32 26 31 115 222 728 1.104 1.049 1.019 1.065 1.132 949 920 822 1.017 1.271 1.361 1.358 1.005 581 287 148 0 200 400 600 800 1.000 1.200 1.400 1.600 0 a 1 h 1 a 2 h 2 a 3 h 3 a 4 h 4 a 5 h 5 a 6 h 6 a 7 h 7 a 8 h 8 a 9 h 9 a 1 0 h 1 0 a 1 1 h 1 1 a 1 2 h 1 2 a 1 3 h 1 3 a 1 4 h 1 4 a 1 5 h 1 5 a 1 6 h 1 6 a 1 7 h 1 7 a 1 8 h 1 8 a 1 9 h 1 9 a 2 0 h 2 0 a 2 1 h 2 1 a 2 2 h 2 2 a 2 3 h 2 3 a 2 4 h Total Modes no motoritzats Transport públic Transport privat Desplaçaments expressats en milers  La distribució horària dels desplaçaments segons el mode de transport utilitzat mostra el predomini dels modes no motoritzats gairebé al llarg de tot el dia, excepte les hores centrals del migdia, en que s’equilibra l’ús dels tres modes de transport.  En els modes mecanitzats es produeix una major homogeneïtzació de desplaçaments al llarg del dia, si bé es manté una lleugera punta horària a primera hora del matí. En els modes no motoritzats s’observen dues franges de major concentració, i una marcada hora vall entre les 13 i les 16 hores. 22  La durada mitjana percebuda pels residents a la RMB dels desplaçaments realitzats en dia feiner és de 20,79 minuts.  La durada mitjana percebuda dels desplaçaments intermunicipals és gairebé el doble que la que es fa dins dels municipis de residència.  La durada mitjana percebuda dels desplaçaments que es fan en transport públic és la més elevada (36,34 minuts), mentre que els desplaçaments en modes no motoritzats són els realitzats en un menor temps (15,44 minuts). 1.5.2. Durada mitjana percebuda dels desplaçaments LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 1. Caracterització de la mobilitat a la RMB 1.5. El temps de la mobilitat 32,23 16,29 0 5 10 15 20 25 30 35 40 Intermunicipals Intramunicipals 20,79 15,44 36,34 19,88 0 5 10 15 20 25 30 35 40 Modes no motoritzats Transport públic Transport privat 20,79 23 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 2. Dinàmiques territorials 2.1. Tipus de fluxos segons zones metropolitanes  Els desplaçaments realitzats pels residents a la RMB, partint de la perspectiva de les zones metropolitanes, es defineixen en tres tipus de fluxos: • Interns (intrazona): 13,8 milions de desplaçaments, representen el 84,2%. • Connexions internes (entre zones RMB): 2,3 milions de desplaçaments, representen el 14,2%. • Connexions exteriors i externs (realitzats pels residents a la RMB fora d’aquest territori): gairebé 272 milers de desplaçaments, representen l’1,7%. Tipus de fluxos Desplaçaments Percentatge Interns 13.785.891 84,2% Connexions internes 2.320.138 14,2% Connexions exteriors i externs 271.965 1,7% Total 16.377.995 100,0% 24 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 2. Dinàmiques territorials 2.1. Tipus de fluxos segons zones metropolitanes Desplaçaments expressats en milers R e s t a A M B R e s t a 1 ª C o r o n a S T I B a r c e l o n a R e s t a A M B R e s t a R M B R e s t a R M B R e s t a 1 ª C o r o n a S T I 955 210 169 4.896 3.064 814 Exterior RMB 105 9 27 63 5.012 516 67 229 241 25 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 2. Dinàmiques territorials  Al conjunt de la RMB el 71,8% dels desplaçaments realitzats pels seus residents en dia feiner tenen l’origen i la destinació al mateix municipi de residència.  Segons les zones metropolitanes, és la ciutat de Barcelona l’àmbit amb una autocontenció municipal superior (88,2%), molt per sobre dels valors de la resta d’àmbits metropolitans. 2.2. Autocontenció municipal segons zones metropolitanes B a r c e l o n a c i u t a t M u n i c i p i s R e s t a 1 ª C o r o n a S T I M u n i c i p i s R e s t a A M B M u n i c i p i s R e s t a R M B M u n i c i p i s R e s t a 1 ª C o r o n a S T I M u n i c i p i s R e s t a A M B M u n i c i p i s R e s t a R M B 4.726 (88,2%) 2.533 (62,9%) 683 (58,7%) 3.816 (65,5%) Milers de desplaçaments dels residents amb origen i destinació al municipi de residència (% sobre el total de desplaçaments dels residents al municipi). 26 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 2. Dinàmiques territorials  En la mobilitat interna a Barcelona ciutat per cada desplaçament fet en transport privat se’n fan més del doble en transport públic.  En la connexió de Barcelona amb la resta de la Primera Corona del STI, per cada desplaçament fet en transport privat se’n realitzen gairebé 1,4 en transport públic.  A mesura que els desplaçaments s’allunyen de Barcelona, la quota d’ús del transport públic decreix. 2.3. Ràtio públic/privat segons zones metropolitanes 27 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 2. Dinàmiques territorials 2.3. Ràtio públic/privat segons zones metropolitanes Ràtio = desp. transport públic / desp. transport privat R e s t a A M B R e s t a 1 ª C o r o n a S T I B a r c e l o n a R e s t a A M B R e s t a R M B R e s t a R M B R e s t a 1 ª C o r o n a S T I 1,38 0,99 0,26 2,22 0,45 0,11 0,15 0,27 0,10 0,84 0,21 0,26 0,27 28 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 3. Anàlisi de la mobilitat segons segments de població 3.1. Mobilitat segons gènere  Entre els homes, la mobilitat ocupacional té un major pes relatiu, mentre que la mobilitat personal té major pes en la mobilitat de les dones. Les dones són més usuàries dels modes no motoritzats i del transport públic, mentre que els homes tenen una major proporció d’ús del transport privat. 3,9 3,8 0 1 2 3 4 Home Dona Desplaçaments/dia Gènere Mobilitat ocupacional Mobilitat personal Tornada a casa Total Home 19,9% 36,6% 43,6% 100,0% Dona 13,6% 43,0% 43,5% 100,0% Total 16,5% 40,0% 43,5% 100,0% Gènere Modes no motoritzats Transport públic Transport privat Total Home 44,1% 16,5% 39,4% 100,0% Dona 53,8% 20,8% 25,4% 100,0% Total 49,4% 18,8% 31,8% 100,0% 29 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 3. Anàlisi de la mobilitat segons segments de població 3.2. Mobilitat segons grup d’edat  El grau de mobilitat creix lleugerament fins als 64 anys, quan el nombre mitjà de desplaçaments diaris disminueix considerablement.  El pes de la mobilitat ocupacional decreix a mesura que augmenta l’edat, al contrari que la mobilitat personal.  Els joves (16-29 anys) són els que fan un major ús del transport públic (31,4%), mentre que els majors de 64 anys és mouen més en modes no motoritzats (70%). 3,8 4,2 3,1 0 1 2 3 4 5 De 16 a 29 anys De 30 a 64 anys De 65 i més anys Desplaçaments/dia Edat Mobilitat ocupacional Mobilitat personal Tornada a casa Total De 16 a 29 anys 25,4% 30,1% 44,5% 100,0% De 30 a 64 anys 18,4% 38,9% 42,7% 100,0% De 65 i més anys 1,3% 53,3% 45,4% 100,0% Total 16,5% 40,0% 43,5% 100,0% Edat Modes no motoritzats Transport públic Transport privat Total De 16 a 29 anys 37,7% 31,4% 30,9% 100,0% De 30 a 64 anys 46,6% 15,9% 37,5% 100,0% De 65 i més anys 70,0% 16,7% 13,3% 100,0% Total 49,4% 18,8% 31,8% 100,0% 30 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 3. Anàlisi de la mobilitat segons segments de població 3.3. Mobilitat segons edat i gènere 3,8 4,0 3,6 0 1 2 3 4 5 De 16 a 29 anys De 30 a 64 anys De 65 i més anys HOMES Desplaçaments/dia 3,8 4,3 2,9 0 1 2 3 4 5 De 16 a 29 anys De 30 a 64 anys De 65 i més anys DONES Desplaçaments/dia Gènere Edat Mobilitat ocupacional Mobilitat personal Tornada a casa Total De 16 a 29 anys 25,4% 30,1% 44,5% 100,0% De 30 a 64 anys 23,4% 33,8% 42,7% 100,0% De 65 i més anys 1,4% 53,1% 45,6% 100,0% Total 19,9% 36,6% 43,6% 100,0% De 16 a 29 anys 25,4% 30,1% 44,5% 100,0% De 30 a 64 anys 14,3% 43,0% 42,7% 100,0% De 65 i més anys 1,2% 53,5% 45,3% 100,0% Total 13,6% 43,0% 43,5% 100,0% 16,5% 40,0% 43,5% 100,0% Gènere Edat Modes no motoritzats Transport públic Transport privat Total De 16 a 29 anys 36,9% 29,6% 33,5% 100,0% De 30 a 64 anys 39,9% 13,1% 47,0% 100,0% De 65 i més anys 66,9% 13,6% 19,5% 100,0% Total 44,1% 16,5% 39,4% 100,0% De 16 a 29 anys 38,5% 33,3% 28,2% 100,0% De 30 a 64 anys 52,1% 18,2% 29,7% 100,0% De 65 i més anys 72,4% 19,2% 8,5% 100,0% Total 53,8% 20,8% 25,4% 100,0% Total 49,4% 18,8% 31,8% 100,0% Homes Dones Total Homes Dones 31 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 3. Anàlisi de la mobilitat segons segments de població 3.4. Mobilitat segons situació professional  Els ocupats i els aturats són els col·lectius amb un major grau de mobilitat.  La mobilitat personal és majoritària en tots els col·lectius, excepte els estudiants on l’és l’ocupacional.  Els modes no motoritzats són els més emprats en tots els col·lectius, excepte els ocupats que fan servir més el transport privat. 3,7 3,9 3,4 4,1 4,2 0 1 2 3 4 5 Estudiants Tasques de la llar Jubilats i pensionistes Ocupats Aturats Desplaçaments/dia Situació professional Mobilitat ocupacional Mobilitat personal Tornada a casa Total Estudiants 28,3% 26,9% 44,9% 100,0% Tasques de la llar 0,4% 54,9% 44,7% 100,0% Jubilats i pensionistes 1,0% 53,8% 45,2% 100,0% Ocupats 28,9% 29,2% 41,9% 100,0% Aturats 3,6% 52,3% 44,1% 100,0% Total 16,5% 40,0% 43,5% 100,0% Situació professional Modes no motoritzats Transport públic Transport privat Total Estudiants 37,8% 36,0% 26,2% 100,0% Tasques de la llar 69,9% 12,7% 17,4% 100,0% Jubilats i pensionistes 67,0% 16,5% 16,5% 100,0% Ocupats 36,3% 18,9% 44,8% 100,0% Aturats 56,4% 12,2% 31,4% 100,0% Total 49,4% 18,8% 31,8% 100,0% 32 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 3. Anàlisi de la mobilitat segons segments de població 3.5. Mobilitat segons estudis acabats  El grau de mobilitat augmenta a mesura que creix el nivell d’estudis.  La mobilitat personal és superior entre els col·lectius amb un nivell d’estudis més baix, en contraposició al que succeeix amb la mobilitat ocupacional.  L’ús dels modes no motoritzats disminueix amb el nivell d’estudis, mentre que l’ús dels modes mecanitzats (públics i privats) augmenta a mesura que ho fa el nivell d’estudis acabats. 2,8 3,5 4,2 4,1 0 1 2 3 4 5 Sense estudis* Primaris Secundaris Estudis universitaris Desplaçaments/dia Estudis acabats Mobilitat ocupacional Mobilitat personal Tornada a casa Total Sense estudis* 2,4% 51,3% 46,2% 100,0% Primaris 11,5% 43,7% 44,8% 100,0% Secundaris 17,6% 38,6% 43,7% 100,0% Estudis universitaris 22,0% 36,4% 41,7% 100,0% Total 16,5% 40,0% 43,5% 100,0% Estudis acabats Modes no motoritzats Transport públic Transport privat Total Sense estudis* 76,2% 14,0% 9,8% 100,0% Primaris 57,7% 15,4% 26,8% 100,0% Secundaris 46,0% 20,5% 33,5% 100,0% Estudis universitaris 41,9% 20,6% 37,5% 100,0% Total 49,4% 18,8% 31,8% 100,0% * El 82% de la població sense estudis és major de 65 anys. 33  S’ha demanat als entrevistats residents a la RMB sobre la percepció de l’ús de tres modes de transport: • Modes no motoritzats (a peu i en bicicleta). • Transport públic. • Transport privat (cotxe conductor/acompanyant i moto).  La majoria de la població, un 83,4% es considera usuària dels tres modes de transport. Només el 15,0% es considera usuària de dos dels modes de transport i una minoria n’usa només un (1,5%). 4.1.1. Nivell d’ús subjectiu dels modes de transport LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 4. La dimensió subjectiva de la mobilitat 4.1. Ús subjectiu dels modes de transport 0,1% 1,5% 15,0% 83,4% No n'usa cap Usa un mode Usa dos modes Usa tres modes 34  S’ha demanat als entrevistats que avaluïn el seu nivell d’ús dels diferents modes de transport en una escala del 0 (“no el faig servir mai”) a 10 (“el faig servir sempre”).  Els residents a la RMB es consideren més usuaris dels modes no motoritzats (a peu i bicicleta), amb un nivell d’ús de 7,5. 4.1.1. Nivell d’ús subjectiu dels modes de transport LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 4. La dimensió subjectiva de la mobilitat 4.1. Ús subjectiu dels modes de transport SEMPRE MAI 7,5 6,7 5,6 4,5 4,3 1,2 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Modes no motoritzats Cotxe (global) Transport públic Cotxe com a acompanyant Cotxe com a conductor Moto 35  Els residents a la ciutat de Barcelona són els que s’atorguen un major nivell d’ús dels modes no motoritzats i, especialment, del transport públic. Per contra, són els que es consideren menys usuaris del cotxe.  Els residents a la resta de l’AMB i la resta de la RMB s’atorguen un major nivell d’ús del cotxe, dos punts per sobre de la mitjana. 4.1.1. Nivell d’ús subjectiu dels modes de transport LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 4. La dimensió subjectiva de la mobilitat 4.1. Ús subjectiu dels modes de transport Barcelona Resta Primera Corona STI Total Primera Corona STI Resta AMB Total AMB Resta RMB Total RMB Modes no motoritzats 7,7 7,5 7,6 7,4 7,6 7,4 7,5 Transport públic 7,0 5,9 6,5 4,7 6,3 4,2 5,6 Cotxe (global) 5,6 6,7 6,1 7,5 6,2 7,5 6,7 Cotxe conductor 3,1 4,0 3,5 5,2 3,7 5,4 4,3 Cotxe acompanyant 4,1 4,5 4,3 5,0 4,4 4,8 4,5 Moto 1,4 1,1 1,3 1,1 1,2 1,0 1,2 Mode de transport Zones metropolitanes 36  El motiu més mencionat per no utilitzar el transport públic és la no adequació de la oferta (24,9%), seguit de la preferència pel transport privat (15,0%) i del fet que es considera més incòmode que el transport privat (11,0%).  La inadequació de l’oferta i la preferència pel transport privat són motius més mencionats fora de la ciutat de Barcelona. Mentre que la incomoditat, la lentitud i el preu són motius més mencionats pels barcelonins. 4.1.2. Motius per no usar el transport públic LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 4. La dimensió subjectiva de la mobilitat 4.1. Ús subjectiu dels modes de transport Barcelona Resta Primera Corona STI Total Primera Corona STI Resta AMB Total AMB Resta RMB Total RMB Oferta inadequada/No hi ha oferta 14,6% 14,5% 14,5% 27,7% 17,8% 29,8% 24,9% Prefereixo el transport privat al transport públic 14,0% 16,5% 15,7% 11,4% 14,6% 15,2% 15,0% És incòmode 18,1% 11,8% 13,8% 10,6% 13,0% 9,6% 11,0% No tinc necessitat/no em fa falta 10,6% 13,6% 12,7% 7,0% 11,3% 9,5% 10,2% La freqüència és dolenta 1,7% 6,0% 4,6% 12,5% 6,6% 10,2% 8,7% Em moc prop de casa i prefereixo anar a peu / bicicleta 6,6% 11,4% 9,9% 7,8% 9,4% 7,8% 8,5% És lent 13,4% 8,6% 10,1% 8,9% 9,8% 5,8% 7,4% És car 13,3% 5,9% 8,2% 5,0% 7,4% 5,8% 6,4% Problemes de mobilitat 3,2% 6,6% 5,5% 5,1% 5,4% 2,5% 3,7% Desconec la xarxa de transport públic 0,0% 0,9% 0,6% 1,7% 0,9% 1,4% 1,2% Motius de no utilització del transport públic Zones metropolitanes 37  La comoditat del transport privat respecte del transport públic és el motiu més mencionat pels usuaris d’aquests mitjans (26,9%), seguit per la major rapidesa (19,2%) i per la manca d’oferta o oferta inadequada del transport públic (16,2%). 4.1.3. Motius per usar el transport privat LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 4. La dimensió subjectiva de la mobilitat 4.1. Ús subjectiu dels modes de transport Barcelona Resta Primera Corona STI Total Primera Corona STI Resta AMB Total AMB Resta RMB Total RMB És més còmode 26,5% 28,5% 27,4% 25,6% 27,2% 26,5% 26,9% És més ràpid que el transport públic 20,0% 21,9% 20,8% 19,6% 20,7% 16,6% 19,2% Manca d'oferta o oferta inadequada de transport públic 11,5% 12,9% 12,1% 18,6% 13,0% 21,6% 16,2% Perquè em porten 8,5% 8,2% 8,3% 5,7% 8,0% 4,6% 6,8% Vaig en cotxe/moto perquè no tinc altre remei 5,2% 4,1% 4,7% 5,1% 4,7% 6,7% 5,5% Vaig en cotxe/moto perquè tinc més llibertat 4,1% 3,9% 4,0% 4,7% 4,1% 5,7% 4,7% És més barat que el transport públic 4,2% 4,4% 4,3% 5,9% 4,5% 4,1% 4,4% Prefereixo el transport privat al transport públic 2,0% 1,8% 1,9% 2,9% 2,0% 3,0% 2,4% Faig moltes gestions/acompanyo gent 2,7% 1,9% 2,4% 2,5% 2,4% 1,6% 2,1% És fàcil aparcar allà on vaig 1,7% 2,7% 2,1% 2,0% 2,1% 1,8% 2,0% Motius per l'utilització del transport privat Zones metropolitanes 38  Els motius més mencionats per utilitzar el transport públic són la seva rapidesa, el seu preu i la dificultat per aparcar el vehicle privat (entorn al 15%). 4.1.4. Motius per usar el transport públic LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 4. La dimensió subjectiva de la mobilitat 4.1. Ús subjectiu dels modes de transport Barcelona Resta Primera Corona STI Total Primera Corona STI Resta AMB Total AMB Resta RMB Total RMB És més ràpid que el cotxe 18,1% 17,5% 17,9% 12,2% 17,4% 8,9% 15,2% És més barat que el cotxe 13,6% 14,1% 13,8% 13,0% 13,7% 17,4% 14,7% És difícil aparcar allà on vaig 13,5% 15,5% 14,2% 17,4% 14,5% 14,8% 14,6% És més còmode 12,4% 12,3% 12,3% 13,1% 12,4% 13,4% 12,7% No disposo de cotxe 7,6% 7,3% 7,5% 7,9% 7,5% 8,1% 7,7% Pel bon funcionament i oferta del transport púbic 7,7% 7,1% 7,5% 7,8% 7,5% 7,1% 7,4% Vaig més tranquil 4,8% 5,0% 4,9% 5,9% 5,0% 6,2% 5,3% Vaig en transport públic perquè no tinc altre remei 4,3% 5,1% 4,6% 4,2% 4,5% 6,0% 4,9% Prefereixo el transport públic al transport privat 4,5% 3,8% 4,2% 2,7% 4,1% 3,6% 4,0% No tinc permís de conduir 3,0% 3,3% 3,1% 3,6% 3,1% 3,7% 3,3% És menys contaminant 3,2% 2,2% 2,8% 2,2% 2,8% 1,6% 2,5% Per evitar problemes de trànsit 1,5% 2,1% 1,7% 3,0% 1,8% 2,2% 1,9% Tinc menor risc d'accidents 1,6% 0,7% 1,2% 0,5% 1,2% 0,9% 1,1% Motius per l'utilització del transport públic Zones metropolitanes 39 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 4. La dimensió subjectiva de la mobilitat 4.2. Valoració dels modes de transport  Per al total de població usuària, amb independència del nivell d’ús, les valoracions mitjanes més elevades les obté l’anar a peu (8,2), seguit per la moto (7,8), la bicicleta (7,7) i el cotxe (7,5). Els transports públics més ben valorats són el tramvia (7,2) i FGC (6,9).  La valoració dels mitjans de transport varia segons l’ús que se’n fa. Així, s’han establert tres categories de nivell d’ús: baix (amb nivells declarats de 0-4), mitjà (5-7) i alt (8-10).  A mesura que les persones fan un ús més elevat d’un mitjà de transport li atorguen una millor valoració. 6 , 3 6 , 1 6 , 7 6 , 4 6 , 4 6 , 2 5 , 3 5 , 6 6 , 0 5 , 6 5 , 6 5 , 1 5 , 1 7 , 6 7 , 3 7 , 7 7 , 1 7 , 1 6 , 8 6 , 2 6 , 3 6 , 7 6 , 2 6 , 1 5 , 9 5 , 7 8 , 8 8 , 8 9 , 1 8 , 1 8 , 4 7 , 9 7 , 5 7 , 7 8 , 2 7 , 1 7 , 5 7 , 3 6 , 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 A p e u M o t o / c i c l o m o t o r B i c i c l e t a C o t x e T r a m v i a F G C M e t r o B u s T M B T a x i R e n f e R o d a l i e s R e n f e r e g i o n a l B u s i n t e r u r b à A l t r e b ú s u r b à Baix Mitjà Alt TOTAL Mitjà de transport Nota mitjana A peu 8,2 Moto/ciclomotor 7,8 Bicicleta 7,7 Cotxe 7,5 Tramvia 7,2 FGC 6,9 Metro 6,6 Bus TMB 6,6 Taxi 6,5 Renfe Rodalies 6,3 Renfe regional 6,1 Bus interurbà 6,0 Altre bús urbà 5,8 40 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 4. La dimensió subjectiva de la mobilitat 4.2. Valoració dels modes de transport  La nota mitjana atorgada als diferents mitjans de transport segons zones metropolitanes de residència és: Barcelona Resta Primera Corona STI Total Primera Corona STI Resta AMB Total AMB Resta RMB Total RMB A peu 8,3 8,2 8,2 8,1 8,2 8,3 8,2 Moto/ciclomotor 7,6 7,8 7,7 7,8 7,7 8,0 7,8 Bicicleta 7,7 7,6 7,7 7,9 7,7 7,8 7,7 Cotxe 7,2 7,6 7,4 7,6 7,4 7,7 7,5 Tramvia 7,2 7,4 7,3 6,4 7,2 6,7 7,2 FGC 6,9 7,0 7,0 6,9 7,0 6,8 6,9 Metro 6,7 6,7 6,7 6,2 6,7 6,2 6,6 Bus TMB 6,8 6,5 6,7 6,1 6,7 6,2 6,6 Taxi 6,6 6,5 6,5 6,6 6,5 6,5 6,5 Renfe Rodalies 6,2 6,5 6,3 6,2 6,3 6,2 6,3 Renfe regional 6,1 6,4 6,2 6,3 6,2 6,0 6,1 Bus interurbà 5,9 6,0 6,0 6,1 6,0 6,0 6,0 Altre bús urbà 5,8 6,0 6,0 5,4 5,9 5,6 5,8 Mitjà de transport Zones metropolitanes 41 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 4. La dimensió subjectiva de la mobilitat 4.3. Accidentalitat  Enguany s’ha preguntat sobre la por de tenir un accident en l’ús dels diferents mitjans de transport. Els resultats mostren:  La moto és el mitjà de transport percebut com a més insegur (5,2), en relació a la por de tenir un accident de trànsit, seguit del cotxe com a acompanyat (4,2). Per contra, l’anar a peu és el mitjà de transport considerat més segur per a la població (1,6).  En funció de l’ús que les persones fan d’un mitjà o un altre, varia la seva percepció de seguretat. Així, les persones que fan un ús menys elevat d’un mitjà de transport el perceben com a més insegur, especialment en el cas de la moto. 5 , 5 4 , 2 3 , 8 3 , 8 2 , 4 1 , 6 5 , 0 4 , 2 3 , 9 3 , 6 2 , 3 1 , 6 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 M o t o / c i c l o m o t o r C o t x e c o m a a c o m p a n y a n t B i c i c l e t a C o t x e c o m a c o n d u c t o r T r a n s p o r t p ú b l i c A p e u Mitjà Alt TOTAL Mitjà de transport Inseguretat mitjana Moto/ciclomotor 5,2 Cotxe com a acompanyant 4,2 Bicicleta 3,8 Cotxe com a conductor 3,7 Transport públic 2,3 A peu 1,6 42 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 4. La dimensió subjectiva de la mobilitat 4.3. Accidentalitat  La por de tenir un accident de trànsit en l’ús dels diferents mitjans de transport segons zones metropolitanes de residència és: Barcelona Resta Primera Corona STI Total Primera Corona STI Resta AMB Total AMB Resta RMB Total RMB Moto/ciclomotor 5,5 5,1 5,3 4,9 5,3 5,0 5,2 Cotxe com a acompanyant 4,1 4,1 4,1 4,2 4,1 4,3 4,2 Bicicleta 4,4 3,7 4,1 3,4 4,0 3,5 3,8 Cotxe com a conductor 3,7 3,7 3,6 3,6 3,6 3,7 3,7 Transport públic 2,4 2,3 2,3 2,4 2,3 2,4 2,3 A peu 1,4 1,6 1,7 1,5 1,7 1,4 1,6 Mitjà de transport Zones metropolitanes 43 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 4. La dimensió subjectiva de la mobilitat 4.4. Avaluació de les polítiques de mobilitat  La mesura més ben valorada entre la població és la de donar un tractament especial als residents als centres de la ciutat per tal que puguin aparcar al seu barri (7,9), seguida de la mesura de realitzar més controls de velocitat i d’alcoholèmia (7,7).  La mesura menys valorada és la que implica un ús compartit de les voreres entre vianants i ciclistes (3,0).  Segons zones metropolitanes a la resta de la RMB es valora més positivament que a Barcelona la creació de més aparcament i carrils per la circulació de bicicletes. Per contra, a la ciutat comtal es valora més positivament l’augment del nombre de carrils bus i el fet de donar un tractament especial als residents per tal que puguin aparcar al seu barri. Nota: Només responen els residents en municipis de més de 30.000 habitants Barcelona Resta Primera Corona STI Total Primera Corona STI Resta AMB Total AMB Resta RMB Total RMB Donar un tractament especial als residents per tal que puguin aparcar en el seu barri 8,1 7,9 8,0 7,9 8,0 7,7 7,9 Realitzar més controls de velocitat i d'alcoholèmia 7,7 7,7 7,7 7,7 7,7 7,5 7,7 Crear més carrils bici o adaptar més carrers per al pas de bicicletes 6,4 6,8 6,6 6,8 6,6 7,0 6,7 Posar o augmentar el nombre de carrils bus per a reduir els temps de viatge 6,8 6,5 6,7 6,6 6,7 6,4 6,6 Transformar més carrers per a ús exclusiu de vianants 6,6 6,4 6,5 6,3 6,5 6,4 6,5 Crear més aparcaments per a bicicletes 5,8 6,3 6,1 6,7 6,1 6,7 6,2 Ampliar els aparcaments per a motos a la calçada en les ciutats 5,8 6,0 5,9 6,0 5,9 6,1 5,9 Permetre la circulació de ciclistes en les voreres, junt amb els vianants 2,8 3,2 3,0 3,3 3,0 3,1 3,0 Mesures de mobilitat: valoració mitjana Zones metropolitanes 44  S’ha demanat als entrevistats que disposen de cotxe o moto a quin lloc aparquen aquests vehicles habitualment.  L’aparcament en propietat, lloguer o concessió és majoritari, tant en el cas de la moto (75,6%) com en el del cotxe (72,1%). A major distància es troba l’aparcament del cotxe i de la moto al carrer (23,3% i 20,6%, respectivament). 4.5.1. Aparcament habitual LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 4. La dimensió subjectiva de la mobilitat 4.5. Aparcament Cotxe Moto (Al carrer) En plaça indicada a la calçada 22,9% 15,0% (Al carrer) Sobre la vorera 0,4% 5,5% (Al carrer) En doble fila 0,0% - Al carrer 23,3% 20,6% Aparcament en propietat, lloguer o concessió 72,1% 75,6% Pàrking de pagament (per hores o minuts) 0,7% 2,2% Zona blava 0,3% Àrea verda 1,9% Aparcament d’intercanvi (estació de tren o d’autobusos) 0,0% 0,0% Aparcament gratuït permès en franja nocturna o festius 0,2% Aparcament gratuït en destinació (descampats, per a empleats, per a clients,…) 0,5% 0,5% Altres 1,0% 1,1% Altres zones de pagament 4,7% 3,8% TOTAL 100,0% 100,0% Lloc d'aparcament Tipus de vehicle 45  La ciutat de Barcelona és on es fa més ús de l’aparcament privat pel cotxe.  Barcelona és on més s’aparca la moto al carrer. 4.5.1. Aparcament habitual LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 4. La dimensió subjectiva de la mobilitat 4.5. Aparcament 12,5% 24,0% 17,6% 33,2% 19,6% 28,8% 77,4% 71,6% 74,9% 65,8% 73,7% 69,7% 10,1% 4,3% 7,5% 1,0% 6,7% 1,6% 0% 20% 40% 60% 80% 100% Barcelona Resta 1a Corona STI Total 1a Corona STI Resta AMB Total AMB Resta RMB COTXE Al carrer Propietat o lloguer Altres zones d'aparcament 35,7% 15,0% 27,8% 13,8% 26,1% 11,0% 60,3% 80,8% 68,1% 85,0% 70,1% 85,1% 4,1% 4,2% 4,1% 1,2% 3,8% 3,9% 0% 20% 40% 60% 80% 100% Barcelona Resta 1a Corona STI Total 1a Corona STI Resta AMB Total AMB Resta RMB MOTO Al carrer Propietat o lloguer Altres zones d'aparcament 46 4.5.2. Aparcament reservat al lloc de treball LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA RMB 4. La dimensió subjectiva de la mobilitat 4.5. Aparcament  S’ha demanat als entrevistats que es declaren com a actius ocupats i disposen de cotxe, si al seu lloc de treball tenen aparcament reservat gratuït.  El 36,4% de la població ocupada declara tenir aparcament reservat al seu lloc de treball, tendència que augmenta com més ens allunyem de la ciutat de Barcelona. Barcelona Resta Primera Corona STI Total Primera Corona STI Resta AMB Total AMB Resta RMB Total RMB Sí 32,9% 34,8% 33,8% 37,3% 34,2% 40,1% 36,4% No 67,1% 65,2% 66,2% 62,7% 65,8% 59,9% 63,6% TOTAL 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% Aparcament reservat Zones metropolitanes 47 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’AMB 48 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’AMB 1. Dades generals  En un dia feiner, els residents a la RMB realitzen 11,20 milions de desplaçaments amb origen i/o destinació a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). D’aquests, 10,11 milions (més del 90%) són interns, mentre que un 1,09 milions (el 9,7%) són de connexió.  Els residents a l’AMB realitzen la majoria dels desplaçaments en aquest territori.  Pel que fa als desplaçaments de connexió, són els residents a la resta de la RMB els que fan la majoria d’aquests fluxos (56,9%). 1,09 milions 10,11 milions 50,5% 38,1% 10,1% 1,2% 17,6% 14,5% 11,0% 56,9% BCN-BCN BCN-Resta 1a Corona STI BCN-Resta AMB Resta 1a Corona STI- Resta 1a Corona STI Resta 1a Corona STI- Resta AMB Resta AMB- Resta AMB AMB-Resta RMB AMB-Fora RMB Total Residents a Barcelona 4.725.520 268.761 89.211 16.362 1.653 3.014 133.749 58.304 5.296.574 Residents a la resta Primera Corona STI 70.297 670.609 3.982 3.031.161 71.272 7.127 131.310 26.643 4.012.402 Residents a la resta AMB 17.255 4.931 112.249 6.240 92.094 791.803 108.957 10.675 1.144.204 Residents a la resta RMB 83.187 10.624 4.141 9.973 4.290 12.037 612.305 8.525 745.083 TOTAL 4.896.260 954.925 209.584 3.063.736 169.309 813.981 986.321 104.148 11.198.264 Residents a Barcelona Residents a la resta Primera Corona STI Residents a la resta AMB Residents a la resta RMB 49 2.1. Segons motiu del desplaçament  En un dia feiner, els desplaçaments per motius personals en els fluxos interns a l’AMB són majoritaris. En els desplaçaments de connexió són els desplaçaments per motius ocupacionals els més destacats. LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’AMB 2. Tipus de fluxos a l’AMB 1,09 milions 10,11 milions Mobilitat ocupacional Mobilitat personal Tornada a casa personal Tornada a casa ocupacional 16,5% 40,6% 31,0% 11,9% 33,3% 20,4% 20,3% 26,1% 50 2.2. Segons mode de transport  Els modes no motoritzats són majoritaris en els desplaçaments amb origen i destinació a l’AMB (53,3%). Els desplaçaments en transport públic són lleugerament superiors als realitzats en transport privat.  En els desplaçaments de connexió l’ús del transport privat és majoritari, gairebé del 66%, essent l’ús del transport públic del 32,1%. LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’AMB 2. Tipus de fluxos a l’AMB 1,09 milions 10,11 milions Modes no motoritzats Transport públic Trasport privat Desplaçaments % Desplaçaments % Desplaçaments % No motoritzats 5.386.142 53,3% 22.179 2,0% 5.408.321 48,3% Transport públic 2.499.796 24,7% 349.559 32,1% 2.849.355 25,4% Transport privat 2.221.856 22,0% 718.731 65,9% 2.940.587 26,3% TOTAL 10.107.794 100,0% 1.090.469 100,0% 11.198.263 100,0% Tipus de fluxos Interns Connexió Total 5.386.142 53,3% 2.499.796 24,7% 2.221.856 22,0% 22.179 2,0% 349.559 32,1% 718.731 65,9% 51 2.2. Segons mode de transport  En els fluxos interns a l’AMB l’anar a peu és el mitjà més utilitzat (52,0%). Amb una menor quota d’ús, els mitjans que també destaquen són el cotxe (17,3%) i el metro (10,5%).  En els desplaçaments de connexió predomina l’ús del cotxe (60,0%), seguit dels mitjans ferroviaris: FGC, Rodalies Renfe i Tramvia (23,2%). LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’AMB 2. Tipus de fluxos a l’AMB Desplaçaments % Desplaçaments % Desplaçaments % Caminant 5.256.603 52,0% 17.491 1,6% 5.274.094 47,1% Bicicleta 129.540 1,3% 4.687 0,4% 134.227 1,2% Total no motoritzat 5.386.143 53,3% 22.178 2,0% 5.408.321 48,3% Autobús 895.271 8,9% 48.044 4,4% 943.315 8,4% Metro 1.064.254 10,5% 12.906 1,2% 1.077.160 9,6% Altres ferroviaris (FGC, Rodalies Renfe, Tramvia) 468.352 4,6% 252.448 23,2% 720.800 6,4% Resta TPC 71.918 0,7% 36.161 3,3% 108.079 1,0% Total TPC 2.499.795 24,7% 349.559 32,1% 2.849.354 25,4% Cotxe 1.752.205 17,3% 654.388 60,0% 2.406.593 21,5% Moto 415.892 4,1% 44.282 4,1% 460.174 4,1% Resta 53.759 0,5% 20.061 1,8% 73.820 0,7% Total vehicle privat 2.221.856 22,0% 718.731 65,9% 2.940.587 26,3% Total 10.107.794 100,0% 1.090.468 100,0% 11.198.262 100,0% Mitjà de transport Interns Connexió Total 52 2.2. Segons mode de transport  Els desplaçaments a peu de més de 5 minuts de durada són els majoritaris tant en els desplaçaments interns com en els de connexió a l’AMB.  En els desplaçaments de connexió la bicicleta té una quota d’ús de més del 20%. 2.2.1. Modes no motoritzats * Els desplaçaments de connexió amb modes no motoritzats s’han de considerar de caràcter orientatiu ja que la submostra no supera el llindar de significació estadística, marcat en 30 casos reals. LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’AMB 2. Tipus de fluxos a l’AMB 0,02 milions 5,39 milions Peu <= 5 minuts Peu >5 minuts Bicicleta 31,5% 66,1% 2,4% 10,9% 67,9% 21,1% 53 2.2. Segons mode de transport  Els modes ferroviaris són els més utilitzats en els fluxos interns i de connexió a l’AMB. Tot i això cal destacar la quota d’ús de més del 35% de l’autobús en els fluxos interns. 2.2.2. Mitjans públics LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’AMB 2. Tipus de fluxos a l’AMB 0,35 milions 2,50 milions Autobús Modes ferroviaris Taxi Altres 35,8% 61,3% 2,4% 0,4% 13,7% 79,2% 1,1% 6,0% 54 2.2. Segons mode de transport  En els fluxos a l’AMB, interns i de connexió, dins dels mitjans de transport privats, el cotxe és el mitjà més utilitzat. 2.2.3. Modes privats LA MOBILITAT EN DIA FEINER A L’AMB 2. Tipus de fluxos a l’AMB 0,72 milions 2,22 milions Cotxe Moto Altres 78,9% 18,7% 2,4% 91,0% 6,2% 2,8% 55 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA PRIMERA CORONA DEL STI 56 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA PRIMERA CORONA STI 1. Dades generals 1,22 milions 8,91 milions 56,2% 42,3% 0,3% 1,2% 23,0% 19,1% 17,2% 40,7% Residents a Barcelona Residents a la resta Primera Corona STI Residents a la resta AMB Residents a la resta RMB BCN-BCN BCN-Resta 1a Corona STI Resta 1a Corona STI- Resta 1a Corona STI 1a Corona STI-Resta AMB 1a Corona STI-Resta RMB 1a Corona STI-Fora RMB Total Residents a Barcelona 4.725.520 268.761 16.362 90.864 131.537 58.304 5.291.348 Residents a la resta Primera Corona STI 70.297 670.609 3.031.161 75.254 130.428 26.643 4.004.393 Residents a la resta AMB 17.255 4.931 6.240 204.343 3.466 1.842 238.077 Residents a la resta RMB 83.187 10.624 9.973 8.431 479.588 8.061 599.864 TOTAL 4.896.260 954.925 3.063.736 378.892 745.019 94.850 10.133.683  En un dia feiner, els residents al conjunt de la RMB realitzen 10,13 milions de desplaçaments amb origen i/o destinació a la Primera Corona del Sistema Tarifaria Integrat (STI). D’aquests, el 88,0% són interns (8,91milions) i el 12,0% de connexió (1,22 milions).  Els residents a la ciutat de Barcelona són els que realitzen la major part dels desplaçaments en aquest territori (un 52,2%), especialment en els fluxos interns (56,2%).  En relació als desplaçaments de connexió, són els residents a la resta de la RMB els que fan la majoria d’aquests fluxos (40,7%). 57 2.1. Segons motiu del desplaçament  En un dia feiner, en els desplaçaments interns a la Primera Corona del STI predominen els fluxos per motius personals. En els desplaçaments de connexió la situació s’inverteix i són predominants els fluxos per motius ocupacionals (treball i estudis). LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA PRIMERA CORONA STI 2. Tipus de fluxos a la Primera Corona del STI 1,22 milions 8,91 milions 16,0% 41,2% 31,4% 11,4% Mobilitat ocupacional Mobilitat personal Tornada a casa personal Tornada a casa ocupacional 34,5% 19,4% 18,6% 27,4% Mobilitat ocupacional 58 2.2. Segons mode de transport  En els desplaçaments interns a la Primera Corona del STI els desplaçaments en modes no motoritzats són majoritaris (54,5%). El transport públic té una quota d’ús del 26,2%.  En els desplaçaments de connexió és majoritari l’ús del transport privat (63,3%), essent l’ús del transport públic del 35,8%. 1,22 milions 8,91 milions 4.855.090 54,5% 2.333.752 26,2% 1.726.080 19,4% Modes no motoritzats Transport públic Trasport privat 9.992 0,8% 436.871 35,8%771.898 63,3% Desplaçaments % Desplaçaments % Desplaçaments % No motoritzats 4.855.090 54,5% 9.992 0,8% 4.865.082 48,0% Transport públic 2.333.752 26,2% 436.871 35,8% 2.770.623 27,3% Transport privat 1.726.080 19,4% 771.898 63,3% 2.497.978 24,7% TOTAL 8.914.921 100,0% 1.218.762 100,0% 10.133.683 100,0% Tipus de fluxos Interns Connexió Total LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA PRIMERA CORONA STI 2. Tipus de fluxos a la Primera Corona del STI 59 2.2. Segons mode de transport  L’anar a peu és el mitjà de transport més utilitzat en els desplaçaments interns a la Primera Corona del STI (53,1%). A continuació, però a molta distància, els mitjans mes usats són el cotxe (14,5%) i el metro (11,8%).  En els desplaçaments de connexió predomina l’ús del cotxe (57,3%), seguit dels mitjans ferroviaris: FGC, Rodalies Renfe i Tramvia (27,4%). Desplaçaments % Desplaçaments % Desplaçaments % Caminant 4.735.455 53,1% 5.305 0,4% 4.740.761 46,8% Bicicleta 119.634 1,3% 4.687 0,4% 124.321 1,2% Total no motoritzat 4.855.090 54,5% 9.992 0,8% 4.865.082 48,0% Autobús 865.396 9,7% 40.516 3,3% 905.912 8,9% Metro 1.051.745 11,8% 25.416 2,1% 1.077.161 10,6% Altres ferroviaris (FGC, Rodalies Renfe, Tramvia) 350.886 3,9% 333.456 27,4% 684.341 6,8% Resta TPC 65.725 0,7% 37.484 3,1% 103.209 1,0% Total TPC 2.333.752 26,2% 436.871 35,8% 2.770.623 27,3% Cotxe 1.296.344 14,5% 697.970 57,3% 1.994.314 19,7% Moto 382.375 4,3% 53.692 4,4% 436.067 4,3% Resta 47.361 0,5% 20.236 1,7% 67.597 0,7% Total vehicle privat 1.726.080 19,4% 771.898 63,3% 2.497.978 24,7% Total 8.914.921 100,0% 1.218.762 100,0% 10.133.683 100,0% Mitjà de transport Interns Connexió Total LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA PRIMERA CORONA STI 2. Tipus de fluxos a la Primera Corona del STI 60 2.2. Segons mode de transport  Els desplaçaments a peu de més de 5 minuts de durada són els majoritaris tant en els desplaçaments interns com en els de connexió a la Primera Corona del STI. 2.2.1. Modes no motoritzats 0,01 milions 4,86 milions 31,0% 66,5% 2,5% 0,0% 53,1% 46,9% Peu <= 5 minuts Peu >5 minuts Bicicleta * Els desplaçaments de connexió amb modes no motoritzats s’han de considerar de caràcter orientatiu ja que la submostra no supera el llindar de significació estadística, marcat en 30 casos reals. LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA PRIMERA CORONA STI 2. Tipus de fluxos a la Primera Corona del STI 61 2.2. Segons mode de transport  Els modes ferroviaris són els més utilitzats en els fluxos a la Primera Corona del STI, tant en els interns com en els de connexió.  Tot i això cal destacar la quota d’ús del 37,1% de l’autobús en els fluxos interns. 2.2.2. Mitjans públics 0,44 milions 2,33 milions Autobús Modes ferroviaris Taxi Altres 37,1% 60,1% 2,6% 0,2% 9,3% 84,9% 0,9% 4,9% LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA PRIMERA CORONA STI 2. Tipus de fluxos a la Primera Corona del STI 62 2.2. Segons mode de transport  En els fluxos a la Primera Corona del STI, interns i de connexió, el cotxe és el mitjà de transport privat més utilitzat.  En els desplaçaments interns la moto té una quota d’ús superior al 20%. 2.2.3. Modes privats 0,77 milions 1,73 milions 75,1% 22,2% 2,7% Cotxe Moto Altres 90,4% 7,0% 2,6% LA MOBILITAT EN DIA FEINER A LA PRIMERA CORONA STI 2. Tipus de fluxos a la Primera Corona del STI 63 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A BARCELONA CIUTAT 64 LA MOBILITAT EN DIA FEINER A BARCELONA 1. Dades generals  Els residents a la RMB realitzen, en un dia feiner, 6,6 milions de desplaçaments amb origen i/o destinació a Barcelona. D’aquests, el 73,7% són interns a Barcelona (4,9 milions) i el 26,3% de connexió (1,75 milions).  Els barcelonins realitzen la major part dels desplaçaments (79,3%), especialment en els fluxos interns (96,5%).  En els desplaçaments de connexió els residents de fora de Barcelona fan la majoria dels fluxos, sent els més destacats els fluxos dels residents a la resta de la Primera Corona STI (39,0%). 1,75 milions 4,90 milions 96,5% 1,4% 0,4% 1,7% 31,2% 39,0% 6,9% 22,9% BCN-BCN BCN-Resta 1a Corona STI BCN-Resta AMB BCN-Resta RMB BCN-Fora RMB Total Residents a Barcelona 4.725.520 268.761 89.211 128.349 58.304 5.270.145 Residents a la resta Primera Corona STI 70.297 670.609 3.982 7.421 0 752.309 Residents a la resta AMB 17.255 4.931 112.249 2.057 1.842 138.334 Residents a la resta RMB 83.187 10.624 4.141 377.854 7.312 483.118 TOTAL 4.896.259 954.925 209.583 515.681 67.458 6.643.906 Residents a Barcelona Residents a la resta Primera Corona STI Residents a la resta AMB Residents a la resta RMB 65 2.1. Segons motiu del desplaçament  En els desplaçaments de connexió predomina la mobilitat ocupacional.  En els desplaçaments interns la tendència s’inverteix i predomina la mobilitat personal. LA MOBILITAT EN DIA FEINER A BARCELONA 2. Tipus de fluxos a Barcelona 1,75 milions 4,90 milions 16,0% 41,8% 31,5% 10,8% Mobilitat ocupacional Mobilitat personal Tornada a casa personal Tornada a casa ocupacional 33,2% 22,5% 18,7% 25,5% 66 2.2. Segons mode de transport  En els desplaçaments interns a Barcelona ciutat són majoritaris els desplaçaments en modes no motoritzats (55,3%). Tot i això la quota d’ús del transport públic és de gairebé el 31%.  En els desplaçaments de connexió el transport públic té una quota d’ús majoritària, del 50%. LA MOBILITAT EN DIA FEINER A BARCELONA 2. Tipus de fluxos a Barcelona 1,75 milions 4,90 milions 2.707.714 55,3% 1.508.914 30,8% 679.632 13,9% Modes no motoritzats Transport públic Trasport privat 55.409 3,2% 873.465 50,0% 818.774 46,9% Desplaçaments % Desplaçaments % Desplaçaments % No motoritzats 2.707.714 55,3% 55.409 3,2% 2.763.123 41,6% Transport públic 1.508.914 30,8% 873.465 50,0% 2.382.379 35,9% Transport privat 679.632 13,9% 818.774 46,9% 1.498.406 22,6% TOTAL 4.896.260 100,0% 1.747.648 100,0% 6.643.908 100,0% Tipus de fluxos Interns Connexió Total 67 2.2. Segons mode de transport  El mitjà de transport més utilitzat en els desplaçaments interns a Barcelona és l’anar a peu (53,4%), seguit, amb una menor proporció, del metro (14,6%) i de l’autobús (12,6%).  En els desplaçaments de connexió l’ús del cotxe és més destacat (39,0%). Els mitjans ferroviaris (FGC, Rodalies Renfe i tramvia) tenen una quota d’ús de gairebé el 26%. LA MOBILITAT EN DIA FEINER A BARCELONA 2. Tipus de fluxos a Barcelona Desplaçaments % Desplaçaments % Desplaçaments % Caminant 2.613.736 53,4% 43.539 2,5% 2.657.275 40,0% Bicicleta 93.978 1,9% 11.869 0,7% 105.847 1,6% Total no motoritzat 2.707.714 55,3% 55.408 3,2% 2.763.122 41,6% Autobús 615.625 12,6% 101.075 5,8% 716.700 10,8% Metro 715.156 14,6% 288.306 16,5% 1.003.462 15,1% Altres ferroviaris (FGC, Rodalies Renfe, Tramvia) 119.061 2,4% 452.083 25,9% 571.144 8,6% Resta TPC 59.073 1,2% 32.001 1,8% 91.074 1,4% Total TPC 1.508.915 30,8% 873.465 50,0% 2.382.380 35,9% Cotxe 395.369 8,1% 681.155 39,0% 1.076.524 16,2% Moto 260.519 5,3% 117.028 6,7% 377.547 5,7% Resta 23.744 0,5% 20.592 1,2% 44.336 0,7% Total vehicle privat 679.632 13,9% 818.775 46,9% 1.498.407 22,6% Total 4.896.261 100,0% 1.747.648 100,0% 6.643.909 100,0% Mitjà de transport Interns Connexió Total 68 2.2. Segons mode de transport LA MOBILITAT EN DIA FEINER A BARCELONA 2. Tipus de fluxos a Barcelona  Tant en els desplaçaments interns a Barcelona com en els de connexió l’anar peu en desplaçaments majors als 5 minuts és majoritari entre els modes no motoritzats.  Destaca també l’ús de la bicicleta en els desplaçaments de connexió (21,4%). 2.2.1. Modes no motoritzats 0,06 milions 2,71 milions 28,9% 67,7% 3,5% Peu <= 5 minuts Peu >5 minuts Bicicleta 7,6% 71,0% 21,4% 69 2.2. Segons mode de transport LA MOBILITAT EN DIA FEINER A BARCELONA 2. Tipus de fluxos a Barcelona  En els desplaçaments interns i de connexió a Barcelona ciutat, els modes de transport ferroviaris són majoritaris, especialment en els fluxos amb origen o destinació la ciutat.  En els fluxos interns a Barcelona els desplaçaments en autobús tenen una quota d’ús del 40,8%. 2.2.2. Mitjans públics 0,87 milions 1,51 milions Autobús Modes ferroviaris Taxi Altres 40,8% 55,3% 3,6% 0,3% 11,6% 85,9% 1,0% 1,5% 70 2.2. Segons mode de transport LA MOBILITAT EN DIA FEINER A BARCELONA 2. Tipus de fluxos a Barcelona  Dins dels modes de transport privats el cotxe és el més utilitzat, tant en els desplaçaments interns a Barcelona com en els de connexió.  En els desplaçaments interns a Barcelona la moto té una quota d’ús de gairebé el 40%. 2.2.3. Modes privats 0,82 milions 0,68 milions Cotxe Moto Altres 58,2%38,3% 3,5% 83,2% 14,3% 2,5% 71 EVOLUCIÓ DELS PRINCIPALS RESULTATS 72 EVOLUCIÓ DELS PRINCIPALS RESULTATS 1. Dades generals Absolutes Relatives Individus 4.218.684 4.231.425 4.230.787 4.243.165 12.378 0,3% Desplaçaments població general 14.250.255 14.966.837 16.269.085 16.377.995 108.910 0,7% Mitjana desplaçaments diaris 3,38 3,54 3,84 3,86 0,02 0,5% EMEF 2011 Diferències 2011 vs 2010 TOTAL RMB EMEF 2008 EMEF 2009 EMEF 2010 Absolutes Relatives 14.250.255 100,0% 14.966.837 100,0% 16.269.085 100,0% 16.377.995 100,0% 108.911 0,7% Tornada a casa 6.445.410 45,2% 6.638.582 44,4% 6.996.288 43,0% 7.129.055 43,5% 132.767 1,9% Mobilitat ocupacional 3.152.644 22,1% 2.758.092 18,4% 2.888.224 17,8% 2.694.893 16,5% -193.331 -6,7% Mobilitat personal 4.652.200 32,6% 5.570.164 37,2% 6.384.572 39,2% 6.554.047 40,0% 169.475 2,7% No motoritzats 6.126.571 43,0% 6.785.506 45,3% 7.767.824 47,7% 8.088.782 49,4% 320.958 4,1% Transport públic 2.939.561 20,6% 2.938.881 19,6% 3.044.365 18,7% 3.084.202 18,8% 39.838 1,3% Transport privat 5.184.122 36,4% 5.242.450 35,0% 5.456.896 33,5% 5.205.010 31,8% -251.886 -4,6% EMEF 2008 EMEF 2009 EMEF 2011 TOTAL RMB TOTAL Motiu del desplaçament Mode de transport EMEF 2010 Diferències 2011 vs 2010 73 EVOLUCIÓ DELS PRINCIPALS RESULTATS 2. Corones metropolitanes 2.1. Motiu del desplaçament 2010 2011 Absoluts % Mobilitat ocupacional 964.289 945.369 -18.920 -2,0% Mobilitat personal 2.026.792 2.096.847 70.056 3,5% Tornada a casa 2.268.668 2.317.995 49.328 2,2% Total 5.259.748 5.360.212 100.463 1,9% Mobilitat ocupacional 675.349 650.039 -25.310 -3,7% Mobilitat personal 1.545.716 1.615.335 69.619 4,5% Tornada a casa 1.741.565 1.761.226 19.661 1,1% Total 3.962.629 4.026.600 63.970 1,6% Mobilitat ocupacional 1.639.637 1.595.407 -44.230 -2,7% Mobilitat personal 3.572.507 3.712.182 139.675 3,9% Tornada a casa 4.010.233 4.079.222 68.989 1,7% Total 9.222.378 9.386.811 164.434 1,8% Mobilitat ocupacional 1.248.587 1.099.486 -149.102 -11,9% Mobilitat personal 2.812.065 2.841.864 29.800 1,1% Tornada a casa 2.986.055 3.049.834 63.779 2,1% Total 7.046.707 6.991.184 -55.523 -0,8% Mobilitat ocupacional 2.888.224 2.694.893 -193.331 -6,7% Mobilitat personal 6.384.572 6.554.047 169.475 2,7% Tornada a casa 6.996.288 7.129.055 132.767 1,9% TOTAL 16.269.085 16.377.995 108.911 0,7% TOTAL RMB Resta Primera Corona STI Total Primera Corona STI Resta RMB Desplaçaments Variació Barcelona 74 2.2. Mode de transport EVOLUCIÓ DELS PRINCIPALS RESULTATS 2. Corones metropolitanes 2010 2011 Absoluts % Modes no motoritzats 2.632.868 2.716.524 83.656 3,2% Transport públic 1.597.675 1.632.555 34.881 2,2% Transport privat 1.029.206 1.011.132 -18.074 -1,8% Total 5.259.748 5.360.212 100.463 1,9% Modes no motoritzats 2.001.766 2.151.142 149.376 7,5% Transport públic 792.813 795.647 2.834 0,4% Transport privat 1.168.051 1.079.811 -88.240 -7,6% Total 3.962.629 4.026.600 63.970 1,6% Modes no motoritzats 4.634.634 4.867.666 233.032 5,0% Transport públic 2.390.487 2.428.202 37.715 1,6% Transport privat 2.197.256 2.090.943 -106.314 -4,8% Total 9.222.378 9.386.811 164.434 1,8% Modes no motoritzats 3.133.190 3.221.116 87.926 2,8% Transport públic 653.877 656.000 2.123 0,3% Transport privat 3.259.640 3.114.068 -145.572 -4,5% Total 7.046.707 6.991.184 -55.523 -0,8% Modes no motoritzats 7.767.824 8.088.782 320.958 4,1% Transport públic 3.044.365 3.084.202 39.838 1,3% Transport privat 5.456.896 5.205.010 -251.886 -4,6% TOTAL 16.269.085 16.377.995 108.911 0,7% TOTAL RMB Resta Primera Corona STI Total Primera Corona STI Resta RMB Desplaçaments Variació Barcelona 75 EVOLUCIÓ DELS PRINCIPALS RESULTATS 3. Conclusions  L’EMEF 2011 mostra una estabilització de la mobilitat al conjunt de la Regió Metropolitana de Barcelona. Aquesta estabilització s’explica per:  l’equilibri produït entre la disminució dels desplaçaments per motius ocupacionals i l’augment de la mobilitat personal,  i la disminució dels desplaçaments en transport privat, front al lleuger augment de la mobilitat en modes no motoritzats.  Respecte els motius dels desplaçaments:  La mobilitat per motius ocupacionals, ja siguin per feina o estudis, ha disminuït. Particularment, fora de la 1a corona del Sistema tarifari integrat.  Aquest resultat confirma les dades d’afiliacions a la Seguretat Social de l’últim any, que mantenen la reducció començada fa tres anys.  No obstant, l’anar a treballar continua essent el principal motiu dels desplaçaments a l’RMB.  Els desplaçaments per motius personals han augmentat a nivell general. En concret, els desplaçaments per acompanyar persones són els que més s’han incrementat.  En relació als mitjans de transport:  L’ús del vehicle privat en els desplaçaments disminueix, front a un augment dels modes no motoritzats. És especialment destacat el creixement de l’ús de la bicicleta.  La mobilitat en transport públic ha augmentat lleugerament, principalment per l’augment dels modes ferroviaris. 76 FITXA TÈCNICA 77 Univers.- Residents a la Regió Metropolitana de Barcelona de 16 i més anys. Mostra.- Mostreig estratificat polietàpic. La mostra està integrada per 5.770 individus a la Regió Metropolitana de Barcelona: 1.535 a Barcelona, 2.704 a la Primera Corona del STI i 3.337 a l’AMB. Amb una confiança del 95,5% i sota el supòsit de màxima indeterminació (p=q=0,5), l’error màxim és ±1,3% pels residents al conjunt de la RMB. Recollida informació.- Entrevista telefònica amb metodologia CATI. Treball de camp.- Instituto DYM. Període d’enquestació.- Del 27 de setembre al 10 de novembre de 2011. Equip investigador.- Supervisió del treball de camp, codificació i processament de les dades i anàlisi dels resultats a càrrec de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB). Fitxa tècnica Zones metropolitanes Mostra Error Barcelona 1.535 2,6% Resta Primera Corona STI 1.169 2,9% Total Primera Corona STI 2.704 1,9% Resta AMB 633 4,0% Total AMB 3.337 1,7% Resta RMB 2.433 2,0% Total RMB 5.770 1,3% 78 Desplaçament: trajecte que es fa des d’un origen fins a una destinació per qualsevol motiu fent servir un o més modes de transport. Mitjà principal del desplaçament: en l’assignació del mitjà principal es prioritzen els mitjans de transport motoritzats i, dins d’aquests, els de caràcter més rígid (Renfe regional, Renfe Rodalies, FGC, Tramvia, Metro, Bus interurbà, Bus TMB, Altres bus urbà i Taxi). Multimodalitat: un desplaçament pot estar constituït per més d’una etapa, cadascuna de les quals es pot dur a terme amb modes de transport diferents. Quan només s’utilitza un mitjà els desplaçaments són unimodals i quan s’utilitza més d’un mitjà són multimodals. Població professional: aquella part de la població que afirma haver realitzat 7 ó més desplaçaments diaris per motius laborals. Es tracta de persones que tenen l’acció de desplaçar-se com a un element clau en la seva ocupació (transportistes, missatgers, comercials, tècnics, etc). En el present informe només s’inclouen els desplaçaments d’anada i tornada a la feina, així com els desplaçaments personals que l’entrevistat hagi fet al llarg del dia anterior. Autocontenció municipal: proporció de desplaçaments interns (amb origen i destinació al mateix municipi) sobre el total de desplaçaments generats. Mode de transport:  Modes no motoritzats: caminant, bicicleta.  Transport públic: autobús urbà, autobús interurbà, metro, tramvia, FGC, Renfe rodalies, Renfe regional, autobús empresa, autobús escolar, autocar, taxi.  Transport privat: cotxe com a conductor, cotxe com acompanyant, moto com a conductor, moto com acompanyant, furgoneta/camió. Fitxa tècnica 79 QÜESTIONARI 80 Qüestionari 81 Qüestionari