1104 GASETA MUNICIPAL DE BARCELONA NÚM. 21 20-V/1-1998 DISPOSICIONS GENERALS Decrets de I~Alcaldia Decret. Vistos el present expedient i l'informe de la Direcció de Serveis d'Organització i en ús de les facultats atorgades a aquesta Alcaldia per l'article 7.1 de la Llei de règim especial d'aquest municipi, disposa: Constituir el Servei de Prevenció de Riscos La­ borals en compliment dels articles 30 i 31 de la Llei 31/1995, 8 de novembre, de riscos laborals, i els ar­ ticles 14 i 15 del Reglament de serveis de prevenció, aprovat pel RD 39/1997, de 17 de gener. Aprovar el document Proposta de Constitució del Servei de Prevenció de Riscos Laborals, que s'adjun­ ta com a annex . Adscriure el Servei de Prevenció de Riscos Labo­ rals a la Direcció de Serveis de Relacions Laborals ~ Prestació de Serveis. Barcelona, 23 de juny de 1998; L'alcalde, Joan Clos i Matheu. (Ref. 2668) Annex SERVEIS DE PREVENCIÓ Concepte · És una unitat organitzativa específica amb inde­ pendència funcional i tècnica i els seus integrants es dedicaran de manera exclusiva a aquesta activitat (article 15.1 ). Aquest servei haurà de tenir una estruc­ tura organitzativa pròpia (article 2.1 RSP). Haurà de tenir caràcter multidisciplinari i comptar amb els mitjans materials i humans necessaris per a dur a terme l'activitat preventiva (article 10.2 ASP). A l'Ajuntament de Barcelona, el Servei de Preven­ ció hi tindrà caràcter mancomunat en relació als Insti­ tuts Municipals i estarà situat a l'or aní rama n I • • t o Funcions Article 31 de la Llei 31/1995 de prevenció de riscos laborals. 1. Disseny, aplicació i coordinació de l'activitat pre­ ventiva: - Determinació de protocols que estableixin objec­ tius i procediments en matèria preventiva (article 15.2.4 RSP). - Memòria i programació anual ·del Servei de Pre­ venció (article 15.5 RSP). 2. Avaluació de riscos (capítol 11 Secció 1 à RSP): Coneixement de les condicions de treball que pu­ guin influir en la gènesi de riscos (característiques de locals, equips, productes, naturalesa d'agents físics, químics o biològics, procediments d'utilitza­ ció i característiques del treball que puguin tenir influència en la magnitud del risc, article 4.7 de la LPRL) per a Identificar factors de risc, esquivar els evitables i avaluar els no evitables (article 2.2 ASP). L'avaluació es farà amb la periodicitat que estableix la legislació (article GRSP). - Establiment de criteris d'avaluació. - Determinació de mesures preventives. 3. Planificació de l'activitat preventiva (capítol li Sec­ ció 2a ASP): - Priorització de les mesures d'ilitervenció preven­ tiva, que es farà en funció de la magnitud i l'ex­ tensió del factor de risc i d'acord amb l'article 15 de la LPRL). ' - Gestió de l'execució de les mesures preventives. 4. Elaboració i posada en marxa dels plans d'emer­ gència. 5. Plans .de formació i informació en matèria pre­ ventiva. · 6. Vigilància de la salut (la descripció del contingut d'aquestes activitats està al document RIS 3282,­ de 3 de març de 1998, i l'equivalència de 27 d'abril de 1998): - Planificació i organització de les revisions mè­ diques, determinació de protocols específics · de revisions mèdiqae·s · en funció de l'ava:Iua~· ció de riscos amb el contingut de l'article 37.3.c RSP i organització administrativa. · - Anàlisi de l'estat de salut i elaboració d'informes (article 37.3.f ASP i 22.4 de LPRL) amb la finalitat d'establir la relació entre l'exposició de factors de risc de l'àmbit .laboral i els efectes sobre ·la salut per a una posterior proposta de mesures. Dades a recollir i per analitzar: - Diagnòstics . de baixes per malaltia. - Revisions mèdiques. - Avaluacions de riscos. - Coneixement de les malalties que es produeixin i de les que causen absències en el lloc de treball. - Valoració dels factors de risc que puguin afectar específicament dones embarassades, alletament o treballadors especialment sensibles (articles 25, 26 i 27 LPRL). - Primers auxilis (article 37 RSP). 7. Gestió de la documentació (articles 23.1 i 3 LPRL i article 7 RSP): El . Servei de Prevenció haurà d'elaborar i con­ servar, durant tota Ja vida laboral de cada treballa­ dor, a disposició de l'autoritat laboral, la documen­ tació següent: · - Avaluació de riscos i planificació de l'activitat. - Mesures de prevenció i protecció. I • NÚM. 21 GAS/ETA MUNICIPAL DE BARCELONA 1105 - Resultats de controls de condicions de treball. - 1 tècnic .mitjà (2n) . - Relació d'accidents de treball I. malalties profes- - 1 auxiliar administratiu (2n i 3r}. sionals amb baixa de més d'un dia. 5. Gestió de la documentació: - Notificació per escrit a l'autoritat dels danys a la - 1 auxiliar administratiu (4t). salut dels treballadors produïts .. amb motiu del . . . . . ... . . .. . . __ ..---- ··--· ·- ----- ---- ... ---- - - -· - desenvolupament deies seves-tasques.--- - ---- - -- - DIRECCIÓ bE--SERVEIS DE RELACIONS LABO­ - ' Identificació dels llocs de treball. RALS I PREST~ç_IQ_p~~t;RY.l=IS _···- ----· . ______ . -- -- Relació de factors de risc de cada lloc de ·treball r- ------- ·----·· ··· ­ relació de persones afectades. . Servei de ·Prevenció de Riscos Laborals Criteris i procediments d'avaluació de risc. Mèto- .òrgan superior immediat: Direcció de Serveis de. des per a l'anàlisi, si se n'han utilitzat. Relacions Laborals I Prestació de Serveis. - Pràctica de controls de l'estat de salut i conclu- Nivell de complement del lloc de treball: 26. sions que es deriven sobre l'aptitud del treballador · per a aquell lloc de treball o la introducció de me- Finalitat sures de prevenció Vo protecció. . · Dur a terme les. activitats preventives a fi de garan­ tir l'adequada: protecció de la seguretat i la salut dels Mitjans humans i materials per a dur a tenne les treballadors, amb assessorament i assistència a l'em­ activitats presari, els treballadors i els seus representants I als (Articles 35,.36 i 37 ASP): òrgans de representació especialitzats. :J 1. Es tractad'una població de 12.000 persones i un ,. ! ¡ mrnim de 400 edificis. Funcions . 2. La proposta parteix de la hipòtesi de no augmen­ 1. Disseny, aplicació i coordinació de l'activitat pre- tar el nombre de tècnics que ja treballen i raciona­ ventiva: · · litzar l'organització del treball. - Determinació de protocols que estableixin objec­ 3. Personal del Servei de Prevenció: tius i procediments en matèria preventiva. Cap del Servei. Memòria i programació anual del Servei. Responsable tècnic en prevenció (tècnic supe­ 2. Avaluació de riscos: rior amb la formació escaient). - Coneixement de les condicions de treball que pu­ 3 tècnics superiors en Medicina. guin influir en la gènesi de riscos. - 2 tècnics mitjans de Sanitat. - Establiment de criteris d'avaluació. 4 auxiliars administratius. Determinació de mesures preventives. 4. Distribució de tasques: . 3. Planificació de l'activitat preventiva: · . 1. Disseny, aplicació i coordinació de l'activitat - Priorització de les mesures d'intervenció preventiva. preventiva: Gestió de l'execució de les mesures preventives. ¡· · - Responsable tècnic de Prevenció. 4. Elaboració i posada en marxa dels plans d'arrier- ; 2. Avaluació de riscos, planificació de l'activitat gència. · :¡ preventiyà, ell:lboracióJ posada en marxa dels 5. Plans de formació +informació en matèria pre- i : ··· plans d'emergència: ventiva. 1: - Responsable tècnic de Prevenció~ · ---:-· ---- ~ -1 tècnic mitjà (lr) ~ ·~ ·---- ---- --- --- ···· ·· - - - ···--6·- ~:~~~~!~i~i~~:;!~~ació de les revisio~~--~è- --------~-~ - 1 auxiliar adminiStratiu (1r). diques. ,¡ 3. Plans de formació i informació en matèria pre­ - Anàlisi de l'estat de salut i elaboració d'Informes. · ~ ventiva: - Coneixement de les.malalties que es produeixen i ¡ Responsable tècniè de Prevenció. de les que causen absències. · . i 1 tècnic mitjà (1 r). . Valoració dels factors de risc en grups especrfics. - 1 auxiliar administratiu (1r). - Primers auxilis. 4. Vigilància de.la salut: 7. Gestió i conservació, a disposició de l'autoritat la­ - 3 tècnics superiors en Medicina (4.000 treba­ boral, de la documentació exigida pèr la normati­ lladors per cada metge). va vigent. ¡: .I ! I •