Estratègia contra la pobresa energètica i per la garantia del dret als subministraments bàsics a Barcelona 1 0. Punt de partida de l’Ajuntament de Barcelona • Entenem que aigua, gas i llum són bens comuns, necessitats bàsiques. • La seva gestió hauria de tenir caràcter de servei públic, encara que les empreses que els gestionen siguin privades. • La llei 24/2015 suposa un canvi de paradigma: exigeix coresponsabilitat a les companyies. 2 Estratègia contra la pobresa energètica i per la garantia del dret als subministraments bàsics | juliol 2016 0. Antecedents Què cal? • Dotar-nos d’eines per fer realitat aquest canvi de paradigma: I. Instrucció sobre mecanismes de protecció social per afrontar l’emergència en l’àmbit de la pobresa energètica II. Protocol i Conveni entre l’Ajuntament de Barcelona i les companyies subministradores d’energia i aigua III. Punts d’assessorament energètic i garantia de subministraments bàsics 3 Estratègia contra la pobresa energètica i per la garantia del dret als subministraments bàsics | juliol 2016 I. Instrucció sobre mecanismes de protecció social per afrontar l’emergència en l’àmbit de la pobresa energètica 4 Estratègia contra la pobresa energètica i per la garantia del dret als subministraments bàsics | juliol 2016 I. Objecte i finalitat de la instrucció: Únic Ajuntament que s’ha dotat d’una INSTRUCCIÓ per a desenvolupar la Llei 24/2015. Finalitat: 1. Desplegament i aplicació de la Llei 24/2015 a Barcelona, pel que fa a l’acció contra la pobresa energètica. 2. Establir multes coercitives i sancions en cas de que s’incompleixi i un procés amb garanties jurídiques per fer-ho efectiu. 5 Estratègia contra la pobresa energètica i per la garantia del dret als subministraments bàsics | juliol 2016 II. Obligacions de les companyies subministradores Informar mensualment als serveis socials municipals dels casos d’impagament. Sol·licitar informe sobre exclusió residencial previ a efectuar un tall de subministrament. No tallar el subministrament en el cas de que l’informe dictamini la situació d’exclusió. Informar sobre altres drets que tenen les persones físiques consumidores en situació de vulnerabilitat econòmica (tarifes socials, ajudes, mediació i arbitratge). 6 Estratègia contra la pobresa energètica i per la garantia del dret als subministraments bàsics | juliol 2016 III. Acció sancionadora en marxa 7 Estratègia contra la pobresa energètica i per la garantia del dret als subministraments bàsics | juliol 2016 • Hem obert més de 2.000 expedients per sancionar a les companyies elèctriques. • Fruit d’aquesta tasca ja tenim 32 casos en que hem obert expedient informatiu o hem ordenat la incoació de la sanció II. Protocol i Conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Barcelona i les companyies subministradores d’energia i aigua 8 Estratègia contra la pobresa energètica i per la garantia del dret als subministraments bàsics | juliol 2016  Concretar la llei 24/2015. I corregir les males pràctiques de les companyies. Què negociem:  Exigim que s’informi sobre els drets energètics, sobre els Punts d’Assessorament Energètic, sobre canvis de potències i tarifes...  Que assumeixin part de la responsabilitat de la càrrega de la prova sobre la situació de la família (si és vulnerable o no) abans de tallar, com fer-ho, en quins terminis...  Que contempli com actuar per la regularització dels habitatges sense dret d’ús i dels subministraments irregulars. Per a que ningú vulnerable estigui sense subministrament independentment de la condició en que s’ocupa un habitatge.  Que facin aportació econòmica a fons perdut per a que siguin elles les que assumeixin la factura de les famílies en situació de pobresa energètica. 9 Estratègia contra la pobresa energètica i per la garantia del dret als subministraments bàsics | juliol 2016 III. Punts d’assessorament energètic i garantia de subministraments bàsics (antics Punts d’Atenció a la Pobresa Energètica) 10 Estratègia contra la pobresa energètica i per la garantia del dret als subministraments bàsics | juliol 2016 I. Balanç dels PAPE’s (2015-2016) 11 Estratègia contra la pobresa energètica i per la garantia del dret als subministraments bàsics | juliol 2016  L’objectiu del servei era oferir informació, formació, atenció i intervenció a persones i famílies que es puguin trobar en situació de pobresa energètica o vulnerabilitat energètica.  Així com donar resposta assessorant a les persones en situacions de desprotecció per talls de subministraments o incapacitat per a mantenir la llar en unes condicions energètiques i de benestar adequades. Model col·laboratiu: Ajuntament Barcelona ECAS 9 entitats socials 1 Entitat especialista en eficiència energètica Amb la participació de: Centres de Serveis Socials Programa Làbora 38 entitats socials Model Col·laboratiu Només 4 punts, ubicats a: Nou Barris, Sant Martí, Sant Andreu i Sants-La Marina Donant cobertura a tot el territori FRONT OFFICE 993 persones ateses Atenció a la ciutadania ASSESSORAMENT 540 persones ateses INTERVENCIONS A LA LLAR 118 unitats familars ateses Serveis: Un total de 1957 (65%) llars compleixen les característiques per beneficiar-se del BO SOCIAL Un 78% d’aquestes llars NO exerceixen aquest dret. Gestió de més de 450 talls de subministrament o avisos de tall Com s’ha fet? Programa Làbora  100 persones participants del Pla d’ocupació destinat a persones amb especials dificultats d’inserció laboral. Objectiu:  Requalificar professionalment a persones amb dificultats d’accés al mercat laboral en l’àmbit de la sostenibilitat i de l’energia verda.  Apoderar col·lectius en situació de vulnerabilitat per donar respostes a problemes socials Categories professionals:  Informants energètics: tasques d'assessorament, contacte telefònic, elaboració d’informes i registre de dades.  Agents energètics: intervenció en eficiència energètica a les llars basada en assessorament tarifari, educació en hàbits i aplicació de material. Direcció de Serveis Jurídics 18 Valoració: II. Punts d’Assessorament Energètic i garantia de drets de subministraments bàsics (PAE’s) Redimensionament: - Servei de ciutat: Passem de 4 punts a 10, 2 a cadascuna d’aquestes zones: Nou Barris Sant Andreu - Sant Martí Ciutat Vella - Eixample Gràcia - Horta-Guinardó Sarrià-Sant Gervasi - Les Corts - Sants-Montjuïc - Durant TOT l’any. - Pressupost total pels dos anys: 4.450.380 euros 20 Estratègia contra la pobresa energètica i per la garantia del dret als subministraments bàsics | juliol 2016 Novetats destacades  Accentuem la seva vessant de promotor de drets energètics (apoderament). Protecció de l’usuari vulnerable o Tramitar els informes d’exclusió residencial i fer de vincle amb Serveis Socials o Defensa dels drets energètics: per exemple, acompanyament i gestió en la tramitació de les multes, gestions amb les companyies per canvis de tarifa i de potència, de comercialitzadora, eliminació de serveis extres, gestió bo social, gestió de butlletí... o Regularització de situacions anòmales (reenganxades, punxades) o Acompanyament a la gestió d’ajuts. 21 Estratègia contra la pobresa energètica i per la garantia del dret als subministraments bàsics | juliol 2016 Intervenció comunitària Objectiu: promoure la mobilització i implicació de la ciutadania en la lluita contra la pobresa energètica • Captació i formació a voluntaris/es en estratègies i eines de lluita contra la pobresa energètica en col·lectius vulnerables. • Intervenció amb col·lectius vulnerables (tallers, intervenció i assessorament, punts d’informació...). • Sensibilització ciutadana i incidència 22 Estratègia contra la pobresa energètica i per la garantia del dret als subministraments bàsics | juliol 2016 IV. Com es farà? Programa Làbora d’Inserció Laboral • El personal contractat (tret del qualificat) seran 100 persones amb dificultats per l’accés al mercat laboral. Rebran dos mesos de formació teòrica i pràctica + contractació de 6 mesos. 23 Direcció de Serveis Jurídics Estratègia contra la pobresa energètica i per la garantia del dret als subministraments bàsics | juliol 2016