COMISSIÓ D'ECOLOGIA, URBANISME I MOBILITAT Dia: 14 de desembre de 2016 Hora: 16,30 h. Sala: President Lluís Companys ORDRE DEL DIA I) Aprovació de l'acta de la sessió anterior II) Part Informativa a) Despatx d'ofici b) Mesures de govern A la Comissió: 1.- Barcelona Arquitectura, Ciutat Patrimoni. c) Informes d) Compareixences Govern municipal Del Grup Municipal C's: 2.- (M1519/4699) Que Comparegui el responsable del Govern municipal per tal de donar explicacions sobre les mesures que adoptarà per resoldre, en aplicació estricta de la normativa vigent, els permisos d'obres pendents de diversos projectes que compten amb llicencia urbanística, detallant la reserva econòmica que té prevista per atendre les reclamacions patrimonials presents o futures. III) Propostes a dictaminar a) Ratificacions b) Propostes d'acord 3.- (2008/060 Vol. 68) RATIFICAR, d’acord amb les competències d’aquest Consell Municipal com a òrgan de contractació, en virtut de l’article 11.1.r de la Carta Municipal de Barcelona, el Decret d’Alcaldia de 17 de novembre de 2016 relatiu a la incoació de diligències prèvies per possible incompliment del contracte de serveis de neteja de l’espai públic i recollida de residus municipals a la ciutat de Barcelona, zona centre, i el Decret d’Alcaldia de 2 de desembre de 2016 relatiu a la declaració de limitació del dret d’accés a la informació pública i, per tant, de reserva de l’expedient administratiu incoat, ambdós del següent tenor literal: “INCOAR expedient administratiu de diligències informatives prèvies, de conformitat amb l’article 55 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, per tal d’investigar i avaluar les informacions facilitades a l’Ajuntament sobre el possible incompliment contractual de l’adjudicatari del contracte de Neteja de l’espai públic i Ref: CCP 12/16 Ecologia, Urbanisme i Mobilitat 1 v. 12/ 12/ 2016 14: 15 recollida de residus municipals a la ciutat de Barcelona, Zona Centre, FCC Fomento de Construcciones y Contratas, S.A. NOMENAR instructor de les actuacions al Sr. Carles Vázquez González, director de Serveis de Neteja i Gestió de Residus i secretària a la Sra. Sílvia Vèrnia Trillo. ORDENAR a l’instructor l’impuls de les diligències, amb la realització de qualsevol tràmit, petició o prova que resultin necessaris per dictaminar sobre els fets, les possibles responsabilitats i la procedència d’incoació de l’expedient que resulti oportú.” “DECLARAR, a l’empara dels arts. 21.1.b) de la Llei catalana 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern i 14.1.e) de la Llei estatal 19/2013, de 9 de desembre de transparència, accés a la informació pública i bon govern, limitat el dret d’accés a la informació pública i, per tant, la reserva de l’expedient administratiu de diligències informatives prèvies per tal d’investigar i avaluar les informacions facilitades a l’Ajuntament sobre el possible incompliment contractual de l’adjudicatari del contracte de Neteja de l’espai públic i recollida de residus municipals a la ciutat de Barcelona, Zona Centre, FCC Fomento de Construcciones y Contratas, S.A., en tant en quant el lliure accés suposa un perjudici per a la investigació dels fets que han donat lloc a la incoació de l’esmentat expedient.” Districte de Sants-Montjuïc - Districte de Gràcia - Districte d'Horta-Guinardó - Districte de Sant Martí 4.- (16PL16387) APROVAR provisionalment de conformitat amb l’article 66.3 de la Carta Municipal de Barcelona, la Modificació del PGM per a la incorporació al sistema d'Habitatges Dotacionals dels sòls situats a la carretera de Sant Cugat 2x, l’avinguda Mare de Déu de Montserrat 5-11, i els carrers Arenys 79-89, avinguda Cardenal Vidal i Barraquer 37-43, Ciutat de Granada 95-97, Veneçuela 96-106, i Alts Forns, 84-86, d’iniciativa municipal; amb les modificacions a que fa referència l’informe de la Direcció de Planejament; RESOLDRE les al·legacions presentades en el tràmit d’informació pública de l’aprovació inicial, de conformitat amb l’informe de l’esmentada Direcció de valoració de les al·legacions; informes, tots dos, que consten a l’expedient i a efectes de motivació s’incorporen a aquest acord; TRAMETRE l’expedient a la Subcomissió d’Urbanisme de Barcelona per a la seva aprovació definitiva. Districte de Sant Martí 5.- (15PL16373 ) SUSPENDRE l’aprovació definitiva, de conformitat amb l’article 92.1.b del Text Refós de la Llei d’Urbanisme (Decret Legislatiu 1/2010 de 3 d’agost), del Pla Especial Urbanístic per a la implantació de locals comercials inferiors a 2500m2 de superfície de venda, al Centre Comercial de Diagonal Mar, promogut per NW Diagonal DM1 SL, atesa l’existència de motius determinants per a la suspensió de la seva aprovació, fonamentats a l’informe de la Direcció de Serveis de Planejament que consta a l’expedient i es dóna per reproduït a efectes de motivació; ADVERTIR als promotors del Pla, de conformitat amb l’article 92.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, que disposen d’un termini de tres mesos, a comptar des del dia següent al de la notificació d’aquest acord, per a realitzar les activitats necessàries per a continuar la tramitació; en cas que no ho facin, es declararà la caducitat de l’expedient administratiu i es procedirà a l’arxiu de les actuacions; NOTIFICAR el present acord als promotors del Pla. Ref: CCP 12/16 Ecologia, Urbanisme i Mobilitat 2 v. 12/ 12/ 2016 14: 15 IV) Part decisòria / Executiva a) Ratificacions b) Propostes d'acord 6.- (EM 2016-12/28) APROVAR l’exercici de l’activitat econòmica en règim de lliure competència consistent en la comercialització pública d’energia elèctrica per mitjà de l’empresa pública Tractament i Selecció de Residus, SA. RATIFICAR el decret d’Alcaldia, de 22 de setembre de 2016, que nomena la Comissió d’estudi encarregada de la redacció de la corresponent memòria justificativa. APROVAR inicialment la memòria que contempla la justificació de la conveniència, l’oportunitat i l’interès públic de l’operació. SOTMETRE l’esmentada memòria justificativa i l'expedient a informació pública durant el termini de 30 dies hàbils. 7.- (EM 2016-12/29) APROVAR inicialment la modificació dels estatuts de la societat amb participació majoritària municipal Tractament i Selecció de Residus, SA (TERSA). SOTMETRE a informació pública l'acord i la modificació dels estatuts per un termini de trenta dies. 8.- EXCLOURE de la licitació del contracte núm. 16002053, que té per objecte el servei de Manteniment de pavimentació de les calçades de la ciutat de Barcelona (2017-2020), Lot 1 i Lot 2, i el foment de l'ocupació de persones amb dificultats particulars d'inserció al mercat laboral, les proposicions presentades per Innova Coptalia, SAU i la Ute Copcisa, SA-Pabasa Euroasfalt, SA per haver inclòs informació de l’oferta en el sobre núm. 1; la d’Aglomerats Girona, SA per no presentar correctament el Document Europeu Únic de Contractació. EXCLOURE de la licitació del contracte les proposicions presentades pels següents licitadors, per estimar que no poden ser complertes a conseqüència de la inclusió de valors anormals o desproporcionats, de conformitat amb l’art. 152.4 del text refós de la Llei de contractes del sector públic: Lot 1: Acsa Obras e Infraestructuras, SAU; Sorigue, S.A.U.; Rogasa Construcciones y Contratas SAU; Ute: M i J Gruas, SA - Asfaltos y Cnes. Elsan SA; Ute Papsa Infraestructuras. SA – Agrupación Guinovart Obras y Serv. Hispania, SA; Ute Jose Antonio Romero Polo, SAU - Ohl Construccion, Contratas y Ventas, S.A.; Fcc Construccion, S.A.; Amsa, Agusti i Masoliver, SA; Construcciones Deumal, S.A.; Ute Constructora de Calaf, SAU - Tecnologia de Firmes, SA; Ute Asfaltos Augusta, SL - Construcciones Rubau, SA, Fcc Industrial e Infraestructuras Energéticas, S.A.U.; i Ute Construcciones Barcino-fertres. Lot 2: les mateixes proposicions que en el lot 1, a excepció de la Ute Papsa-Agrupació Guinovart Obras y Serv. Hispania, SA. ADJUDICAR el contracte 16006080 Lot 1, per un import de 14.018.532,48 euros, IVA inclòs, amb una baixa del 32,10% sobre els preus unitaris, i de conformitat amb la proposta de valoració i classificació continguda en l'expedient a “Sorigué Acsa Conservación de Infraestructuras, SA”, amb NIF A85110294, i d'acord amb la seva proposició, en ser considerada l'oferta més avantatjosa; ADJUDICAR el contracte 16006085 Lot 2, per un import d'11.296.003,48 euros, IVA inclòs, amb una baixa del 32,20% sobre els preus unitaris, i de conformitat amb la proposta de valoració i classificació continguda en l'expedient a la Ute “Papsa Infraestructuras, SA-Agrupación Guinovart Obras y Serv. Hispania, SA”, i d'acord amb la seva proposició, en ser considerada l'oferta més avantatjosa; DISPOSAR a favor dels adjudicataris les esmentades quantitats amb càrrec a les partides i als pressupostos que s'indiquen en aquest mateix document. FORMALITZAR el contracte en el termini màxim de 5 dies naturals a comptar del següent al de la recepció per part de l'adjudicatari del Ref: CCP 12/16 Ecologia, Urbanisme i Mobilitat 3 v. 12/ 12/ 2016 14: 15 requeriment per a la formalització, sempre i quan hagin transcorregut 15 dies hàbils des de la tramesa de la notificació de l'adjudicació i no s'hagi interposat recurs especial de contractació que impliqui la suspensió de la formalització o s'hagués acordat l'aixecament de la suspensió; DESIGNAR com a responsable del contracte al Sr. Albert Moreno Álvarez, Cap del Departament de Pavimentació. Districte de Sant Martí 9.- (16PL16437) APROVAR inicialment de conformitat amb l'article 66.3 de la Carta Municipal de Barcelona, la Modificació del Pla General Metropolità per a l’ordenació de la plaça de les Glòries, entre els carrers de Castillejos, Bolívia, Badajoz-Independència i Consell de Cent, d’iniciativa municipal, i EXPOSAR-LO al públic el termini d’un mes. c) Proposicions V) Part d'impuls i control a) Proposicions / Declaracions de Grup Del Grup Municipal CIU: 10.- (M1519/4725) La Comissió d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, acorda: Que el Govern municipal sol·liciti informe a la Generalitat de Catalunya respecte l'oportunitat de la tramitació del Pla Especial Urbanístic d'Allotjaments Turístics, dictaminant sobre la seva idoneïtat jurídica. Del Grup Municipal C's: 11.- (M1519/4700) La Comissió d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat acorda: Que el Govern de la ciutat realitzi un estudi sobre la seguretat dels carrils bici de la ciutat, tenint en compte els nous usos que tindran a l'integrar altres tipologies de vehicles de mobilitat personal. Que en funció dels resultats de l'estudi, es porti a terme un pla d'adequació dels carrils bici per millorar la seva seguretat. Del Grup Municipal ERC: 12.- (M1519/4718) La Comissió d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat acorda instar al Govern municipal a: Que es restauri i rehabiliti el Palau del Marquès d'Alfarràs, per tal que s'hi ubiquin les escoles de jardineria de Parc i Jardins ja existents, s'hi habilitin espais per l'ús ciutadà i cultural, així com la seu d'un nou Institut Municipal de Patrimoni de Barcelona. Del Grup Municipal PP: 13.- (M1519/4710) La Comissió d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat acorda: Instar al Govern municipal a accedir a l'edifici de Can Vies, mitjançant tots els recursos al seu abast, per realitzar inspeccions i que s'obri un expedient sancionador als ocupants de l'edifici de Can Vies per infracció de la legislació vigent. Ref: CCP 12/16 Ecologia, Urbanisme i Mobilitat 4 v. 12/ 12/ 2016 14: 15 Del Grup Municipal CUP: 14.- (M1519/4693) La Comissió d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat acorda que de 21 de desembre a 6 de gener el lateral de la Gran Via, banda mar, entre els carrers Calabria i Muntaner, quedi habilitat per al carril bici en dues direccions. b) Proposicions amb contingut de Declaració institucional c) Precs Del Grup Municipal CIU: 15.- (M1619/4726) Que en el termini de dos mesos el Govern habiliti la interfície de visualització i consulta gràfica de la refosa i de la transcripció jurídica del planejament de la ciutat, per posar- la a disposició dels professionals en la matèria i del conjunt de la ciutadania. Del Grup Municipal C's: 16.- (M1519/4701) Que el Govern de la ciutat instal·li pannells de senyalització en els principals eixos viaris de la ciutat en què es visualitzi informació sobre el grau de contaminació i recomanacions de trànsit. 17.- (M1519/4702) Que el Govern municipal impulsi una modificació del Pla General Metropolità per tal de crear una qualificació específica amb la finalitat de preservar l'ús d'habitatge en solars d'ús residencial. Del Grup Municipal ERC: 18.- (M1519/4719) Que el Govern municipal habiliti un espai per acollir els gats de la "casa pastera" d'Horta així com els voluntaris i voluntàries que en tenen cura i que es comenci a definir un projecte de centre urbà d'adopció felina, tal i com reclamen les entitats de la ciutat. 19.- (M1519/4720) Que el Govern municipal faci les obres necessàries per tal de resoldre l'accessibilitat i seguretat de l'Estació de Sant Andreu Comtal, mentre no acabin les obres planejades per ADIF. Del Grup Municipal PP: 20.- (M1519/4711) Instar al Govern municipal a exigir a la Generalitat de Catalunya la millora de l'accessibilitat a la xarxa de transport públic depenent de TMB, amb les següents actuacions: 1) La calendarització de la licitació dels projectes dels intercanviadors de transports pendents que ja tenen el projecte executiu redactat. 2) La redacció dels projectes d'intercanviadors que encara no tenen el projecte executiu redactat. d) Preguntes Del Grup Municipal CIU: 21.- (M1519/4728) - Ha arribat o creu el Govern municipal que arribarà, a algun nou acord amb la Generalitat de Catalunya per a recuperar per a la ciutat els espais de La Model i Trinitat Vella? - Ref: CCP 12/16 Ecologia, Urbanisme i Mobilitat 5 v. 12/ 12/ 2016 14: 15 Quan preveu que serà aquest acord? - En quins termes està plantejant el Govern municipal els acords a assolir? Del Grup Municipal PP: 22.- (M1519/4712) Quin és l'import de les reclamacions judicials i expropiacions del Grup Ajuntament pendents a dia d'avui, indicant per cadascun, la descripció del bé, l'import, l'antiguitat, l'any previst d'execució, la previsió de pagament i el destí del bé expropiat (zona verda, ús social o patrimonial) indicant, així mateix, les finques que d'acord amb la llei el/la propietari/a podria obligar a l'Ajuntament a expropiar (per exemple zona verda)? Sol·licitem que se'ns faciliti còpia per escrit en la mateixa sessió de la Comissió. Del Grup Municipal CUP: 23.- (M1519/4694) Quina resposta dóna el Govern municipal als interrogants que planteja l'adjudicació del contracte a Asset Asociación Española Financieros y Tesoreros i què pensa fer al respecte? 24.- (M1519/4695) Quin seria l'import de la diferència d'ingressos provinent del preu que paguen els usuaris del transport públic en cas que es fixessin per al 2017 les tarifes de l'ATM que hi havia l'any 2013? e) Seguiment Proposicions / Declaracions de Grup Del Grup Municipal CIU: 25.- (M1519/4727) Que el Govern municipal informi sobre l'estat d'execució del Prec acceptat a la Comissió d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de 20 de gener de 2016, amb el següent contingut: (M1519/2328) Que l’equip de govern posi a disposició del Grup Municipal de CiU les auditories que es fan periòdicament sobre l’estat de manteniment de l’espai públic de la ciutat. Del Grup Municipal PP: 26.- (M1519/4713) Es requereix al Govern municipal que informi sobre les gestions realitzades i l'estat d'execució de la proposició M1519/1417, aprovada en la sessió de 18 de novembre de 2015: La Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat acorda instar al govern municipal a: 1) En compliment de la proposta d’acord aprovada el darrer 24 de juliol de 2015, presentar abans de la propera Junta de Portaveus l’Informe Anual del 2014 i del primer semestre del 2015 sobre l’aplicació de l’ordenança de terrasses. 2) Així mateix, presentar en la propera Comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat un text normatiu que inclogui, com a mínim, la modificació dels articles 10 i 11 de l’ordenança de terrasses (distància mobiliari urbà) per a la seva aprovació inicial en la mateixa Comissió, amb el màxim consens possible. 3) Que l’Alcaldessa aprovi de forma definitiva, amb el màxim consens possible, la totalitat d’ordenacions singulars que ja estiguin aprovades inicialment i exhaurit el termini d’informació pública, i iniciar el procediment de la resta per a que en dos mesos estiguin aprovades la totalitat de les ordenacions singulars previstes en Barcelona. 4) Fer efectiva una immediata resposta municipal per tal de garantir l’activitat econòmica i el descans veïnal. VI) Mocions Ref: CCP 12/16 Ecologia, Urbanisme i Mobilitat 6 v. 12/ 12/ 2016 14: 15